Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Kaak

4X Sugar Punch, 600W, Sannie's Way

Recommended Posts

Critical-Steve, dat is juist het mooie: het is niet nodig. In het begin was de opstelling filter > afzuiger > lamp > buiten. Toen kwam ik erachter dat air cooling nauwelijks verschil maakte. Ook logisch, want de stralingswarmte wordt amper verminderd door de kap. Mensen zeggen altijd dat je met een cooltube veel dichter op de planten kan, mar dat is geen goed idee denk ik. Ja, warme lucht wordt weg geblazen waardoor de gemiddelde temperatuur in de ruimte lager is. Maar je stralingswarmte zal des te hoger zijn op de plantjes onder de kap. De lamp hangt nu 50-60cm van de toppen en de afzuiger (325m3 met 250m3 filter) draait op zo'n 60% en alsnog is de temperatuur niet boven de 27C te krijgen. Door de hoge worteldruk en gezondheid van de planten verdampen ze enorm veel. Met mijn IR thermometer zijn de toppen direct onder de lamp gemeten zo'n 29C en het gemiddelde bladerdek is 24-25C. De kap hangt nu dus zonder glas en het filter zit direct op de fan, welke meteen de kamer uit blaast met een krappe meter aan slang.

 

Janturtle, bedankt en leuk! Kom maar snel terug want hopelijk kan ik een leuke update geven deze week!

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

thx voor de tips.. straks als men lamp aan gaat es bekijken wat de beste oplossing is

ik heb een actieve invoer van 300m3 en een actieve afvoer van 800m3 en met opstelling filter>lamp>afzuiger> buiten en draait op amper 30% onders krijg ik onderdruk.. nogthans heb ik een 1.2x1.2x1.85 tent..

gaat men temp niet boven 24gr maar men lamp hangt op max 30 cm..

mss daardoor dat men bladeren naar onder toe krullen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten eerste kun je beter blazen door je cooltube, niet zuigen. Ten tweede, gooi die lamp is op 60cm en verwijder de hele air cooled opstelling. Als ik het kan met 325m3 afzuiger met 2x250mm passieve inlaten kan jij het met meer dan het dubbele. Nog een voordeel van zonder air cooling: de lengte van je slangen is veel korter dus je drukval vermindert aanzienlijk door de korte route van de lucht.

 

De veel betere licht verspreiding met diffuse hotspot mag ook niet onderschat worden als voordeel.

 

Verder, waar meet je de temperatuur? Het verbaast me niet dat je temperatuur 24C is (wat ik veel hoger zou willen, fotosynthese en metabolisme gaat veel sneller bij hogere temperaturen), maar de stralingswarmte zal de planten 30cm onder de bulb wel wat hoger hebben dan dat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey, bij deze heb ik daarnet de hele boel afgebroken en opnieuw geinstalleerd.. filter>motor>buiten.. geen koeling op de lamp meer.. en de invoer heb ik ongewijzigd gelaten.. echt benieuwd hoe het straks gaat zijn na een paar uurtjes branden

oja de temp word tussen het bladerdek genomen, schaduw dan he.. en de lamp hangt op 55cm.men tentje gaat te klein worden.. help, dat word buigen en knakken vrees ik.. dan zeggen ze, white widow blijft klein..

 

 

eens benieuwd hoeveel graden verschil dit gaat uitmaken.. ik elke geval heb ik nog afzuigkracht genoeg.. en anders zetten we der wel een paar dames bij ;) lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Critical-Steve, ik ben benieuwd! Ik ben veel meer tevreden over deze opstelling dus het zou leuk zijn om te zien dat het ook bij een ander werkt. Wat voor tentje heb je nu? Ik ben halverwege deze ronde ook opgestapt he. ;)

 

Update dag 37 12/12

 

Niet veel te zeggen deze week. Sinds de laatste update hebben ze om de twee dagen gemiddeld iets meer dan 3L per plant gehad, elke keer met 1-2ml/L Bac Bloei afgestemd per plant. De plant rechtsvoor houdt een beetje verbrande puntjes dus ik geef haar weinig voeding. De grote roze plant krijgt om de twee dagen zo'n 4.5L met de grootste hoeveelheid voeding. Vanavond was de eerste keer dat ik licht omkrullende bladranden zag. Dit gebeurt bij mij altijd halverwege de bloei. De LV is laag (46/29%) maar volgens mij heeft het hier weinig mee te maken want eerder vertoonden ze hier geen problemen mee. Ik zie het ook veel op het forum gebeuren bij andere mensen waar de LV niet zo laag is (ook in Sannie's oude verslagen bijvoorbeeld). Heeft iemand enig idee waardoor dit verdampingsprobleem komt? Heeft het te maken met de bloem:blad verhouding of zo? Ik zie dat de dikke toppen zelf rond de 28-29ºC liggen en de bladeren op 24-26ºC.

 

gallery_43296_18554_654606.jpg

 

De feno's zijn inmiddels sterk gaan differentiëren in de topvorming. Foto's zelfde volgorde als altijd.

 

De korte feno met opvallend grote bloemen. Naar mijn gevoel zijn de pistils groter en de calyxen duidelijker zichtbaar.

 

gallery_43296_18554_498877.jpg

 

gallery_43296_18554_247909.jpg

 

De "gewone" feno.

 

gallery_43296_18554_628798.jpg

 

Top linksachter. Een van de enige paarse stengels zit op het onderstaande blad vlakbij de knak (thanks Bosrand! :likken:)

 

gallery_43296_18554_328487.jpg

 

Top rechtsvoor.

 

gallery_43296_18554_265006.jpg

 

De grote roze feno. Als je kijkt op de overzichtsfoto zie je dat de bladeren van deze plant een lichter groen zijn geworden. Zou dit stikstof tekort zijn? Alles is nog mooi groen onderin...

 

gallery_43296_18554_644250.jpg

 

Deze top hielden we in de gaten.

 

gallery_43296_18554_621967.jpg

 

Een iets kleiner formaat. Leuk om te zien was dat de hoogste top van deze plant langer doorgroeide dan de rest. De drie lager gelegen toppen zoals deze hadden bovenin al een heleboel toppen dicht op elkaar zitten terwijl de hoogste top nog lange internodes had. Dit verschil is nog steeds te zien als je de twee foto's vergelijkt.

 

gallery_43296_18554_39621.jpg

 

De golfbal feno. Deze plant drinkt het minst van allemaal en zal dus ook wel minder opbrengen. De toppen zijn ook kleiner maar ik vraag me af wat het uiteindelijke gewicht verschil tussen de planten gaat zijn. De volgende twee foto's zijn van twee van de vier hoofdtoppen.

 

gallery_43296_18554_473501.jpg

 

gallery_43296_18554_533022.jpg

 

De lager gelegen toppen geven deze feno haar naam.

 

gallery_43296_18554_4005.jpg

 

Ik heb een goede deal gekregen op een 1000W Lumatek EVSA met Lumatek bulb, welke ik ga proberen te draaien als hij binnenkomt volgende week. Een beetje laat is het wel maar het zou nog steeds een positieve invloed moeten hebben op het eindgewicht. Als het te warm wordt of als planten rare verschijnselen tonen door de hoeveelheid licht dim ik terug naar 750W (wat oorspronkelijk mijn bedoeling was met de lampenupgrade.).

 

Kaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

`Kwijl. :yummy:

 

Wow, van 600 naar 1000 Watt!

 

ben benieuwd hoe deze suikerzoete prinsesjes erop zullen reageren.

 

Kwijllllllllll :dribble:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planten gaan lekker. Zitten al een aantal heerlijke bloemen aan.

 

 

Zou wel je voedingsgift wat terugschroeven, hier en daar heb je verbrande bladpunten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er heerlijk uit kaak, men tent is een dr 120, 1.2 x 1.2 x 1.85, en heb een 600w lumatek met de bijhorende evsa die ik 10% kan opkrikken.. ik heb me laten verleiden wat de dimlux expert betreft.. juist nog niet aan uit welke ik ga nemen.. 1000w of 600. wel in combinatie met de maxi controler en wss de RV sensor, plantencamera en temp sensor... iemand ervaring mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag, waardering voor je benadering!

Beetje laat, maar ik volg je met interesse!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De planten zien er goed en gezond uit, mooi hoor! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi, mooi verslag. Ik vind het interessant om te zien van die 4 takken per plant. Moest je SP opnieuw zetten, zou je dit opnieuw zo doen? Of zelfs met andere soorten?

 

Volgens mij zit je te hoog in voeding bij alle planten. Bij linksachter het meest en daarom verkleurt die. Ook de oorzaak van je claw volgens mij. Teveel N dus, want lijkt me dat je de watergift onder controle hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha mc wulle, bedankt voor je feedback! Ik vind de 4 takken eigenlijk ideal op zo'n oppervlak en zou het zeker opnieuw doen. Een bijkomend voordeel is dat de takken met gewicht uit elkaar gaan hangen waardoor de topjes in het midden van de plant lekker veel licht vangen. Het nadeel is dat de takken wel van twee nodes komen dus de bovenste zullen altijd sneller groeien, waardoor je nog wel een beetje moet knakken of pletten. Wegens tijdgebrek heb ik niet gemainlined, wat wel de bedoeling was en wat ik volgende keer wel ga doen. Met dit principe top je 1x om nog maar 1 node over te laten. De 2 takken van deze node worden ook allebei getopt op hetzelfde punt om in totaal 4 takken te krijgen. Dit proces kun je doorzetten om 2^x toppen te krijgen. Het voordeel hier is dat al je takken even ver verwijderd zijn van je wortels en je dus symmetrische groei zal hebben. Dit werkt het mooist bij clones natuurlijk waar je hele veldje gelijk zal zijn. Volgende ronde ga ik dit doen en 3x toppen zodat ik 8 takken per plant ga krijgen. 4 bijft wel mijn voorkeur hebben vanwege de diepte in het gewas maar met 1000W en 2m hoogte moet ik de planten wat lager houden.

 

Over die voeding, ik denk dat je gelijk hebt. Wel markant dat de plant linksachter de minst verbrande puntjes heeft van alle planten? En waar zie je claw? Als je bovenin de toppen van die roze bedoelt, volgens mij hoort dat bij sativas in de volle bloei? Inmiddels is de voeding wat terug geschroeft naar om de keer 1ml/L Bac. De vraag is, wat voor negatief effect heeft deze overvoeding? Zal de plant minder hard groeien met veel voeding, ook al krijgen ze grote hoeveelheden water?

 

Update dag 43 12/12

 

De planten hebben nu zes weken bloei er op zitten en inmiddels zit de nieuwe lamp er twee dagen in. De lamp paste niet in mijn Sputnik kap dus ik heb snel een nieuwe besteld. Ik heb gekozen voor de Prima Klima Azerwing, een soort van rebuild van de bekende Adjust-a-wing met Vega Green reflectiemateriaal (97% blijkbaar). Op het moment hangt de lamp 70-80cm van de toppen en ik zit nog een beetje te stoeien met de temperatuur. Echter wordt het niet hoger dan 30C dus ik ben dik tevreden. De planten laten na twee dagen nog geen enkel teken zien van dat ze last hebben van de stralingswarmte; dit zal te danken zijn aan de gezondheid van de planten en de verhoogde watergift. Aangezien mijn afzuiger 100% draait zal ik dit no way tot het einde volhouden, maar elke dag op 1000W is mooi meegenomen. Uiteindelijk verwacht ik op 750W te eindigen. Volgende ronde komt er een nieuwe softbox om de temperatuur beter in bedwang te houden. Sinds vandaag blaast er een clipfan onder de lamp (niet op de planten, volgens mij geeft dit geheid verdampingsproblemen) wat helpt om de warmte onder de kap weg te blazen. De kap staat op medium stand ipv diepte om de stralingswarmte wat te verminderen. Met mijn IR temp gun meette ik vandaag niet hoger dan 31C op de toppen en de canopy is zo'n 26-27C.

 

Foto van de kap. De bulb is 37cm (!) lang maar blijft mooi parallel aan de kap hangen want de fitting van de Azerwing kan versteld worden. Op diepte stand (nog te zien op de foto) beschijnt de kap een vierkant maar ik moet een compromis sluiten voor de stralingswarmte.

 

gallery_43296_18554_442059.jpg

 

Overzicht van de planten. Ze ogen erg donker maar dat kan ook aan de foto liggen. Soms zie ik mensen zeggen dat de planten te groen zijn. Wat zou slecht zijn aan 'te groen'? Verbrande puntjes blijven een beetje maar ik begin mijn twijfels te trekken of dit wel door overvoeding komt, want de kleine plant rechtsvoor krijgt echt niet veel.

 

gallery_43296_18554_694112.jpg

 

De kleine plant rechtsvoor met de meeste verbrande puntjes is echt lekker door aan het bouwen.

 

gallery_43296_18554_525638.jpg

 

De rechter top hoort bij deze plant.

 

gallery_43296_18554_304137.jpg

 

Rechtsachter doet ook haar ding. Twee van de vier toppen samen.

 

gallery_43296_18554_428696.jpg

 

Deze zagen we vorige week ook.

 

gallery_43296_18554_91563.jpg

 

De lange roze linksachter. Dat lichtgroene van vorige week was me de laatste dagen niet meer opgevallen. Deze plant heeft hele lange kleine topjes. Ik ben benieuwd hoe ze af gaat rijpen.

 

gallery_43296_18554_51130.jpg

 

De langste top.

 

gallery_43296_18554_468750.jpg

 

Een kleinere.

 

gallery_43296_18554_271983.jpg

 

gallery_43296_18554_644595.jpg

 

Linksvoor is wel de gekste plant. Ze oogt wel heel erg donkergroen op de foto maar op de overzichtsfoto is dit verschil minder duidelijk.

 

gallery_43296_18554_106849.jpg

 

Ik zeg gek want dit is een hoofdtop, die boven al helemaal afgerijpt lijkt te zijn.

 

gallery_43296_18554_498199.jpg

 

Maar dit soort toppen zitten lager op de plant.

 

gallery_43296_18554_336198.jpg

 

Hopelijk zegt deze foto iets over de komende weken voor deze plant. De tweede bloei is hier begonnen bovenop de hoofdtop. Fingers crossed.

 

gallery_43296_18554_544206.jpg

 

Ik ben benieuwd naar hoe ze er uit zien na een weekje 1000W!

 

Kaak

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi gedetailleerd verslag Kaak!

 

Planten zien er gezond uit, wel een beetje aan de donkere kant naar mijn mening maar kan ook aan de fotos liggen :tu

 

Ga het verslag zeker verder volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Giga toppen zo te zien, goeie foto's weer ook! Ben je in te huren?

 

Ik gok op 747 gram droog;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nak zo veel zal het wel niet worden, maar ik ben zeker in te huren. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt wel of je roze pheno last heeft van de warmte. Als je kijkt naar haar hoofdtoppen zie je dat ze vrij luchtig van structuur is en dat ze torentjes aan het bouwen is en extra blad aanmaakt om te koelen. Kan straingebonden zijn maar het lijkt me meer stralingswarmte. Heb er hier onder de Neon (ook) last van.

 

(Desondanks) Zien jouw planten er prima uit !

 

Of teveel N nadelig kan zijn ? -Waar is Skunkmonster als je hem nodig hebt-

 

Teveel N laat zich zien in donkergroen, glanzend blad. Hier zie je het duidelijk:

 

gallery_44813_18236_2300779.jpg

 

Ik krijg nooit herfst in mijn dames, door het te groot aandeel N in mijn grondmix.

Of er nadelen aan verbonden zijn weet ik niet maar ik meen me te herinneren dat ik ooit eens hier gelezen heb dat het toch niet zo goed blijkt te zijn. Skunk weet dat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha scheetje, die langste top van de roze is inderdaad meer open van structuur. Deze vangt echter veel minder stralingswarmte dan 1 van de andere toppen van deze plant, en dit zie ik ook terug in de gemeten temperatuur met de IR temp gun. De toppen onderin zijn idd wel iets minder langgerekt dan deze, maar stiekem hoop ik dat ze nog helemaal dicht gaat groeien! Gelukkig zit het leeuwendeel van de toppen wel op goede hoogte dus wat dat betreft is een beetje stralingswarmte bovenin niet zo'n probleem. Als het idd stralingswarmte is zal dit na een weekje 1000W wel duidelijk moeten zijn.

 

Hoe dan ook ga ik deze week geen voeding meer geven tot zondag. Iets lichter zou ik ook geen probleem vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouble in paradise op de vijfe dag 1000W: foxtails!

 

De lange roze dame begint nu toch wel stevig te vossen. Niet alleen bovenin de cola's maar ik schat tot zo'n 20cm daaronder. Het is niet echt heet maar ik denk dat het door de rappe overschakeling naar 1000W komt. Ik ben nu heel erg in dubio over of ik terug moet dimmen naar 750W of niet. Zo ja, krijg ik waarschijnlijk mooiere toppen. Zo nee, zal ik waarschijnlijk hogere opbrengst hebben. De andere planten lijken er geen last van te hebben. Hier de lange roze.

 

Stokje bijgezet om haar iets uit het licht te halen. Deze top heeft de heftigste verschijnselen maar vangt ook het meeste licht (en warmte).

 

gallery_43296_18554_276655.jpg

 

Op deze foto is het verloop van het vossen goed te zien. Bovenin allemaal langgerekt en onderin de foto zie je de normale toppen weer.

 

gallery_43296_18554_193466.jpg

 

Zo zien ze er onderin uit en zo "hoort" het.

 

gallery_43296_18554_54453.jpg

 

De plant rechtsvoor begint ook puisten te krijgen maar deze begonnen al voordat de 1000W erin ging.

 

gallery_43296_18554_87873.jpg

 

Kan iemand met foxtail ervaring me enig advies bieden? Aan de ene kant denk ik dat als de bovenste toppen vossen, het meerendeel van de toppen daaronder juist wel lekker gaat door het klimaat iets lager. Ook ben ik vrijwel overtuigd dat de opbrengst beter zal zijn met 1000W. Aan de andere kant ben ik bang dat het probleem alleen maar erger gaat worden bij die plant en hoop ik niet dat ik zo meteen super fluffy cola's ga hebben van die roze plant. Waarschijnlijk kijk ik het nog even aan... als het echt veel erger wordt dim ik van het weekend wel terug.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goede vraag eigenlijk. ;) M'n issue ermee is dat ik denk dat de toppen bovenin uiteindelijk erg klein gaan zijn als ze geknipt zijn. Oogt niet zo mooi, heb liever compacte toppen, ook bij zo'n langgerekte sativa feno als deze roze. Dat soort toppen zijn wel duidelijk te zien lager op de plant.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels zijn twee toppen een beetje weggeduwd om ze uit het meeste licht te krijgen. To be continued... ondertussen nog steeds benieuwd naar jullie input!

 

gallery_43296_18554_227690.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou dimmen, je gaat tenslotte toch de laatste weekjes in.

 

Kwaliteit boven kwantiteit

 

:vape:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk niet dat de kwaliteit minder gaat zijn... behalve voor het oog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...