Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hee, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor, ik lever geen kritiek, ik probeer meer hardop mee te denken zodat je eindelijk eens wel een ronde ergens richting de 1op1 scoort.

Ik volg al tig verslagen van je, en je vliegt maar van de ene methode naar de andere waardoor je steeds zoveel verandert dat de effecten daarvan niet meer meetbaar zijn.

Probeer eens 2x hetzelfde, met subtielere aanpassingen om problemen die je de eerste keer tegenkomt voor te zijn bij poging 2.

Mijn eerste pogingen leken ook nergens op, maar de ervaring die ik daarin opgedaan heb heeft met kleine aanpassingen wel geleid tot 2 vrij succesvolle rondes.

Nu ben ik zover dat ik redelijk weet hoe ik een aardige ronde kan doen, en ben begonnen met tweaken van de details om de opbrengst echt op 1:1 of daaroverheen te krijgen.

(Praten we voor t gemak ff niet over de major upgrade van mijn gear...)

 

En ik pik ook veel dingen op uit andermans verslagen, zoals wat jij nu ervaart zorgt ervoor dat ik dat probleem kan vermijden door eerder met bloom te beginnen en korter voor te groeien.

Hoeveel bloom gaf je eigenlijk? 1 ml/l of 2?

 

Edit: met tactisch bijvoeden moet je toch wel een goeie score kunnen halen, planten zijn licht, maar met haze hoeft dat niet gelijk een drama te zijn.

Ook die onderliggende bladeren die je kwijt bent van wat planten zijn geen absolute ramp, dat had ik ook laatste ronde met amnees en ik deed het nog steeds goed.

Edited by scirocco
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, ik voel me niet aangevallen, ik zeg alleen wat er is gebeurd. Na vijf weken ging het opeens mis terwijl de planten eerst kerngezond waren. Misschien hebben ze te lang in de vega periode gezeten, maar de planten stonden aanvankelijk voor te groeien op Welkoopgrond dus de eerste twee weken hebben ze niet gegeten van de GK grond. Het is milde grond. Ik adviseer je om met GK groeivoeding te beginnen en vanaf week 2 bloei met bloeivoeding, dat mag wel 3ml zijn als je begint. Eventueel die twee combineren als dat kan. Ook zou ik de grond wat vetter maken en het hele GK pakket maar aanschaffen want anders kom je zeker weten met te korten te zitten.

 

Als je de te korten twee weken later wilt als ik dan is korter voor groeien een goeie optie. ;)

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga korter voorgroeien, direct in de 11l feltpots met GK grond, seaweed liquid als bladvoeding erbij, misschien een beetje groeivoeding na een week of 2 voor ik overschakel. Myco en bacto heb ik ook.

Bloom geef ik op gevoel, ik begin met 1 ml/l maar als de bladeren niet donker zijn geef ik ze meer.

Ben nog niet 100% zeker van wat ik op GK ga testen qua soortjes, misschien wel wat amnees en een paar zaadplanten uit het arsenaal van PG himself.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voordat de tekorten optraden beviel het me prima, hopelijk kan jij die voorkomen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begin nu een testje met rfx-1 en als dat bevalt laat ik het hele kweken op aarde achter me. Het kweken op aarde vind ik met water geven een lastig verhaal. Voor je het weet zijn de planten verzopen en hoger dan 0,5 heb ik nog niet kunnen halen dus nu eens hydro proberen met een lampje.

 

Dat is dus het probleem geweest, dat gaf je een paar berichten eerder ook aan.

 

De rest van de planten staat er nog wel goed bij toch, tenminste voor zover ik het kan zien op de foto wel.

 

Als de kweker geen fouten maakt, staan de planten er met in principe ieder medium en (bijna) iedere (bijpassende) voedingslijn er goed bij.

 

Je kunt wel van medium wisselen, van voeding wisselen, maar als je foutjes blijft maken, zal het op elk medium en met elke voeding steeds ergens fout gaan.

 

 

Besteed iets meer tijd aan het water geven en je draait volgens mij een perfecte kweek.

Een nieuw medium betekend weer nieuwe dingen waar je rekening mee moet houden, bij aarde weet je nu inmiddels wel waar je op moet letten volgens mij.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand. Top

 

Mijn idee, als men denkt een ietsje betere opbrengst te halen, switcht men al van medium, of voeding.

Dat men een leer achterstand oploopt maakt hun niet uit.....

 

Onder aan de streep, heeft men zelfs minder.

Zou je zoals bosrand aangeeft, van je fouten leren, en het zelfde blijven doen, ik denk je een meeropbrengst hebt....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na vijf weken ging het opeens mis terwijl de planten eerst kerngezond waren.

 

Misschien hebben ze te lang in de vega periode gezeten, maar de planten stonden aanvankelijk voor te groeien op Welkoopgrond dus de eerste twee weken hebben ze niet gegeten van de GK grond.

 

Ook zou ik de grond wat vetter maken en het hele GK pakket maar aanschaffen want anders kom je zeker weten met te korten te zitten.

 

Als je de te korten twee weken later wilt als ik dan is korter voor groeien een goeie optie. ;)

 

Euh, hier zeg je een heel belangrijk iets waar je zelf keihard aan voorbij loopt.

 

Die Welkoop grond is aardig bemest, je zet er stekken in en groeit voor.

Stekken wennen aan en hebben dan een behoefte.

 

Zet je ze dan op een GK grond die bemest is op:

zet stek, laat aanslaan, gooi de klok om en geef vanaf week 2 bloom mee dan heb je idd net in die kritieke 4&5 week vd bloei 'ineens' problemen.

 

De plantjes hebben einde 1e week die grond war het op groeicomponenten aankomt compleet kaalgevroten en in de Bloom zit niet zoveel van dat spul dat je dan nog bij kan gaan geven in voldoende mate.

 

Organisch voorbij nu biologisch: wat is het verschil tussen die 2 dan?

 

Planten te nat of droog op bio verschijnselen eender?

Te nat geeft een algehele slappe plant indruk, groen is ze dan nog wel.

Blad onderin de plant begint op de pot te hangen en heeft een beetje grijs/groene kleur, blad vergelend blijft slap en valt makkelijk af.

 

Te droog zie je de onderste bladeren leeggetrokken worden voor je ogen en blad wat aan het vergaan is, is niet vd plant af te krijgen.

Blad wat vergeeld verbrost.

 

Draai nu eens een paar rondes met dezelfde methode, probeer je planten beter te interpreteren, schaf voor watergeven een paar Blumat Tensioos an en blijf bij 1 soort voeding waar je ervaring mee hebt en die goed bevalt.

 

Je hebt al best wat ervaring opgedaan, interpreteren en handelen naar nu nog, dan ben je er en dat lukt je niet met steeds veranderen van methode.

Edited by lostchild
  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel verander ik niet aan mijn methodes, of je moet van 18 njaar 25literpotten een enorme verandering vinden. Bluemat Tensiometers heb ik vorig jaar al gekocht en alweer in de kast gelegd, waardeloze rommel.

 

Nee, mijn eerstvolgende ronde word er een op rfx-1 en afhankelijk van hoe dat verloopt kijk ik of ik nog eens ga kweken op aarde. Aangezien de meeste beginnelingen me al voorbij streven heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat aarde niet mijn medium is. Dan kan ik er nog wel een jaar mee bezig gaan maar liever probeer ik nu iets nieuws.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begin nu een testje met rfx-1 en als dat bevalt laat ik het hele kweken op aarde achter me. Het kweken op aarde vind ik met water geven een lastig verhaal. Voor je het weet zijn de planten verzopen en hoger dan 0,5 heb ik nog niet kunnen halen dus nu eens hydro proberen met een lampje.

 

Dat is dus het probleem geweest, dat gaf je een paar berichten eerder ook aan.

 

De rest van de planten staat er nog wel goed bij toch, tenminste voor zover ik het kan zien op de foto wel.

 

Als de kweker geen fouten maakt, staan de planten er met in principe ieder medium en (bijna) iedere (bijpassende) voedingslijn er goed bij.

 

Je kunt wel van medium wisselen, van voeding wisselen, maar als je foutjes blijft maken, zal het op elk medium en met elke voeding steeds ergens fout gaan.

Klopt maar de planten verzuipen of laten uitdrogen is een fout die op aarde het snelst gemaakt is en dat zijn de missers die de plant je niet vergeeft.

 

Op rfx-1 kan je ook fouten maken en ook dat zijn niet allemaal plussen, maar een enorm voordeel voor mij is dat je direct kan ingrijpen en kan meten wat er gebeurt. Op aarde is bijsturen maar afwachten wat er gebeurt. Nee, het aarde verhaal ligt me niet, kijk maar naar mijn resultaten gezien de tijd die ik er al in geïnvesteerd heb.

Besteed iets meer tijd aan het water geven en je draait volgens mij een perfecte kweek.

Een nieuw medium betekend weer nieuwe dingen waar je rekening mee moet houden, bij aarde weet je nu inmiddels wel waar je op moet letten volgens mij.

Deze huidige ronde heb ik het watergeven juist extra verfijnd en ik geef elke plant afzonderlijk via boven. Soms ben ik daar wel 2 uur mee zoet dus dat lijkt me op zich niet voor veel verbetering vatbaar. En dan nog weer gedoe met verzopen en te droog staande planten. Nee, voorlopig heb ik mijn buik vol van aarde en als ik op rfx1 niet meer succes heb kan het ook zomaar zijn dat ik het kweken voor gezien houd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoveel verander ik niet aan mijn methodes, of je moet van 18 njaar 25literpotten een enorme verandering vinden. Bluemat Tensiometers heb ik vorig jaar al gekocht en alweer in de kast gelegd, waardeloze rommel.

 

Aangezien de meeste beginnelingen me al voorbij streven heb ik zo'n donkerbruin vermoeden dat aarde niet mijn medium is.

 

Dat je tensio meters afdoet als waardeloze rommel waar ze nu juist je het inzicht kunnen geven wat je mist begrijp ik niet helemaal.

Goed toegepast gaat er een wereld voor je open qua waterbehoefte van de plant (einde veg periode 12/12) en leer je beter water geven.

 

Dat beginnelingen je voorbij streven is helemaal niet raar, wat je ff vergat is dat het na die ronde, omdat het die 1e ronde zo goed ging, men ineens denkt dat ze over extreem groene vingers beschikken en de het hele plantverhaal achter ons gewas snappen waardoor ze verder dan ooit van die topoogst af komen te staan.

Teveel denken dat het toch echt aan medium ligt.. na de pito, NFT?

 

Een ervaren kweker die zijn plant kan lezen kan op elk medium zijn ding doen.

Of het hem ligt even terzijde, ik ben hydro fanboy ivm niet sjouwe en schoner werken.

 

Ik kweek momenteel toch ff op aarde en kokos, had ik nu niet mijn watergeef problemen overwonnen (op oude adres was het soms echt drama) mbv de tensioos had ik toch nooit meer op aarde gekweekt? Juist omdat ik aarde goed aan kon durfde ik het aan om Bigblocks met een gietertje te gaan doen en slabs ipv met drippers te bewateren te gaan vloeden.

 

Waar haal je vandaan dat je op pito kan meten en direct in kan grijpen?

Waar grijp je op in dan en wat meet je en hoe ga je om met wat je meet?

probleem toont zich aan, jij grijpt in naar weten en pas 2dgn later zie je resultaat, grijp je verkeerd in dan is je resultaat 2dgn later rampzalig.

 

Link hoor op hydro, heel link :withstupid:

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe meer mensen me pito afraden hoe interessanter ik het ga vinden, helemaal als ze er zelf ook nog mee blijken te werken!

 

Maar dat je niet direct kan ingrijpen is nieuw voor me en een tip die ik graag ter harte neem.

 

Waarom ik zo denk over tensios is omdat ze afhankelijk van waar ik ze in de pot steek steeds een andere waarde geven. Daarom vind ik het rommel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overigens worden de adviezen gewaardeerd, maar ik ga de eerstvolgende ronde toch een testkweek doen op rfx-1. Wie me daarin kan adviseren ben ik minstens zo erkentelijk! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik sta wel achter je keuze Dilago, vind al langer dat je een keertje op een inert medium moet draaien.

 

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom ik zo denk over tensios is omdat ze afhankelijk van waar ik ze in de pot steek steeds een andere waarde geven. Daarom vind ik het rommel.

Als je het water netjes verdeelt over de pot dan heb je die verschillen niet. Dus het geeft juist aan dat je iets niet goed doet met het water geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water verdeel je nooit perfect over de pot, tenzij de grond bovenop waterpas is gemaakt. Tensiometers werken wel maar dan moet je er tien in een pot steken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan is dat het enige wat je nog moet doen: de grond waterpas maken. Dat is toch eenvoudig te doen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En het is zo simpel dat watergeven,

heb zelf 18 x 18liters,

canna terra lijn van voeding,

tot week 7 - 8 op 12/12 planten mooi groen,

op hier en daar een blaadje na,

watergeven,3 gieters van 10liter,ongeveer om de 2 dagen vanaf een week of 3 12/12,

steeds potten voelen,licht en zwaar is duidelijk verschil,

meestal zijn alle potten licht,

die krijgen allen 1.6 liter/pot van bovenaf,

achterste planten met behulp van stukje dakgoot,

potten die zwaar voelen krijgen niks of 1litertje,hangt ervan af hoe zwaar de pot voelt.

Ph en ec meten doe ik al jaren niet meer,

1ste jaren altijd gemeten,altijd dezelfde waardes,dan hoef je niets meer te meten.

Ik weet niet hoe ik het moet omschrijven,maar ik zie en voel en weet gewoon wanneer de meiden dorst gaan krijgen,

en dat gevoel is er met de jaren gekomen,wel altijd dezelfde voeding,aarde gebruikt,enkel set-up is verbeterd.

tensio's heb je niks aan in een setup met zoveel potten,dat is goed in een aardebak of als je maar 3 potten hebt staan,

hier liggen ze ook in de kast.

Als je goed zit met je watergiften en je giet het boven in de pot loopt het ook niet meteen terug onder aan je pot uit,

laat je je potten te droog trekken loopt het er zo door heen.

En die verhalen over 1 op 1 of meer tja heb er mijn gedacht bij,

mensen als ph donner die halen dat,maar zo zijn er maar weinig...

I.i.g veel succes met wat je gaat doen en maak er een verslagje van he kerel

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jongen als jij rfx wilt proberen moet je dat doen.

 

Ikzelf wil het ook altijd anders, begin ik een rfx hok dan denk ik ah volgende weer op aarde etc. Maar nu na jaren switchen en doen stap ik van aarde af en kom nooit meer terug.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het water verdeel je nooit perfect over de pot, tenzij de grond bovenop waterpas is gemaakt. Tensiometers werken wel maar dan moet je er tien in een pot steken.

Als je denkt dat waterpas maken van het grondoppervlak je gaat helpen om het water over de pot te verdelen dan gaat het inderdaad voor geen meter werken. Je kunt het water nooit zomaar in een hoek pleuren en hopen dat het zich netjes verdeelt over de pot.

 

Als een tensiometer op alle plekken wat anders aangeeft, wat denk je dat je wortels dan aan water krijgen? Aan de ene kant staan ze dan dus kurkdroog en aan de andere kant verzopen.

 

Die tensiometer laat gewoon zien hoe slecht je het water verdeelt. Daar kun je die tensiometer toch niet op afrekenen?

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tensiometer laat gewoon zien hoe slecht je het water verdeelt. Daar kun je die tensiometer toch niet op afrekenen?

Nee, want tijdens die kweek gaf ik water via de onderkant. Lijkt me nogal lastig om dat zelf nog te verdelen als het in de lekbak ligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja eigenlijk altijd op mapito gedraait (HD stijl) en toen rfx ontdekt. wel lekker nieuw spul.

 

Voordelen tegenover kokos: Houdt minder water vast waardoor je vaker kan vloeden.(waardes goed zetten dus)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...