Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Beste Dilago

 

De kokos potgrond van de welkoop moet je waarschijnlijk wel mineraal bijvoeden omdat er de helft minder aarde buffer inzit nu...

Ook kan ik nergenss terug vinden wat er nou daadwerkelijk in de aarde of cocos zit alleen dit:

 

 

Welkoop Kokospotgrond

Houdt water en voedingsstoffen langer vast. Bevat voeding voor circa 6 maanden. Inhoud 40 liter.

 

Welke of wat voor voeding zit er in en dan ook voor 6 mnd? Wel fijn dat ze er goed op gaan.

Ik zou idd of op aarde gaan of kokos, er is geen voeding die hier op bestemd is volgens mij?

 

Hou ze groen

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar waarom niet op 100% coco's??

de smaak? het spoelen? ben erg benieuwd wat de voordelen zijn

Niet hoeven te spoelen, Biobizz kunnen gebruiken, op aarde willen blijven kweken en gewoon om eens te proberen. Redenen genoeg voor mij en ik zie dat de planten het vooralsnog uitstekend doen.

 

Beste Dilago

 

De kokos potgrond van de welkoop moet je waarschijnlijk wel mineraal bijvoeden omdat er de helft minder aarde buffer inzit nu...

Ook kan ik nergenss terug vinden wat er nou daadwerkelijk in de aarde of cocos zit alleen dit:

Vooralsnog is dat niet nodig gebleken bij mijn C99 kweek, sterker nog de planten op een mix van beide doen het beter dan diezelfden op aarde alleen. De weegschaal zal het laatste woord hebben, maar zoals het nu lijkt ben ik verkocht.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom niet gewoon op kokos?

 

misschien niet willen meten, maar gewoon kraanwater erin of regenwater.

 

Zou je ook zo simpel als met Sannie's manier kunnen telen op kokos?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je opbrengst wilt moet je juist meten

volgens mij word coco's juist gebruikt voor de hoge resultaten en aarde voor de smaak

een mengeling zou dus hoge resultaten met een goede smaak kunnen opbrengen

maar welke van de 2 ga je dan naar voeden voor coco's of aarde

je kan moeilijk coco A B menegen met bijv canna flores lijkt mij

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kokos is bedoeld om de aarde wat luchtiger te maken zodat je minder snel over bewatert, maar misschien heb je gelijk en blijkt de mix geen goed idee. Wat opbrengst betreft zijn er evenveel kwekers als meningen over welk medium het meeste gewicht in de schaal legt. Van wat ik heb gelezen op dit forum ben ik de mening toegedaan dat je op aarde de hoogste scores kan halen. Hoe dan ook, ik haal die scores op dit moment (nog) niet, maar de wiet die ik kweek is kwalitatief wel net wat ik zoek.

 

Overigens meet ik wel, dus wat dat betreft hoef ik het kweken op kokos daar niet om te laten. Wat mij vooral tegenhoudt om eens te kweken op 100% kokos is dat ik een nieuwe voedingslijn zou moeten aanschaffen en dat je het moet spoelen. Anders zou ik wel eens een ronde proberen denk ik.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een week later zijn de planten al wat gegroeid maar het mag nog wel iets meer zijn alvorens ze verplant worden naar 18literpotten. Waar ik mee zit is dat er geen achttien 18literpotten in het groei hok passen, dus de planten moeten direct op 12/12 wanneer ze verpot worden.

 

gallery_6495_18534_142851.jpg

 

gallery_6495_18534_39377.jpg

 

gallery_6495_18534_39377.jpg

 

Dat was 'm weer voor nu.

 

Groet en tot de volgende update,

 

Dilago.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit Dilago.

 

Ik heb een aantal SP planten toen ze al op 12-12 stonden "verpot".

De planten uit de pot gehaald en onderin aarde aangevuld.

Bij 1 plant viel de kluit wat uit elkaar, maar die heeft er verder geen last van ondervonden zo te zien.

 

Succes deze ronde weer!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

interessant kweekje dilago, 50/50 aarde en kokos.

Je hebt de proef op de som al genomen en daar van uit gaande zou dit een knaller van 'n kweek kunnen worden.

Mijn zegen heb je kerel :verrygood

Ga je ze ook van onderen wateren of is dat hier niet mogelijk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel! :)

 

Deze planten zal ik ook via de onderkant water geven als ze verpot zijn. Zodra de Amnezen groot genoeg zijn komen ze naast de C99 planten in het bloeihok te staan, gescheiden van elkaar door alleen een lekbak. Doordat ik twee lekbakken heb, kan ik twee kweken tegelijk draaien in verschillende stadia.

 

Ze staan nu in 50/50 mix van kokos en aarde. In de 18literpotten zal een mix zitten van kokos aarde mix en hergebruikte grond plus indien nodig Plagron lightmix.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk nu al bij mij dat de potten met cocos in de lightmix veel minder inzakken dan die met alleen lightmix.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De Amnezen zijn al lekker aan het groeien. Over een paar weken zijn de C99 planten klaar en ik zit er aan te denken om het hele hok maar eens vol te zetten met Amnees i.p.v. steeds om en om te kweken.

 

gallery_6495_18534_162041.jpg

 

gallery_6495_18534_55741.jpg

 

gallery_6495_18534_6297.jpg

 

gallery_6495_18534_107158.jpg

 

gallery_6495_18534_168255.jpg

 

Groet,

 

Dilago

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed bezig dilago....

Had ook wel eens graag een amneesje/s5'je gegrowd,maar heb hier geen stekkenboer en werk altijd met fem zaad,

en er zijn zoveel amnesia zaden maar welke is de juiste,heb altijd gelezen amnees moet je uit stek zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke de echte Amnees is zijn de meningen enorm over verdeeld. Diezelfde die ik heb is de Amnees uit stek welke volgens de verhalen de enige echte is, maar of die verhalen kloppen weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ie heerlijk rookt en in 9,5 weken klaar is en me het meest oplevert. Ook heb ik de S5 sinds kort maar volgens mij is dat precies dezelfde. Daar ga ik binnenkort een ronde mee draaien, de stekken zijn nu aan het wortelen.

 

Ik ben nog nooit bij een stekkenboer geweest, maar maak mijn eigen stekken. Op die manier kom je sneller aan gewilde soortjes dan wanneer je altijd uit zaad kweekt. ;)

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

He Dilago, ben benieuwd wat je vindt van die cocos mix. Het watervasthoudend vermogen is inderdaad veel beter dan met aarde alleen. Mijn idee is ook dat het voeden op dezelfde manier kan gebeuren als met aarde. Ik heb dat dan wel gemengd met meer aarde, dus 25% cocos. Ben benieuwd jaar jouw bevindingen.

 

Nog een vraag; waarom heb je zulke 'voorgroei' potten. Heb je nu niet dat als je ze gaat overpotten dat de kluit helemaal uit elkaar valt omdat de wortels nog niet door de hele pot zijn gegroeid? Ik heb voorheen ook wel in 4L potten voorgegroeid maar kreeg daar altijd problemen mee vandaar later altijd in 1L potjes gaan voorgroeien. Die zit tenminste goed vol en dan trek je de kluit niet uit elkaar bij het verpotten. Ben benieuwd naar jouw ervaring.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb nu een kweekje draaien op 75% lightmix 25% cocos en dat gaat prima, probleem met inzakken van de lightmix is over en de cocosvezels zorgen ook voor meer stevigheid met overpotten.

Voeden doe ik gewoon volgens het aarde schema, dat beetje cocos in de mix zal niet zoveel uitmaken.

 

Edit: ik kweek op 11 liters, voorgroeien begin ik mee in 0,5l en daarna 3,6 liters.

Edited by scirocco
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een vraag; waarom heb je zulke 'voorgroei' potten. Heb je nu niet dat als je ze gaat overpotten dat de kluit helemaal uit elkaar valt omdat de wortels nog niet door de hele pot zijn gegroeid? Ik heb voorheen ook wel in 4L potten voorgegroeid maar kreeg daar altijd problemen mee vandaar later altijd in 1L potjes gaan voorgroeien. Die zit tenminste goed vol en dan trek je de kluit niet uit elkaar bij het verpotten. Ben benieuwd naar jouw ervaring.

Ik heb deze 4literpotten uit praktische redenen, zodat de planten groot genoeg kunnen worden om meteen op 12/12 te gaan als ze verpot worden. Als je ze wat langer laat staan is de kluit stevig genoeg.

 

Misschien is 25% kokos ook wel een idee i.p.v. 50/50, ik heb nog even bedenktijd.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

HOe lang laat je ze staan dan?

 

Hoe kleiner de pot hoe steviger lijkt mij? Je moet dan alleen iets vaker water geven maar dat hoeft de eerste week toch eigenlijk al niet. Helemaal niet met cocos ivm het grote water vasthoudend vermogen. Of denk ik nu verkeerd om?

 

Voorgroeien deed ik btw in 50/50%, alleen voor het bloeihok 25% cocos en 75% aarde

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door een gebrek aan plantenmateriaal kon ik slechts één lekbak vullen van de twee in mijn groei hok geschikt voor 4 x 600watt.

 

Tijdens die kweek met 2 x 600watt kon ik de hand leggen op genoeg stekken om het hele hok mee te vullen, maar ik had nog het halve. De andere planten waren al te ver om nog weg te doen, dus liet ik ze staan en had op een gegeven moment Amnees en C99 in twee stadia in mijn bloeihok op 12/12. De voeding maakte ik dus eerst voor de Amnezen in week 7 en dan voor de C99 in week 2.

 

Zo kon ik de klok dus niet meer op 18/6 zetten en moest een manier vinden om in een kleine ruimte van 150x150 moeders te houden én planten voor te groeien, groot genoeg om direct op 12/12 te gaan in het bloeihok. Vandaar mijn keuze voor de 4literpotten, zodat de planten een buffer hebben en ik ze niet elke dag hoef water te geven. Ik laat ze net zo lang staan tot er plaats is én/of dat ze groot genoeg zijn om direct op 12/12 te gaan en een s.o.g. te maken.

 

Vorige keren was dat dus in twee stadia met twee soorten planten. In de praktijk niet ideaal. Nu mijn tweede ronde in de andere lekbak nagenoeg ook tot een einde gekomen is, is het hele hok straks weer leeg. Bijna dan, op twee grote Amnees moeders na die ik wegens ruimtegebrek in het groeihok wel verhuizen moest naar de `12/12 kamer. Die zijn ondertussen alweer zo vergevorderd in de bloei dat ik het spijtig vind ze weg te doen. Maar toch wil ik het liefste het hele hok met één soort vullen.

 

Ik vind 4literpotten derhalve een prima tweede station voor de stekken bij ruimtegebrek en tijdsdruk.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarmee vul je die 4 liter potten, hetzelfde als wat je gebruit in de uiteindleijke bakken?

 

En is het raadzaam om smartpots te pakken voor zo een tussen stadium?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik 25% cocos in zowel mijn 3.6 liter potjes als de uiteindelijke 11 liters.

Voor mij is het grootste voordeel dat er precies 50 van in een dr150w passen, zodat ik alle planten van 1 ronde kan voorgroeien onder 1x600w.

Scheelt wat ruimte, stroom, ik kan 3 weken snellere rondes draaien en het is gewoon makkelijker.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarmee vul je die 4 liter potten, hetzelfde als wat je gebruit in de uiteindleijke bakken?

Omdat dit zo prima werkt en ik anders niks had. De 4literpotten gebruik ik alleen om ruimte te besparen maar in de praktijk zijn te alsnog te groot voor mijn kweekruimte. Volgende keer stap ik over op 2-3literpotten.

En is het raadzaam om smartpots te pakken voor zo een tussen stadium?

Ik werk nooit met smartpots, dus ik zou het niet weten. :)

 

Ik gebruik 25% cocos in zowel mijn 3.6 liter potjes als de uiteindelijke 11 liters.

Voor mij is het grootste voordeel dat er precies 50 van in een dr150w passen, zodat ik alle planten van 1 ronde kan voorgroeien onder 1x600w.

Scheelt wat ruimte, stroom, ik kan 3 weken snellere rondes draaien en het is gewoon makkelijker.

Spoel jij de kokos ook die je zelf toevoegt en meet je de drain? Ik heb de Amnees stekken in 50/50 kokosmix van de Welkoop staan. Na enig wikken en wegen heb ik besloten om ze volgende week of de week daarna te verpotten naar Biobizz aarde, omdat ik die voedingslijn ook heb. Ik neig naar All Mix, wat ik puur gebruik of zal mixen met 25% kokos van eveneens Biobizz. Of misschien nergens mee mixen, daar ben ik nog niet over uit. Maar aangezien Amnezen van een lage EC houden is lightmix misschien verstandiger keuze. Ik heb al eens een ronde met Amnezen op All Mix gedraaid, hoewel de kwaliteit van de wiet top was mocht het wel iets meer opbrengst zijn met 0,55gr de watt.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spoelen/meten doe ik niet.(hoeft ook niet, en alle belangrijke waardes staan op de zak vermeld)

Merk aan mezelf dat ik steeds makkelijker (lees:luier) word, zelfs ph afstellen doe ik nu al op het gevoel.

Ik meng de lightmix en cocos gewoon goed, en behandel de kweek verder als een gewone aardekweek.

Voordelen voor mij zijn betere doorwatering, betere doorluchting, grondmix zakt niet meer in, overpotten van 3,6 naar 11 liters gaat veel makkelijker/sneller omdat de kluit bijna niet meer uit elkaar valt.

Atami cocos kost vrijwel hetzelfde als biobizz(dacht ik?)lightmix dus daarvoor hoef ik het ook niet te laten.

Opbrengst kan ik nog niks over zeggen, ronde draait net 2/3 weken.

 

Waarom allmix gebruiken als je ook zelf kunt voeden? Dan weet je tenminste wat je geeft...

 

Ik gebruik bcuzz/atami a+b basisvoeding met over een week of 2/3 een paar waterbeurtjes met canna pk13 en daarna nog een beetje bloomblastic als extra booster.

(Die laatste is inweze extra, ik heb 2 flesjes als testertje gekregen bij 123 en mijn amnezen vonden dat zo te merken aan de eindscore wel lekker)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De komende ronde wil ik niet meer aanzuren, ik krijg de indruk dat het voor de manier waar ik op kweek weinig invloed heeft dus dan laat ik het liever.

Waarom All Mix i.p.v. Light Mix? Ik heb de indruk dat planten op Light Mix eerder te korten krijgen. Fijn dat de kokos niet gespoeld hoeft te worden. Hoe dat zit met die van Biobizz als je het mengt met aarde weet ik niet. Als het gespoeld moet dan moet het maar leuk is anders.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op lightmix moet je optijd beginnen met voeden, (ik start met voeden dag 1 12/12) en dat afzuren is hier wel nodig(ph 8.x uit de kraan), maar sinds ik niet meer zo strak op 6.0 afzuur zijn de tekorten bij mij veel minder geworden.

(En met 1170g droog uit 19 planten op 11 liters in exact 80 dagen vanaf stek ondanks spint en trips...)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een hele nette score ja, daar zou ik voor tekenen. ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...