Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Cannabis C3 Of C4 Plant?

Recommended Posts

Is Cannabis een C3 of een C4 plant?

 

Ik heb wat zitten Googlen, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Veel tegen gekomen, maar ook veel waar een deel van de informatie al niet klopte, dus daar had ik mijn twijfels wat bij of de uitleg over C3 en C4 bij Cannabis dan wel zou kloppen.

 

Ik kwam op dit forum onderstaande post van P H donner tegen.

 

...

De optimale temperatuur voor C3-planten is 15 tot 25 °C en voor C4-planten 25 tot 35 °C. Bij C3-planten treedt lichtverzadiging op in half tot vol zonlicht. Bij C4-planten treedt geen lichtverzadiging op in vol zonlicht. De maximale opbrengst per hectare is dan ook - onder ideale omstandigheden - bij C4-planten aanzienlijk hoger: bijna de dubbele opbrengst aan droge stof per hectare per jaar

 

BRON

 

Wie het weet.......

 

Qua temperatuur zouden ze onder C4 kunnen vallen.

 

In een ander topic zag ik het volgende.

Ik zou voor de 1e keer toch maar ff rustig aan doen, anders sterft je co2 project een stille dood. Probeer eerst maar eens 60/65% luchtvochtigheid te halen bij 30+gr. Dan co2 erbij tot850ppm, daarboven neemt de toegevoegde waarde af.

 

GrR

 

gallery_10428_11146_11452.jpg

 

Daarvan begrijp ik uit de uitleg van Racker, dat het om C3 planten gaat, tenminste in de grafiek laat die ongeveer zien dat 850 daarbij de max is.

Enkel zouden C3 planten niet goed met zo'n hoge temperatuur overweg kunnen.

Dat zou dus betekenen dat het wel C4 planten zijn, aangezien de "hoge" temperatuur geen problemen schijnt te geven.

 

 

Kortom, erg tegenstrijdig klinkt het mij in de oren.

Of de Cannabis plant is een C3 en een C4 plant, of heeft in ieder geval van beide types eigenschappen.

 

En is het dan zo dat je met een goed klimaat, zonder extra co2, een even grote opbrengst behaald, als bij een kweek met een goed klimaat en co2 toevoeging?

Dus dat de VPD op dat gebied de belangrijkste meerwaarde is.

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan een wietplant in vele klimaatzones zetten

los van het feit dat de plant zich na verloop van tijd aanpast aan de lokale omstandigheden...

 

waar je naar wil kijken is de functie van je product

is het om de lekkerste wiet te maken : kijk dan eens naar de onder temp , laat die eens naar 17 graden gaan snachts en houdt de temperatuur voor de rest snachts tegen de 18 a 20 graden, met 5 graden opgeteld voor de overdag temperatuur

zelf heb ik een afbouwend verloop van temperatuur.

ik begin met hoge temp en ga naar lager vanaf mid bloei

 

de plant gaat dan iets trager qua groei en topgroei, maar de hars is van een enorm hoge kwaliteit

de geuren van de wiet bepalen het effect..die geueren worden terpenen genoemd

bij te hoge temperatuur vervliegen de geuren die de wiet lekker maken

de ene soort is de andere niet

zo is amnesia een plant die bij iets hogere temperaturen ( c4) een prima product op kan leveren ...maar in een c3 omgeving wordt de plant echt veel lekkerder)

bij de meeste andere planten is het verschil van c3 naar c4 nog duidelijker te proeven

co2 , voeding en contstant klimaat kunnen de resitentie tegen hoge temp ietsje pushen , maar verval van terpenen bij hogere temp is een feit

 

voor productie( lees: kilos knallen) is het gunstig een iets hogere temp aan te houden.

de plantgroei en topgroei verlopen wat sneller

 

tis maar wat je wil

Edited by MeneerJansen
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Had nog nooit gehoord van deze indeling, wist enkel dat Hop blijkbaar ook tot de familie van Cannabis gerekend wordt... Hoppa, weer wat geleerd :nerd

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of het een C3 of C4 plant is hangt af van het aantal koolstof atomen in het molecuul wat wordt aangemaakt bij de fotosynthese. Cannabis is een C3 plant.

 

Gevolg is dat ze niet goed tegen een veel te droge lucht kunnen (groeit stopt als stomata gesloten zijn). Dus als de tempratuur (te) hoog is en/of de LV (te) laag dan groeien ze niet meer. Dat is inderdaad het effect van de VPD. Je moet het dan wel heel bont maken overigens.

 

Ander verschil is dat je ze in principe 24 uur lang licht kunt geven in de groei, omdat C3 planten zonder rust door kunnen groeien (wel met verminderde meeropbrengst uiteraard).

 

Bedoelen ze met die temperatuur de temperatuur van de plant of van de ruimte waar de plant in staat? Als het in mijn kweektent 28 graden is dan zijn de planten inderdaad wel iets van 24 tot 25 graden.

 

Een beter artikel is trouwens deze (Die geeft ook de relatie tot temperatuur erbij):

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23572895

 

Met bijvoorbeeld daarin dit plaatje wat aangeeft dat er inderdaad een begrenzing zit in de hoeveelheid licht en temepratuur die ze kunnen hebben:

gallery_37858_17549_75580.png

 

Zie in dat rapport ook alleen wat lagere CO2 waardes, maar de productie blijft wel oplopen tot aan de 750ppm

 

:edit: Dit is ook nog wel een mooie tabel:

gallery_37858_17549_17496.png

 

Phtosynthese wordt dus een stuk efficienter bij hoge CO2 niveaus (anderhalf keer zo hoog). De water efficientie verdubbelt zelfs.

Edited by Wietefras
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een beter artikel is trouwens deze (Die geeft ook de relatie tot temperatuur erbij):

http://www.ncbi.nlm....pubmed/23572895

 

Met bijvoorbeeld daarin dit plaatje

 

Dat artikel is slechts een abstract van een ouder onderzoek van dezelfde auteurs.

Waarin die plaatjes trouwens niet eens staan.

 

Hier is het complete onderzoek waarin ze wel staan;

Photosynthetic response of C. sativa L. to variations in photosynthetic photon flux densities, temperature and CO2 conditions.

 

En het vervolg daarop met voortschrijdend inzicht is dus dit onderzoek:

Photosynthetic response of Cannabis sativaL., an important medicinal plant, to elevated levels of CO2

 

 

 

Een interessante gedachte vind ik overigens dat cannabis zowel C3, C4 als CAM kan zijn;

 

C3-fotosynthese

De C3-fotosynthese is de meest voorkomende vorm. In C3-fotosynthese wordt CO2 in de mesofylcellen (deze bevinden zich direct achter de huidmondjes) door het enzym Rubisco gebonden aan een C5- suiker (Ribulose 1,5 - bisphosphate) tot een instabiele C6 verbinding die direct uiteen valt in twee C3 stukjes (PGA –3-Phosphoglycerate) waaruit een C3- suiker (triose) wordt gevormd. Rubisco bindt ook vaak – per ongeluk –zuurstof (= fotorespiratie). Door de veel hogere zuurstof concentratie (20%) dan koolzuurgas (0,035%) in de lucht komt dit nogal eens voor.

Het binden van zuurstof resulteert niet tot de inbouw van koolstof en geeft dus energieverlies. C3- fotosynthese, opname en verwerking van CO2, vindt overdag plaats, dus de huidmondjes moeten overdag open staan. Met name in een klimaat met veel licht, waar de verhouding CO2/O2 nog lager is (bijvoorbeeld in een gesloten kas met veel fotosynthetiserend gewas), zal fotorespiratie toenemen. Verder zijn in een klimaat met veel licht de belangen van de fotosynthese (huidmondjes open voor een goede uitwisseling van CO2 met de omgeving) tegenstrijdig met die van de waterbalans (huidmondjes dicht om uitdroging te voorkomen). Om deze problemen op te vangen hebben planten een tweetal mechanismen ontwikkeld: C4-fotosynthese en CAM-fotosynthese.

 

C4- fotosynthese

Doel: fotorespiratie vermijden.

In C4- fotosynthese wordt CO2 in de mesofylcellen door het enzym PEP-carboxylase gebonden aan een drager molecuul (fosfo-enolpyruvaat - PEP) waarna malaat of asparaat (C4-zuren) ontstaat. Het C4-molecuul malaat /asparaat wordt getransporteerd naar de vaatbundelschede (een krans met cellen rond de vaatbundels waarin Rubisco zit). In de vaatbundelschede wordt de CO2 weer afgesplitst en nu gefixeerd met behulp van Rubisco als bij C3- fotosynthese.

Daar PEP-carboxylase CO2 specifiek is wordt er geen zuurstof ingebouwd. De plaats van fixatie van CO2 is dus ruimtelijk gescheiden van de plaats van verwerking. Op de plaats van verwerking wordt zo de CO2–concentratie hoog, en de O2-concentratie laag gehouden.

 

CAM - fotosynthese

Doel: waterverlies voorkomen.

Wanneer planten onder nog extremere condities groeien is het efficiënter invangen van CO2 via het C4-pad niet meer voldoende. Om waterverlies zoveel mogelijk te beperken zullen de huidmondjes overdag gesloten moeten zijn. Deze planten gebruiken CAM - fotosynthese (figuur 1) die veel overeenkomst vertoont met C4-fotosynthese. ‘s Nachts staan de huidmondjes open om CO2 vast te leggen, m.b.v. PEP-carboxylase wordt malaat gemaakt (carboxylatie) dat gedurende de nacht wordt opgeslagen in de vacuole van de cel. Hierdoor daalt de pH van de vacuole sterk gedurende de nacht. Overdag wordt het malaat weer uit de vacuole getransporteerd en wordt CO2 weer afgesplitst (decarboxylatie) waarna het C3-pad verder wordt gevolgd. Hier zijn de fixatie en de verwerking van koolzuurgas in de tijd gescheiden.

De opslag van malaat in de vacuole is nodig omdat de energie die nodig is om CO2 opnieuw te reduceren en fixeren (m.b.v. Rubisco) alleen overdag kan worden gevormd onder invloed van licht. Ook is aangetoond dat de snelheid waarmee CO2 vrij komt van malaat licht afhankelijk is.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties, ik zal het rustig eens door gaan nemen.

 

Een paar dingetjes waar ik even op wilde reageren.

 

MeneerJansen, wat ik wil, is in ieder geval goede kwaliteit en "smaak".

Daarbij wil ik wel proberen zoveel mogelijk er uit te halen onder mijn huidige setup eventueel met toevoeging van co2 en daarmee dan niet te hoog te doseren.

Tot nu toe kweek ik eigenlijk altijd met luchttemperaturen van rond de 28 graden.

Door mij gekweekte wiet smaakt mij en vrienden die het proeven, tot nu toe elke keer erg goed.

Zodoende ben ik nog niet helemaal overtuigd dat wiet wat bij lage temperaturen gekweekt is lekkerder smaakt dan bij hogere temperaturen.

Misschien is die wiet nog wel lekkerder dan wat ik nu al heb, ooit zal ik het weten.

 

De nachttemperaturen komen hier wel rond de 18 graden in dit seizoen.

De temperatuur bij de wortels blijft rond de 22 graden, althans, daar is de vloerverwarming op ingesteld, ik heb het nog niet in de potten gemeten.

 

Ik ben wel benieuwd of er dan nog verschil zit tussen de wiet die rond de 25 graden gekweekt is en die rond de 28 graden.

 

Wat is de luchtvochtigheid die je tijdens je kweek aan houd?

 

 

Wietefras, even een quote.

Bedoelen ze met die temperatuur de temperatuur van de plant of van de ruimte waar de plant in staat? Als het in mijn kweektent 28 graden is dan zijn de planten inderdaad wel iets van 24 tot 25 graden.

 

Dat is inderdaad een hele goede, ik ga uit van de omgevingstemperatuur.

Maar planttemperatuur zou ook nog wel eens kunnen.

Ik ben het nog niet tegen gekomen welke temperatuur ze bedoelen.

 

 

Nog even een quote van .

De optimale temperatuur voor C3-planten is 15 tot 25 °C en voor C4-planten 25 tot 35 °C. Bij C3-planten treedt lichtverzadiging op in half tot vol zonlicht. Bij C4-planten treedt geen lichtverzadiging op in vol zonlicht. De maximale opbrengst per hectare is dan ook - onder ideale omstandigheden - bij C4-planten aanzienlijk hoger: bijna de dubbele opbrengst aan droge stof per hectare per jaar.

 

Iemand een idee hoe het dan met die lichtverzadiging zit, en wat ze met in de volle zon bedoelen?

In de volle zon in Nederland is toch wat anders dan de volle zon rond de evenaar volgens mij.

Volgens mij krijgen ze in Nederland eerder te weinig zonlicht dan te veel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het zal inderdaad wel om de omgevingstemperatuur gaan, maar het scheelt dus wel nogal flink.

 

Dat eerste grafiekje wat ik gaf geeft de "lichtverzadiging" bij veschillende omgevingstemperaturen. Bij 25 graden kunnen ze het meeste licht hebben en bij 30 graden daalt de fotosynthese boven de 1500umol.

 

De meeste kwekers zullen toch tussen de 500 en 1000umol/m2 uit komen. Daar zie je dat wat extra licht nog steeds een flinke stijging van de fotosynthese geeft, maar het voordeel neemt wel steeds meer af. Van 1000umol naar 1500umol schiet je er nauwelijks nog iets mee op. Dat is dus gewoon zonde van je stroom dan. Of je moet echt heel krap zitten qua ruimte.

 

Volgens wiki kan de zon 100.000 tot 130.000 lux geven. 110.000 lux aan zonlicht komt ongeveer overeen met 2000 umol/m2. Dus dat is dan knap hoog. Ik heb zelf geen PAR meter, maar 100.000lux heb ik zelf ook wel gemeten en dat was niet eens zo overdreven zonnig.

 

Glastuinders rekenen vaak met mol/dag. Had een artikeltje over tomaten en die hebben 12 mol per dag nodig. De zon zou volgens hun 30mol/dag kunnen geven. Neem dan aan dat dat over Nederland gaat.

 

:edit rekenfout gemaakt. Moet zijn: 800micromol/s voor 12 uur per dag is 35 mol/dag.

 

De zon komt hier alleen nooit constant door. Paar dagen zal het inderdaad super licht zijn en andere dagen krijgen ze nog niet de helft. Zeker tijdens het afbloeien in september en oktober zal het met de lichtdruk wel tegenvallen.

 

 

Bubbleblower jij bent echt een "grapjas" he? Die pagina geeft een abstract ja en dan klik je op de "Full text" knop voor .... de volledige tekst. Wow so text, much wow, many pictures.

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik ben wel benieuwd of er dan nog verschil zit tussen de wiet die rond de 25 graden gekweekt is en die rond de 28 graden.

 

Dat Gorilla Glue en Chiquita Banana's zulke superplanten zijn (geen hype) komt met name hierdoor;

RB-26 maintains a lower overall temperature than most growers—72 to 77 degrees as opposed to high 70s or low 80s. "Heat is one of the biggest stressors of plants and as your temperature rises, you're going to be degrading terpenes [aromatic plant compounds] and oil production, and that directly affects potency,"

The Quest to Grow the World's Most Powerful Pot

Een bepaalde temperatuur triggert de planten om terpenen uit te gaan stoten en dan ga je de planten ook ruiken.

Per plant kan die temperatuur nog flink verschillen, maar typisch ligt ie net boven de 26 graden.

 

Als het in mijn kweektent 28 graden is dan zijn de planten inderdaad wel iets van 24 tot 25 graden

 

srep04389-f3.jpg

 

Iemand een idee hoe het dan met die lichtverzadiging zit, en wat ze met in de volle zon bedoelen? In de volle zon in Nederland is toch wat anders dan de volle zon rond de evenaar volgens mij. Volgens mij krijgen ze in Nederland eerder te weinig zonlicht dan te veel.

 

Morning reduction of photosynthetic capacity before midday depression

 

srep04389-f5.jpg

 

Daarom moet je na 6 uur een Rubisco break inlassen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja dat zijn heel andere planten, maar inderdaad zoals al gezegd, als je de planten teveel licht geeft of een veel te hoge VPD dan stort ook bij Cannabis het hele fotosyntheseproces in. Dat heeft niets met een "Rubisco break" te maken.

 

Als je je klimaat op orde hebt dan stort het niet zo in. Ik merk juist dat mijn planten meer drinken in de middag. Nou heb ik (nog) geen manier om de fotosynthese te meten, maar als ze meer drinken bij dezelfde lichtintensiteit en temperatuur ga ik er toch vanuit dat ze ook harder groeien. Mijn plan was dus om ze 's middags meer licht te gaan geven en dan 's morgens en aan het eind van de dag minder. Gemiddeld genomen kost dat evenveel stroom, maar de planten zouden het licht dan efficienter gebruiken. Althans dat vermoed ik. Je ziet aan de VPD snel genoeg of de plant het nog trekt of niet.

 

Planten die onder een hogere temperatuur opgekweekt zijn kunnen later ook tegen hogere temperaturen trouwens. De planten passen zich aan aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld door meer of minder stomata. Ook de vorm van het blad kan veranderen.

 

Sterker nog, ze hebben dan een hogere optimum temperatuur voor de photosynthese dan planten die op lagere temperaturen opgekweekt zijn. Je moet dus eigenlijk ook wel zorgen dat je bij het voorgroeien dezelfde omstandigheden hebt als tijdens het afbloeien. Al vermoed ik dat dat ook wel gebeurt als je ze nog een of twee weken voorgroeit in de bloeitent. Dan hebben ze toch ook nog haast een maand om zich aan te passen. Alle nieuwe uitgroei is dan gebaseerd op de omstandigheden in de bloeitent.

 

Wat dat betreft jammer dat die PPFD/Phtosynthese grafiek alleen de temperatuur vermeld. De VPD en het CO2 niveau hebben daar natuurlijk ook hun invloed op. Hoop ooit nog een plant vitality sensor te maken. Daarmee kun je zelf zo'n grafiek maken onder je eigen kweekomstandigheden.

 

Uit dat artikel is de grafiek van de lichtintensiteit over de dag wel interessant. Zij hadden daar begin Augustus blijkbaar een maximum van zo ongeveer 1750umol/s/m2 en gemiddeld iets van 1000umol/s/m2:

srep04389-f7.jpg

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk juist dat mijn planten meer drinken in de middag.

 

Wat een bijzondere planten heb jij toch.

“midday depression reduced daily transpiration by 45%”

 

inderdaad zoals al gezegd, als je de planten teveel licht geeft of een veel te hoge VPD dan stort ook bij Cannabis het hele fotosyntheseproces in.

 

Er is in dat onderzoek geen enkele sprake van te veel licht of een te hoge VPD, mister inderdaad.

 

Als je je klimaat op orde hebt dan stort het niet zo in.

 

Dat doet het dus juist elke dag opnieuw wel, daarom is die Rubisco break zo'n geweldig goed idee.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb cannabis planten in een goed geregeld klimaat en geen teunisbloem die in de brandende zon met 1750 umol/s/m2 aan licht en bij 40 graden compleet plat gebrand worden. Bij dat soort omstandigheden storten C3 planten in ja. Heb je dat onderzoek uberhaupt wel gelezen?

 

Voor de volledigheid even een grafiekje:

gallery_37858_15776_43578.pngLV bovenin, temperaturen in het midden en de VPD onderaan. Je ziet hierin ook duidelijk de gevolgen van de verminderde verdamping aan het eind van de "dag". In mindere mate ook aan het begin van de dag. Met HPS lampen was dit effect wel veel extremer, maar ook onder led is het dus zichtbaar.

 

En ROFL over die rubisco break. Dat is weer net zoiets als dat je iedereen blijft waarschuwen voor de gevaren van honderden kilovolts aan electrisch potentiaal in de kweektent. Maar goed leg maar eens even uit hoe je een "rubisco break" toepast.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De waarheid is dat zodra de zon opkomt of het licht aan gaat de photosynthetische capaciteit omlaag gaat.

 

Ongeacht umol/s/m2 (wat overigens toch écht PPFD is) of temperatuur of wat verder nog verzonnen wordt.

Het is glashelder dat wf dat onderzoek niet gelezen heeft, dat ie met die in deze context irrelevante onzin komt.

 

15 Kilovolt (waarmee de plaat in onderstaande foto is geladen) is al meer dan genoeg om de planten te laten sprayen, we herkennen vast allemaal de verbrande bladpunten:

 

slide_0025.jpg

 

De plant verzwakt hierdoor en wordt met name gevoelig voor allerlei ziekten zoals toprot.

En dat is erg jammer omdat het relatief eenvoudig te voorkomen valt.

Ik zou graag in een topic uitleggen hoe precies, maar dat heeft weinig zin zolang wf systematisch al mijn posts trollt.

 

De Rubisco break pas je toe door na 6 uur licht ~een uur donker te geven, das niet zo moeilijk.

Na 6 uur is er weinig van de photosynthetische capaciteit over en die laadt je zo weer op.

Small Oligomers of Ribulose-bisphosphate Carboxylase/Oxygenase (Rubisco) Activase Are Required for Biological Activity

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is dus niet "de waarheid". Dat is alleen in dat onderzoekje over teunisbloemen zo en dan dus alleen maar omdat die veel te heet staan en teveel licht krijgen. Je geeft zelf de link, post de nietszeggende grafiekjes eruit en het valt je niet eens op dat ze het over bladtemperaturen van 40 graden en een belichting van 1750 umol hebben?

 

We hadden al een grafiek die liet zien dat bij cannabis de fotosynthese instort bij 30 graden en een lichtdruk boven de 1500umol. Laat staan bij 40 graden (bladtemperatuur!).

 

Planten die getest zijn onder acceptabele temperaturen en lichtdruk hebben in de middag wel degelijk gewoon meeste fotosynthese. Gewoon in maat met de hoeveelheid licht die ze krijgen:

Biomass-Diurnal1.jpeg

 

diurnal.png

En inderdaad PPF=lumen en PPFD=lux. PPF gebruik je om lampen met elkaar te vergelijken en PPFD om te kijken hoeveel licht de plant krijgt. Beide termen hebben hun toepassing. Als je dat verschil nou een keer snapt hoef je daar ook niet steeds zo hysterisch over te doen.

 

Je post een link naar een algemeen verhaal over rubisco. Kansloos gedoe weer. Helemaal nergens staat daarin dat je planten elke 6 uur moet verduisteren. Dat heb je gewoon weer zelf verzonnen als "oplossing" voor een probleem dat ook weer helemaal niet bestaat. Allemaal onbegrip weer.

 

Rubisco is interessant voor onderzoekers om te begrijpen waarom de planten niet tegen hoge temperaturen en hoge CO2 niveau's kunnen en wat daar eventueel de gevolgen van gaan zijn als het CO2 niveau verder stijgt en het klimaat verder opwarmt. Voor ons is dat meer een gegeven en wij kunnen daar verder niets anders mee dan zorgen dat de planten niet te heet staan en niet teveel CO2 krijgen.

 

Om je "oplossing" even in perspectief te zetten, stel er komt een 100 meter sprinter bij je. Die wil marathons gaan lopen en met zijn sprint snelheid zou hij in 60 minuten een marathon kunnen uitlopen. Prima idee dus. Helaas is is hij na 100 meter sprinten al uitgeput. Jij adviseert de man dan om na 100 meter sprinten maar even een dutje te doen om weer op te laden voor de volgende 100 meter. Enzovoort. Geniaal!

 

Wat natuurlijk ook kan is dat hij gewoon wat minder hard gaat rennen zodat hij zich niet meteen uitput en gewoon de hele marathon kan uitlopen. Dat is precies de strekking van het zoeken naar een optimale temperatuur en CO2 niveau. Dan hou je de actieve en inactieve rubisco varianten gewoon netjes in evenwicht en dan blijft de fotosynthese gewoon de hele "dag" doorgaan.

 

Dat VPG verhaal is echt gewoon te absurd voor woorden dat je dat nog steeds durft te herhalen. Maar goed alle kwekers die een 15 kilovolt electrisch veld opwekken in hun kweekruimte zullen inderdaad aan je lippen hangen om meer "uitleg" over de schadelijk effecten daarvan.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat gebeurt dus met al mijn posts waarin ik iets zeg dat de moeite waard is, compleet gederaild en ik heb geen 24 uur per dag om alles recht te zetten*.

 

Als je de waarheid wilt weten geloof dan niemand en lees zelf dat onderzoek om te zien wat er écht in staat.

Onderaan dat onderzoek vind je nog 48 referenties van soortgelijke onderzoeken met andere planten onder andere omstandigheden.

 

"The photosynthetic rate at each photosynthetic photon flux density (PPFD) value declined from the first measurement taken just after sunrise toward midday"

Dat heeft dus helemaal niets met een temperatuur van 27.6 graden (van 40 graden is geen sprake) of een PPFD van 1750 umol/s/m2 (waar ook al nergens sprake van is) te maken. Lees het onderzoek zelf en laat je niet belazeren.

 

Eén ding klopt wel, die Rubisco break heb :nerd verzonnen en ik ben wel op meer gebieden innovatief bezig (geweest) met mensen als KNNA en Spurr.

Het is jammer en frustrerend dat we dergelijke ervaringen al lang niet meer kunnen delen op een wietforum.

 

 

 

* Dan moet ik erop gaan wijzen dat ik zelf dat plaatje met die bladtemperaturen heb gepost als reactie op zijn bewering dat zijn planten 4 graden koeler waren dan de omgevingstemperatuur, dus dat die bladtemperatuur precies mijn punt was en het totaal nergens op slaat maar wel erg manipulatief en beledigend is om te stellen dat mij dat niet opgevallen was, enz. enz, voor elk ander punt dat ie verdraait, dat wordt eindeloos kinderachtig gedoe en dan is alles evengoed gederaild.

Van een beroepstroll kun je daarom nooit winnen, behalve als je daarbij hulp krijgt van andere kritische geesten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja als je de grafiek die je zelf post al niet kan lezen dan houdt het op. Ik zal je nog een keer proberen te helpen, want het is ook wat lastig te lezen namelijk. Je moet je hoofd misschien even een kwartslag draaien om de schaal af te lezen. Let op, linksom draaien en niet rechtsom want anders kun je het nog steeds niet lezen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

winteroogstjes smaken zoeter, vetter, voller, zomer kweekjes leveren nog all eens een hooikwaliteit op

 

veel duidelijk kan ik niet aan geven dat TEMPERATUUR een bepalende factor is in het bereiken van de tofste kwaliteit die mogelijk was met de gebruikte genetica.

 

koel gekweekt = 10 keer lekkerder

als warm gekweekt dus "prima "smaakt , stel je dan eens voor hoe lekker het zou zijn als je dat zou kunnen verbeteren

 

je vraagt naar info , er komt een onderbouwde reaktie , en je schrijft het af

 

ja , dan zeg ik tabee en we lezen elkaar wel weer

 

geen zin om in een volle gierput te pissen/ water naar de zee te dragen

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bosrand schrijft het toch niet af? Hij heeft alleen wat gezonde twijfel en wil het verschil eerst zelf ondervinden.

 

Ik verlaag zelf eigenlijk alleen de laatste paar weken de temperatuur.

 

Ik de laatste Chocolope kweek onder led ook de hele kweek op max 26 graden gedraaid en ik merk eerlijk gezegd geen verschil met eerdere kweken onder HPS.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

afghan-hashishjpg-7b8c2db7463b6d45.jpg

 

Kabul

 

average-relative-humidity-afghanistan-kabul.png

 

average-temperature-afghanistan-kabul.png

 

average-rainfall-afghanistan-kabul.png

 

article-2112270-1215E5A2000005DC-961_634x419.jpg

 

Tsja wat is het nu C3 of C4, gezien het aanpassingsvermogen van deze plant ben ik het met Bubbleblower eens dat het allebei kan zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De fysiologie van de plant bepaalt of het een C3, C4 of CAM plant is. Zo werkt de classificatie nou eenmaal. Dat stukje wat Bubbleblower geknipt en plakt had geeft een omschrijving van de 3 varianten en Cannabis valt dus alleen onder dat eerste stukje waarbij de opname van CO2 gebeurt middels moleculen met 3 C atomen.

 

Laat uiteraard onverlet dat een C3 plant ook wel blijft leven als de temperatuur iets hoger is dan de voor een C3 plant optimale temperatuur. Dus niet bij 25 graden maar 28 graden. Of zelfs 40 graden zoals die grafieken van de Teunisbloem laten zien, maar dan valt door de C3 fysiologie de fotosynthese dus wel heel erg snel stil. Dan groeien ze blijkbaar alleen in de hele vroege ochtend nog wat.

 

Punt is dat bij een C3 plant de stomata open moeten staan omdat er anders geen CO2 opgenomen kan worden en geen vocht kan worden afgestaan (waardoor er dus ook geen voeding kan worden opgenomen). In hele hete/droge omstandigheden gaat dat dus mis. C4 planten kunnen ook met dichte stomata nog CO2 opnemen/verwerken. Dat kunnen Cannabis planten dus niet.

 

De temperatuur is daarbij niet alleszeggend, want bij iets hogere temperaturen kun je door de luchtvochtigheid te verhogen ook wel regelen dat de verdamping niet op hol slaat en de stomata open blijven staan. De VPD laat dan zien of de plant het nog trekt of niet. Als je bij een gelijkblijvende LV ziet dat de bladtemperatuur oploopt en dichter naar de omgevingstemperatuur kruipt dan is dat een teken dat de stomata sluiten.

 

Daarom gaat wiet kweken op 28 graden en 55 a 60% luchtvochtigheid dus prima. Afgezien dan van het terpenen verhaal.

 

Aan de andere kant, sommige C3 planten, waaronder Cannabis, kunnen wel zonder nachtrust. Ben een keer vergeten de tijdklok op de stekken weer in te schakelen en toen hebben ze (minstens) een maand op 24/0 gestaan. Dat werkte inderdaad gewoon prima. Een C4 plant zou dat niet trekken.

 

:edit: Een mooi artikel wat de fysiologische verschillen laat zien tussen de C3, C4 en CAM varianten met daarbij de voor en nadelen:

http://www.hammiverse.com/lectures/10/3.html

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wietefras

Je betrekt alles op de binnenkweek met die voor de binnenkweek bestemde variëteiten , maar voor landrassen die bv op 3 km hoogte groeien met een grotere conc aan UV & meer licht of in een klimaat groeien met temperaturen zomers van rond de 40 C, gelden andere normen die veel extremer zijn dan door ons gecreëerde binnenklimaat.Die landrassen zijn daarop aangepast.Laat je nu een binnenvarieteit in zo klimaat opgroeien, die gaat het dan echt niet redden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De vraagstelling ging over binnenkweek. Dus ja.

 

Buiten dat is het punt dat Cannabis per definitie een C3 plant is. Of die ook kan overleven in een klimaat waar een C4 plant beter tot zijn recht komt maakt het niet ineens een C4 plant.

 

Wat genetische aanpassingen die ervoor zorgen dat de planten wat minder ongeschikt zijn voor die extreme omgevingen maakt het ook geen C4 plant. Dan hebben ze hooguit wat meer of minder stomata, kleiner of groter blad, dikker of dunner blad, langere/kortere bloei, andere kleur blad etc etc. De fotosynthese processen blijven evenwel hetzelfde. Dus C3.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus deze eigenschappen/indeling kunnen niet gestuurd worden door de geografische ligging?

pure landraces met specifiekere eigenschappen die deze indeling nog kunnen bepalen?

 

intrsting stuff it is!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

welk gedeelte van "ik maak geen fotos" begrijp je niet Donner?

heb het al paar keer gezegd

van rukken wordt je kennelijk niet alleen doof maar ook leesblind

 

succes ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...