Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Cannabis C3 Of C4 Plant?

Recommended Posts

dus deze eigenschappen/indeling kunnen niet gestuurd worden door de geografische ligging?

 

Natuurlijk wel, planten adapteren en evolueren, daar is CAM fotosynthese een goed voorbeeld van.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou ik bedoelde duis juist niet het evoluerende deel op korte termijn

ik bedoelde de eigenschappen die deze planten nu al eeuwen of millenia hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan bedoelen we precies hetzelfde; maar dat continu proces vindt uiteraard zowel korte- als lange termijn plaats, van nanoseconden tot miljarden jaren.

Eigenschappen liggen daarom nooit vast, alles is voortdurend aan verandering onderhevig, genetica is veel dynamischer als de meesten denken.

 

Cannabis is een meester in het zich aanpassen en het kopieren van genetische code.

Het is tot wonderbaarlijke dingen in staat waar wij met ons hoofd niet bijkunnen.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan :)

 

Met de juiste codes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 10/13/2015 at 8:32 PM, Wietefras said:

Planten die onder een hogere temperatuur opgekweekt zijn kunnen later ook tegen hogere temperaturen trouwens. De planten passen zich aan aan de omstandigheden. Bijvoorbeeld door meer of minder stomata. Ook de vorm van het blad kan veranderen.

 

Sterker nog, ze hebben dan een hogere optimum temperatuur voor de photosynthese dan planten die op lagere temperaturen opgekweekt zijn. Je moet dus eigenlijk ook wel zorgen dat je bij het voorgroeien dezelfde omstandigheden hebt als tijdens het afbloeien. Al vermoed ik dat dat ook wel gebeurt als je ze nog een of twee weken voorgroeit in de bloeitent. Dan hebben ze toch ook nog haast een maand om zich aan te passen. Alle nieuwe uitgroei is dan gebaseerd op de omstandigheden in de bloeitent.

 

Wat dat betreft jammer dat die PPFD/Phtosynthese grafiek alleen de temperatuur vermeld. De VPD en het CO2 niveau hebben daar natuurlijk ook hun invloed op. Hoop ooit nog een plant vitality sensor te maken. Daarmee kun je zelf zo'n grafiek maken onder je eigen kweekomstandigheden.

 

Uit dat artikel is de grafiek van de lichtintensiteit over de dag wel interessant. Zij hadden daar begin Augustus blijkbaar een maximum van zo ongeveer 1750umol/s/m2 en gemiddeld iets van 1000umol/s/m2:

 

Ik denk dat dit een van de meer interessante topics is.

Waarom?

Ik raak de laatste tijd steeds meer geïrriteerd door wat ze cannabis-folklore blijken te noemen.

Een stelling wordt geponeerd en als je gaat uitzoeken waar die vandaan komt, dan is het vooral uit overlevering. Nu doe ik daar zelf ook aan mee, want ik heb nu eenmaal ooit geleerd van mensen die het al langer deden. En dan neem je dingen over. Je vraagt je simpelweg niet bij alles af waarom. Zeker in het begin duizelt het je, en ben je al blij dat de boel niet doodgaat

Onlangs weer ergens een enorme verhandeling over klimaat in je hok gelezen. Maar nergens onderbouwd. Het sterkste argument is nog steeds 'ik doe het al jaren en het levert op'.

Maar in dit topic komen mooie grafieken te voorschijn en wordt vanuit een wetenschappelijke hoek naar iets gekeken. Dat kan je helpen om je hok efficient te bouwen, waardoor je misschien ook geen geld uitgeeft aan dingen die eigenlijk niet nodig zijn.

Daarom ook wat vragen aan @Wietefras 

Jij begrijpt de meeste van die tabellen en past ze volgens mij ook toe.

Wat zijn volgens jou de ideale temperaturen en LV's in de bloei, gedurende de nacht- en de dag-periode?

Zonder CO2 toevoeging.

Ook benieuwd wat de ideale temperaturen dan zouden zijn met COs toevoeging.

En tot welke hoeveelheid CO2 je dan zou gaan.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt.

Het is meer dat je in een bepaalde range probeert te blijven qua temperatuur en relatieve LV. Ik heb geen luchtontvochtigers en dergelijke voor een enkel klein tentje, dus heel precies erop sturen kan ik ook niet.  Ik probeer qua temperatuur rond of boven de 28C te blijven. Met mijn leds eigenlijk liever iets hoger door minder warmtestraling van de lamp op de planten.

Je moet eigenlijk vooral kijken naar de plant temperatuur en de VPD. Op welke temperatuur is de photosynthese het meest efficient. De plant koelt zichzelf en dus is die (als het goed gaat) koeler dan de lucht er omheen. De temperatuur van de plant is uiteindelijk van belang, want op die temperatuur verloopt de photosynthese.

Spectrum is ook van invloed op de plant temperatuur. Met HPS bijvoorbeeld meer infrarood op de plant, maar ook met leds met veel rood erin zie je dat de planten warmer zijn dan met meer blauw licht (warm en koel licht heeft dus blijkbaar ook echt dat effect).

Dus er is niet een enkel optimum temperatuur. Het hangt van meerder factoren af. 

LV is al helemaal een vaag verhaal en dat hangt ook weer af van of je last hebt van plagen die gedijen bij droge lucht of juist bij vochtige lucht. Bij een rotgevoelige plant zal ik toch eerder de LV nog wat verder verlagen en voor wat meer ventilatie zorgen rond de toppen.

 

CO2 weet ik weinig tot niets vanaf. Ik kweek veel te klein voor dat soort zaken. Maar met CO2 kun je wel warmer kweken. Dat Chandra onderzoek liet dat wel zien. Ook met meer licht en uiteraard dan ook meer voeding.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Wietefras said:

Ik probeer qua temperatuur rond of boven de 28C te blijven.

Dank voor de verheldering.

Nu lees ik ook dat sommigen een redelijk groot gat tussen de dagtemperatuur en de nachttemperatuur hebben.

Maar van ervaren kwekers hoor ik ook dat het niet te ver uit elkaar moet liggen.

Bijvoorbeeld 28 graden bij dag en 24 graden bij nacht.

Wat is jouw kijk hier op?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou het ook niet afhankelijk zijn welke variëteit je in je hok hebt staan mbt dagtemperatuur & nacht?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit geprobeerd, maar "ze" zeggen bijvoorbeeld dat je planten korter blijven als de dag en nacht temperatuur dichter bij elkaar liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk inderdaad ook dat het strain afhankelijk is.

Probeer al een tijdje een onderbouwd 'iets' te vinden over ideale temperaturen voor het groeien van Cannabis. Maar tot nu toe niets gevonden.

Wel veel sites - redelijk bekende op het gebied van wietkweken - die elkaar allemaal tegenspreken.

10 graden verschil > https://www.growweedeasy.com/temperature

5 tot 7 graden verschil > https://www.maximumyield.com/ideal-growroom-temperatures/2/1322

Ook ervaren kwekers die met grote stelligheid hun methode als de enige juiste beamen.

 

Er is op het www veel te vinden over aardbeien :)

Daar zie je dan zelfs tussen de verschillende rassen aardbeien nog grote verschillen. Bijvoorbeeld op welke temperatuur optimale fotosynthese plaatsvindt.

Ik zou misschien eens op zoek moeten gaan naar wetenschappelijk onderzoek naar een 'legitieme' plant die veel weg heeft van wiet.

Suggesties iemand?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hennep?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomaten planten misschien :innocent:

Gr, X 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Kees A said:

Ik zou misschien eens op zoek moeten gaan naar wetenschappelijk onderzoek naar een 'legitieme' plant die veel weg heeft van wiet.

Suggesties iemand?

Doe je best. Cannabis is éénjarig en tegelijkertijd tweehuizig. Dat komt maar zelden voor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het Chandra onderzoek uit de VS heeft gekeken naar invloed van licht intensiteit, CO2 en temperatuur op cannabis planten (bladeren). Dat is zeg maar de VS variant van ons (beschamend slechte) BOOM rapport.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...