Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

WakeAndBake

Lowbudget Diepvries Stealth Kweekje Spaarlamp

Recommended Posts

Het begint op meer en meer bladeren te komen dus begin me juist wel een beetje druk te maken :P

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra info: het begint met lichtgroene plekjes. Die worden dan uiteindelijk zo bruin.

Ik lijk niet zo direct gelijkaardige vlekken tegen te komen in het forum of zelf op google..

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Begint het onderaan de plant of bovenaan? Als het redelijk onderin de plant zit zou ik denken aan blaren die weinig licht krijgen en opgeofferd worden. Beetje snoeien en doorgaan.

Maar ik zou er geen eed op zweren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het onderste blad, is normaal dat die geel worden en eraf vallen.

De plant heeft dat blad niet meer nodig, en haalt alle energie eruit voor groei of bloei.

Ik laat ze zitten tot de plant ze zelf afstoot.

De bovenste lijkt op Magnesium te kort.

 

Magnesium komt voor in zeewater, zoutafzettingen en mineraalwaters. Ook in leidingwater zit magnesium. Het is samen met calcium verantwoordelijk voor de hardheid van het water.

 

Symptomen

 

Magnesium in de plant is mobiel. Bij een gebrek worden de bladgroenkorrels in de middeloude bladeren (onder de bloeiende top) afgebroken en wordt de magnesium naar de jonge delen getransporteerd. Je ziet dan roestbruine vlekjes en/of vage, wolkachtige gele vlekken tussen de nerven, chlorose genaamd. Uit de oudste bladeren kan magnesium moeilijker onttrokken worden. Een licht tekort heeft weinig effect op de bloei, hoewel de bloemvorming de gebreksymptomen wel verergert.

 

Ontwikkeling

 

In chronologische volgorde:

  • de eerste 3 – 4 weken zijn er geen symptomen zichtbaar, de plant groeit goed en is mooi donkergroen.
  • Rond de 4de tot 6de week worden de gebreksymptomen zichtbaar. Er treden dan kleine roestbruine necrotische vlekjes en/of wolkachtige gele vlekken tussen de nerven (chlorose) in de middeloude bladeren op. Kleur van jonge bladeren en de ontwikkeling van de bloemen is normaal.
  • De grootte en het aantal roestbruine vlekken breidt zich uit op het blad. De chlorose wordt geler en eveneens erger.
  • De plant oogt steeds ongezonder.
  • Bij ernstige tekorten worden uiteindelijk ook de jongste bladeren aangetast en zal de opbrengst verminderen.

Oorzaken

Magnesium tekorten komen relatief vaker voor dan andere gebreksziekten. Behalve door een tekort aan magnesium, kunnen bladproblemen ook optreden bij normale of hogere gehalten aan magnesium in het medium. Dit komt omdat de opname van magnesium dan geremd wordt door de volgende omstandigheden:

  • Te nat, koud en/of te zuur wortelmilieu.
  • Hoog gehalte aan kalium, ammonium en/of calcium (bijv. veel kalk in het leidingwater of kalkrijke kleigrond) ten opzichte van magnesium.
  • Te klein wortelstelsel en zware plantbelasting.
  • Hoge EC in het medium, geremde verdamping.

Oplossingen

  • controleer de temperatuur, vochtigheid, EC en de PH van je medium.
  • als je geen samengestelde meststof voor cannabis gebruikt zou je deze aan kunnen schaffen om zo de planten bij te voeden.
  • Als er toch een tekort mocht zijn kan je het beste spuiten (bladvoeding) met 2% oplossing bitterzout
  • Via de wortels is bitterzout een anorganische oplossing voor Hydro en Kieseriet op aarde. Organisch is stalmest of kalkoenenmest een oplossing.
  • Corrigeer eventuele oorzaken. Bij een lage PH tijdelijk een hogere PH van het gietwater aanhouden. Bij een te hoge EC spoelen en/of tijdelijk alleen leidingwater druppelen.

Wat extra magnesium kan geen kwaad. Een overmaat aan magnesium komt op deels op aarde niet gauw voor. Bij een teveel zal de calciumopname geremd worden en een beeld ontstaan van een teveel zouten: remming van de groei en een donker gekleurd blad.

 

 

Bron, http://www.wietforum.nl/topic/17431-overzicht-belangrijkste-voedingstekorten/

Edited by Rockfort
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt Hades en Rockfort!

 

Dat de ondersten er afvallen weet ik dat het normaal is, was een beteje aan het panikeren denk ik :P zie nu ook dat het niet dezelfde bruine plekken zijn.

Echter de andere bruine plekken is iets anders en die zitten dus ook meer bovenaan in de plant. Zoals de foto, dat is een bladpunt dat toch nog heel goed belicht werd.

Zal eens zien wat het geeft als ik het benader als calcium probleem.

Bedankt voor het meedenken en ik hou jullie op de hoogte (natuurlijk ;) )

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Was ik al gaan kijken :) heb zowel op het forum gezocht (met en zonder zoekfunctie bij de sectie bladproblemen) en op google in het Nedelrlands en in het Engels.

En kzeg het nog eens, vind dat geen enkele van die vlekken of beschrijvingen volledig voldoet aan het probleem bij mij :s

Kalium staat op vergeling en bruine plekken die beginnen aan de rand en naar de nerf toe gaan maar dit is zeker niet het geval.

Er is geen vergeling (behalve bij de onderste bladeren maar dat is dus wat anders) enkel plekken die lichter worden in het midden van het blad om daarna bruin en dor te worden.

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

normaal zou ik zeggen dat 'n beetje pk13/14 dit op kan lossen maar daar vind ik het nog te vroeg voor.

Dit gebruik je namelijk pas vanaf de 4e week bloei.

Wat geef je ze momenteel aan voeding en hoe veel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zit (zat) een handvol gedroogde mestkorrels gemengd in de aarde en een klein beetje kalk (zo van het soort dat boeren gebruiken om graslanden te bemesten).

Verder heb ik nu voor het eerst voeding gegeven, vloeibare bio meststof. Zal straks als ik wat meer tijd heb de specificaties opzoeken :)

Heb dit altijd gebruikt maar dit probleem nog nooit gezien :s

Zou het aan beestjes kunnen liggen ook? Er zitten vliegjes wat vermoedelijk wel eens varenrouwmug zou kunnen zijn...

Heb een drosera (zonnedauw) ingezet in de kast maar tot nu toe met weinig succes.

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben ook even opzoek gegaan voor je, maar ik kom elke keer uit om magnesium te kort.

Lees maar even terug in een eerdere post van mij.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weinig succes als in, de vliegjes blijven? Of als in, de vliegjes zijn weg maar de bladproblemen blijven?

In geval 1 misschien eens Canna Cure proberen? Da's bio- en eco-friendly spul en ik heb al posts gezien dat dit werkt.

In geval 2, PK en bloeibooster?

 

Voor wat het waard is... ik voel met je mee WaB :hug:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weinig succes als in: mijn drosera heeft nog geen vliegjes gevangen ;)

Thx! Ik vind het heel veel waard :D

 

Heb wat extra kalk toegevoegd en de meest aangetaste bladeren verwijderd. Voorlopig zie ik geen nieuwe bladeren met hetzelfde probleem;

hopen dat het zo blijft dus!!!

Ik ben bij verder opzoekwerk ook gewoon bij bladroest gekomen en vraag me nu af of het dit niet zou zijn.

De foto's die ik zag van canna bladeren met roest leek veel meer op de plekjes die ik heb (zonder vergeling enzo) dat wat anders.

 

Voor de rest is er nieuws!!! Al zeker 2 van mn lieverds zijn vrouwtjes!

De 2 linkse ben ik zeker van, die laten mooie witte pistels zien. 1 Is volgens mij een man maar ik wacht het nog eventjes af voor ik deze definitief omleg. De vierde (rechts achter en tevens de grootste) laat nog even op zich wachten.

Ik had vermoedelijk nog wel mogen wachten met op 12/12 te zetten maar ach.. het is een diepvries-test-ronde voor iets. Als het nu fem zaadjes waren zat ik wel redelijk goed denk ik maar aangezien ik nu hoogstwaarschijnlijk ga mogen wegsnoeien gaat er wel plaats over zijn. Wie weet zet ik alsnog een fem zaadje direct op 12/12.

 

En nog een slechte foto om de post compleet te maken :P

gallery_26473_18502_512854.jpg

 

Grts WaB

 

Ps als iemand tips heeft om een betere foto in mn diepvriezertje te kunnen maken... laat maar komen!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blad problemen of niet... Die zien er mooi uit WaB. :tu

Misschien dat ik er ergens over gelezen heb maarre... is dat ventje tussen gefeminiseerde zaadjes gekropen of heb je regulier zaad gebruikt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je Hades, Heerser van de Onderwereld :P

 

Ja staat misschien wat onduidelijk in m'n laatste post.

Deze 4 kwamen van regulier zaad. Hierna is het de bedoeling om gefeminiseerd te gebruiken of zelfs als er te veel plaats leeg blijft nog eentje erbij zetten, direct op 12/12 dan.

Mijn bedoeling was eerst deze opstelling eens uit te testen met het reguliere zaad. Echter zo'n groot verlies is het nu ook weer niet als ik een fem ertussen zet en er zou niet veel afkomen. Dat zie ik nog wel.

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rechts vanvoor is inderdaad een mannetje. Rechts achter meen ik vandaag ook witte haartjes gespot te hebben!

Morgen vermoedelijk zekerheid :)

Ze zijn echt in hun groeispurt op het moment, kon vanochtend er niet bij zijn voor de lamp uitging met als resultaat wat verbrande bladpunten :whistle:

Dorst hebben ze ook wel deze dagen!

 

En ben er voor de verandering in geslaagd iets duidelijkere foto's te trekken (denk ik :P)

 

Links voor:

gallery_26473_18502_299963.jpg

 

Rechts achter (ofja nu evengoed rechtsvoor :P):

gallery_26473_18502_159102.jpg

 

gallery_26473_18502_412178.jpg

 

Links achter:

gallery_26473_18502_510062.jpg

 

Rechts verdwenen (mannetje dus :P):

gallery_26473_18502_42048.jpg

 

gallery_26473_18502_96692.jpg

 

Grts WaB

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ze blijven vrolijk verdergroeien en drinken. Na elke watergift zie ik ze als het ware omhoogschieten :P

Het is m'n bedoeling zoveel mogelijk topjes tussen de lampen te krijgen. Als ze zo nog een paar daagjes verdergaan komt dat goed in orde!

Was er eens optijd bij vanochtend ook (blijkt dat ik ze op 20u tot 8u gezet had ipv 21 tot 9 :whistle: ) en dus eens foto's kunnen trekken zonder lampen.

De foto van rechts achter is helaas te wazig (dus heb ik weggelaten).

 

gallery_26473_18502_149978.jpg

 

Geeft toch een iets of wat redelijk overzicht:

gallery_26473_18502_208747.jpg

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

vind 't er supervet uit zien hoe je 't doet :tu

wel ben ik van mening dat je goed moet overwegen wat voor voeding je ze gaat geven omdat reguliere plantenvoeding voor dit soort planten niet volstaat.

Dus 'n flesje canna zou in deze niet misstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks Grass-hopper!

Ik moet zeggen dat ik met deze voeding al wel eens een leuk resultaatje gehaald heb. Wel met de nadruk op "je" :P

Het kan idd ongetwijfeld beter met aangepaste voeding.

Zit echter op het moment met het probleem dat ik financieel aan de grond zit..

Dit is hopelijk wel opgelost binnen 2 weken. En aangezien ik net mijn rijbewijs gehaald heb (sinds gisteren jeeeej!) wil dit zeggen dat zodra ik weer iets van inkomen heb er een tripje naar het Noorden gepland wordt met de wagen (was reeds gepland met "my brother in crime" maar is uitgesteld moeten worden wegens m'n probleem (ps. "crime" is what Babylon calls it ofcourse :D)) om nog eens een coffeshopbezoekje te doen. Kan dan ineens een growshop zoeken ook!

 

Grts WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeeej heb een betere instelling gevonden op m'n gsm voor foto's in de diepvriezer :specool

Voor close-ups houd ik er een vergrootglas voor als lens.

 

En m'n Drosera heeft eindelijk een vliegje kunnen vangen :D

gallery_26473_18502_487039.jpg

 

Bloemetjes op komst:

gallery_26473_18502_210243.jpg

 

gallery_26473_18502_217746.jpg

 

gallery_26473_18502_409032.jpg

 

gallery_26473_18502_165465.jpg

 

gallery_26473_18502_481389.jpg

 

Grts WaB

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

...."En? wat vind je van m'n diepvrieswiet"

... "Superchill man!!!"

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk jullie commentaren :D

Dan weet je waarom je de moeite doet voor een verslagje; voor een grote smile op m'n gezicht als hobbygenoten zo reageren!!!

 

@ Grasshopper: Haha ja da's eens wat anders :P Binnenwiet, buitenwiet, shopwiet of liever diepvrieswiet? xD

@ Hades: Thanks :D

@ Rubberduck: Leuk om te horen :D haha succes met de zoektocht :P Ik ben enorm blij dat de eigenaar van het huisje die laten staan heeft!

 

Wat de dametjes betreft ben ik de topjes nu iets minder fanatiek aan het onderduwen (onder het net) in de hoop dat ze niet te hard meer groeien.

Mag opzich natuurlijk nog eventjes maar dan liefst niet zo hard dat ze tegen de lampjes zitten!

Al vermoed ik dat het ergste zowat voorbij is aangezien ze morgen 2 weken op 12/12 staan plus dan nog een weekje dat het licht al afnam en het feit dat er veel Indica inzit aan de bladeren te zien.

Ze zijn mooi tussen de lampen aan het groeien zodat overal licht aan zou moeten kunnen.

 

Grts! WaB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bespeur inderdaad geen groei meer. De belangrijkste fase kan nu ècht beginnen!

Al bij al valt het nu nog wel mee van hoeveelheid. Indien de 4 planten hadden mogen blijven staan zeker; maarja ik wou liever de echte sin-semilla in plaats van con-semilla :D dusja rechts vanvoor is wel relatief veel plaats vrij.

Ze hadden allemaal ook nog wel net dat tikkeltje langer mogen groeien maar goed. Voordeel is dat de topjes die er nu zijn zeer goed te concentreren vallen onder de spaarlampen (en omgekeerd).

Wat deze betreft zijn ze nu allemaal warm white, Philips Tornado 4x23W en 2x20W + 1 Philips Genie spaarlamp stick van 18W (had ik nog liggen).

Dit brengt het totaal dus op 150W met een totaal van 9540 lumen (als je lumen tenminste gewoon mag optellen want daar ben ik niet zo zeker van?)

 

Verder heb ik de pc-fan aan de andere kant gehangen plus versterking.

Ook heb ik redelijk wat bladeren gehalveerd die te dicht bij de lamp kwamen (zodat de toppen zelf toch lekker dichtbij kunnen blijven).

 

Om een ideetje te geven van het mini veldje in mn vriezertje nog wat foto's:

 

gallery_26473_18502_189684.jpg

 

gallery_26473_18502_243671.jpg

 

gallery_26473_18502_510430.jpg

 

gallery_26473_18502_406302.jpg

 

gallery_26473_18502_438193.jpg

 

Grts WaB

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...