Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

theo_bak

steenwol water geven

Recommended Posts

er word vaak gevraagd hoeveel water beurten moet ik geven !!

 

als je kweekt op steen wol matten dan geef je als ze klein zijn zijn dus licht op 18 uur (groei) dan geef je 3 x 1 minuut naar mate je planten gaan groeien verhoog je de water beurten

bvb begin 3x 1min

planten groeien je gaat naar 12 uur licht (bloei) 4 x1 min tot dat je aan 6x 1 min zit

hebben ze dan nog meer water nodig ver hoog dan de eerste beurt 1x 2 min en de laatste beurt ook 1x 2 min dus het komt er op neer dat je om de 2 uur een water beurt geeft

LET OP !!!

wel is zaak je drain in de gaten tehouden je moet voldoende drain hebben om verzuring te voor komen !!!!

Grt theo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deed ik eerst ook zo, veel korte waterbeurten, ik ben daar vanaf gestapt, als je drain wilt hebben zal de pomp toch langer moeten aanstaan dan die 2 min. Het probleem is dat er altijd verschil zit in het watergebruik van je plantjes, dat verschil vang je niet op met die korte waterbeurten, dit betekend dat je bij sommige bakken drain hebt bij andere niet. vanaf het moment dat ik water ga geven, doe ik 2 min. per dag en bouw dat langzaam op naar 4x per dag, daarna verlengen van waterbeurten tot 5 min per waterbeurt . werkt prima zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dus al ik je goed begrijp geef je om de 2 uur 5 min water???

dus met andere woorden je bent met elke water beurt aan het spoelen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
dus al ik je goed begrijp geef je om de 2 uur 5 min water???

dus met andere woorden je bent met elke water beurt aan het spoelen?

hmm momenteel is het om

20:00 licht aan

1. 20:30 3 uur

2. 23:30 3,5 uur

3. 03:00 3,5 uur

4. 06:30

 

08:00 licht uit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te veel drain heeft ook zo z'n nadelen , je spoeld zo steeds het hele bacterie leven weg .

Share this post


Link to post
Share on other sites

hier begrijp ik helemaal niks van:

 

hmm momenteel is het om

20:00 licht aan

1. 20:30 3 uur

2. 23:30 3,5 uur

3. 03:00 3,5 uur

4. 06:30

 

08:00 licht uit

 

hoeveel en hoelang geef je nou je water beurten???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet zo dat als je te weinig water gaat geven dat je matten dan te snel verzuren.

Ik zelf ben van mening dat hoe meer beurten je geeft hoe beter het is voor de plant.

Ik geef nl 10 water beurten per dag.

Zit nou in de 5de week en geef 10 beurten van 4min

Share this post


Link to post
Share on other sites

jezus wat geven jullie VEEL water pfffffftttt

als je klok pomp gaat lopen weet je wel hoeveel water je geeft als je hem 4 min achter elkaar laat lopen???

dat zijn komplete spoel beurten !!!!

en hebben jullie dat helemaal geen last van bruine wortels (wortel rot)

Share this post


Link to post
Share on other sites

mooigroen

 

Hoe kom je daarbij ik spoel 1keer in de week maar dan wel 200 liter.

Neem eens een kijkje in mijn hok dan kun je zien hoe mijn planten er momenteel bijstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nou het spijt me dat ik het moet zeggen maar ik heb even jou foto`s bekeken

maar als jij in de 5e week zit vind ik jou toppen niet al te dik hoor

en met 10 water beurten van 4 min dan geef je ongeveer elk uur 4 min water

tja ik blijf het toch wel erg veel vinden hoor

sorry

Share this post


Link to post
Share on other sites
hier begrijp ik helemaal niks van:

 

hmm momenteel is het om

20:00 licht aan

1. 20:30 3 uur

2. 23:30 3,5 uur

3. 03:00 3,5 uur

4. 06:30

 

08:00 licht uit

 

hoeveel en hoelang geef je nou je water beurten???

precies zoals aangegeven 4x5 min, de tijd in uren is het aantal uren tussen , de waterbeurten,

 

Moet ik zeggen 10X4 min, vind ik zelf ook errrrrug veel dit is dan 1,3 liter per dag ! dat is 2x zoveel als ik aan voedingswater geef, de reden dat ik het aantal waterbeurten heb verminderd is om de plantjes de gelegenheid te geven het water op te slurpen, zodat er nog een beetje lucht in de matten kan komen in die 3-3,5 uur moet dat toch wel lukken dacht ik zo.

 

 

4 minuten een spoelbeurt ? een spoelbeurt kost mij ongeveer 15 minuten, dit is lang genoeg zodat uit ALLE librabakken gedurende een paar minuten waterdrain is.

 

En wat betreft die plantjes van SPliff die staan er voor de 1st dag 5e week toch prima bij

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nooit last van wortelrot, waarom zou het ook voedingswater mooi op temperatuur, goede voeding, goed bewateringsschema. Gaan met die banaan !

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het niet zo dat als je te weinig water gaat geven dat je matten dan te snel verzuren.

Ik zelf ben van mening dat hoe meer beurten je geeft hoe beter het is voor de plant.

Ja , dat klopt in het geval je de aangegeven hoeveelheid voeding geeft, dat is vrij veel namelijk ,daardoor verzuren je matten snel en is drain noodzakelijk . Maar wanneer je minder voeding geeft heb je ook minder drain nodig . Bij veel drain gaat er ook veel voeding en bacterie leven verloren.

 

Op hydro is het heel nuttig om te zorgen voor de juiste bacteriën in je medium, deze leven van de afvalproducten in de matten en zetten het om in voedingsstoffen. hierdoor smaakt je wiet ook beter .

Share this post


Link to post
Share on other sites

daarom gebruik ik ook erg veel enzymen.

om de 3 dagen enzymen bij de voeding.

maar ik wil toch gaan proberen om wat minder water te geven.

Is dit eigenlijk wel verstandig omdat ik dan de regelmaat uit mijn planten haal.

ik zal eens beginnen met 1 minuut minder per beurt.

Alvast bedankt

 

mzzl splif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit is een stukje van 'Harry Alkmaar' (growshop eigenaar):

 

Spoelen is slecht, dat kan elke boer uit de tuinbouw je vertellen. In je matten zit namelijk een bacterieel bodemleven (o.a. de citroenzuurcyclus, magnesiumbuffer en een scala aan enzymen) voor de voedings UITWISSELING van de plant. De plant geeft bijna netzoveel stoffen terug aan je medium als hij opneemt. Deze stoffen zijn veelal nodig om een gezonde plant te krijgen. Spoel je deze weg dan zal de plant een stuk vatbaarder zijn voor ongedierte en de diverse schimmel en bacterie ziekten (zoals fusarium en algvorming). Als je niet spoelt hanteer je een drain van ongeveer 15%. In de praktijk: geef 8 voedingsbeurten tijdens je lichte periode. Een voedingsbeurt duurt todat je bakken allemaal druppelen. Altijd ok.

Dat wij in deze handel spoelen komt omdat de gemiddelde kweker te veel voeding geeft.

 

Als je minder spoelt en minder drain hebt kun je alsnog dezelfde ec in je matten behouden door een stuk minder voeding te geven .

 

De rol van bacteriën in het medium wordt vaak zwaar onderschat . Een plant heeft ze net als een mens nodig ! Zonder bacteriën in je darmen zou je dood gaan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

een heel goed verhaal,heel logisch ook.als ik mijn stekken krijg en doe ze in de ingewaterde startblok is hij nat genoeg voor de eerste twee a drie dagen,hoef ik nog geen water te geven.na die dagen begin ik met drie beurten(drie keer 1 minuut).en dan elke week een beurt erbij.rond tweede week begin ik met een start van twee minuten en eindig daar ook mee.laat die wortels in het begin maar zoeken naar water dan gaat het altijd goed,tenminste bij mij wel.ik kom uiteindelijk op de 6 a 7 beurten uit, en ik geef nooit langer dan twee minuten.en gewoon goed naar je planten kijken.groet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik groei op mapito en laat de pomp elk uur 15 min lopen als ze groter zijn elke twee uur 15 min en dat werkt als je water maar weg kan ik heb ze nu een week staan en er hangen al flinke wortels aan mooie witte wortels met vertakking dus volgens mij doe ik het wel goed mijn water stroomt ook wel terug in het vat (colliseum) :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

hallo kenners,

kunnen jullie mij vertellen hoe het komt dat de ph in mijn slabs steeds oploopt naar 6.6,terwijl ik voeding geef met een ph van 5.5?

Ik meet zowel de ph in de slab en in de uitloop. Na 2 x 3 min.voeding geven gaat de ph naar een waarde van 6.3 om vervolgens(de andere dag) weer op te lopen naar 6.6.

start was op 11-11-2004

groei 5 dagen

nu dus op 12 uur en 1 x per dag voeding.ec 1.3 ph 5.5

Mijn streven is om een ph van 5.8 te hebben wat volgens mij goed moet zijn.

Of is het misschien zo dat de ph oploopt omdat er zoveel voeding wordt afgenomen en de ph daardoor weer naar de originele kraanwater-ph(7.6) oploopt?

Overigens staan ze er geweldig bij hoor!!(nog wel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ph moet je niet meer gaan meten nadat 't water door de matten is geweest, er is dan een zuurstofuitwisseling geweest en de temperatuur is veranderd dus dat heeft geen zin !

 

spoelen is wel goed, maar niet elke waterbeurt !

 

bij een "normale" boer worden de planten ook niet in zo'n tempo gekweekt dat ze in 8 weken klaar zijn dus daar kan 't minder van belang zijn.

 

wij geven dagelijks voeding en dan komen er rond de wortels zoutophopingen die de voedingsopname van de plant tegenwerken.

 

spoel 1 X in de week bij steenwol met ph 5.6 afgezuurd met citroenzuur en met dubbele dosis enzymen :)

 

 

 

:verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
hallo kenners,

kunnen jullie mij vertellen hoe het komt dat de ph in mijn slabs steeds oploopt naar 6.6,terwijl ik voeding geef met een ph van 5.5?

Ik meet zowel de ph in de slab en in de uitloop. Na 2 x 3 min.voeding geven gaat de ph naar een waarde van 6.3 om vervolgens(de andere dag) weer op te lopen naar 6.6.

start was op 11-11-2004

groei 5 dagen

nu dus op 12 uur en 1 x per dag voeding.ec 1.3 ph 5.5

Mijn streven is om een ph van 5.8 te hebben wat volgens mij goed moet zijn.

Of is het misschien zo dat de ph oploopt omdat er zoveel voeding wordt afgenomen en de ph daardoor weer naar de originele kraanwater-ph(7.6) oploopt?

Overigens staan ze er geweldig bij hoor!!(nog wel)

Laat je je voedingswater wel een tijdje staan voordat je de ph ervan meet ,die loopt na verloop van tijd zo wie zo een beetje op namelijk. en wat is de temperatuur van je voedingswater? en de temperatuur in je matten? Als het verschil tussen die 2 groot is heeft dat ook invloed op je ph .

Share this post


Link to post
Share on other sites
ph moet je niet meer gaan meten nadat 't water door de matten is geweest, er is dan een zuurstofuitwisseling geweest en de temperatuur is veranderd dus dat heeft geen zin !

 

spoelen is wel goed, maar niet elke waterbeurt !

 

bij een "normale" boer worden de planten ook niet in zo'n tempo gekweekt dat ze in 8 weken klaar zijn dus daar kan 't minder van belang zijn.

 

wij geven dagelijks voeding en dan komen er rond de wortels zoutophopingen die de voedingsopname van de plant tegenwerken.

 

spoel 1 X in de week bij steenwol met ph 5.6 afgezuurd met citroenzuur en met dubbele dosis enzymen :)

 

 

 

:verrygood

Uiteindelijk draait het wel om de ph waarde rond de wortels in de matten, die is anders dan de ph van het gegeven voedingswater inderdaad.

 

Wat betreft het spoelen : er zijn ook kwekers die nauwelijks spoelen ,ze geven dan ook maar de halve dosering aan voeding, en zorgen er steeds voor dat de opgehoopte zouten worden afgebroken . Dit kan door middel van bacteriën en enzymen steeds in het voedingswater mee te geven. Op deze manier spoel je de nuttige micro organismen niet steeds weg .

 

Op grond duurt een kweek maar een aantal dagen tot max een week langer toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.mijnalbum.nl/fotoalbum.php?m=ft...31&key=ZTGA84M3

 

misschien is dit wat voor je 2600 euro geheel compleet voor 144 planten incl.

3 cooltubes, voedindsvat, pomp, ventilatoren en druppelaars

 

het wordt geheel als bouwpakket geleverd en je bouwt het in anderhalf uur in je eentje op

 

uitbreiden kan ook zowel in de hoogte als in de breedte

 

omhoog= ring erop (+24 pl) incl extra cooltube 450 euro

 

breedte= stuk ertussen(vanaf + 36pl) incl een extra rij cooltubes 775 euro

 

op aanvraag kan ik ook andere systemen voor jullie maken en/of aanpassen

voordeel van dit systeem is dat alle onderdelen los te bestellen zijn en je overal bij komen kunt, zelfs als ie in bedrijf is

je kunt je planten perfect verzorgen doordat hij scharnierbaar is en op zwenkwielen staat

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer goed systeem lijkt me , echt gemaakt om practisch te zijn. Zonder gezellige kleurtjes of andere design shit ! Elke plant krijgt gewoon z'n eigen bewatering of ie nou onderin of bovenin staat dat maakt niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog een vraagje van deze starter,

ik heb ook nog een tuinboxje met 15 white widows.

zit nu in week 8 en zien er goed uit.Volgens kenners nog wel 2 weekjes te gaan.

heeft het zin om blad weg te knippen zodat er meer licht bij kan komen?

Of is dit juist slecht voor mijn meisjes ivm de voeding ofzo?

alvast bedankt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...