Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

klaver90

3). 16 X 18 Liter Onder Gavita Pro 1000W (Amnesia Haze)

Recommended Posts

Hè teachme Hoe is het jonge? Goed je weer te spreken.

 

Bij de vorige ronde zeiden verschillende leden dat de floranova voeding heel erg compleet is en dat de aptus toevoegingen eigenlijk overbodig zijn. En dat maakte me nieuwschierig dus ik dacht ik ga deze ronde geen aptus boosters mee geven en kijken hoe het uit pakt.

 

Ik weet dat kweken op cocos anders is dan op aarde en tot nu toe ging het me wel redelijk goed af. Maar voor me gevoel gaat er op dit moment iets helemaal fout. Ik kan alleen nog niet precies achterhalen wat het is. De EC had in het begin wel iets hoger gemogen dus daarom heb ik de EC snel verhoogt maar ik had gehoopt dat ze daar sneller op zouden reageren.

 

Ik heb het idee dat er een pH probleem is en dat ze daardoor de voeding minder goed opnemen. Als ik het voedingsvat ga aan maken moet ik voor me gevoel veel te veel pH- toevoegen voordat de pH zakt naar 5.8 De vorige rondes had ik pH- van een ander merk en daar hoefde ik maar heel weinig van te gebruiken. En deze ronde heb ik GHE pH- down dus ik dacht misschien moet ik van deze meer gebruiken omdat die minder sterk is. Maar nu begin ik sterk te twijfelen of me pH meter niet gewoon naar de klote is!

Share this post


Link to post
Share on other sites

zelfde verhaal voor mij ik moet ook best veel ph- gebruiken maar het ligt volgens mij aan de temperatuur van het water dat het iets scheelt

als ik water voor de volgende dag aan maak is de ph de dag dat ik hem gebruik weer om hoog , ik meng hem op 5.5 dag later is ie terug 6

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja met mij gaat het goed, ben nu bezig met een projectje op 18ltr helaas geen tijd voor een verslag.

 

maar als ik zo naar je foto's kijk dan is het vooral een te lage ec icm te droog.

kan het verkeerd hebben maar lijken echt heel droog op de foto's

Share this post


Link to post
Share on other sites

weet je wat het is klaver, je krijgt allemaal adviezen op het forum. over voeding over medium over alles eigenlijk wel.

dat alle toevoegingen allemaal bullshit zijn blabla.

10 jaar terug hoorde ik in de gs paar gasten over co2 praten kreeg je monsters van, stond allemaal in highlife enzo.

toen had je ook altijd gasten van nee is onzin, moet gwn ouderwetse manier doen blabla.

en nu zie je op forum zelfs gasten die 800/900gr m2 halen.

 

is het zelfde met al die voeding verhalen van deze is goed die is goed. maar ik wed dat 80% van al die gasten nooit al die toevoegingen hebben geprobeerd.

 

weet je we zijn nooit uit geleerd en er zullen altijd weer nieuwe technieken voorbij komen, dat is in elke branche.

 

wil mensen hier absoluut niet slecht praten, maar kom op dat er een is die op aarde top draait betekend niet dat ie weet wat je op cocos moet doen. wereld van verschil.

 

gwn je ding blijven doen, want zag aan je laatste verslag dat je een dikke k haalde.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die pH- van GHE is waardeloos inderdaad. Ben zelf maar gewoon weer terug gegaan naar echte pH-. Veel stabieler.

 

Verder lijkt FloraNova me gewoon prima voeding. Voor hydro/Coco moet je alleen dan nog wat Ca toevoegen. Dan werkt het bij mij ook op een EC van 1.2 zonder tekorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ohja vraagje nog jij bent van 11l naar 18l gegaan toch? merk je verschil? als je naar de wortels kijkt en de plant opbouw?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dragon: welk merk pH- gebruik jij?

 

@teachme: als je naar de bovenlaag kijkt lijken ze inderdaad droog, maar ik geef water van onder en de potten voelen nog zwaar aan. De EC heb ik bij de laatste waterbeurt verhoogt dus het is nog even afwachten hoe ze gaan reageren. En morgen gaan ze 4 week 12/12 in dus als het nodig is kan ik de aptus boosters als nog mee geven.

 

Ik heb meerdere malen op WF gelezen dat je beter geen grote potten kan gebruiken met cocos. Maar ik dacht ik ga het als nog gewoon proberen op 18liters en kijken hoe het uit pakt. Toen ik 25 x 11liters had staan was er sprake van overkill en daarom heb ik daarna gekozen voor 16 x 18liters zodat het licht dieper kan schijnen. Maar wat cocos betreft werkt het op 11 liter en 18 liter beide heel goed. En ook de 18liter potten waren goed door geworteld. Qua plant opbouw vindt ik het moeilijk om te zegge want met 11liters had ik niet getopt en met 18liters wel dus dan is de plant opbouw sowieso anders natuurlijk. Ben jij nu ook met een ronde 18liters op cocos bezig?

 

@wietefras: jij merkte dus ook dat je van GHE pH down veel moest gebruiken? En welke pH- gebruik je nu? Ik heb van aptus ook de CaMg-boost dus als sprake blijft van tekorten dan kan ik ze een extra duwtje in de rug geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik de ph- van canna en als jj van ph 7.5 naar 6.0 wil gaan met 12 liter kraanwater heb ik ongeveer 1.5ml ph- nodig.. Weet niet of dit goed is of ook erg veel?

Edited by Dries_grower
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dries_grower: de vorige ronde had ik het ongeveer hetzelfde zoals jij het beschrijft. Op 32 liter water hoefde ik maar een heel klein beetje pH- toe te voegen en hij knalde naar beneden. En dat werkte perfect.

 

Maar als ik nu het vat vul met 32 liter water dan moet ik er soms wel 20ml GHE pH down bij doen voordat die zakt. Nou dat is toch fucking veel! Ik ga morgen sowieso ff me pH meter checke want misschien heeft die ze beste tijd gehad.

Edited by klaver90

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die van canna is geconcentreerder, dus je gebruikt er minder van.

Maar 20 ml lijkt me wel erg veel van die ander?

 

Mijn oude (budget) Ph meter gaf bij mij ook rare metingen uit het niks, moest ook steeds meer ph- toevoegen naar mijn gevoel om op 6,xx te komen.

Heb mezelf toen gelijk een nieuwe (van bluelab?) aangeschaft, nog geen spijt van tot op heden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik gewone pH- voor in de bloei. Dat is fosforzuur en dat verkoopt elke voedingleverancier wel zij het in verschillende concentraties.

 

Ik had bijvoorbeeld BioNova pH- en dat was 24% fosforzuur, Dutch Pro pH- is 30% en Canna geeft aan dat hun pH- 59% fosforzuur is. Al zeggen ze in dezelfde tekst ook dat ze 20% en 5% varianten hebben oid.

 

Een fles pH- bloei bevat altijd gewoon verdunt fosforzuur, dus het maakt verder niet zoveel uit welk merk je koopt. Alleen die zijverheid percentages zijn dus anders en de prijzen ook. Vaak is het product met een hogere percentage ook duurder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

eerst had ik ph- van hypro maar heb eergister een nieuwe fles van dutch pro aangebroken heb er nog niet op gelet of deze ook stijgt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die van Dutch Pro is heel stabiel vind ik.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, Dutch Pro gebruik ik nou ook. Stabiel en relatief goedkoop dacht ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij ook, deze fles doe ik al jaren mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gooi nou een schepje zeewierkalk in het water.

 

Maerl voor 99% oplosbaar.

De start was op een te lage Ec vandaar dat de strek wat tegen valt en ja de Flora Nova is een volledige voeding en de Hydrofielen die ik ken (zijn der echt wel wat) hebben geen tekorten en komen op op top resultaten.

 

Ik werk graag met de milde Ph- van GHE . prikt ook niet op de handen en in mijn beleving prima voor mijn aarde.

De Hydrogasten hebben het in poeder vorm vullen het vat en wegen de ph-af zonder meter omdat ze weten wat ze doen.

 

Leer momentjes hebben we allemaal ook als je laatste draai een K was........

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja mearl zal ik ook nog eens naar zoeken.

 

Ik heb inderdaad ook dat pH- poeder. Op zich prima te gebruiken inderdaad. Alleen is een dag later de pH van je vat alweer verlopen en nog een dag later is de pH helemaal van god los. In plaats daarvan gewoon een paar druppels fosforzuur erin en het blijft een week stabiel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie avond hobby vrienden.

 

Ik ben langs de growshop geweest om me pH meter te laten checke en gelijk ff een bakkie gedaan. We hebben hem getest en hij bleek niet kapot te zijn.

 

We hebben de foto's van de planten erbij gepakt en zijn eens gaan kijken of we het probleem kunnen achterhalen. En we zijn op 2 dingen uit gekomen:

 

1): Wat ik al eerder aan gaf is dat ik de potten na de vorige ronde flink gespoeld heb wat inprencipe goed is maar vervolgens gestart met een te lage EC. Vervolgens heb ik de EC snel verhoogt maar omdat ze hier nauwelijks op reageren is het duidelijk dat er nog een probleem 2 is.

 

2): Het lijkt er ook sterk op dat de magnesium buffer weg gevreten wordt. Cocos heeft geen grote buffer maar toch zijn er duidelijk tekorten. En waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door een pH blokkade.

 

Eventuele oorzaken:

-om 1 of andere reden heeft me pH meter een verkeerde meting gedaan.

-misschien heb ik zelf de pH meter te snel uit het vat gehaald

-misschien heb ik de circulatie pomp er te snel uit gehaald.

-per ongeluk teveel pH- in het vat gegooid.

 

En zo kan ik nog wel meer redenen verzinnen. Maar het is lastig te achterhalen.

 

Mogelijke oplossing:

1) Ik heb van de growshop een beetje METROP CALGREEN mee gekregen. Dit ga ik over de planten heen vernevelen net voordat de lamp uit gaat. Hier zit onder andere magnesium in en op deze manier kunnen ze het via de bladeren gelijk opnemen. En ik kan het eventueel aan het vat toevoegen.

 

2) Van aptus de CaMg-boost meegeven. En dan vanaf boven bij elke pot 3 a 4 liter er doorheen knalle zodat die tegelijkertijd weer een beetje gespoeld wordt.

 

3) ik weet dat ze niet houden van pH schommelingen maar ik ben zwaar aan het overwegen om te stoppen met de pH-. Dus de rest van de ronde gewoon helemaal niet meer aanzuren. En dan hopen dat de voedingsopname beter wordt.

 

Al jullie tips,adviezen en meningen zijn van harte welkom. Ik baal er wel van want het ene probleem kan weer een ander probleem veroorzaken. Maarja het positieve ervan is dat het zeer leerzaam is, en je op deze manier wel de plant leert lezen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hey heb je er op gelet dat de probe van je meter altijd vochtig moet blijven?

eigenlijk moet je je meters in gedeminiraliseerd water opbergen om verkeerde metingen te voorkomen

 

als je je meter droog opbergt moet je hem eigenlijk ff een minuut of 10 in je vat laten meten dan zie je dat hij langzaam op of afloopt

mischien helpt dit? ik ( roer )ook altijd een beetje met de meter in het vat dit helpt ook

 

stoppen met ph- lijkt me onmogenlijk dan zou iedereen dit doen lijkt mij

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja ik heb toevallig gelijk weer een nieuw flesje bewaar vloeistof mee genomen voor de pH meter.

 

Bij de vorige rondes stond de pH binnen enkele seconde op 5.8. Maar met deze GHE pH- liep de meting soms snel en soms heel traag dus het kan zijn dat ik de meter uit het vat gehaald heb toen die 5.8 aangaf maar als ik nog wat langer gewacht had zakte hij misschien veel verder. Dus het is veel te zuur geworden.

 

De meeste voeding stoffen worden het beste op genomen bij een pH 5.0-6.5 maar zonder pH- kan je ook een prima ronde draaien. Ik heb foto's gezien van een gozer die ook kweekt op cocos zonder EC en pH meten en de resultaten liegen er niet om. De juiste pH kan zorgen voor een perfecte ronde maar 1 pH foutje en er ontstaat een flink probleem haha.

Edited by klaver90

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet je pH meter niet in gedemineraliseerd water bewaren. Dat trekt de benodigde KCL uit de sensor. Bewaarvloeistof zit KCL in

 

Ik kweek zelf niet op kokos, maar bij kokos kun je de drain meten om de pH te bepalen toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...