Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

makker

Meeldauw Waterstofperoxide (H2O2), Ervaring/mening Gevraagd

Recommended Posts

Peepols,

 

Ik kloot wat aan met de @$#$ meeldauw, de grote bladeren zijn mooi schoon maar kzie dat t de toppen in trekt. Net een ander soort wit dan de trichomen, en het komt precies uit de nerven is me opgevalle. Heb al een hoop middelen geprobeerd:

 

- appel azijn

- melk (0% vet)

- zuiveringszout

 

11

 

Ik heb nog 2/3 weken tot oogst en na een hoop internette ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er zelf nie uit kom. Ik heb de volgende vraagies:

 

1. Valt dit nog te oogste of moet ik de handoek in de ring gooie.

2. Zo ja, wilde ik h2o2 3% oplossing 1:3 gebruike om de toppen mee te wassen (na oogst)

Voor zover ik weet ontbind h2o2 zich in water (h2o) met een vrije zuurstof (o-). Waarbij de vrije zuurstof (o-) reageerd met alles wat leeft. (schimmels/bacteries/sporen/beesies). Daarna ff afspoelen en uitwaaien alvorens ze te gaan drogen.

 

Ik ben niet zo heel bang om h2o2 te gebruiken aangezien de reactietijd niet zo lang is en er geen residu overblijft.

 

Wie heeft hier ervaring mee ? en wat was het resultaat ?

 

Andere oplossing ? laat t me weten.

 

Bedankt peepols

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterstofperoxide, evt icm azijnzuur, of ver-rood licht gebruiken (in nacht).

Andere oplossing is zwavel, danwel gassen of sprayen. Heeft dit nog nadelige gevolgen voor je crop?

Uiteraard. Maar de keerzijde is zonder behandeling een beschimmelde plant.

 

Geen idee wat schadelijker is. Een dun laagje zwavel, of een plant vol meeldauw..

 

Behandelen met waterstofperoxide of perazijnzuur kan, maar moet wel herhaald worden.

De meeste van die schimmelcrack is niet met 1x sprayen batsboembeng allemaal stuk.

 

--

 

En even over de vraag, h2o2, ja dat werkt. Elke dag sprayen. Maar er zijn vast betere dingen te doen.

Edited by Spacy Cortex

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel slecht voor de gezondheid die bestrijdingsmiddelen.

 

Ik probeerde melk laatst. 40% melk 60% water, hielp niet bij alle planten, alleen in het beginstadium.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waterstofperoxide en perazijnzuur werken tegen schimmels, dus meeldauw en botrytis.

De middelen zijn geen enkele bedreiging voor de consument, ze vallen uiteen tot water en CO2.

Het uiteenvallen gebeurt wel snel in vergelijking met chemische bestrijdingsmiddelen, waardoor je dus regelmatig, waarschijnlijk dagelijks moet behandelen. De werking berust op oxidatie, de schimmels worden dus min of meer verbrand. Chloor doet hetzelfde en werkt langer maar dit is schadelijk voor de planten en consument.

Hoe hoog je moet doseren hangt af van wat je tot je beschikking hebt, de drogist verkoopt meestal 3% H2O2.

http://www.nwfuchsiasociety.com/pests.htm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na het oogsten kan je rustig je toppen in een peroxide oplossing dompelen, ze afspoelen met schoon water en te drogen hangen. Goed zorgen dat die peroxide overal in kan komen zodat je zeker weet dat je geen meeldauw rookt en/of andere producten. Ik heb het zelf 1x moeten doen ivm meeldauw en ik had de plaag onder controle en laag op de plant en toch hou je een bakje over met heel goor water, dus volgens mij is het de moeite waard.

 

Bespuiten met peroxide zou ik alleen curatief doen, vooral niet te vaak. Geen enkele bedreiging voor de consument is ietwat onzin, zie de waarschuwingslabels op een 40% peroxide verpakking. Peroxide reageert gewoon met onze huid (vandaar dat je met 3% wonden kan ontsmetten) en dus ook met de 'huid' van een plant. Een plant kan geen 'au' zeggen en heeft z'n 'huid' nodig om ziektes buiten te houden.

 

Eerst de oorzaak aanpakken, anders is het sowieso een kansloos gevecht. Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij overdosering is alles schadelijk, ga maar eens een kwartier onder water liggen...

 

Bij direct contact is H2O2 inderdaad schadelijk, maar na toepassing op de plant is dit binnen enkele uren al verdwenen.

Het nadeel van H2O2 is dat het heel snel zijn werking verliest waardoor je dus vaak moet herhalen. Indien je alleen curatief werkt is de schimmel veel moeilijker te bestrijden en heeft ook al veel meer schade veroorzaakt.

 

Het wordt om bovenstaande redenen veel gebruikt in de voedselverwekende industrie, zoals groentesnijderijen.

Kwekers van andere gewassen geven vaak de voorkeur aan andere chemische bestrijdingsmiddelen omdat deze een veel langere werkingsduur hebben en dus geen dagelijkse toepassing behoeven. Voor cannabis niet wenselijk omdat er dan dus resten van bestrijdingsmiddelen in de rookwaar terecht kunnen komen.

 

H2O2 kan inderdaad ook goed worden gebruikt om schimmelpluis uit geoogste toppen te verwijderen als laatste redmiddel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze site verkoopt spulletjes ter bestrijding zoals de hier genoemde zwavel en uv oplossingen. Interessant is misschien een ionisator die je voor een paar tientjes bij bv conrad kunt kopen.

 

 

http://www.cleanlightdirect.com/nl/

Share this post


Link to post
Share on other sites

UV heeft geen enkele nawerking, je moet dus zeer regelmatig behandelen en waar de UV-zon niet schijnt, wordt dus niet bestreden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andere oplossing is zwavel, danwel gassen of sprayen. Heeft dit nog nadelige gevolgen voor je crop?

Uiteraard. Maar de keerzijde is zonder behandeling een beschimmelde plant.

Geen idee wat schadelijker is. Een dun laagje zwavel, of een plant vol meeldauw..

Volges mij krijg je zwavel ook binnen als je rookt, maar is voor mij nu nog geen optie.

 

Wel slecht voor de gezondheid die bestrijdingsmiddelen.

Ik probeerde melk laatst. 40% melk 60% water, hielp niet bij alle planten, alleen in het beginstadium.

Bij mij werk t nog steeds, tis tijdrovend werk en als je wat mist zie foto boven

 

Waterstofperoxide en perazijnzuur werken tegen schimmels, dus meeldauw en botrytis.

De middelen zijn geen enkele bedreiging voor de consument, ze vallen uiteen tot water en CO2.

Het uiteenvallen gebeurt wel snel in vergelijking met chemische bestrijdingsmiddelen, waardoor je dus regelmatig, waarschijnlijk dagelijks moet behandelen. De werking berust op oxidatie, de schimmels worden dus min of meer verbrand. Chloor doet hetzelfde en werkt langer maar dit is schadelijk voor de planten en consument.

Hoe hoog je moet doseren hangt af van wat je tot je beschikking hebt, de drogist verkoopt meestal 3% H2O2.

http://www.nwfuchsia...y.com/pests.htm

Perazijnzuur .. duik er ff in zo :D

 

Na het oogsten kan je rustig je toppen in een peroxide oplossing dompelen, ze afspoelen met schoon water en te drogen hangen. Goed zorgen dat die peroxide overal in kan komen zodat je zeker weet dat je geen meeldauw rookt en/of andere producten. Ik heb het zelf 1x moeten doen ivm meeldauw en ik had de plaag onder controle en laag op de plant en toch hou je een bakje over met heel goor water, dus volgens mij is het de moeite waard.

Kijk das nou ff prettig om te horen.

 

H2O2 kan inderdaad ook goed worden gebruikt om schimmelpluis uit geoogste toppen te verwijderen als laatste redmiddel.

Klinkt heel goed :showoff:

 

Deze site verkoopt spulletjes ter bestrijding zoals de hier genoemde zwavel en uv oplossingen. Interessant is misschien een ionisator die je voor een paar tientjes bij bv conrad kunt kopen.

http://www.cleanlightdirect.com/nl/

Mooie oplossing die lamp maar wat een prijs zeg 265 eur. Geen idee wat een ionisator doet :| maar t klinkt aardig.

 

UV heeft geen enkele nawerking, je moet dus zeer regelmatig behandelen en waar de UV-zon niet schijnt, wordt dus niet bestreden.

Maar da geld voor alles denk ik, als je met spuiten niet alles pakt gaat t ook mis.

 

 

Peepols bedankt :tu

 

Kweet wel dak volgend jaar autoflower neerzet want die herfst is killing :thumbsdown:

Share this post


Link to post
Share on other sites

he makker, nog een update? wat werkt er nou het best dan? ik zit een paar weken in de bloei en heb ook meeldauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

he makker, nog een update? wat werkt er nou het best dan? ik zit een paar weken in de bloei en heb ook meeldauw.

Das kloote joh, ik heb alles geprobeer maar t hielp allemaal nie best.

De melk stinkt als de tyfus maar icm met buitelicht ging dat wel maa vrij veel werk.

Zuiveringzout doorheen hielp al beter, maar je blijft sproeien en is niet echt goe voor de bloemies.

 

Ik hat deze als laaste redmiddel maar ben dr niet aan toegekomen om te teste maar zou ik nu als eerste kieze:

http://www.eetbare-tuin.info/bio-groenten/knoflookthee-knoflookgier-meeldauw-schimmel-roestziekte/index.html

http://www.rollingstoned.nl/tip-plant-knoflook-tegen-spint-en-trips/

 

Dus:

1. knoflook (niet getest maar heb nu me voorkeur, zie links bove)

2. melk 0% vet (verhoudinge 1-10 tot 1-5, 1 deel melk 4 tot 9 dele water)

3. bitterzout (1 theelepel in 4 liter water)

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoe is de oorlog tegen meeldauw nu? gewonnen? ik heb knoflookthee geprobeerd, ik weet niet of het heeft geholpen maar ik moet niet vocht blijven spuiten of ik krijg er nog toprot bij misschien. Hoe doet de bitterzout het? is bitterzout schadelijk voor de plant of oogst?

Ik las op amerikaanse fora dat de melk rauw/ongepasteuriseerd moet zijn, icm met het advies op dit forum om vetvrije melk te gebruiken kom je op vetvrije ongepasteuriseerde melk, waar koop je dit?

Verder kwam ik op die fora een middel genaamd sm-90 tegen, kun je zelfs tijdens de bloei gebruiken zegt men, iemand hier bekend mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik vind weinig ondersteunende berichten als ik epsom mildew google.. kweenie hoor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...