Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Boefje030

Capillaire Werking Aarde

Recommended Posts

Ik vroeg mezelf af of dit mogelijk is.

 

Stel je hebt een bassin van 5x4 meter, en je maakt van geperforeerde hdpe een "pot" van 4,8 x 3,8 meter gevuld met aarde.

En je pompt dan in dit bassin een liter of 300-500 zal dan de gehele "pot" gevoed/gewaterd worden of zal het midden droog blijven?

 

Dus eigenlijk een aardebak die van onder gewaterd wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

(edit) sorry verkeerd gelezen...

 

ik heb mn twijfels.. ik verwacht dat je plekken krijgt die zijk nat zijn

Edited by skunkmonster

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die "pot" staat dan dus op de grond. Lijkt me inderdaad lastig om dan in het midden ook voldoende water te krijgen. Het zal toch altijd aan de kant waar het water binnen komt iets natter worden dan aan de andere kant.

 

Ik heb ooit met mijn digitale tensiometers getest hoe ver het water door aarde (gemengd met cocos) gaat en dat was toen niet meer dan een centimeter of 10 a 15. Dat was alleen niet met een volledige verzadiging. Bij een volledige verzadiging kan de grond het extra water niet vast houden en dan kan het dus makkelijker verder doorgaan.

 

Waarom niet gewoon dat bassin vol met standaard potten zetten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah op die manier.

 

Als het niet werkt kun je er toch altijd nog een druppelleiding overheen leggen? Of in de aarde ingraven oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die "pot" staat dan dus op de grond. Lijkt me inderdaad lastig om dan in het midden ook voldoende water te krijgen. Het zal toch altijd aan de kant waar het water binnen komt iets natter worden dan aan de andere kant.

 

Lijkt me makkelijk op te lossen met grasdallen dan is je bak in iedergeval van de grond..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ah op die manier.

 

Als het niet werkt kun je er toch altijd nog een druppelleiding overheen leggen? Of in de aarde ingraven oid.

 

Dat is nou juist iets wat ik niet wil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh. Misschien als je een berg potgrond hebt liggen dat het een keer kan proberen op een iets kleinere schaal.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb in het verleden met bakken alla Cees en Atmo gewerkt,

 

Je moet de eerste paar keer zeker van boven inwateren.

Zodat de aarde inzakt en het overal goed nat is tot aan onder.

Pas als de bak goed met wortels zit werk de aarde volledig capillair en kan je via de drain vloeden.

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als je niet dezelfde resultaten op aarde haalt als op rfx dat het aan je eigen kweek skills ligt en niet zozeer aan de aarde,

 

daar komt bij rfx smaakt naar niks maar dat hoef ik jou niet uit te leggen he Johnny...

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De mythe dat bio voedsel meer smaak of voedingsstoffen in zich heeft is anders al jaren "busted". In blinde smaaktests kan men het verschil niet aangeven.

Deze bijvoorbeeld: http://www.emeraldinsight.com/doi/abs/10.1108/00346650210436262

 

Dat de opbrengst bij organische kweekmethodes lager is is ook onderzocht: Zie dit artikel met beide zijdes van het verhaal, maar dat de oogst lager is zijn ze het wel over eens:

http://www.wsj.com/articles/can-organic-food-feed-the-world-1436757046

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daarentegen is het kweken op een grote aardebak een stuk simpeler en k vermoed dat het ook een stuk goedkoper is ... dus ja ieder zn eigen ding..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat als je niet dezelfde resultaten op aarde haalt als op rfx dat het aan je eigen kweek skills ligt en niet zozeer aan de aarde,

 

daar komt bij rfx smaakt naar niks maar dat hoef ik jou niet uit te leggen he Johnny...

 

Pg

Hap hap. :likken:

 

Het smaakt verschil tussen bio en mineraal zou kunnen, geen ervaring mee. Het smaak verschil tussen mineraal aarde en mineraal RFX is 0.

 

Het klopt dat ik meer op RFX draai dan ik op aarde draaide, het is gewoon makkelijker anticiperen als iets niet goed zit. Nu dat nooit meer voor komt door zelfde strain en de opgebouwende kennis zou ik eigenlijk een keer potje met aarde er naast moeten zetten.

 

Orange ik ken niets makkelijker dan een vijverbak laten vollopen en weer wegpompen. Geen druppelaars of sproeiers, gewoon stuk slang en een pomp. Rfx draai ik een jaar mee. Reken maar eens het totaal plaatje uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja bio of mineraal...........wat levert meer op is veelal de vraag.

Bewijzen dat Bio meer brengt zijn er in ieder geval veel minder...

 

http://www.kennislink.nl/publicaties/het-beste-van-beide

 

http://www.kennislink.nl/publicaties/de-goede-bedoelingen-van-biologisch-voedsel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja bio of mineraal...........wat levert meer op is veelal de vraag.

Bewijzen dat Bio meer brengt zijn er in ieder geval veel minder...

 

Is dat zo? Wat is dan 'meer'? 375L smartpotten, 8 planten per m2, PHC (bio) aangevuld met de biologische Aptus additieven levert steevast boven 1,1gr/w en 700gr per m2. Het is natuurlijk lastig vergelijken maar ik weet nog dat ooit iedereen riep dat bio gewoon veel lastiger is en het moeilijker is om hoge opbrengsten mee te halen. Maar volgens mijn ervaring is dat absoluut niet waar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doe ik nu ook. Alleen had ik graag een grote aardebak gehad

 

Nog steeds geen grote smartpotten geprobeerd boef? Werken prima hoor. Potten van 60L er tussen om de 'gaten' op te vullen. Anderhalf jaar lang met alleen 50L nieuwe aarde iedere ronde en nog steeds dezelfde resultaten. Dat is volgens mij het voordeel van een grote aarde bak, al zijn 60L potten ook groot zat denk ik. Dan is alleen iets meer aarde verversen per ronde dan wel nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is dat zo? Wat is dan 'meer'? 375L smartpotten, 8 planten per m2, PHC (bio) aangevuld met de biologische Aptus additieven levert steevast boven 1,1gr/w en 700gr per m2.

 

 

lol bio Mineraal komt op het zelfde neer

12x18L op 120x130toen 600watt hoogste draai....900gr amnees :D

 

Nu de wetenschappelijke bio bewijzen graag ;)

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je wetenschappelijke mineraal bewijzen?

 

En ook al zou je wetenschappelijke mineraal bewijzen hebben, het blijft lastig vergelijken zoals ik ook in mijn vorige post zeg. Enige manier om te vergelijken is als je beiden wetenschappelijk zou vergelijken bla bla bla.

 

Mijn punt is dat het medium niet alles bepalend is. Als de plant krijgt wat hij nodig heeft via z'n worteltjes is het denk ik niet relevant waar het uit komt. Klimaat, licht, genetica en op de juiste momenten watergeven is volgens mij alles bepalend. Het medium is ondergeschikt...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat doe ik nu ook. Alleen had ik graag een grote aardebak gehad

 

Nog steeds geen grote smartpotten geprobeerd boef? Werken prima hoor. Potten van 60L er tussen om de 'gaten' op te vullen. Anderhalf jaar lang met alleen 50L nieuwe aarde iedere ronde en nog steeds dezelfde resultaten. Dat is volgens mij het voordeel van een grote aarde bak, al zijn 60L potten ook groot zat denk ik. Dan is alleen iets meer aarde verversen per ronde dan wel nodig.

 

Nee nog steeds niet, draai nog steeds overal op rfx alleen wil ik bij deze nieuwe weer eens aarde doen. Vind rond nog steeds onhandig. En wil van onder voeden. Achterin kom je er niet bij natuurlijk

offtopic maar waarom wil je op aarde kweken boefje? eb vloed op pito/rfx is toch perfect

Wil weer eens proberen. Wil ook keer Coco ipv steenwol proberen. Maar dat weer ergens anders.

Edited by Boefje030

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je drainage steelkt in een aardebak kan je de pijpen toch vooraan laten uitkomen en voed je langs onder vloed gaat wel is trouwens old skool folie potten erop en om de twee dagen volgooien eb en vloed zal moeliker zijn aarde blijft te lang nat .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...