Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sojamelk

Tneon 55Watt Tcl 9500K Stekken Of Tcl 6500K Groei

Recommended Posts

Goedemiddag,

 

Ik zit met een dilemma, wat te doen?

 

Welke lamp zou het beste zijn om te gebruiken om vanuit de zaad te laten voorgroeien.

Tneon 55Watt Tcl 9500K Stekken Of Tcl 6500K Groei, of combo van die twee.

 

Tevens, hoe hoog lampen moeten hangen. Ik gebruik op dit moment geen vent, afzuiger, etc.

 

Alvast bedankt.

Edited by Sojamelk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk 6500K gezien het geen steken zijn maar zaad.

Zelf heb ik mijn 2x75watt T-neon minimaal 5 en maximaal 10 cm boven de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@capo bedankt voor je reactie.

 

6500k heb ik als eerst gedaan (bijna 2 weken lang), maar ze reageerde niet goed naar mijn inzicht.

dus 4 dagen geleden heb ik 9500k hangen en ze groeien als gek.

Edited by Sojamelk

Share this post


Link to post
Share on other sites

De eerste 2 weken groeien ze meestal ook niet hard omdat de wortels eerst ff moeten groeien.

Ik heb nou amnesia staan die bekent staan als flinke groeiers maar ze zijn de eerste 2 weken alleen maar een beetje de breedte in gegaan en nou groeien ze als gekken de lucht in

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dries bedankt voor je reactie.

 

Ik heb mijn resultaten vergeleken met de resultaten van andere en ik was niet tevreden.

Daarom mijn vraag hier op de forum.

Mij plan is om max nog week lang onder de 9500k door te gaan en daarna, mits dat nodig is, onder de 6500k tot dat ze klaar zijn voor hps.

 

Tevens, ik heb 9500k gebruikt voor tomaat, komkommer en paprika. De groei en de wortel ontwikkeling was ver boven de verwachting.

Daarom mijn twijfel.

Edited by Sojamelk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je ook een foto van je plantjes?

 

Ik gebruik zelf de 6500k om zaden op te laten groeien en stekken te laten wortelen.

Werkt prima.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@bosrand

 

eerste 2 foto's onder de 6500k en laatste 2 foto's onder de 6500k,

trouwens lampen staan 24/7 aan.

 

 

bijna 2 weken onder de 6500k

 

 

med_gallery_44600_18480_1136209.jpg

 

 

 

med_gallery_44600_18480_707932.jpg

 

 

nu bijna 5 dagen onder de 9500k

 

 

 

med_gallery_44600_18480_394536.jpg

 

med_gallery_44600_18480_1642053.jpg

 

med_gallery_44600_18480_394536.jpg

Edited by Sojamelk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had ze allang onder hps gezet.. vinden ze heerlijk... hoe meer licht hoe harder het gaat!

Met hps strekken ze ook veel minder lijkt wel.

Ben nu een week of 2,5 onderweg met een rondje pp uit zaad, na een weekje voorgroei in kleine potjes onder spaarlamp heb ik ze overgezet op 11 liters en na 10 dagen hps zijn de planten al breder dan de 11 liter potten en vrijwel 0 strek...

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco

 

goed om te weten. ik ga ze eind deze week onder hps zetten. kan helaas niet eerder.

Ik ga wel verslag van maken.

 

bedankt voor jullie reacties.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je idd gwn was begonnen met hps waren de dames al zeker verder geweest, dus zou er maar een hps boven gaan hangen.

Houd er wel rekening mee dat ze nou wel aan de hps moeten wennen dus niet meteen dicht erop.. Ff hoog hangen en elke dag wat verder naar beneden hangen

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dries

 

Mijn idee was om in de kleine tent voor laten groeien om zo vaker per jaar te kunnen draaien. Dus overpoten en gelijk 12/12 onder hps.

Nooit in dit de praktijk gezien, maar blijkt dat het mogelijk is.

 

Maar goed, misschien beter niet hasten. Eerst deze ronde goed afmaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Komen er niet al aan alle kanten wortels onder uit die kleine potjes vandaan trouwens? Dan ben je al te laat met overpotten...

Als je de wortels onder uit de voorgroeipotjes beschadigt/afbreekt loop je grote kans op stilstand, stress en dat soort ellende... zorg op tijd voor grotere "schoenen" voor de dames, dat is ook bevorderlijk voor de ontwikkeling en het eindresultaat!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaadjes moet je eigenlijk meteen in de definitieve pot zetten omdat de penwortel binnen 1 of 2 dagen al onderin de pot zit(18ltr pot dan)

Als je achter elkaar door wilt gaan kan je beter met stekken werken denk ik?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco

Ik heb ze net op tijd overgepot. Eerste twee foto's zijn zaaipotjes, laatste 2 foto's zijn 0,7 ltr. Nog geen wortel te zien onderaan.

 

@dries

Ik ga volgende keer daar rekening mee houden.

Maar, wat de stekken betreft heb 4 staan, ronde potten. Die gaan niet zo geweldig.

Heb geen toegang tot de goeie stekkenboer daarom zaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je idd beschikt over HPS had ik ze al langer daaronder gezet.

Zelf doe ik het als volgt; na ontkiemen in 3L potten van 25cm hoog onder de 2x75watt T-neon i.c.m. 6500K lampen.

Na 8 tot 10 dagen gaat de HPS erboven op 400 watt, ook plant ik ze dan over in hun definitieve "smart"pots van 26L,

deze zijn ook 25cm hoog dus de wortel zit dan al helemaal onderin en kan zo mooi door de smartpot gaan circuleren.

Na 3 A 4 dagen boost ik de lamp naar 440 watt, 7 dagen later naar 600 watt en

tot slot een dag of 3 a 4 hierna boosten tot 660 watt, gaan als een speer op deze manier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@capo

heb het gevoel dat er 2x55watt 6500k net niet genoeg is.

de volgende keer ga ik anders doen, jullie voorbeeld volgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij staan ze binnen 1 week vanaf het moment dat de zaadjes de grond in gaan al onder hps.

Ze staan een paar dagen in turfpotjes, zodra daar wortels onderuit beginnen te komen gaan ze gelijk in de 11 liters en onder de lamp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga over een week (of 2) mijn eerste volledige binnenkweek beginnen. Heb de buitenplanten dit jaar er wel in afgebloeid door het natte weer.

Mijn idee was om er 2x 9500 en 2x 6500 boven te hangen (twee armaturen van elk 2x55W, in 90x90). Dan heb ik en veel licht voor de zaailingen en een breder spectrum. HPS is geen optie in verband met warmte helaas.

 

Na dit topic denk ik inderdaad dat de combi het best zal werken.

Iemand trouwens nog tips om de tent te reinigen na de buitenplanten? Die hadden wat meeldauw, rot en wat vliegjes nog...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...