Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Grass-hopper

Is Mijn Ph Meter Kapot?

Recommended Posts

alowa

 

het regenwater alhier heeft een ph van 6.2 een ec van 0.10

als ik een normale dosis bloeivoeding van dutch pro in dat water meng tot op laatst een ec van 2.0 dan zakt de ph onderuit tot 3.50 :jump:

ok tot 3.5 dit weet ik nog uit de tijden dat mn phmeter niet was opgedroogd

ik heb een periode zo gegrowd zonder door te hebben dat die ph zo laag was .

en het gekke was dat de planten het gewoon goed deden .

ik deed dan om en om met en zonder voeding dus dan krijg je wel grote ph schommelingen waar wietplanten een hekel aan hebben en van kunnen blokkeren .

toch is me dit nooit overkomen dus dat is wel raar op zich .

 

als je water afzuurt met ph - of met voeding komt ie op een bepaalde ph die meet je .

dan pak je een garde en gaat lekker staan klutsen in dat voedingswater voor 5 minuten .

je meet weer andere ph !

en meet je een uur later terwijl je een circulatiepompje gebruikt is de ph weer anders .

een dag later is ie opgelopen

dat ligt em toch niet aan mn ph meter ?

\

tegenwoordig pak ik als ik wil voeden kraanwater gooi er de dosis voorgeschreven voeding bij en meng dat met dezelfde hoeveelheid regenwater .

dan zit ik altijd save .

ik wil er ook geen geconjonguurde zure kop van krijgen bij de weg .

 

ggm :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaf zelf al aan dat de stoffen in kraanwater de pH veranderingen tegenwerken. Dat heb je dus niet in demi water en ook bijna niet in regenwater.

verontreigingen maken een stabiele pH lastig. Hoe vuiler je water is, hoe sneller je pH verloopt. Vooral als je niet weet wat er aan zouten inzitten en hoe die reageren op de zouten, zuren , basen, die je toevoegt. Verontreinigingen zijn echter geen buffers, maar zijn elementen die je pH op onverklaarbare wijze veranderen. Kort gezegd, je blijft meten...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, nadat de boel gestabiliseert is na de eerste 24 a 48 uur blijft de pH daardoor juist verder heel stabiel. Daarom noemen ze het ook een buffer.

 

De carbonaten in het water werken wel degelijk als een pH buffer. Is die "buffer" op dan krijg je onvoorspelbare, grote en snelle pH fluctuaties en is (was) het tijd om het water te vervangen.

 

Ik heb een portie water makkelijk een maand lang in het DWC systeem zitten en dan blijft de pH gewoon redelijk constant. De planten sturen de pH wat omhoog in de groei en wat omlaag in de bloei, maar dat gaat langzaam en voorspelbaar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oke, maar nu heb je het over toepassing, de hydrocultuur, en daar weet ik weinig van af. Maar als jouw medium pas na 2 dagen de goede pH heeft, dan komt dat dus door die verontreinigingen. Met demiwater had je gelijk de goede pH gehad en blijft dan net zo constant. Maar ik mis de ervaring met hydrocultuur om inzicht te hebben welke specifieke processen daar afspelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft niets met kweken te maken eigenlijk. Zonder planten in het water blijft de pH (van kraanwater) nog veel stabieler.

 

Dat stabiliseren is nodig omdat ik er eerst een berg zuur in gooi om de pH een heel stuk te verlagen. Dat geeft wat effecten die nog uren lang doorwerken. Als dat klaar is is de pH weer wat gestegen en dan moet je het dus nog weer wat afzuren, etc. Tot het uitendelijk stabiel is en de planten de boel weer veranderen :)

 

Met demi water blijft de pH juist minder constant. Om dat stabiel te krijgen moet je er buffers in gooien. Doorgaans gebruiken ze dan carbonaten om ook Calcium en Magnesium toe te voegen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...tegenwoordig pak ik als ik wil voeden kraanwater gooi er de dosis voorgeschreven voeding bij en meng dat met dezelfde hoeveelheid regenwater .

dan zit ik altijd save .

ik wil er ook geen geconjonguurde zure kop van krijgen bij de weg...

dat is ook de beste manier, denk ik. Als je dan iedere keer probeert exact hetzelfde te doen, en je hebt daarmee goede resultaten, kun je op bepaalde momenten de pH testen en dat over langere tijd vergelijken. Dan zie je aan de fluctuaties wel wat een goed moment is om te meten en wanneer niet. Nogmaals, als de resultaten gelijk zijn. Dan krijg je voor jezelf een beeld welke pH past bij jouw werkwijze en daar kun je dan mee werken. Houd er wel rekening mee dat als je 1 ding verandert, je eigenlijk opnieuw moet beginnen, zelfs als het een andere meter is bv of de wijze waarop je mengt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heeft niets met kweken te maken eigenlijk. Zonder planten in het water blijft de pH (van kraanwater) nog veel stabieler.

 

Dat stabiliseren is nodig omdat ik er eerst een berg zuur in gooi om de pH een heel stuk te verlagen. Dat geeft wat effecten die nog uren lang doorwerken. Als dat klaar is is de pH weer wat gestegen en dan moet je het dus nog weer wat afzuren, etc. Tot het uitendelijk stabiel is en de planten de boel weer veranderen :)

 

Met demi water blijft de pH juist minder constant. Om dat stabiel te krijgen moet je er buffers in gooien. Doorgaans gebruiken ze dan carbonaten om ook Calcium en Magnesium toe te voegen...

blijkbaar lees ik wat anders dan jij, want je bewijst wat ik zojuist zei. Je moet zoveel zuur bijgooien, omdat je die verontreinigingen eerst moet wegwerken. Ik kan niet geloven dat je bij een plant in schoon water, meer zuur moet toevoegen dan bij een plant in minder schoon water om dezelfde pH te krijgen. Gedemineraliseerd water is in die zin niet goed voor je plantjes omder er te weinig zouten inzitten en zodoende de zouten uit je planten trekken. Dat kun je oplossen idd door magnesium- of calciumcarbonaten toe te voegen (CO3), die je zuur neutraliseren (CO3 + 2H = H20 + CO2), maar dan zul je ook weer zuren toe moeten voegen om de pH te corrigeren. Alsnog lijkt me dat beter dan leidingwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jij zegt dat die "verontreinigingen" zorgen voor pH fluctuaties. Dat doen ze niet. Ze houden juist pH fluctuaties tegen.

 

Er zijn wel meer dingen "beter", maar de vraag is of je het alle extra investeringen en moeite waard. Ik vond het water filteren teveel gekloot en het levert eigenlijk niets op. Ook dan moet je afzuren trouwens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogmaals, ik heb geen enkele ervaring met hydro-cultuur, dus wat het beste is, weet ik niet. Ik kan alleen beredeneren met wat ik weet over de chemie. Binnenkort hoop ik mijn eerste kweek te starten op aarde en wilde regenwater en compost thee gebruiken, net zoals ze buiten ook krijgen, alleen dan met een kunstzon, Zover ik overal lees, kan niets de buitenteelt evernaren, dus moet dat wel goed gaan. :jump:

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ph meten van giet water is nog te doen

maar dan de ph van je grond meten .

dat heb ik ook heelveel gedaan met 2/3 e grond en 1/3 e gedist water zo dat je daar op aan kon sturen

dan krijg je ook allemaal verschillende waarden .

tenminste ik wel wat een gedonder en nooit een kloten aan gehad lol .

het kan em ook wel aan mn jip en janneke logica liggen .

dus vandaar wat biomest in de grond regenwater en gaaaan !

en nu en dan es wat mineraaltjes en es een boostertje .

maar wel jammer want ik had ook wel eens cocos willen gebruiken maar ik begin er niet eens aan .

 

 

ggm :likken:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

link 1 gaat over regenwater wat je in een betonnen regenput bewaard ik gebruik een plastiek ton .

link 2 gaat over de hoeveelheden van allerlei scheikundige stoffen die zich in het tweede kwartaal van 2015 in het regenwater van scheveningen bevond .

waarom wil ik dat weten ?

en mn phmeter is kapot !

naar bed naar bed zei duimelot

 

deze vrouw , ze komt uit scheveningen

gallery_7335_4882_20387.jpg

 

idd de mosselvrouw

hoho is funcioneel van wege regenwater

 

 

 

ggm :likken:

Edited by macerror

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het was bedoeld om inzicht te krijgen met welke stoffen je allemaal te maken hebt als je daar zuren en basen aan toevoegt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ja dat ken ik nog uit mn aquariumperiode .

nu is het zo dat de meesten al vervliegen bij het spetteren in de emmer is me geleerd

tenminste de chlorides ,mangaan kwik en chloren etc .

het vervliegt as een malle

je moet ook niet achter elke boom een beer zoeken .

hups ph - derbij roeren meten hatzeflatz

 

ggm :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik had een "pH mengcomputer" gemaakt met een Arduino, maar die had ik uit elkaar gehaald en de onderdelen ergens anders voor gebruikt. Toch maar weer een keer in elkaar ztten want het is soms toch wel een gekloot om dat handmatig te doen :)

 

Zou ook eens een grafiekje moeten maken van de pH na het afzuren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...