Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Grass-hopper

Is Mijn Ph Meter Kapot?

Recommended Posts

Door die digitale weergave van deze metertjes, lijkt het alsof ze heel nauwkeurig zijn, terwijl de gemiddelde afwijking net zo groot is als met pH papier. En zolang je niet weet wat pH betekent, zou ik de duurdere apparaten laten voor wat ze zijn, want calibreren is ook een vak. En wat heb je aan een pH meter die op twee decimalen exact de waarde kan weergeven, terwijl je maar 1 nodig hebt.

Nu heb ik nog geen enkele ervaring met kweken, maar zover ik las wordt gestuurd tussen pH 5,5 en 7,0 en daar zijn perfecte pH papiertjes voor te krijgen, altijd gecalibreerd. Waarom wordt daar zo weinig gebruik van gemaakt? http://www.boomlab.nl/indicatorstrookjes-ph-fix-ph-bereik-51-72-niet-bloedend/itm/39865

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk wat je wilt denken over die goedkope meters, de planten zijn het bewijs.

 

gallery_6495_18387_66702.jpg

C99 in week 2 bloei, het water steeds aangezuurd met een goedkope ph meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als t werkt, gewoon doen. Ik lees af en toe alleen berichten dat iemand op een tiende probeert de pH te corrigeren buiten een lab, en dat leest meestal erg grappig. Zorg dat je in ieder geval de standaard afwijking of deviatie van je meetinstrumenten weet. Ik heb ervaring op een lab, voor de duidelijkheid. Het plantje staat er prima bij, wow

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel. Ik gebruik twee goedkope pH meters en ondertussen weet ik nagenoeg precies hoeveel milliliter pH min ik toe moet voegen op 10 liter water om uit te komen op een waarde tussen de 5.8 en 6.2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel. Ik gebruik twee goedkope pH meters en ondertussen weet ik nagenoeg precies hoeveel milliliter pH min ik toe moet voegen op 10 liter water om uit te komen op een waarde tussen de 5.8 en 6.2.

als je die marge aanhoudt, gebruik je die tester op de goede manier. Maar dat bedoel ik dus met pH papier, daarmee krijg je eenzelfde resultaat. Trouwens werkt het ook sneller met pH papiertjes dan met die testers.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ps hoe meng jij die paar ml op 10 liter water zodat overal dezelfde pH is? En gebruik je daarvoor demi of gedestilleerd water? En als je daar regen- of leidingwater voor gebruikt, hoe krijg je dan een constante pH? Is die bv na een uur nog hetzelfde?

Share this post


Link to post
Share on other sites

alowa

 

ik heb 2 ph-meters gehad beide opgedroogd .

ook die indicatorstrookjes heb ik gebruikt en het enige wat ik daar goed aan vond zijn de eerste 6 letters .

want die kleuren op die strookjes moet je ook naar beneden of boven gokken is ook niet exact .

ik gebruik regenwater dat heeft geen ph is me altijd geleerd .

zuur je af dan moet

op het moment van de watergift dit de juiste ph hebben een uur later of 24 uur later is het weer anders .

en hoe de ph in 10 liter water gelijk krijgen ?

geen idee maar ik heb ook nooit in een labarritorium gewerkt . :rtfm:

deze discussie is niet nieuw torvald die is al kompleet opgevoerd en uitgekauwd zoekt en gij zult vinden .

 

ggm :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

De afgelopen tijd heb ik de conclusie kunnen trekken dat het niet nodig is om een dure meter aan te schaffen.

Die martini meter heeft me ondertussen meer dan €100 gekost en ik heb er nog steeds niets aan.

verleden week heb ik mijn goedkope meten van aliexpress binnen gekregen en hij doet 't prima (€5,90)

Mocht die de geest geven bestel ik gewoon 'n nieuwe, €5,90 is immers geen kapitaal.

Plantjes doen 't ook goed dus voor mij geen dure meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil alleen maar zeggen dat voor deze toepassing, de pH papiertjes een genuanceerder beeld geven dan die digitale testers doen suggereren. Verder zijn die testers veel gevoeliger voor storingen, vandaar dat ik afvroeg waarom zoveel die testers gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

op het moment van de watergift dit de juiste ph hebben een uur later of 24 uur later is het weer anders .

Dan heb je geen goeie meter. De goedkope meter die ik heb gaf recent nog dezelfde pH van 6.0 aan 24 uur later. Voeding die meteen opgenomen moet worden zoals fishmix geef ik via de bovenkant.

 

Verder zijn die testers veel gevoeliger voor storingen, vandaar dat ik afvroeg waarom zoveel die testers gebruiken.

Omdat de goedkope meters in de praktijk gewoon goed werken en om storingen te voorkomen gebruik je er twee zodat je kan dubbelchecken. De kans dat beide meters tegelijkertijd kapot gaan is natuurlijk aanwezig, maar je meet ook het aantal milliliters pH min wat je toevoegt op 10 liter water. Op deze manier moet het wel heel raar lopen willen er grote afwijkingen ontstaan. Door in tienden te werken sluit je veel variabelen uit.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

...ik gebruik regenwater dat heeft geen ph is me altijd geleerd .

zuur je af dan moet

op het moment van de watergift dit de juiste ph hebben een uur later of 24 uur later is het weer anders...

Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar. Zuiver water heeft geen pH, zuursterkte exponent, want er zit niets in. Voordeel is dat je met iedere druppel zuur of loog, verandering kunt meten.

 

Regen- en leidingwater daarentegen bevat zoveel stoffen,mineralen die reageren op de zuur of loog wat je toevoegt, dat je die zeer goed moet mengen en eigenlijk lange tijd moet laten staan vanwege eventuele bezinksels of oplossingen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat de goedkope meters in de praktijk gewoon goed werken en om storingen te voorkomen gebruik je er twee zodat je kan dubbelchecken. De kans dat beide meters tegelijkertijd kapot gaan is natuurlijk aanwezig, maar je meet ook het aantal milliliters pH min wat je toevoegt op 10 liter water. Op deze manier moet het wel heel raar lopen willen er grote afwijkingen ontstaan. Door in tienden te werken sluit je veel variabelen uit.

Je kan niet op de tiende nauwkeurig met je tester meten, de afwijking is vaak al groter. En die testers zijn niet goedkoop in vergelijk met pH papier. Enige wat pH papier kapot maakt is als je ze in t water laat vallen. De logica om een onnauwkeurige tester te controleren met eenzelfde onnauwkeurige tester, ontgaat mij volledig. Neem dan je tester en pH papier samen, als je meer zekerheid wil. En dan nog, het blijft een indicatie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die "tester" steek je erin, je leest de waarde af, gooi wat zuur in het water en even roeren, weer de tester erin, weer wat zuur erbij etc etc. Totdat je op de juiste waarde uitkomt. Als je dat met papiertjes doet dan ga je bij wijze van spreken in een week door zo'n doos heen. Die doos indicatorpapiertje kost 14 euro (incl BTW) plus 30 euro verzendkosten. Dat wordt een hele dure hobby.

 

Die strookjes zijn irritant in het aflezen ook. Ik heb vaak ook alleen het licht van de tent en in het gele bloeilicht een kleur aflezen lijkt me ondoenlijk.

 

Die goedkope "testers" zijn ook niet zo onnauwkeurig als je beweert. Je loopt alleen het risico dat ze stuk gaan of verlopen. Dat dek je af door een controle meter. Ik meet persoonlijk ter controle de pH van het kraanwater eerst. Die pH is vrij constant.

 

Wat macerrror bedoelt is dat regenwater ook nauwelijks "zuursterkte exponent". De EC daarvan is namelijk ook heel erg laag. Het is per slot van rekening ook in de basis verdampt water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, ik heb jaren dagelijks regenwater getest, was die maar zo schoon als je denkt. Maar goed, iedereen zijn ding. Het feit dat deze testers gebruikt worden voor de plantjes, zegt mij dat het allemaal wel meevalt met die pH instelling en misschien wel overbodig is. Het verschil tussen pH 5 en 7 is al zo weinig. Hier pH papier voor 8 euri https://www.deonlinedrogist.nl/holisan-blemastrip-strips-p-37388.html?cross=0&gclid=CJrhqYiRlcgCFQb4wgodA8cHvw

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat was de EC van het regenwater dan die je gemeten had? Regenwater heeft normaal gesproken een EC van een paar honderdste. Nauwelijks pH buffer dus. Als je daar een fles zuur alleen al naast zet dan schiet de pH bij wijze van spreken al omlaag.

 

Die "testers" werken in de praktijk gewoon zeer nauwkeurig. Ook die goedkope dingen van AliExpres. Al koop ik daar dan zelf liever wel een net iets duurder model met een 2-punts calibratie, verlicht display, temperatuur weergave, temperatuur correctie en waterdicht. Dat was iets van 20 euro. Al heb ik ook van die goedkopere meters en die doen het ook gewoon prima.

 

Het verschil tussen een pH van 5 en 7 is een factor 100.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is helemaal afhankelijk waar je woont. Eerlijk gezegd herinner ik me de geleidbaarheid niet, te gevarieerd, alleen dat het zwak zuur tot zuur was. En dan is er nog het verschil tussen regen na droogte enz. Zuurgraad meten lijkt eenvoudig met die testers en mensen krijgen al gauw het idee dat het kan, maar dat is misleidend als je niet weet wat pH is, wat voor effect zuren en basen op je medium hebben. Net als met het kweken zelf. Ik heb er al veel over geleerd, maar het echte leren begint pas op het moment dat je begint.

Is er een procedure waarmee jullie de pH testen? Filter je bijvoorbeeld eerst je vloeistof voor je meet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die doos indicatorpapiertje kost 14 euro (incl BTW) plus 30 euro verzendkosten. Dat wordt een hele dure hobby

 

http://www.aliexpress.com/item/Full-Range-1-14-Litmus-Test-Paper-Strips-Tester-Indicator-PH-Partable-80-Strips-PH-Paper/32347182868.html

30eurocent en gratis verzonden

 

ik heb 2 boekjes laten komen om altijd iets om handen te hebben mocht de ph meter het laten afweten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torvald, Die EC is wel degelijk relevant, omdat zonder buffer in het water de zuurgraad enorm snel kan veranderen.

 

@Grass-hopper, Dat zijn full-range indicator papiertjes. Ik ben bang dat je daar voor het kweken veel mee kan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die doos indicatorpapiertje kost 14 euro (incl BTW) plus 30 euro verzendkosten. Dat wordt een hele dure hobby

 

http://www.aliexpres...2347182868.html

30eurocent en gratis verzonden

 

ik heb 2 boekjes laten komen om altijd iets om handen te hebben mocht de ph meter het laten afweten.

je kan misschien beter die tussen pH 5 en 7 nemen, of wat je ook maar nodig hebt. Zie de eerdere links boven

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torvald, Die EC is wel degelijk relevant, omdat zonder buffer in het water de zuurgraad enorm snel kan veranderen.

Ik zeg ook niet dat het niet relevant is toch? En ik realiseer me net dat dit een bericht is in de hydro afdeling. Ik zag toevallig iets over pH meters, vandaar mijn reacties. Maar wat versta jij onder de buffer voor je pH? Als ik in puur water (H2O) wat zoutzuur (HCl) stop dan krijg ik een zure water oplossing met H+ ionen en Cl- ionen. De hoeveelheid ionen bepalen je geleidbaarheid. Alles wat er verder in het water zit kan reageren met deze ionen en zullen je pH negatief beïnvloeden. Hoe hoger de geleidbaarheid, hoe moeilijker het is de pH goed af te stellen. Daarom maak je pH ijkvloeistof voor bv je pH meter altijd aan met gedemineraliseerd water en niet met regenwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wat pH buffering is inderdaad en in regenwater heb je dat vrijwel niet en in kraanwater een hele hoop.

Share this post


Link to post
Share on other sites

In slootwater nog meer... Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt, maar dan heb je het over specifieke zouten in een verzadigd medium die reageren zodra de pH verandert. Dat zijn niet willekeurige zouten zoals in leidingwater.

 

 

"Buffer of een zuurteregelaar is in de chemie een waterige oplossing van twee stoffen die zich in een bepaald evenwicht bevinden en een bepaalde pH aannemen. Bij verdunning, toevoegen van een zuur of een base zal deze pH nagenoeg constant blijven. De verstoring van het evenwicht en de zuurtegraad wordt dus 'gebufferd'.

 

Bufferoplossingen bestaan steeds uit een zuur/basekoppel; ofwel een zuur en het zout van zijn geconjugeerde base, ofwel een base en het zout van zijn geconjugeerd zuur. Beide zijn steeds zwakke zuren of basen, ze zullen dus onvolledig reageren." https://nl.m.wikiped...fer_(scheikunde)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je gaf zelf al aan dat de stoffen in kraanwater de pH veranderingen tegenwerken. Dat heb je dus niet in demi water en ook bijna niet in regenwater.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...