Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
wietkop

Hoeveel Kuub Softbox Raden Jullie Aan?

Recommended Posts

beste medeforummers,

ik heb al veel zitten zoeken maar kom der maar niet uit welke softbox ik het beste kan aanschaffen, ook heb ik de ballen verstand van elektriciteit dus moet ik zoiezo nog wachten tot een kameraad terug in het land is die dit wel kan vooralleer deze kan geinstalleerd worden maar ik zou toch al graag alles liggen hebben wanneer die mens terug is zodat die in principe maar 1keer moet passeren en dat het dan in orde is. het moet wel een zo stil mogelijke afzuiging zijn want in dit appartement zijn de muren praktisch van karton dus daar mag ik zeker niet op besparen.

 

ik heb een dr90 tent (afmetingen hiervan zijn als ik me niet vergis 90x90x170) met een LED-lamp die 150W verbruikt maar ik zou met tijd nog 3 van die lampen willen bijhangen om naar 600W te gaan of misschien nog 1 dezelfde lamp en 2 gelijkaardige lampen maar met van die 3w of 5w ledjes erin, het plan is om de verbruikte watts van lampen maar met verloop van tijd te doen, omdat ik ook niet superrijk ben kan ik dus niet in 1 keer alle lampen kopen.

 

Dus de vraag is eigenlijk, welke afzuigbox en dimmer raden jullie aan voor mijn tent met uiteindelijk 600W aan LEDverlichting erin?

 

bij voorbaad dank

 

ik zie net dat ik deze vraag in de bouwdoos had moeten stellen misschien dat een van de vriendelijke moderatoren dit kan verplaatsen voor mij?

Edited by wietkop

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat de warmte doet met LED maar ik gebruikte een torin boxje (zelf een box gemaakt) van 500 kuub met een variac.

Nu gebruik ik die voor de inblaas en een 940 kuub afzuiger ook met een variac om te dimmen.

 

In beide gevallen stond het nooit voluit met 432 Watt TL en nu de 940 kuub maximaal op 40%

Dus denk ik dat 500 kuub wel voldoende moet zijn voor je.

 

een variac moet je wel zelf regelen, maar is erg stil allemaal

 

Topic ook meteen even verplaatst.

 

Grtz,

Dj.

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de snelle reply dj

en wat voor kabels raad je aan om dit aan te sluiten is 1,5carré genoeg of moet ik dit dikker nemen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou het zonder kunnen proberen met slechts 150 watt en led wat niet zo warm zal worden, i.c.m. met een ionisator werkt dat zeker.

Das veel goedkoper en stiller en bespaart ook nog eens een hoop stroom.

 

In die tent zou je naar 250 watt max kunnen gaan, daarna kun je veel beter een tweede tent nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb net me opticlimate 3500 pro 3 heb een 2500 filter wil die op een 1500 softbox aansluiten en dan op een dim zetten en dimmen tot 15% anders ben ik al me CO2 kwijt als ik hoger ga dan 15 procent.dan in week 6 wat hoge zetten voor de geur...gaat wel werken toch?of is me filter te groot? Moet eigenlijk een 800 kub hebben denk ik.maar werk liever met grotere filter voor de geur

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring is dat je beter te groote filters kan hangen dan te klijne....

 

vermogen van de softbox is afhanklijk van de temperatuur die binnen kommt.

 

ik heb nu 1200m3 afzuiger loopen en dat met 6x600watt in de kelder en dat werkt gewoon op 70% gedimmt en nog steeds 28graden.

veel gaan weer zeuren nu want het is te weinig voor 6x600 maar als je in en kelder kweekt en de lucht van buiten haald en dat snachts doet dan kom je er ook uit met veel minder dan normal...

 

 

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring is dat je beter te groote filters kan hangen dan te klijne....

 

vermogen van de softbox is afhanklijk van de temperatuur die binnen kommt.

 

ik heb nu 1200m3 afzuiger loopen en dat met 6x600watt in de kelder en dat werkt gewoon op 70% gedimmt en nog steeds 28graden.

veel gaan weer zeuren nu want het is te weinig voor 6x600 maar als je in en kelder kweekt en de lucht van buiten haald en dat snachts doet dan kom je er ook uit met veel minder dan normal...

 

Ja dat klopt maar voor mijn geval is het zeker wel goed want ik kweek met airco toch

groetjes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja dat is voor mij ook de folgende stap om naar opticlimate 6000 te gaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk goed uit wat je koopt ik zou voor een 500 kuub softbox gaan dan heb je wat over voor de warme dagen. En een fancontroller kopen die trafo gestuurd is de rest gaat brommen. Succes Gr vlinder.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring is dat je beter te groote filters kan hangen dan te klijne....

 

vermogen van de softbox is afhanklijk van de temperatuur die binnen kommt.

 

ik heb nu 1200m3 afzuiger loopen en dat met 6x600watt in de kelder en dat werkt gewoon op 70% gedimmt en nog steeds 28graden.

veel gaan weer zeuren nu want het is te weinig voor 6x600 maar als je in en kelder kweekt en de lucht van buiten haald en dat snachts doet dan kom je er ook uit met veel minder dan normal...

 

 

groetjes

 

je denkt alleen aan de groeifase nu, wat denk je als je in de bloei zit en die penetrante geur komt opzetten.. Of die lv die naar 40-50 moet.. Die filter is niet alleen voor de temperatuur hoor.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou het zonder kunnen proberen met slechts 150 watt en led wat niet zo warm zal worden, i.c.m. met een ionisator werkt dat zeker.

Das veel goedkoper en stiller en bespaart ook nog eens een hoop stroom.

 

In die tent zou je naar 250 watt max kunnen gaan, daarna kun je veel beter een tweede tent nemen.

 

waarom zou ik niet met tijd naar 600W aan led kunnen met deze tent? volgens mij heb ik plaats om er 6 van die 150wattertjes in te hangen, of zie ik iets over het hoofd?

en wat is een ionisator dan ook weer precies daar heb ik nog nooit van gehoord, is dat een beetje hetzelfde als zo'n variac?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@TGM

 

Daar heb je heelemaal gelijk in. ik denk zelf ook dat ik het niet redde met mijn 1200m3 om naar 40-50% LV te komen...

 

daar moet ik dus ook weer iets bedenken

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn ervaring is dat je beter te groote filters kan hangen dan te klijne....

 

vermogen van de softbox is afhanklijk van de temperatuur die binnen kommt.

 

ik heb nu 1200m3 afzuiger loopen en dat met 6x600watt in de kelder en dat werkt gewoon op 70% gedimmt en nog steeds 28graden.

veel gaan weer zeuren nu want het is te weinig voor 6x600 maar als je in en kelder kweekt en de lucht van buiten haald en dat snachts doet dan kom je er ook uit met veel minder dan normal...

 

 

groetjes

 

je denkt alleen aan de groeifase nu, wat denk je als je in de bloei zit en die penetrante geur komt opzetten.. Of die lv die naar 40-50 moet.. Die filter is niet alleen voor de temperatuur hoor.

ja daarom dan kan ik in week 6 die filter lekker wat hoger zetten..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je zou het zonder kunnen proberen met slechts 150 watt en led wat niet zo warm zal worden, i.c.m. met een ionisator werkt dat zeker. Das veel goedkoper en stiller en bespaart ook nog eens een hoop stroom. In die tent zou je naar 250 watt max kunnen gaan, daarna kun je veel beter een tweede tent nemen.
waarom zou ik niet met tijd naar 600W aan led kunnen met deze tent? volgens mij heb ik plaats om er 6 van die 150wattertjes in te hangen, of zie ik iets over het hoofd? en wat is een ionisator dan ook weer precies daar heb ik nog nooit van gehoord, is dat een beetje hetzelfde als zo'n variac?

 

Een variac werkt volgens hetzelfde principe als onze planten, hoe langer de koperdraad hoe hoger de potentiaal gradient en daarmee dus het voltage.

Ook een ionisator werkt zo, maar dan gebruiken ze breedte (dunte:)) ipv lengte om zo'n hoog voltage op te wekken dat het water ioniseert.

 

Je kunt natuurlijk net zo veel leds in die tent proppen als je wilt, maar meer dan 250 watt is echt zonde van je geld.

150 Watt is in theorie zelfs voldoende, als je de voordelen van leds optimaal weet te benutten.

Voor een hobbykweker althans, aangenomen dat je eventueel een vierkante meter kunt missen voor meer watt.

Voor een pro ligt dat anders, omdat zijn ruimte relatief zeer beperkt is en dan zijn de extra watts wel net aan rendabel.

 

Eén groot voordeel van leds is dat je minder of zelfs geen afzuiging nodig hebt, omdat ze niet zo warm worden.

Het is de temperatuur die het afscheiden van geurstoffen triggert en dat gaat heel precies, dus bv op 26.1 graad ruik je niks en met 26.2 graden ruik je het ineens 3 straten verderop. Dat is gebaseerd op mijn eigen waarnemingen en gedoublecheckt door mijn maten.

Die temperatuur scheelt per soort, waarbij je indica over het algemeen eerder zult ruiken dan sativa.

 

Wat ik ook uit ervaring weet is dat een ionisator met aroma therapie daar uitstekend tegen werkt, je ruikt echt helemaal niets meer.

Er zijn tegenwoordig ionisators speciaal voor wiet kweken, maar een reguliere werkt dus net zo goed..

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is het hem nu juist, ik kan niet nog een extra vierkante meter missen (ik woon maar in een studio)

en het plan is om te proberen wanneer de tent volledig in orde is 1 plant over de volledige oppervlakte te scroggen, proberen althans :whistle: omdat je maar 1 plant mag hebben in Belgie, die pet die me dat wist te vertellen ging ervan uit dat er aan 1 plant toch nooit meer dan 25gram kan groeien. weet hij veel dat wietkop al 3 jaar dagelijks meerdere uren wietforum en opengrow doorspit :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb alleen met HPS gewerkt maar als je op deze schaal kweekt:

 

- HPI voor groeifase (scheelt echt enorm, veel dikker bladerdek)

- HPS 600w ipv LED

 

Dan zou je het met een Softbox 500 m3 op 600w moeten redden evt een actieve inblaas mocht je lucht trekken uit dezelfde kamer dat scheelt alweer een paar graden. Als filter zou ik een Carboriginal 500m3 gebruiken gezien het feit deze goed tegen vocht kunnen (tot een bepaalde hoogte natuurlijk).

En wat 'djbroertje' zegt een Variac als fan-controller, deze kunnen je afzuiger dimmen dmv toevoer Volt brommen veel minder als die goedkope krengen bij de growshop.

 

1.5mm is wat mij betreft genoeg voor VSA/Afzuiger. Zorg wel dat de VSA op iets NIET-brandbaars ligt b.v. baksteen o.i.d. en e.v.t. een brandblusser erboven.

 

Het stuk van filter naar afzuiger zou ik die zwarte (als ik nog goed herinner combideck) slangen gebruiken, en voor uitblaas die geisoleerde.

 

Groentjes

 

MD

Edited by MobbDeep
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

in de kamer waar de tent staat is het ook tijdens de winter al 20°C, ga ik dan niet in problemen komen met 600W hps ivm warmte?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een 600W HPS lijkt me wel wat fors voor een 90x90 tent dan zou je ook voor een 400W HPS kunnen gaan. Haal je waarschijnlijk ook net zoveel wiet vanonder als onder vier van die UFO led lampen.

 

600W is overigens ook gewoon 600W. Of het nou HPS is of led, er komt volgens de wet van behoud van energie uiteindelijk 600W aan warmte door in je tent.

 

Je kunt je afzuiger ook wat zwaarder nemen zodat je wat extra hebt mocht je het in de zomer nodig hebben. Als je het niet nodig hebt kun je de softbox wat dimmen zodat die minder herrie maakt dan een kleine softbox die voluit draait.

 

 

Een variac werkt volgens hetzelfde principe als onze planten, hoe langer de koperdraad hoe hoger de potentiaal gradient en daarmee dus het voltage.

Ook een ionisator werkt zo, maar dan gebruiken ze breedte (dunte:)) ipv lengte om zo'n hoog voltage op te wekken dat het water ioniseert.

Als je nou ergens geen verstand van hebt doe dan niet steeds net alsof met allemaal irrelevante termen.

 

Een variac is in feite een multitap transformator. Die werkt niet met een "potentiaal gradient" en de lengte van de koperdraad is ook niet relevant. Het gaat bij transformatoren om het aantal windingen in de primaire en secundaire spoel.

https://nl.wikipedia...i/Transformator

 

Een ionisator in een kweektent is ook nutteloos en werkt echt compleet anders. Het doet hoe dan ook nul komma nul voor de temperatuur en zorgt er hooguit voor dat stofdeeltjes neerslaan op je planten.

Edited by Wietefras
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je de inblaas ergens anders vandaag haalt zou het met 1 lamp nog wel moeten lukken.

Bijvoorbeeld de inblaas slang op de gang leggen oid die ergens frisse lucht vandaan haalt of andersom met uitblaas (dus ergens anders dan dezelfde kamer uitblazen.

Ik heb het hier wel over een actieve inblaas dus met bijvoorbeeld een badkamer ventilatortje van 150/200m3 (je hebt hele stille) of een 250m3 softbox.

Zou wel even de maten van gaten/tent opmeten wat past; en dan doel ik op de maat van het badkamer ventilatortje, of op de slang voor de 250m3 softbox

 

Anders kun je er altijd nog 400w inhangen, LED ben ik niet zo in thuis en zou ik zelf niet zo snel hangen.

Edited by MobbDeep

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...