Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

atmosphere

kweken,helemaal zonder groeiperiode

Recommended Posts

Voor de binnenteelt:

 

Je kunt zaden gelijk ontkiemen in de bloeiruimte op 12 uur donker / 12 uur licht . Zo sla je de groei periode dus helemaal over . Dit is juist handig omdat de zaadplant zo korter blijft ,en je sneller kunt zien of het een mannetje of een vrouwtje is . Je kunt op deze manier ook gelijk doorkweken na een oogst .

 

Wanneer de omstandigheden waarin een zaadplant opgroeit goed zijn , is de kans dat het een vrouwtje wordt veel groter!!! (tot 90 % vrouwtjes) Dus zorg voor een superstart voor je zaailingen ! veel licht , goede waardes ,enz

 

Plaats potjes (5 bij 5 of 7 bij 7) met zaad op een verhoogd plateau in je bloeiruimte tussen de planten die gewoon al in je hok staan te bloeien . doe dit 3 weken voor de oogst . De zaden startten dus gewoon op 12/12. Op het moment dat de andere planten geoogst kunnen worden is ook het geslacht van je nieuwe generatie zichtbaar omdat deze immers gelijk in de bloei zijn gezet. Je kunt nu gelijk verder kweken . Geen stekken nodig ,geen voorgroei periode nodig , geen voorgroei ruimte nodig ! en sterke eerlijke planten .

 

Je kunt je natuurlijk afvragen of de plant tot z'n volle potentie komt zonder groei-periode , daar heb ik het antwoord nog niet op .

Stekken van een maand oude moederplant zijn van mindere kwaliteit als de stekken van een 5 maanden oude moederplant ,daaruit zou je de conclusie kunnen trekken dat een langere groei periode voor een zaadplant een hogere potentie geeft . Maar dat de stekken van een 5 maanden oude moederplant uit zaad beter zijn als die van een jonge moeder ,zegt nog niet dat de jonge moeder zelf ook minder potent zal zijn wanneer ze vervroegt in de bloei wordt getrokken.

 

Dus een zaadplant vervroegt of gelijk in de bloei trekken zonder noemenswaardig potentie verlies is misschien goed mogelijk. Zelf heb ik geen potentie verlies kunnen constateren ,voor zover ik dat kan waarnemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Atmosphere,

 

Dus jij hebt deze manier van zaaien al een keer geprobeerd? Zeker naar aanleiding van het artikeltje van SpeesCees?

 

Blijven de plantjes niet erg klein als je ze direct op 12/12 zet? De reden dat ik dit vraag is dat ik maar 5 planten heb, maar ze wel flink laat doorgroeien in de breedte.

 

Wat die potentie van stekken van een jonge moeder betreft: ik betwijfel of dat veel uitmaakt. Misschien kost het wat meer tijd om aan te slaan, omdat ze wat minder reserves hebben, maar de genetische eigenschappen zijn hetzelfde. Dat lijkt me de basis voor de uiteindelijke opbrengst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem van zaadplanten die een groeiperiode hebben gehad is dat ze veel te lang worden vaak. Zo had ik ooit planten uit zaad die ik 14 dagen liet groeien ,toen waren ze nog erg laag (15 cm ) maar in de bloei werden ze nog bijna 1,5 meter!! Tot nu toe was dat één van de belangrijkste nadelen van planten uit zaad . Door ze gelijk op 12/12 te zetten vervalt dit nadeel .

 

Op dit moment heb ik 2 proef zaadplantjes onder 12/12 . Ze zijn nu een dag of 4 boven de grond , en ik neem nog geen afwijkende dingen waar,ze doen het gewoon. Ongelofelijk trouwens hoe goed de zaailingen een lage luchtvochtigheid en veel ventilatie en licht aankunnen . Om ff tot het uiterste te gaan heb ik een buisventilator recht op de plantjes gericht (plantjes op 40 cm vanaf een 600 watter met reflektor), ze bleven gewoon goed.

 

De penwortel van een zaadplant maakt dit mogelijk. Deze wortel knalt zich nog voor het ontluiken al diep de grond in ,en groeit veel sneller dat dat wat boven de grond zit . Stekken hebben nooit een penwortel ,dus op dat vlak zijn ze dus heel verschillend .

 

Ik zal proberen hier verslag te doen van de ontwikkelingen van de volgende reeks 12/12 zaadplantjes. De 2 proefplantjes die ik nu heb daar ga ik namelijk niet mee verder kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wat die potentie van stekken van een jonge moeder betreft: ik betwijfel of dat veel uitmaakt. Misschien kost het wat meer tijd om aan te slaan, omdat ze wat minder reserves hebben, maar de genetische eigenschappen zijn hetzelfde. Dat lijkt me de basis voor de uiteindelijke opbrengst.

Een aantal forumleden (bambo en Oni ook dacht ik )hebben in de praktijk ook ervaren dat de stekken van een oudere moederplant beter zijn,en meer opbrengen . Naast de genen van de plant zij er nog vele faktoren die bepalen of het een succesvolle pant wordt. Zo is bv ook van groot belang dat stekken snel aanslaan ,zo staan ze niet te lang 'stil' en ze geen voetrot krijgen.

 

Een echte 'brood'kweker vertelde dat hun ze hun stekken selecteren op de snelheid van het aanslaan ,waarbij het voorkomt dat 50 % van de gesneden stekken (die nog nauwelijks of geen wortels hebben) worden weggegooit omdat ze te langzaam wortelden . Bij hun staat er zo veel op het spel dat ze nooit gaan voor 2e rangs steks. Logisch als het gaat om vele tienduizenden euro's aan investering in een kweek , dan denken ze niet " laat dat stekje maar staan ,die trekt wel bij"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier nog ff een gedeelte van het stuk dat Cees (Mister xx) schreef. Lees het eens het is de moeite waard!! :

 

Een totaal nieuwe manier van binnen kweken met zaad is voor veel mensen nog steeds niet duidelijk. Aangezien er de laatste tijd een groot gebrek aan stekken was, en hokken daar onnodig voor leeg stonden….ga’k het proberen zo simpel mogelijk uit te leggen. Tenslotte wordt zaad steeds goedkoper. En als je dat afweegt tegen de dure stekken waar je trips en spint bij cadeau krijgt…ist raadzaam om ff mee te lezen.

Als je er van uit gaat dat een zaadje op toffe grond, genoeg licht , en de juiste verhouding wat PH en EC aangaat krijgt….in 90% van de gevallen een vrouw wordt…dan kun je daar veel mee. Dat zulks een natuurwet is…..komt door het volgende. Cannabisplantjes beslissen pas tussen de 6-de en 11-de levensweek of ze man of vrouw worden. Het ligt eraan waar ze staan, hoeveel licht ze krijgen, of er voeding genoeg is, of het medium goed is…en waarschijnlijk nog factoren die wij niet eens kennen. Om een voorbeeld te geven het volgende : Zaai een veldje in en laat ze gaan….zaai na twee weken tussen de reeds groeiende planten nogmaals, en je kunt er zeker van zijn dat die tweede ronde 95% mannen oplevert. Waarom ? Omdat ze gewoonweg licht te kort komen en een man erg simpel omhoog kan schieten ( sprieten) om er toch bovenuit te komen. Overlevingsdrift dus !

Hoe kun je dat in je binnenruimte benutten is dan de vraag natuurlijk. En toen kwam SpeesCees ff om de hoek ! ( en geloof maar da’k het uit probeerde !)

Zorg dat je in je afbloeiruimte in’t midden een klein plaatsje overhoud. Maak daar een plateautje waar 7-7 of 9-9 potjes op kunnen. Zaai in elk potje 1 zaadje …zo’n week of 3 voordat je oogst….gewoon onder 12 uur licht. Zet ze op het plateautje onder je lamp en laat maar lekker gaan. Ben niet bang….ze kiemen normaal en ze groeien echt wel….maar ook….gaan ze direct met de hormoontjes aan de slag. Dat betekend dus dat je al voordat je de op dat moment bloeiende planten oogst….WEET wat de mannen zijn van de nieuwe garde….die je er dan ook snel tussenuit trekt natuurlijk. Het duurt vanaf kiemen zo’n 18-19 dagen voordat je kunt zien wat de mannen zijn. Insiders zien het eerder. M.a.w. heb je geen stekken nodig op deze manier ! En een stek ( met of zonder spint en/of trips) moet maar eens waarmaken om het tegen een zaailing op te nemen. Een zaailing zal je ALTIJD meer geven…in alle gevallen. We hebben in Nederland een stekkencultuur….want we zijn lui…willen niet lezen en graag snel en makkelijk poen verdienen. Maar elke centimeter begint te tellen want “Miepâ€Donner zit ons op de huid ! Dus ff denken guys. Dus…ga eens denken hoe je 5x per jaar kunt oogsten zonder afhankelijk te zijn van de stekken markt.

Op 12 uur kiemen gaat erg goed en is zelfs raadzaam voor een binnenruimte, anders groeien zaailingen over je lampen heen ! Los van het feit dat je op deze manier erg snel ontdekt wat de mannen zijn. Je dwingt ze zo om het hormonale proces sneller af te werken als in de buitentuin. Mel Frank was daar al verdomd snel achter in de begin jaren 70. Hij was het ook die er op wees dat vrouwelijk zaad met Gibberellic Acid maken moest kunnen. Hij gaf ook aan….dat het hem niet lukte. Nou…..het heeft me verdorie 14 jaar gekost…maar ik kan het.

Ben wijs….denk 5x voordat je feminised zaad koopt, dat voortkomt uit de factor herma !

Female seed geeft 100% vrouwen…Feminised seed doet dat NIET en de herma factor blijft verstoren! Met gewoon regulier zaad werken is eigenlijk net zo handig…want het is goedkoop. ( nou ja…ff goed kijken he !) Dat wij een tijdje gestopt zijn met female zaad op de markt te brengen heeft maar 1 reden….teveel joepo’s gingen feminised zaad verkopen als zijnde female zaad ! Een schande voor onze branche…maar jullie daarbuiten moeten je ook beter laten informeren. Geloof me nu verdorie….er zijn goede shops waar kennis achter de balie staat. Zoek ze….het loont zich ! ( En dat er veel shops zijn waar de poen het grootste verhaal is, en kennis ontbreekt……

Share this post


Link to post
Share on other sites

hoikes daar

 

dit is de eerste keer dat ik ga kweken en ben nu net drie weken en twee dagen bezig.had me tien zaadjes christal/jack herrer kruising met als eigenschap dat ze sterk laagblijvend blijven en tien white widow zaadjes gekocht.

ik kocht mezelf ook een boek met goed wat uitleg bouwde me eenkast en nu ben ik dus al in de vierde week :D

 

plantjes zijn nu dus +/-15cm.in dat boek staat natuurlijk dat ik nog twee weken moeten laten groeien voor ik in bloei ga ..als ik de uitleg hier hoor zal de hoogte van 2m van mijn kast te klein zijn als ik dat doe

 

maar de groei is toch nodig voor een mooie bloei :verrygood :)

 

wat denk je ..gewoon nu over gaan naar de cyclus 12/12 licht donker ????

 

dan krijg ik toch nog vette planten van 1.5meter??

Share this post


Link to post
Share on other sites

nog ff dit toevoegen

ik weet nog niet welke de vrouwtjes zijn of mannetjes.dit moet ik nog stekken en uitzoeken .

stekken is nu niet mogelijk omdat de takken gewoon niet groot genoeg zijn :s

dit levert toch geen bezwaar om over te gaan naar bloei zo vroeg??

Share this post


Link to post
Share on other sites

begrijpend lezen is moeilijk isn't it ? :verrygood

 

je hebt 90% kans dat het een vrouwtje wordt !

 

gr Mike.

Share this post


Link to post
Share on other sites
nog ff dit toevoegen

ik weet nog niet welke de vrouwtjes zijn of mannetjes.dit moet ik nog stekken en uitzoeken .

stekken is nu niet mogelijk omdat de takken gewoon niet groot genoeg zijn :s

dit levert toch geen bezwaar om over te gaan naar bloei zo vroeg??

Zet ze gerust in de bloei nu , dat is geen bezwaar. Je vervroegt zo het hormonale proces voor de bloei van de plant .

 

Die 90 % vrouwtjes gaat zeker niet altijd op , het is namelijk afhangkelijk van de omstandigheden. Zorg voor gezonde lage en stevige zaailingen die veel licht ontvangen ,zo vergroot je de kans op vrouwtjes. Vrouwtjes planten zorgen eerst voor een stevige basis,ze moeten zich immers goed voorbereiden voor het moment dat ze veel zware toppen (ev. met zaad)moeten gaan produceren en dragen. Mannetjes zijn dunner en schieten sneller omhoog ,ze hoeven immers alleen stuifmeel op de juiste hoogte te brengen.

 

Het bezwaar van zaad planten in de binnenkweek was altijd dat ze te lang werden ,maar het blijkt dus dat je ze korter kunt houden door gelijk de 12/12 lichtcyclus toe te passen. Ze kunnen dus direct de bloei ruimte in waar je na ongeveer 3 weken kunt zien wat het geslacht is. Je kunt het geslacht van planten uit normaal zaad (niet de female seeds) grotendeels zelf bepalen !!

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze zijn inderdaad wel klein en de stammen zijn al echt stevig.ik kan ze haast ni opzij duwen.

:verrygood

 

maandag zet ik ze in bloei.

 

thanks

greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

M'n proefvrouwtje die direct op 12 /12 is gegaan groeit alsnog als een gek, nu 6 cm per dag ! De reeks zaadplantjes die ik later dan het proefvrouwtje heb gezet ,zijn sterker en compacter/korter . De beste heeft al 4 internodes (of 'verdiepingen') en is slechts 7 cm hoog .

 

Het kan nog beter denk ik . de volgende keer probeer ik te zorgen voor een lagere grond temperatuur in de potjes ,liefst zo'n 18 a 20 graden . De kleine potjes waar ze nu in zitten worden nogal warm onder de lamp omdat het zwarte kunstof van de potjes makkelijk warmte opneemt en ook weer snel kan afgeven)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga dit denk ik ook uitproberen. Geen idee hoe ik ruimte ga creeren, maar dat zie ik met een paar weken dan wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe lang staan de zaadlingen nu al ongeveer?

Kan je hun geslacht al herkennen?

Ben echt benieuwd hoe ze gaan evolueren, voornamelijk in de hoogte.

 

Het bezwaar van zaad planten in de binnenkweek was altijd dat ze te lang werden ,maar het blijkt dus dat je ze korter kunt houden door gelijk de 12/12 lichtcyclus toe te passen. Ze kunnen dus direct de bloei ruimte in waar je na ongeveer 3 weken kunt zien wat het geslacht is.

 

Ik vraag me ook af in hoeveel tijd de plantjes oogstbaar zullen zijn. Zal de groei ook stoppen na drie weken en vervolgens zes weken afbloeien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook met groei periode groeien ze wel eens 4 weken door in de bloei, is ook afhangkelijk van het ras. De bloei tijd blijft gewoon zo als normaal denk ik .

 

Het geslacht wordt nu herkenbaar ,ze staan zo'n 2 weken nu . Ze zijn allen kleiner dan 10 cm. Er zijn al foto's van genomen ,ik hoop ze spoedig hier te plaatsen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat de totale bloeiperiode bij de 12 /12 methode hetzelfde is als normaal in een kweek met groeiperiode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij de eerste link die je geeft zie ik niks staan van iemand die direct 12 /12 toepast zonder groei periode. toch?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Their only about 3inches tall. And I thought it would be a shame to just toss them. I offered them to a friend but his room was full as well. So for an experiment I was thinking of flowering them at the age their at now just switch them to 12/12 and see what happens.

 

3 inch = +/- 7 cm

 

dat zijn 2 dagen op 18/6 imho

Share this post


Link to post
Share on other sites

In de beginfase groeien zaailingen nog nawelijks de hoogte in. M'n eigen plantje zij nu zo'n 2 weken oud en de meeste komen niet boven de 7 cm uit , hier zijn ze zaailingen1.jpg

 

Deze foto is eergisteren genomen. op dit moment heb ik er al 2 mannetjes tussenuit gehaald ,ik wacht nog ff af of er meer man worden .

Het is in ieder geval zeer handig om het geslacht al te weten bij dit formaat plantjes .

 

De eerder gezaaide proefplant is nu al 50 cm hoog , dus er zit nog genoeg groei in als ze gelijk onder 12/12 gaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De zaailingen op die foto's daar vind ik persoonlijk niet goed ,ze zijn al veel te sprieterig ,en het blad is niet breed en sterk .

 

In de eerste levensuren van de zaailing komt het er op aan ,zodra ze zich van het zaadhoesje ontdaan hebben moet het volle licht erop,en de grond vochtig houden . In deze periode vomt zich het fundament van de plant , is deze niet goed dan blijft het een rol spelen gedurende de hele kweek.

 

Met van die potjes zoals op de foto heb je maar weinig ruimte nodig om met een hele reeks zaailingen te starten . Het voordeel hiervan is dat je kunt gaan selekteren op sterkte en later op geslacht zonder te weinig planten over te houden.

 

De volgende keer ga ik meer aandacht besteden aan het omlaag halen van de bodem temperatuur, om zo een nog sterkere basis te krijgen.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Atmo,

 

Hoe plak je zo'n fotootje in een bericht? Ik heb namelijk net een digicam en wil m'n kindjes ook laten zien. Ze zijn net zo oud als de jouwe! Ze zijn nu rond de 6 à 7 cm hoog.

 

Zijn je plantjes al een beetje geel of komt dat door de foto?

 

Ikzelf ben niet op 12/12 begonnen, maar onder 24 uur licht. Vanaf de dag na het ontkiemen tot op heden staan ze op 18/6. Ik was namelijk toch bang dat ze niet zo groot zouden worden. Mede omdat het PowerPlants zijn die toch niet zo achterlijk groot worden en omdat ik maximaal 4 planten per m2 in 15-literpotten zet. Met stekken heb ik ook altijd een wat langere groeiperiode nodig.

 

Ik heb 6 female (waarvan er 5 zijn ontkiemd) en 4 gewone PP-zaadjes gezaaid en heb sterk de indruk dat ik nu toch al kan zien wat de mannetjes en de vrouwtjes zijn. Van de 4 plantjes uit gewoon zaad lijken er 2 op de female plantjes (laag en breed) en de 2 andere zijn wat hoger, minder breed en hebben een iets donkerdere kleur. Zouden dat mannen zijn?

 

Laat me weten hoe ik een foto kan posten, dan zie je meteen hoe ik de bodemtemperatuur onder controle hou.

Share this post


Link to post
Share on other sites
De zaailingen op die foto's daar vind ik persoonlijk niet goed ,ze zijn al veel te sprieterig ,en het blad is niet breed en sterk .

Dat verbaast me niks! Hij kweekt met één 150 wattertje afkomstig uit een bouwlamp en hangt 'm op een halve meter boven de plantjes. Als je dan ook ziet wat er uiteindelijk afkomt: misschien net 30 gram en het ziet er niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...