Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Skutters

Tot Welke Week Bloei Knakken En Pletten?

Recommended Posts

Zoals in mijn verslag staat zit ik op dag 10 van zichtbare bloei. Nu had ik een tijd geleden ergens op het forum gelezen dat je niet te lang Door moet gaan met pletten en knakken (wat logies is het houd de doorstroom tegen). Maar tot welke week bloei zou ik nog door kunnen gaan ik kan het niet meer vinden :huh:

 

Mvg Skutters

Share this post


Link to post
Share on other sites

ghoh een max 14 18 dagen zou ik zeggen...

vertraagt ze wel enkele dagen terug natuurlijk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als er zichtbare bloei is, dan knak ik normaliter niet meer, of ze moeten daarna nog heel erg door schieten en veel te dicht bij de lamp komen, dan knak ik een enkele keer in de bloei nog wel eens.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tot de winst van het knakken groter is dan het verlies

 

dus alleen wanneer echt nodig, anders gewoon beetje trekken en duwen

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knakken net zolang als nodig is, pletten is een stuk rigoreuzer en kan heel verkeerd uitpakken en dit doe ik niet meer nadat ik de 1e echte bloemetjes zie komen wat meestal zo rond dag 9 12/12 is bij de soortjes waar ik mee werk.

Edited by lostchild
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanx guys voor de snelle reacties,

 

Het ziet er wel netjes uit allemaal maar er zijn nog wat scheuten die hoger mogen :(

Ik had niet verwacht dat ze na 6 dagen 12/12 al bloei zouden vertonen. Maar ik stop ermee en laat ze nu verder met rust en kijken hoe t uitpakt!

 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik knak ze liever dan dat ze verbranden of licht voor de rest gaan blokken..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dan moet je de lamp hoger hangen of je bent te laat geweest met knakken. Knakken in de bloei is zonde, want de tijd die je plant moet herstellen kun je bij je kweek oprekenen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Das allebij zeker waar bamn en thegreenmachine,

 

Nou ja is weer wat om mee te nemen voor de volgende ronde! En omdat ik met voor mij een onbekend soortje en andere lamp werk had ik hiervoor daar nooit last van gehad!

Maar komt allemaal goed :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te weten groenefingers :tu

Ookal zit ik te denken na 2 weken is de groei er toch meestal wel uit dus heeft t dan nog zin om te pletten en knakken?

 

Mvg Skutters

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek meestal meteen op 12-12 vanaf zaad, zo,n plant heeft echt nog groeipotentie terwijl de bloei ingezet is. 4 weken zichtbare bloei is meestal z,n opbouw compleet( skelet hoogte en zijscheuten), dan kun je echt nog knakken, buigen. Je kunt best eerder beginnen als je dat gefaseert wil doen om stress te minimaliseren, maar de planten reageren meestal meteen na zo,n ingreep.

 

Met langere voorgroei, krijg je wel hoogte, maar de zijscheuten komen het traagst op gang, de hoofdstam wordt dan dikker en harder, en je kunt alleen de zachte delen goed knakken zonder groot risico. Die kun je dan beste ook geleiden door binden aan een stok bijvb.

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt, Ik ben het met groenevingers eens.

Ik knak ook "pas" als het rooster er op gaat..

Nou, dat is na 3 tot week week 12/12.

 

Maar je hebt gelijk, daar waar het gaat om de hoofdstam..

Maar ook weer niet te bang zijn hoor, het plantje kan wat dat betreft heel veel hebben..

Ik heb wel eens dat een hoofdstam helemaal knak zegt bij het buigen.

Waarbij dan de stengel helemaal "scheurt".

Maar zolang de "huid" nog voldoende aan elkaar zit, lengte scheuren dus is er niks aan de hand.

 

Wanneer de stengel horizontaal scheurt wordt het wel een probleem.

Dat kun je dan evt weer "repareren" met een stukje ducktape..

Maar dat probeer ik vooral te vermijden,

Even goed voor masseren dus..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knakken in de bloei is zonde, want de tijd die je plant moet herstellen kun je bij je kweek oprekenen.

 

Knakken in de bloei levert geen noemenswaardige 'groeivertraging' op als dit tijdens de vegetatieve fase van de bloeiperiode gebeurt.

Ga je na deze periode knakken krijg je dat de geknakte tak zich onvoldoende kan herstellen om haar eigen hoofdtop gewicht te ondersteunen en zul je al snel de geknakte tak moeten ondersteunen of opbinden met een Nico, zeker ook omdat onderliggende nodes opkomen en zorgen voor een zwaardere tak.

 

Toppen of pletten van de stam zorgt wel voor een achterstand want dan rem de de sapstroom compleet in plaats van een tijdelijke omlegging.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ze te ver doorgeknakt zijn,,,, ff een knijper ter ondersteuning..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik blijf knakken zolang nodig en de planten hebben er geen hinder van.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...