Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Spongepot

Lucht En Ventilatie Met Led Verlichting

Recommended Posts

Hoi,

 

Ik ben me ervan bewust dat er aardig wat info en topics te vinden zijn over welke capaciteit ventilatie + capaciteit koolstoffilter je nodig hebt met b.v. HPS lampen, echter ben ik nog geen topic tegengekomen over LED lampen. Mocht er een verhelderende thread hierover zijn, dan zie ik die graag tegemoet. Hierbij mijn vraag:

 

Ik heb onlangs een Greenroom tent gekocht die 240x120x200 is. Hierbij zal ik 2 x 700W MarsHydro lampen plaatsen. Gezien deze lampen een stuk minder warm worden dan HPS lampen, vraag ik me af wat de vuistregel hierbij is (als dat er is tenminste). Ik zat zelf te denken aan ventilatie voor 400m2 en een koolstoffilter die daar 20% boven zit. Doe ik hier goed aan? Hoor het graag!

Share this post


Link to post
Share on other sites

een heel interessante vraag, waar ik ook mee zit,

hopelijk weet iemand hier een zinnig antwoord te geven want er is inderdaad geen topic over te vinden :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. tentgrootte 2.4x1.2x2.0=5.76m3

2. planten verbruiken alle co2 onder hun bladeren binnen 5 mins. 60mins / 5mins = 12x 5.76 = 69,12 m3/uur

3. compensatie filter +20% wordt 69,12 * 1.20 = minimaal 82,944 m3 voor de plantjes

 

4. compensatie warmte led lampen 70% is warmte (Most of the electricity in an LED becomes heat rather than light (about 70% heat and 30% light) --> 1400 * 0.7 = 980 watt

m3u = 3 x Watt /Tdiff (in Celsius) = 3x980/Tdiff

Tdiff = 27 (gewenste temp) – 20 (in temp) = 7°C

m3u = 3 x 980 / 7 = 420

420 + 20 % filter = 504 m3

 

Dit is ff een snelle berekening, iemand aanvulling of correctie ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

terzijde:

bij hoge par waardes verminderd de plant haar bladoppervlakte door dikkere bladeren te maken (bij lage par waardes dunnere bladeren en meer opp) dit heeft ook invloed op de verdamping, dus niet alleen de temp is van belang om mee te nemen bij je afzuiging

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb onlangs een Greenroom tent gekocht die 240x120x200 is. Hierbij zal ik 2 x 700W MarsHydro lampen plaatsen.

 

Gezien deze lampen een stuk minder warm worden dan HPS lampen, vraag ik me af wat de vuistregel hierbij is (als dat er is tenminste). Ik zat zelf te denken aan ventilatie voor 400m2 en een koolstoffilter die daar 20% boven zit. Doe ik hier goed aan?

 

Doe dat nou niet joh, je gaat echt spijt hebben van de investering in LED voor een grote tent die jij nu hebt, HPS komt zoveel beter tot zijn recht in dat ding :innocent:

 

Wil je dan toch perse met die LEDjes spelen dan is wat je voor ogen had aan afzuiging meer dan zat maar neem heel goed in ogenschouw wat HnP aangeeft:

kweken gaat heel anders en je kunt ook nog eens elk niet op LED toegespitst voedingschema zo de vuilnisbak in gooien, je geeft maar 1 of 2x id week water met LED dus ook nog best een steile leervcurve wil je eruit kunnen halen wat je met HPS haalt en 'simpel' schemaatje draaien :whistle:

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. tentgrootte 2.4x1.2x2.0=5.76m3

2. planten verbruiken alle co2 onder hun bladeren binnen 5 mins. 60mins / 5mins = 12x 5.76 = 69,12 m3/uur

3. compensatie filter +20% wordt 69,12 * 1.20 = minimaal 82,944 m3 voor de plantjes

 

4. compensatie warmte led lampen 70% is warmte (Most of the electricity in an LED becomes heat rather than light (about 70% heat and 30% light) --> 1400 * 0.7 = 980 watt

m3u = 3 x Watt /Tdiff (in Celsius) = 3x980/Tdiff

Tdiff = 27 (gewenste temp) – 20 (in temp) = 7°C

m3u = 3 x 980 / 7 = 420

420 + 20 % filter = 504 m3

 

Dit is ff een snelle berekening, iemand aanvulling of correctie ?

 

Aaa ok, dus 400 aan afzuiging en 500 aan koolstoffilter?

 

Ik heb onlangs een Greenroom tent gekocht die 240x120x200 is. Hierbij zal ik 2 x 700W MarsHydro lampen plaatsen.

 

Gezien deze lampen een stuk minder warm worden dan HPS lampen, vraag ik me af wat de vuistregel hierbij is (als dat er is tenminste). Ik zat zelf te denken aan ventilatie voor 400m2 en een koolstoffilter die daar 20% boven zit. Doe ik hier goed aan?

 

Doe dat nou niet joh, je gaat echt spijt hebben van de investering in LED voor een grote tent die jij nu hebt, HPS komt zoveel beter tot zijn recht in dat ding :innocent:

 

Wil je dan toch perse met die LEDjes spelen dan is wat je voor ogen had aan afzuiging meer dan zat maar neem heel goed in ogenschouw wat HnP aangeeft:

kweken gaat heel anders en je kunt ook nog eens elk niet op LED toegespitst voedingschema zo de vuilnisbak in gooien, je geeft maar 1 of 2x id week water met LED dus ook nog best een steile leervcurve wil je eruit kunnen halen wat je met HPS haalt en 'simpel' schemaatje draaien :whistle:

 

Nouuu.. ik heb altijd buitenplantjes gehad. Ik ga voor het eerst binnen kweken en nog nooit met HPS gewerkt. Dus ik heb niet echt vergelijkingsmateraal :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. tentgrootte 2.4x1.2x2.0=5.76m3

2. planten verbruiken alle co2 onder hun bladeren binnen 5 mins. 60mins / 5mins = 12x 5.76 = 69,12 m3/uur

3. compensatie filter +20% wordt 69,12 * 1.20 = minimaal 82,944 m3 voor de plantjes

 

4. compensatie warmte led lampen 70% is warmte (Most of the electricity in an LED becomes heat rather than light (about 70% heat and 30% light) --> 1400 * 0.7 = 980 watt

m3u = 3 x Watt /Tdiff (in Celsius) = 3x980/Tdiff

Tdiff = 27 (gewenste temp) – 20 (in temp) = 7°C

m3u = 3 x 980 / 7 = 420

420 + 20 % filter = 504 m3

 

Dit is ff een snelle berekening, iemand aanvulling of correctie ?

 

Aaa ok, dus 400 aan afzuiging en 500 aan koolstoffilter?

 

Nee dan kom je tekort, minimaal 470 m3/h , die 20% is de weerstand van het filter overigens.

Een ruck 150 zou voldoen (470m3/h) 118 euro , maar zou eerder voor de 150L gaan (760m3/h) 132 euro. (http://www.ruck.eu)

 

Liever wat meer zeg maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knikker er maar een 500m3 met soortgelijk of iets hoger kuub filter er in.Dan zit je altijd goed.Sucses

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat de leercurve een steile muur is met hier en daar een gat erin

 

hps heeft sneller aan wat het effect van je acties oplevert

 

denk dat je eerst wil voorgroeien met lage hoeveelheid led licht n een apart hokkie.

Dat levert een doorschuifsysteem op, en aangezien led soms wel wat trager is qua afbloeien blijft het dan nog een leuke hobby met 5 a 6 oogstjes p jaar..ipv 2 of 3 , omdat het voorgroeien en afbloeien wat meer tijd kosten.

je hebt je hokkie sneller vol , en als je voorgegroeide planten in volbemete aarde verpot kan je met alleen water geven al wel een heel eind komen

toppen/scroggen/lollypoppen kies er maar eentje , maar dat is denk ik ook essentieel

 

heb zelf wel mijn oog op high end powerleds, maarik wacht liever nog een jaartje... tot er betaalbare supersterke leds zijn.

dat het ooit alle hps gaat vervangen staat vast , maar ik denk dat het nog net te vroeg i om als kleine hobbykweker op led only over te stappen.

wil je het goed doen is het instap bedrag simpelweg te hoog.

Edited by MeneerJansen
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vandaag bij mijn lokale growshop geweest. Heb een Ruck ventilator van 450m3 en een carbon filter van 500m3 gehaald. Ik denk dat het hiermee wel goed moet komen. Nu nog een mooie Davin schakelklok en -mocht het nodig zijn- een fan-controller aanschaffen zodat ik eindelijk kan beginnen!! :D

 

Oh jaa, en nog twee van die ophang zakjes co2 erbij gehaald. Geen idee of het werkt, maar proberen kan volgens mij geen kwaad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik kweek nu voor het eerst met 4 planten onder een 400W zelfbouw led armatuur op basis van Cree COB leds. Daar komt daadwerkelijk meer licht vanaf dan van dan een 400W HPS (880 umol/s voor de led tegen 700 umol/s voor de HPS volgens de specs) en de efficiency zit over de 40%.

 

Kosten zijn uiteraard hoger dan van de HPS, maar 500 a 600 euro (plus wat uurtjes klussen) vond ik nog wel te doen.

 

Ik heb het idee dat de dames onder die leds nu eigenlijk nauwelijks minder drinken als toen de HPS er nog boven hing. Er gaat in ieder geval nog iets van 4 a 5 liter per dag doorheen.

 

De temperatuur is wel veel minder een issue omdat je minder stralingswarmte hebt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zit ik heel dit topic en reacties door te lezen, om onderaan erachter te komen dat iemand in een verkeerde topic heeft gereageerd en dit topic uit 2015 is. 

Pffff:|

Edited by Kluns
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...