Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
drunkenmonkey

Waarin Best Kweken

Recommended Posts

Helleuw iedereen,

 

Ik ben net verhuisd van kot en zou nu graag wat growen omdat er eindelijk geen controle meer gaat zijn van de kotbazen. Deze komt nooit naar de plaats waar ik ga wonen wat dus ideaal is.

 

Ik heb al wat ervaring met plantjes , maar nog niet echt met een growroom.

 

Om de situatie duidelijk te maken heb ik alvast wat foto's genomen.

Het is een studio die niet echt zeer groot is dus qua ruimte kan ik niet echt veel gebruiken.

Ook heb ik een koertje.

 

 

Eerst en vooral , ik heb wel geld maar wil het zo zuinig mogelijk maar toch zo degelijk mogelijk aanpakken allemaal. Veiligheid telt en ook de kwaliteit van de plantjes. Niet kweken om te kweken.

Maar ook budgetvriendelijk dus.

 

Wat heb ik allemaal :

 

Tl lamp

400 watt hps lamp & armatuur

Transfo 400w

Afzuiging

Koolstoffilter

Kleine ventilator

Flexibele buis

Ph meter

 

 

Vraagjes :

 

Ik heb een kast van 60x40x170 die mobiel is.

Ik heb ook een vaste kast in de muur van 60x90x200.

http://i60.tinypic.com/2s1b0pt.jpg

http://i62.tinypic.com/2wehrfs.jpg

 

Heb dus 2opties , ofwel in de mobiele kast ofwel in de vaste kast in de muur.

Nu het probleem is de afzuiging. Ik vraag me af of die lucht naar buiten moet worden geblazen nadat het wordt gefilterd ? Ik wil niet dat mijn woonplaats helemaal naar ganja ruikt. Dat kan me in problemen brengen en wil het dus zeer safe. Met andere woorden , moet die lucht naar buiten of gaat er geen geur achterblijven dankzij de koolstoffilter?

 

Welke kast gebruik ik dus het beste ? Er kan toch eigelijk ook amper iets in die kleine kast dus volgens mij is de inbouw sowieso een betere keuze. Maar wil graag meningen en info horen

 

En moet ik hiervoor een plonkast gebruiken ? Er wordt me aangeraden van wel , dus ga ik dit waarschijnlijk ook wel doen. Maar waarom is dit eigenlijk ?

Is dit gewoon zodat er geen kortsluiting aan de hoofdplonkast wordt opgemerkt dan ofzo ?

Wat is er aan te raden van plonkast voor mijn setup ? Heb hier al enkele topics gezien en vraag me af of deze voldoet voor mij. Zie link :

http://www.wietforum.nl/topic/75527-het-bouwen-van-een-schakelkast/

 

Alvast bedankt

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beetje moeilijk om hier chocolade van te maken.

Maar ik ga het proberen.

 

Als ik je goed begrijp, wil je een 400 HPS gebruiken.

Dat zou ik doen in de grootste kast, dus die inbouw van 60x90x200.

 

 

Je verteld echter niet, hoe zwaar je afzuiger is, maar je bent ongeveer

qwa afmetingen een ventilatie nodig van 65 m3.

 

Alleen moet je daarbij wel rekening houden, dat je door je filter en je slangen een verval in je debiet hebt.

Hoeveel is afhankelijk van hoeveel meter, diameter en het aantal bochten.

Maar dat komt toch al gauw, minstens, neer op het dubbele dus een afzuiger van 150m3.

Note.. Ik betwijfel, of dit voldoende is om je temperatuur te handhaven..

 

Mits je filter goed is, moet dus minimaal 150m3 zijn en "schoon" koolstof, ruik je de uitgelazen lucht niet.

Deze is wel vochtig, dus bij voorkeur naar buiten.

 

Die plonkast waar je het overhebt.. is niet nodig.

Gebruik bij voorkeur een schone groep in je meter kast,

desnoods laat je er een groep bij zetten.

 

En inplaats van een plonkast,

zou ik een schakelkast nemen.

Maar niet zo 1 als uit je voorbeeld van Torsi, want dat is microkweek.

400 HPS gebruik aanzienlijk meer vermogen.

 

Kijk hier bv eens naar.. KLIK

Denk nou niet, dat je met een huis tuin en keuken klokje het ook wel aan kunt,

want zoek maar eens hier op het forum naar vastzittende klokken.. :(

 

Daarnaast, adviseer ik je nog een Fan controller.

Hiervoor geld,

de goedkopere die gaan brommen en een betere niet.

dit is bv een betere.. KLIK

 

Suc6

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor het antwoord en de chocolade :D

 

Weet inderdaad niet welke ventilatie ik heb.

Zal dit pas weten als ik effectief al het materiaal in handen heb.

Ik ga zaterdag op reis en ik ga pas om alles wat ik had opgeschreven wanneer ik terug in belgie ben. ( er komen nog mensen in mijn woning als ik weg ben dus er mocht niets liggen)

Als ik merk dat hij inderdaad niet goed genoeg is , koop ik dan wel een nieuwe.

Want ik vind het echt belangrijk dat er geen geurtje aan mijn kleren komt te hangen..

 

Die schakelkast komt in orde , heb dit aan een vriend gevraagd die electricien is en deze gaat mij helpen.

Hij had zelf nog zo één liggen dus dat is ideaal.

 

Begrijp overigens wel niet wat je bedoelde met een huis tuin en keuken klokje.

Bedoel je dat ik een andere Timer moet kopen of ..?

 

En je zei ook dat de temperatuur te hoog gaat worden. Dit wordt dan verholpen door die Fan ?

Het is trouwens wel koud daar ,, slechte isolatie dus in de winter maak ik me niet zo erg zorgen omtrent die temperatuur.

 

Peace

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok hier ben ik weer , terug van reis.

Hebben niet veel plaats hier dus ga ik toch de kast gebruiken die ik heb gekocht. ( dus de kleinere mobiele kast)

Heb 5 Amnesia Gold Autoflowers gekocht ,hiervan staan er sinds daarnet 3 te ontkiemen.

Maandag ga ik om aarde en potten en wil zo rap mogelijk alles gefixt hebben qua elektriciteit etc.

De afzuiging heb ik getest en werkt vlotjes. Het is de RVK 125E2-A1 en kan genoeg aan.

Als ik hem aanzet en voel aan de buitenkant aan de openingen voel ik de lucht er wat uitblazen dus is wel goed.

Ik heb wel een probleem, we vinden het geluid van deze afzuiging wat te luid. Heb dus zitten denken om een kastje of veel isolatie rond de fan te plaatsen. Las ook dat er hiervoor een dimmer te vinden is maar heb dit eigenlijk nog niet teruggevonden op het internet om aan te schaffen.

Of is die fan controller tegen het brommen doordat er met standen kan worden gewerkt?

 

En die relaiskast is dit dan gewoon op het stopcontact aan te sluiten ?

 

Ik snap eigenlijk ook niet goed hoe ik het kleine ventilatortje moet worden aangesloten. ( foto met mijn hand )

 

 

Foto's :

 

xen7u1.jpg

 

 

34sm2qq.jpg

23ib9ld.jpg

Edited by drunkenmonkey

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat de ventilator gewoon op 230 V aangesloten moet worden maar probeer eerst even te kijken of er niets opstaat,.

Als het inderdaad 230 V is de 2 draden zonder de aarde gebruiken.

Ik krijg wel het idee dat er nog wat bij hoort te zitten, en dat deze best hard gaat waaien.

 

een dimmer is wat aangegeven is als fancontroller. let wel op een goedkopere laat de afzuiger vaak brommen.

 

had je het filter er ook al op zitten?

 

zo een schakelkastje kun je gewoon in je stopcontact steken waarna de lamp met een stekker in het kastje gaat.

 

Ik zie volgens mij ook dat er geen aarde zit aangesloten op je kap, deze moet je ook nog doorlussen al kan ik dat niet goed beoordelen op de foto.

 

Succes ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat Djbroertje al zegt;

Dat ventilatortje, kun je zo aansluiten.

En met wissel stroom maakt de kleur volgorde niet uit..

Kijk idd even, of het ding geen "storm" veroorzaakt.

 

Met een huis tuin en keuken klokje, heb ik zo'n simpel tijdklokje bedoeld..

Dat gaat niet werken.

Zoek maar eens hoeveel topics er hier zijn waarbij gemeld wordt dat ze door branden.. Klik

 

Maar daarvoor heb je nu dus een schakelkast.. hierin zit een relais die dat dus niet doet.

 

En je afzuiger verhaal, heeft mij nog niet kunnen overtuigen, of het toereikend is.. :withstupid:

Als je je maar realiseerd, dat een goede vuistregel is,

dat je afzuiger tenminste 50 keer per uur de inhoud van je kok kan verplaatsen.

Daarbij moet je ook nog rekening houden met verlies van debiet welke veroorzaakt wordt door je,

filter, bochten, meters wat je moet afleggen.

 

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heel erg bedankt voor dit rappe antwoord beide !

 

Er staat op het kleine ventilatortje 220/240V dus zal inderdaad gewoon zo zijn aan te sluiten.

Lijken wel erg dunne kabels daarmee vertrouwde ik het niet zo erg. Maar nu moet ik hiervoor dus gewoon een stekker en kabel kopen , die kabel dan splitsen en in het 'suikerklontje' steken hé ?

 

 

De kast is erg klein en ik voel echt de lucht verplaatsen dus dit lijkt me echt wel goed te zijn. Heb al topics gelezen waar ze deze afzuiging gebruiken in meer dan het dubbele van mijn ruimte ! Heb het uitgerekend en klopt.

Omtrent het debiet verlies , ik ga deze afzuiging gewoon vanboven op de kast leggenwaardoor er maar 1bocht komt in te liggen en een zeeer kleine afstand. ( Wat dus goed is )

 

Het verhaal van de dimmer wordt met nu inderdaad een pak duidelijker ! Dacht dat dit voor deze kleine ventilatortjes was ! Maar ben daar nu dus inderdaad helemaal uit. Vandaag eens zoeken of er zo een goed model 2ehands te vinden is. Anders ga ik voor de nieuwe.

 

Ja de filter zat zo in elkaar.

Heb deze kast eigenlijk gewoon kant en klaar gekocht voor 70eu. ( dus alles wat ik heb gekocht voor 70eu !!)

Is wel de bedoeling na de volgende kweek of nog wat langer zelf een kast te bouwen die wat groter is ;)

Maar das pas als ik wat meer ervaring heb die ik nu duidelijk op doe / ga op doen.

 

Ok en dat schakelkastje is dan inderdaad wel ideaal!

 

Nu nog het probleem voor die aarding. Heb wat betere foto's getrokken :

 

 

fjlzeh.jpg

Op deze foto moet ik dan gewoon die grijze dikkele kabel strippen en de aarding eruit nemen en deze vasthangen aan de zijkant zoals die andere gele , klopt dit ?

 

 

of0g3m.jpg

Hier aan de lamp zelf weet ik wel niet goed waar ik de aarding dan moet opsluiten..

 

Ik zoek dadelijk ook voor een degelijke klok !

En als er toch een storm wordt veroorzaakt door mijn kleine ventilator , wat doe ik hier dan aan ?

 

Peace & bedankt gasten!

Edited by drunkenmonkey

Share this post


Link to post
Share on other sites

zou je de foto's in een WF album willen uploaden, zoals hier te zien is dan blijft het voor de toekomst ook zichtbaar.

En ik kan 1 van de beide foto's niet zien.

 

Voor de aansluiting op je VSA is het verstandig om adereindhulsjes te gebruiken en een schroefoogje voor de aarde.

 

De aarde van de kap sluit je aan de VSA zijde aan samen met de bestaande aardekabel een het ijzeren deel, en op de kap moet je soms een gaatje boren en dan ook met een kabelschoentje (oogje) vastzetten in elk geval dat deze goed contact maakt met het metaal.

 

Voor de luchtcirculatie zou ik kijken voor een PC fannetje met BV een adapter waar verschillende voltages op zitten. Zo kun je de windsnelheid wat regelen.

Anders moet je BV voor een variac gaan kijken om je huidige fan te kunnen dimmen.

 

Als je dat schakelkastje koopt heb je geen klok meer nodig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Echt handig dit forum!

Zag even het bos niet meer door de bomen maar begin het allemaal te vatten.

Is hier allemaal wat hectisch door terug te komen van reis , moeten verhuizen en nu ook terug aan het werk.

Heb trouwens al 3 zaadjes ontkiemt en ga normaal ook een report maken. Staan nu 2cm onder de aarde onder TL lamp.

Zo kan ik alles goed bijhouden en kan ik makkelijk kijken of ik progressie maak tegenover volgende kweken.

 

Zou tegen eind deze week alles gefixt willen hebben. Voor het weekend sluit ik alles aan wat jullie zeiden qua aarding etc.

De schakelkast is voor in het weekend dan zie ik die vriend die dat heeft.

Ik heb op mijn ouderlijke thuisbasis nog een pc fan liggen die ik kan gebruiken als backup voor als mijn ventilator inderdaad een storm veroorzaakt. Dit test ik ook dit weekend.

 

Voor de afzuiging heb ik een 2ehands fan controller gevonden voor 20eurie. Als ik reactie heb gekregen probeer ik er deze week ook om te gaan. Anders koop ik wel een nieuwe , vraag me af of deze ook goed is :

https://www.desjop.n...id=3177&lang=nl

 

Vind het voorlopig niet zo erg dat het gaat brommen, ik maak er wel een box rond vol isolatie.. Heb momenteel niet echt 150euro over om een degelijke aan te schaffen.. Dit doe ik dan wel bij een volgende kweek als ik dan ook eens de kast upgrade.

 

Nog een andere vraag , weet dat dit eigenlijk hier niet hoort maar vind het zonde om er speciaal een topic voor te maken :

Ik heb Amnesia gold autoflowers gekocht.

Daarnet gezocht naar cocos en perliet maar echt niet gevonden. Dus maar de universele grond gekocht voor 1jarige planten waar er al voeding voor 2maand in zit.

Was eigenlijk van plan om dit te kopen :

1x- Bio Nova Auto Flowering Super Mix 1l

1x- Bio Nova PK 13/14 1l

 

Moet ik dit nog steeds doen ? Aangezien er al 2maand voeding in die aarde zit ..?

 

 

 

 

 

 

 

 

Update over vandaag :

 

Plastiekfolie over potten gehangen voor vochtige omgeving voor de mini plantjes die zich naar boven zullen groeien.

 

Alles hangt vast qua aarding.

Alles is degelijk gedaan met pinnetjes en oogjes zoals voorgesteld.

Heb voeding besteld en morgen komt er een hygrometer toe.

Bodem van de kast heb ik bedekt met dakplakband dat tegen water kan en dat een aluminiumachtige bovenkant heeft dus reflecteerd. ( Zo mag de bodem wat vochtig worden zonder dat de kast er kapot van gaat)

 

Ook heb ik hier toevallig een Pc stekker gevonden , dus direct gestript en aan de fan gehangen.

Het is geen storm maar hij blaast wel wat te hard naar mijn zin. Kan dit echt enkel met een variac ? Is er geen andere oplossing zoals een weerstand tussen plaatsen ofzo ?

 

Dan nog een grotere fan controller voor de afzuiging en klaar is kees.

Edited by drunkenmonkey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...