Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zoned-out!

Grondmengsel!

Recommended Posts

@renko: Graag gedaan niet verwacht topic uitgroeid tot een zee aan informatie :)

 

@poldergrower: Zoals gezegd topic NAV Seeds gelijk zeggen wat je komt doen

producten verkopen en informatie delen krijg je respect van iedereen.

 

Begrijp mij niet verkeerd met de deur in huis vallen houd niet van "misschientjes"

gelijk kweekverslagen en producten laten zien take it or lieve it mentaliteit!

 

Maar goed wie ben ik wat kan mij het schelen wat jij en "neushoorn" doen

ook geen uitspraak over gedaan alleen manier waarop het wordt "gepresenteerd".

 

Maar goed "ome" Zoned-out nog van de "oude" generatie!

 

Bedankt voor je bijdrage duidelijk lijstje voor iedereen overzichtelijk stel dit zeer op prijs!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fijn zoned en respect voor je post.

 

Pg

 

Rhino de neushoorn heeft 3,5 maand in coma gelegen is niet zo genuanceerd.

Niks ernstigs maar idd klinkt als een neushoorn.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo iedereen, wegens drukte een paar dagen afwezig geweest en leuk om te zien dat het topic leeft. Heb daarnet tijd gevonden om in de notities te duiken en het een en ander uit te typen. Het is al bij al een lange tekst geworden, hopelijk ook duidelijk… Anders laat je het maar horen.

 

Ik kweek zelf nog maar 4 jaar (en vooral buiten), het recept is ontstaan omdat ik om verschillende praktische redenen zo weinig mogelijk afhankelijk wou zijn van (Nederlandse) growshops. Mijn 1e 2 rondes indoor (20 maand geleden) waren met minerale voeding (canna), maar vond het afmeten ervan en aanzuren van water snel vervelend. Daarom ben ik erna begonnen om de ingrediënten van de buitenkweek binnen te gebruiken en de verhoudingen ervan bij te houden.

In vergelijking met supersoils op het internet is de mijne lichter bemest (ongeveer 120 gram meststof per 10 liter medium VS bv. subcools supersoil +200 gram mest per 10 liter medium) maar de planten blijven lang groen en gaan niet door het dak (indoor toch belangrijk). Ik vertrek van nieuw aangekochte aarde, om oude grond op te waarderen of voor buitenplanten gebruiken we meer mest.

 

@ Zoned-Out! Tegen varenrouwmug gebruik ik gele lokstrips om volwassen exemplaren te vangen (2 strips net boven de aarde verspreid over de oppervlakte (tent 1,2 x 1,2 m) en 1 strip in de lucht rond de lamp. Om de larven te doden geef ik in het begin van de kweek via gietwater nematoden (steinernema) of aaltjes mee, dit zijn microscopisch kleine beestjes die zich voeden met de larven, online te bestellen. Als je echt iets op je grond wil strooien ertegen dan neem je best diatomeeënaarde (geen praktijkervaring mee). Deze is zodanig scherp en droog dat insecten sterven bij contact ermee.

 

Volgende post is het recept, groeten iedereen!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opmerkingen vooraf:

 

- Veel ingrediënten uit de lijst zijn van DCM, dit komt omdat deze hier in een straal van 15 km. het meest verkrijgbaar is. Andere merken met organische meststoffen zijn ASEF, Ecostyle en Viano. Alles is dus in gewone tuincentra te krijgen, met uitzondering van perliet en wormenmest (growshop) en Xardin bodemactief en guanokalong (internet).

 

- Het kan zijn dat het recept voor verbetering vatbaar is (andere verhoudingen of overbodige toevoegingen), ik hou nog maar sinds september 2014 bij welke stof in welke verhouding wordt toegevoegd. Aanpassingen en het resultaat ervan zijn pas op het einde van de kweekronde zichtbaar, dus het is een traag proces. Opmerkingen zijn natuurlijk altijd welkom, hopelijk zijn er meer mensen met recepten. Met het recept haal ik tussen de 0,7 en 0,8 gram per watt HPSlicht. Bloeicycli gehad tussen 9 en 12 weken. Kweken gebeurt in plastic potten tussen 14 en 20 liter. Planten krijgen de hele kweek enkel kraanwater (PH 8) en in de bloei elke week 1 maal kraanwater met rietsuikermelasse als “booster”. Omdat bodemleven actiever is boven de 18°C is er bodemverwarming die de temperatuur van de aarde via een thermostaat constant rond 21 graden houdt.

Ik weet dat het controversieel is maar persoonlijk vind ‘k het beter om bij binnenplanten na 2 weken op 12/12 bladeren te verwijderen zodat er meer licht naar lager gelegen delen kan. Vroeger was ik tegenstander omdat het niet logisch leek, maar ben door het toch te proberen overtuigd van de meerwaarde.

 

- Het recept vertrekt vanuit nieuw gekochte, voorbemeste aarde. Om gebruikte aarde op te waarderen of voor buitenplanten mag je onderstaande hoeveelheden gerust maal 2 doen.

 

- Bij organisch kweken voorzie je het medium van voldoende voedingsstoffen, maar het is de plant die door middel van het bodemleven (schimmels, bacteriën ed.) bepaalt wat hij op een gegeven moment in zijn cyclus tot zich neemt. In het begin kan het verleidelijk zijn om bij te sturen met (minerale) flessenvoeding, dit doet men beter niet.

 

- Een goed ontwikkeld wortelstelsel is bij deze methode belangrijk, geef planten dus tijd om te ontwikkelen door hen 2 of 3 weken voor te groeien alvorens op 12/12 te zetten. Van zaad direct op 12/12 zou ‘k hier nooit doen. Let ook op dat je niet kiemt in deze aarde, plant moet minstens 10 dagen oud zijn voor ze hierin terecht komt.

 

Het recept en de stappen:

1. * Medium samenstellen:

- DCM aarde voor groenten en kruiden (zwarte zak, bevat reeds kalk en lava, bemest voor 100 dagen)

- DCM aarde voor geraniums en bloembakken (rode zak, bevat bloeistimulators, bemest voor 100 dagen)

- Ecostyle Cocopeat voor groenten en stekken (op basis van kokos, is luchtig)

- DCM turf

- zak compost (te koop in tuincentra of containerpark)

- DCM Vivimus universeel (oranje zak)

- wormenmest (haalde ik vroeger bij de GS van Plagron, is nu niet meer mogelijk hier in de buurt)

(- als alternatief voor de Vivimus en wormenmest kan je bij AVEVE een zak moestuinverbeteraar halen, deze is reeds verrijkt met wormencompost)

- perliet en/of vermiculiet (perliet in de GS, vermiculiet in de bouwmarkt) (velen zullen dit overbodig vinden maar is in een organische grond belangrijk om de grond luchtig te houden, kokos heeft hetzelfde effect maar zal uiteindelijk door het bodemleven verteerd worden. Bovendien is het een plaats waar het bodemleven volop kan koloniseren (water en lucht aanwezig + schuilen in de groeven van het perliet)

 

Emmer van 10 liter vullen met telkens een schep aarde DCM groenten, DCM geraniums en Ecostyle Cocopeat tot de emmer vol is. Inhoud legen in (metsers)kuip om te mengen.

Emmer vullen met ongeveer 4 liter turf, 4 liter vivimus universeel, 1 liter compost en 1 liter wormenmest.

Indien je AVEVE moestuinverbeteraar gebruikt, 4 liter turf, 5 liter moestuinverbeteraar en 1 liter compost.

Deze emmer legen bij de rest in de mengkuip. Je hebt nu ongeveer 20 liter kweekmedium.

Om de luchtigheid en watervasthouding van het medium te verbeteren gooi ik daarboven nog 2 handen perliet en 2 handen vermiculiet (of 4 handen perliet indien geen vermiculiet).

 

2. *Mest:

- DCM bloedmeel (N): 40 gram op 20 liter medium

- DCM beendermeel (vooral P, beetje N): 40 gram op 20 liter medium

- DCM tuinkali (K): 80 gram/20liter medium

- ASEF Guano del Peru (zeevogelguano, vooral N): 40 gram/20liter medium

- Guanokalong bat guano poeder (vleermuisguano, vooral P, te koop in growshop of via internet): 40 gram/20liter medium

 

Meststoffen afwegen en in de kuip kappen bij de rest

 

 

3. * Bodemverbeteraars en micro-elementen:

- DCM kieseriet (Magnesium): 30 gr./20 liter

- DCM lavameel (sporenelementen, verhoogt weerstand): 50 gr./20 liter

- DCM bentoniet (draagt bij tot klei-humuscomplex, houdt water en voedingsstoffen vast): 50 gr./20 liter

- Fossiele zeewierkalk (regelt PH; bevat calcium + magnesium): 20 gr./20 liter

- compostmaker (stimuleert bodemleven): 15 gr./20 liter

- Xardin bodemactief (bevat mycorrhizae, bacteriën, humuszuur ed.): 30 gr./20 liter

- DCM koeienmest (stimuleert bodemleven, draagt bij tot klei-humuscomplex): 50 gr./20 liter

- DCM boerderijmest (idem als koeienmest): 50 gr./20 liter

- biologische (basmati)rijst (voedsel schimmels): 50 gram/ 20 liter

 

Alles bij de rest doen in de kuip en de inhoud zeer goed mengen met schopje of handen, dit is een belangrijke stap! Daarna alles overgieten in bv. een afsluitbare ton en laten composteren voor minstens 1 maand. Stap 1 t.e.m. 3 herhalen tot er voldoende aarde is voor het geplande project. Sommigen mengen de aarde na 2 weken composteren nog eens volledig om, dit is niet verplicht maar kan wel helpen om alles optimaal verdeeld te krijgen.

 

 

4. *Extra ingrediënten die niet noodzakelijk zijn:

- humuszuurpoeder

- mycorrhizae toevoegen bij de wortels tijdens (ver)planten

- perfect start

- bio char (charcoal)

 

5. *Bodembedekkers:

- DCM cocover / kokosschors

- cacaodoppen (schimmelt tijdens de 1e week, dit is niet schadelijk)

 

Plant (zaailing minstens 10 dagen oud) overpotten in voldoende grote pot (14-20 liter) met de gecomposteerde aarde. Bij organisch kweken is het aangeraden om te werken met bodembedekkers, dit komt het bodemleven ten goede. Ikzelf strooi eerst een laag cacaodoppen (fijne mulch) en daarop een laag kokosschors (grove mulch). De kokosschors kan je na elke ronde recupereren. Omdat de cacaodoppen tijdens de cyclus gedeeltelijk verteerd worden door het bodemleven en dat stikstof vraagt dien je bovenop de aarde ongeveer 2 soeplepels bloedmeel (N) te verdelen, dit alvorens de mulch aan te brengen. Ik doe er ook nog een lepel beendermeel, kali, guano’s en bodemactief bij, deze komen dan na ongeveer 4-6 weken vrij voor de plant, dit is ideaal voor in de bloei.

 

Veel succes, plezier en een goede oogst!

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor 0,7-0,8gr per watt is het mengsel niet eens aantrekkelijk om te lezen. Dan doe je of wat fout of het is een baggermengsel. Welke soort kweek je erop?

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeiemorgen, reeds verschillende soorten, enkele voorbeelden binnenkweek: white rhino, kolossus, shiva skunk, early skunk, heribei, big jack, big bang, ...

 

Soieso zal opbrengst doorgaans iets lager liggen dan hydrokweek of met minerale voeding. Het gaat me vooral om gezonde planten en het gebruiksgemak (enkel kraanwater geven) en het feit dat er geen chemische stoffen aan te pas komen (medicinale waarde).

Persoonlijk vind ik 0,8 gr/watt bevredigend voor een hobbykweek. Het kan zijn door de hoeveelheden meststof op te krikken of tijdens de kweek 1 a 2 maal per maand compostthee mee te geven de resultaten omhoog gaan.

Mijn bedoeling was om aan te tonen dat je met spullen van reguliere tuincentra al een heel eind op weg kan en wat er allemaal ongeveer in de mix dient te zitten en waarom. Het kost nl. redelijk wat surf en leeswerk om dat uit te zoeken. Verder doet iedereen ermee wat hij wil, misschien zijn er zelfs mensen met meer praktijkervaring die nog aanvullingen kunnen doen...

Heb onlangs op rollingstoned.nl een binnenkweekverlsag gezien van ene master Kroblo, hij kweekte op een aangekochte aarde (ultimate soil van dna en mills) en heeft tijdens de kweek geen extra voeding gegeven. Dit kan misschien een tip zijn voor mensen die het niet zien zitten zelf grond te draaien.

 

Groeten en tot later

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hele goede en gemiddelde opbrengst, gewoon klasse evenals de info!!

Idd klein advies gooi er 3 x compost thee overheen en ga smartpots gebruiken en je gaat zeker voor de 1 op 1 simpel!!

Heel erg goed bezig en er zijn meer wegen die naar rome leiden zo zie je maar...

 

Pg

 

Ik wil ze nog wel zien hier met hun conventionele chemische meststoffen om ook 0,8 a 1 gr de watt halen op aarde met afzuren....

En dat de opbrengst minder is bio/organisch zijn fabels want ik draai gem 1 op 1 als alles op orde is en je je strains door en door kent!

Kijk een test topic van Sannie met de 1000 wattt gavita met kf en shackzilla fem, gewoon dik 1K met kraanwater....easypeasy

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja een verschil van 200-300gr op een kilo is toch vrij aanzienlijk, en het was me nogal niet een recept en dat voor 0,8gr/watt dat was het voor mij niet waard.

 

Dat bio grammen kost tegenover mineraal is een feit, mineraal kun je net wat accurater sturen. Net als met een auto, je kan net wat mooie de bocht door. En daarom maak je de keus meten of niet. Zoals jullie vind ik het ook erg belangrijk om bio te kweken want er is zat rotzooi op de markt.

Maar als ik daarvoor 2 tot 3 ons voor moet laten schieten gaat dat geintje mooi niet door maar ieder zijn ding.

 

Ben trouwens wel te spreken over BioCanna, gebruik hem momenteel voor mijn buitenplanten in kuipen.

Eerste keer btw, maar de groei zit er goed in met de vega, kijken of de bloei ook een beetje wilt met de flora en boost.

 

gr.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar dat feit ga ik absoluut tegen spreken...zelfs met co2 kun je bio echt enorm ver komen.

Polletje draait met 5K aan lampen bijna 7K aan Casey Jones net als Zwemvis en Schenkie hoor de hydro mannen van back in the day.

Dus dat hydro bio verslaat is echt zo een jaren 90 fabel...het zijn de skills die t m doen niet de randvoorwaarden!

 

Pg

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist en met bio kan elke knakker wel een paar grammen draaien met het echte werk gebeurd met waarden meten indoor en dat vereist skills

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met een TPS voedings computer lees je t alleen maar af hoor en meet je zelf niks haha dat doet t automaatje voor je maar echt als je bio dikke scores haalt ben je echt een hele grote want dat vereist echt ouwerwets handwerk met skills...heb je m?

Als je op de juiste pH waarde instuurt met een zuivere hydro voeding heb je idd helemaal geen boosters of pk nodig maar dat hoef ik jou niet te vertellen natuurlijk.

Dikke opbrengsten op hydro of bio, doe mij maar bio...daar komt pas echt vakmanschap bij kijken ipv metertjes en pompies.

Je planten leren lezen wat er gebeurt en daar op inspringen, op hydro kan dat meteen en op bio/organisch schat je in van te voren aangezien je niet 1 op 1 bijstuurt.

Dat vergt echte skills waardoor het vaak al te laat is en meestal de plant al begint met leegtrekken bij t begin....

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

voor 0,7-0,8gr per watt is het mengsel niet eens aantrekkelijk om te lezen. Dan doe je of wat fout of het is een baggermengsel. Welke soort kweek je erop?

Juist en met bio kan elke knakker wel een paar grammen draaien met het echte werk gebeurd met waarden meten indoor en dat vereist skills

 

lol

 

hier ga je toch wel effe de mist in.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr.Dreten: Respect waar respect geven moet worden, hebt tijd genomen 4 jaar ervaring

duidelijk/overzichtelijk verworden. Stel dat zeer op prijs niet veel mensen willen dat doen!

 

Begin altijd een topic met de juiste bedoeling, besteed veel energie voldoende onderzoek

trekt serieuze geintreserden kennis van zaken. Jij hebt het topic een flink boost gegeven top!

 

Gedachten gang volledig eens onafhankelijk zijn "voedingssupplementen" goed ontwikkeling.

 

Zoals jij zegt overkill meststoffen kant en klare grond niet goed, juiste balans noodzakelijk

moeten plant behoefte op NR1 zetten! Biologie luisteren naar de planten zeer belangrijk!

 

Nemen klakkeloos aan "moeten" voeding kopen, stellen niet de vraag wat zit in de grond

niet voor niets wordt dat "specifiek vermeld" Zakken grond zonder bestandsdelen informatie.

 

Kijk hier niet raar van op beroepsgeheim maar goed, jij bewijst het tegendeel sharing is caring

normaal gesproken binnen gesloten kringen verkrijgbaar. Nogmaals heel erg bedankt kerel!

 

Zoals jij het aanpakt behoud volledige controlle, planten krijgen precies wat zij nodig zijn

wanneer het niet goed zit schakelen verhoudingen. Niet mogelijk met kant en klare grond.

 

Zeker weten geven algemeen meer voeding biologisch of niet jij blijf logies/krities denken.

 

Voldoende waardevolle informatie kan alles niet direct verwerken, moet mij rustig verdiepen

heel veel bestandsdelen gaan boven de pet. Betekenis/werking (geen kaas van gegeten)!

 

Kom hier zeker op terug binnenkort met eventuele vragen laat het rustig bezinken :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb outdoor in het verleden wel leuk gedraaid op DCM groentenmest.

Alleen de rommel van DCM is wel prijzig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt iedereen voor de reacties! indien er vragen zijn stel ze gerust.

Organisch kweken is bij het begin inderdaad vrij duur, gewoon omdat er redelijk veel in 1 keer aangeschaft moet worden. Daarna valt het reuze mee, met enkele kilo mest en poeders kan je jaren doen. De aarde waardeer je op en hergebruik je. Hierover nog even een opmerking voor de duidelijkheid, als je de aarde na 1 ronde opwaardeert dan doe je de hoeveelheid meststoffen en poeders enz maal 2. Per 10 liter aarde een hand/schep vivimus, compost en wormenaarde (geen turf meer dus), laten composteren, en je kan weer draaien...

 

Dit is nog een interessante link naar soorten organische mest en hoe snel ze beschikbaar komen https://leden.inagro.be/DNN_DropZone/Publicaties/340/handelsmeststoffen.pdf

 

Voor mensen die graag meer willen lezen over het onderwerp (in de donkere wintermaanden), hier nog wat tips:

 

-Zoektermen in Google: Organic soil canabis, organic super soil enz.

 

-“Organic Marijuana Soma Style, The Pleasures of cultivating connoisseur cannabis” door Soma

Is een Engelstalig boek geschreven door Soma. Hij bespreekt hierin het maken van grote kweekbakken waarin hij kweekt met een organische basismix. Hij voedt in de bloei wel nog bij met Canna Bio Flores.

-“True Living Organics, The ultimate guide to growing all-natural Marijuana indoors” door The Rev

Zeker een aanrader voor organische kwekers. Bevat zijn recept en kweekmethode. Beschrijft uitgebreid de ingrediënten en hun nut/functies. The Rev voedt maandelijks enkel bij met verschillende compostthee’s, hij heeft verschillende recepten naargelang de cyclus. Van dit boek heb ik het meest geleerd, ik werk wel niet helemaal volgens zijn methode.

-“Teaming with microbes, the organic gardener’s guide tot he Soil Food Web” door Jeff Lowenfels & wayne Lewis

Deze heb ik leren kennen door het voorgaande boek. Boeiend boek dat aantoont dat planten helemaal niet de passieve organismen zijn waarvoor de meeste mensen ze aanzien. Boek bespreekt alle levensvormen die voorkomen in de aarde en hoe deze een complex web vormen.

 

Ben niet iemand die veel foto's neemt van kweken maar zal komende dagen wat foto's proberen posten van vorig jaar.

 

Bye!

Share this post


Link to post
Share on other sites

dr. dreten, yes please!

 

pracht van een topic dit,

ik wist niet dat er hier nog enkelen van de oude garde rondhangen!

 

greetz,

lufthegreenstuf

Share this post


Link to post
Share on other sites

-“Organic Marijuana Soma Style, The Pleasures of cultivating connoisseur cannabis” door Soma

Is een Engelstalig boek geschreven door Soma. Hij bespreekt hierin het maken van grote kweekbakken waarin hij kweekt met een organische basismix. Hij voedt in de bloei wel nog bij met Canna Bio Flores.

 

Mijn bijbel idd Soma knows best!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor buiten....

Simpel en goeieko0oper..

En ook, niet geheel onbelangrijk, BEWEZEN! in Nederland.

 

http://www.wietforum...beterenoutdoor/

 

 

Samenstelling:

 

Potgrond met kokosvezels en mycorrhiza

Wormenkeutels (wormenpoep)

Bloedmeel

Bloom vleermuizenmest

Gestoomd beendermeel

Ruwfosfaat

Epsom zout

Azomite (spoorelementen)

Sweet lime (dolomiet)

Gepoederd humuszuur

Kleikorrels

Perlite

Voor binnen zou ik er wat turf bij doen ivb hard water.

En ehhh Als je toch op die toer gaat, Perlite voegt nix toe, beter is te gaan voor Vermiculiet.

 

.Tegen varenrouwmug gebruik ik gele lokstrips

voor binnen; 3cm metselzand en die krengen neuken niet meer!

Ik ben fan van Mel Frank , googel die eens :vape:

Edited by P H donner
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

-“Teaming with microbes, the organic gardener’s guide tot he Soil Food Web” door Jeff Lowenfels & wayne Lewis

Deze heb ik leren kennen door het voorgaande boek. Boeiend boek dat aantoont dat planten helemaal niet de passieve organismen zijn waarvoor de meeste mensen ze aanzien. Boek bespreekt alle levensvormen die voorkomen in de aarde en hoe deze een complex web vormen.

 

Is inmiddels een Nederlandse vertaling van voor handen, genaamd: Het Bodemvoedselweb :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr. Dreten: Correct aanschafkosten weerhoud veel overstappen, "custom" made grondmengels

loopt niet hard van stapel wil gelijk goed doen. Houd niet van half werk stel ieder bijdrage zeer op prijs.

 

Bestandsdelen lijst hebben deze beperkt houdbaarheid (datum) blijft de kracht naar jaren behouden

of beter kleine hoeveelheid kopen? Heel veel producten zijn mij onbekend geen kaas van gegeten.

 

Hoeveel keer kan de aarde geüpgrade worden eindeloos? lijkt mij niet gezond naar een ronde

aarde opwaarderen of alles vers? Kan naar ronde grond in de moestuin veel ruimte beschikbaar!

 

Zie je foto's graag tegemoet bekrachtig alleen maar jou standpunt voor iedereen zien is geloven.

 

@P H donner: Kijk aan nog meer informatie klasse, zijn nog meer uitgebreide topic beschikbaar

met goed inhoud? Mag rustig in het topic informatie uit het verleden van oude leden zeer gewaardeerd :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ P H Donner: bedankt voor de tip, kende Mel Frank nog niet. I.v.m. het recept dat je postte, het kan aan mij liggen, maar ben hier in België nog geen tuincentra tegen gekomen die azomite, dolomietpoeder enz op het rek heeft staan.

 

@ Running water, mooi nieuws, zo wordt het boek nog toegankelijker voor de de mensen die wat moeite hebben met Engels...

 

@ Zoned-Out, de meststoffen komen doorgaans in korrelvorm, de andere additieven in poedervorm. Zolang er niets vochtig wordt is de houdbaarheid toch zeker meerdere jaren (5+?).

Het opwaarderen kan in theorie eindeloos, tenzij er ziekten of slechte organismen ontstaan in de grond, dan moet je ze afvoeren. Als je aarde recupereert dan heb je het voordeel dat er al leven in de grond zit, en je dus niet telkens vanaf nul dient te beginnen.

Ikzelf had voor deze zomer zo'n 500 liter aarde die al meerdere keren gebruikt is. Het oudste deel is van buitenkweek 2013. Heb voor deze zomer nog aarde moeten bijkopen en zal in de herfst bijgevolg eindigen met 800 liter aarde. Heb gelukkig een grote zolder waar ik alles mix en opsla...

 

De aarde zit opgeslagen in deze zwarte vuilbakken van 70 liter met deksel (de kluit komt uit een 20 liter pot. plant had 11 weken groei gehad, waarvan 8 weken in airpots, en daarna 9 week bloei dmv verduisteren)

 

P6172653

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hieronder nu wat foto's van een indoorkweek op organische grond.

setup:

- tent mammoth DR 120 (120*120*200cm)

- gavita pro 600W

- 16 potten van 14 liter (19 planten in totaal, 3 potten bevatten elk 2 stuks die later gezaaid zijn)

- afzuiging en passieve inlaat

- bodemverwarming

 

de start:

meerderheid gezaaid 5 okt 2014, een 2e deel een kleine week later (11 okt.)

 

PA132539

PA132540

 

op 22 okt. alles in definitieve pot gezet, op 27/10 de klok op 12/12

 

 

PA252544

 

1 week op 12/12

PB042550

 

enkele dagen later met een zij-aanzicht:

 

 

PB092558

PB092559

 

rond die periode vrees dat er te veel stikstof in het mengsel zat, en de planten lange sprieten zouden worden met weinig top:

PB172562

PB192564

PB202568

PB202569

 

 

sprong naar begin december:

 

PC052570

PC052573

PC082574

sprong naar 21 decmeber:

PC212578

 

sprong naar 26 december

PC262582

PC262584

 

 

1 van de toppen bij oogst, is halve literfles, alles geoogst verspreid over januari

P1142587

 

Totale opbrengst was 496 gram droog en gekuist. Er waren uitschieters naar onder: white rino, superbud, big bang: 20 gram per plant. Uitschieters naar boven waren de early skunks met 45, 37 en 35 gram. Kolossus 35 gram, Big jack 35 gram, chemdawgXheribei 37 gram.

Had ik 16 potten met de topper van 45 gram dan had de totale opbrengst op 720 gram gelegen...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor buiten gebruik ik de mix van hieboven met hoeveelheid mest en poeders maal 2.

Dit zijn enkele fotos van vorig jaar:

Jack Herer (greenhouse seeds) buitenplant, 8 weken voorgroei, 10 weken verduisterd, 20 liter pot, opbrengst 110 gram droog en gekuist:

P8032495

 

kolossus (sannie) buitenplant, 8 weken voorgroei, 11,5 weken verduisterd, 20 liter pot, opbrengst 140 gram droog en gekuist:

P8212501

P8212502

P8212503

 

Plantgaten volle grond opgewaardeerd met de mix:

voorgrond hollands hope, links heribei, rechts achter early skunk

 

P9042511

 

hollands hope en erachter early skunk

PA062527

 

early skunk wat dichterbij

PA062529

 

Al bij al dus toch gezonde groene planten, ondanks nooit bij te voeden...

Groeten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...