Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zoned-out!

Grondmengsel!

Recommended Posts

Bezig met orienteren perfecte biologisch grondmix, wil graag een goed samenstelling voor binnen kweken. Lijst gemaakt moet hier verder nog wat bij of af? hoeveel % per artikel geen flauw idee! Begrijp goede grond essentieel hier mag niet op worden bezuinigd! Hoeveel liter smartpots moet worden gekocht? wil niet meer kweken maximaal 5 planten. Planten hebben voldoende ruimte kweektent (100x100x200) wordt ook gebruik voor groente en fruit.

 

Hopelijk kan iemand mij helpen opzet gemaakt mag rustig wat kosten! Hebben jullie een goed mix (mag ook via PM) laat maar zien heel benieuwd. Heel veel gelezen op het forum en internet zie het resultaat. Vast hartelijk bedankt :wave:

 

Samenstelling:

 

Potgrond met kokosvezels en mycorrhiza

Wormenkeutels (wormenpoep)

Bloedmeel

Bloom vleermuizenmest

Gestoomd beendermeel

Ruwfosfaat

Epsom zout

Azomite (spoorelementen)

Sweet lime (dolomiet)

Gepoederd humuszuur

Kleikorrels

Perlite

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eifel lava ipv azomite is 10 x goedkoper, en zit ook vol met spoorelementen, gk organics,bloedmeel, beendermeel, vinassekali, wormenmest, myccorhiza, epsomzout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@plantformer: Topper stel dit zeer op prijs heel erg bedankt 👍

 

Graag meer reacties verwacht zijn volgens mij meer mensen hier wat aan hebben.

Share this post


Link to post
Share on other sites

50L lightmix met perliet, 40L cocos en 10L wormenmest,

deze elementen eerst mengen en vervolgens verdelen over 4 smartpots.

 

Dan de volgende elementen toevoegen per 26L smartpot;

0.5L GK complete organics per smartpot.

5 buffertabs verkruimeld per smartpot.

Sannie's symbiosis 5 gram per plant, 1 gram dicht tegen de wortels en de rest door de aarde mengen.

Bloedmeel 30 gram per smartpot.

Beendermeel 30 gram per smartpot.

Azomite (lavameel) 30 gram per smartpot.

Vinassekali 15 gram per smartpot.

Epsomzout 5 eetlepels per smartpot.

Inwateren met Bacto en minimaal 2 weken laten staan.

 

Als bladvoeding 1 eetlepel epsomzout en 5ml fishmix mengen in spuitfles van 5L,

hiermee 2 tot 3 x per week de bladeren besproeien.

 

 

Makkelijker kan ik het je niet maken.

 

Gr. PF

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ach weet je wat het is met dit soort vragen..

 

Daar zijn geen eensluidende meningen over.

De 1 zweert bij dit dr ander bij dat.

Het is net als bv met licht of lucht.

 

Er zijn meerdere goede combinaties.

 

Ik hou het graag simpel.

50% light mix 50% cocos en daar gaat ca. 5% wormenmest door..

Klaar en ik draai er als een tierelier op.

 

Maar ja, tuutlijk kun je ook een geheel samengesteld mengsel maken..

Maar waarom?

Is niet goedkoper en ook niet beter..

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ Oude Rocker: je vergeet te melden dat je bijvoedt met minerale voeding want enkel een lightmix en cocos en wat wormenmest haal je de eindstreep niet zonder tekorten... een "supersoil" is helemaal biologisch waarbij het bodemleven zorgt voor het omzetten van de in het medium beschikbare voedingsstoffen, dat is een hele andere benadering dan de voedingsstoffen via minerale voeding (lees kunstmest) aan je planten te geven. Maar het is precies zo als je het zegt, iedereen geeft de voorkeur aan een bepaalde manier van kweken, Zoned-out vraagt om een perfecte BIOLOGISCHE grondmix, die heb ik hem gegeven.

 

Groet Plantformer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is zeker waar wat je zegt over bijvoeden.

Maar dat zie ik juist al een voordeel, omdat je dan, stuur hebt op dat wat ze krijgen.

Tekorten kun je aanvullen en vooral naar het einde lekker schoon laten lopen..

 

Maar je hebt gelijk,

Jou antwoord is meer op de vraag van TS

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De biologische potgrond van Bio-Kultura bestaat puur en alleen uit organische grondstoffen. De hoofdbestanddelen zijn; biologische organische mestcompost, kokosvezels, boomschorscompost, een plantaardige voedingskorrel, vulkanisch steenstof (vele mineralen en spoorelementen) en veenmos*. Het tuinturf (laagveen) gehalte, dat in de meeste potgronden het hoofdbestanddeel is, is om ecologische redenen vervangen.

 

Als extra per 10 ltr is 1 ltr wormenmest + 1 ltr lavameel (Eifel Gold) & klaar is kees.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dag Zoned-out!

de genoemde ingrediënten zullen je al een eind op weg helpen maar geraak je er vlotjes aan?

Hier in vlaanderen is het moeilijk/ te duur (transport) om aan bepaalde zaken te geraken. Ondermeer azomite, dolomiet en epsomzout zijn eerder Amerikaans van oorsprong.

Als biologische magnesiumbron kan je kieseriet gebruiken, voor calcium zeewierkalk (snelwerkend) en zeeschelpengrit (trage afgift). Voor sporenelementen gebruik je lavapoeder en vulkamingranulaat. Verder mag je ook bentoniet gebruiken, dit is klei die water en voedingsstoffen vasthoudt.

Grtz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

...epsomzout zijn eerder Amerikaans van oorsprong.

 

Epsom salt, taking its name from a bitter saline spring in Epsom in Surrey, England, where the salt was produced from the springs that arise where the porous chalk of the North Downs meets non-porous London clay.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt FoolOnTheHill, de ingrediënten die de TS plaatste lijken me uit "Subcools super soil mix" te komen. Dit is een Amerikaan en deze gebruikt enkele toevoegingen die hier minder courant zijn, of anders heten.

 

Om te antwoorden op de vraag van Zoned-out!, dit zijn de hoeveelheden die op internet te vinden zijn:

- 8 - 1.5 ft3 bags of high quality base soil (+- 320 liter, 8 keer ongeveer 40 liter organische aarde)

- 1 33lb. bag of Worm Castings (+- 15kg. wormenmest)

- 5 lbs. High Phosphorus Bat Guano (+- 2,2 kg. vleermuisguano)

- 5 lbs. Blood Meal (+- 2,2 kg. bloedmeel)

- 2.5 lbs. Bone Meal (+- 1,1 kg. beendermeel)

- 3/4 cup Epsom Salt (+- 180 gram epsomzout)

- 1 cup Dolomite Lime (+- 700 gram dolomietpoeder)

- 2 cups Azomite (+- 1400 gr. azomite)

- 2 TBS powdered Humic Acid (+- 30 gram humuszuur)

bron: https://www.monstergardens.com/SuperSoil

 

Het recept op de site vermeldt nog een 4tal andere ingrediënten die hierboven niet opgeschreven zijn. Rock phosphate staat er niet tussen maar werd in vroegere recepten van Subcool wel gebruikt, verhouding +- 180 gr./40 liter aarde, of dus +- 1,5kg. op 320 liter).

Perliet 1 à 2 handen per 10 liter grond.

De aarde grondig mengen en daarna goed nat maken om het bodemleven op gang te brengen. Uiteindelijk moet ze minstens 30 dagen koken/composteren. Langer is beter. De supersoil enkel in de onderste helft of 3/4 van de pot gebruiken. De jonge plant/stek moet in de bovenste laag in gewone potgrond komen, anders verbrand deze.

 

Subcool z'n recept is niet het enige, vele mensen maken hun eigen mix.

Zo is er nog de "2.1 master soil mix recipe" van The Rev (eveneens een Amerikaan). Deze gebruikt nog extra toevoegingen. 1 ervan is biologische (Basmati)rijst als voedselbron voor de schimmels in de grond, fosfor en calcium zouden zo beter beschikbaar komen.

Hij raadt eveneens aan de aarde af te dekken met een mulchlaag om het bodemlven, dat het meest actief is in de toplaag, te beschermen. Gebruik wel schorsen/ cacaodoppen die de grond niet verzuren. Je dient ook extra bloedmeel (stikstof) op de aarde aan te brengen voor je de mulch legt. Anders is het mogelijk dat het bodemleven stikstof onttrekt aan de plant bij het langzaam verteren van de mulch.

 

Goeieavond nog!

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

@dr-dreten: Terug van vakantie excuses laat reageren heel erg bedankt voor je bijdrage jij hebt goed geholpen.

 

Tijdens het samenstellen van het lijstje inderdaad geen rekenschap gehouden mogelekheden verkrijgbaarheid 😥

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welkom terug!

Ik zal in het weekend, wanneer 'k meer tijd heb, een aarderecept posten met meer streekgebonden producten ;)

Op dit mengsel kan je een volledige cyclus draaien zonder bij te voeden. Het is dus een gemakkelijke manier van kweken.

 

Bij de binnenkweek zijn er wel enkele minpuntjes, vind ik persoonlijk:

- de planten strekken na 2 weken voorgroei nog een flink stuk door omdat er veel stikstof beschikbaar is in de grond

- beestjes, en met name varenrouwmug is nooit veraf als je bio kweekt. Komt vaak al mee in de grond uit het tuincentrum. De larven ervan hebben hier nog nooit de groei/bloei gehinderd maar de vliegjes vliegen zich dood tegen de gloeiendhete HPS warna ze neerdwarrelen en in de toppen blijven plakken... Varenrouw kan je wel op verschillende manieren onder controle houden.

 

Tot later, greetz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewoon een laagje metselzand van de bouwmarkt op je aarde van ong 2 cm,

larfjes vliegen niet meer uit en in de aarde sterven ze af door zuurstof gebrek en de vliegjes zelf kunnen geen eitjes meer leggen want het is net glas voor hun.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

De larven sterven af door zuurstof gebrek zeg je..

En mijn worteltjes dan..??

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze ademen rustig door je gaten onderin je pot, daar komen de larvjes niet.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou...,,,

Die gaatjes zijn mij veel te klein..

Zelfs met boven erbij is het me nog niet genoeg..

Vandaar, dat ik smartpots gebruik..

 

Met (metsel)zand afdekken, ga je niet vrolijk van worden..

Al menig topic hier voorbij zien komen, waarin het eens maar nooit weer wordt geprobeerd.

IMO slecht advies dus..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoezo slecht advies? Onze oude rot in t vak Ph donner zweert erbij en ik ook hoor werkt perfect.

Kun je dat misschien toelichten oude rocker?

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Als je echt alles kapot wil hebben kan je beter metselmortel pakken. Paar x wateren en je bent echt overal vanaf. Knipwerk incluis.. :D

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idd beste daarom kweken we samen in de beste pot die er is...zat airflow aangezien deze gewoon rondom ademt dus beetje zand is top!! Smartpots zijn by far de beste pot ever, zoveel mee gewonnen door alleen de pot te vervangen.

In t verleden allemaal zelf getest hier op t forum en ze zijn nooit meer weggegaan.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maar dan ben je toch ook direct met me eens, dat je je bovenkant ook open wilt houden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben ik absoluut met je eens oude rocker maar bij smart pots hoeft t echt niet, en omdat ik 100% bio kweek zal er altijd een mug zich melden hier in de polder...vandaar het zand, goedkoop eenvoudig en nooit meer last.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Extra bentoniet in je grondje als je smartpots gebruikt, anders kan je water blijven geven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...