Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zoned-out!

Grondmengsel!

Recommended Posts

Hebben het toch over vervanger perliet wat is de best optie biologisch grondmengels?

met het oog op opwaarderen van de grond in de toekomst.

 

@Poldergrower: Super bedankt wanneer geef je "bloeithee" toch niet gehele kweek?

(begrijp 3e/5e week bloei) tussen periodes ander samenstelling of alleen water?

 

Moet water aan de kook worden gebracht zonder inhoud (geval bij thee)

laten afkoelen tot kamertemperatuur later toevoegingen toevoegen?

 

Heeft het zin water koken tegen bacteriën afkoelen zeven tegen kalk en toevoegen?

(wij koken zeven altijd drinkwater) proef echt duidelijk verschil!

 

Naar het koken hoeveelheid kalk wat achter blijft in de ketel niet meer normaal!

 

Binnenkort toch maar een PH meter halen kijken of het verschil maakt

tussen gezuiverd kraan water en hard kraanwater benieuwd.

 

Zeker een aanrader geef het een kans voor je eigen gezondheid en de planten :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kanopi jou vervanger voor perlite is super ,lime stone is ook een hele goede of seramis als dat nog bestaat.

De verhouding is idd echt een bloei thee en nee je hoeft t niet voor te koken gewoon koud water en borrelen.

De kalk wil je juist in je water hebben want dit is een automatische zuur buffer agent in your soil.

Water zonder kalk put de aarde in no time uit daarom zeg ik ook altijd net als ph donner handje kalk erbij in je emmer voor multiple reasons. WATER niet koken is niet nodig en ik kook mn water ook voor thee en idd kalk is absurt!!!

 

Pg

 

Er is ook grow tea voor buiten is dat meer om lang voor te groeien...

Daarover later meer, idd kanopi gewoon plain water tussendoor en wat je t beste kan doen is in week 3 En 5 thee geven!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb idd seramis al een tijdje niet kunnen vinden.

 

Gewoon Cocos, het heeft als voordeel dat je grond minder inklinkt naar vele waterbeurten.

Wie kent het niet dat halverwege de kweek de grond tot de helft van je pot is weggezakt? Met een 20-25% Cocos door je grond heen

word dit aanzienlijk verlaagd, betere waterhuishouding én een luchtigere grond, dus 2 vliegen in 1 klap.

Losstaand dat cocos één van de meest voedzame gewassen zijn dus het is op geen enkel vlak slecht.

 

Kijk uit met teveel, want het houd erg goed water vast anders blijft je medium te nat en dat is ook weer niet goed. Voor de outdoor niet meer dan 25% vind ik. Indoor maakt het niet uit.

 

Je kan het zo gek maken als dat je wilt door allerlei toevoegingen maar uiteindelijk draait het om de bacteriën en schimmels die de voedingsstoffen afbreken naar bruikbare voeding voor de plant.

 

Het zoeken naar het ultieme recept is een zoektocht die nooit ophoud. Omdat het eindproduct voor iedereen anders moet zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Poldergrower: Bedankt voor het advies kijken of lavagrit en lime stone beschikbaar zijn

vast wel tuincentrum? Moet opgehaald kunnen worden verzendkosten zijn onbetaalbaar.

 

Week 3 en 5 blijf je zelfde verhoudingen geven of week 5 aangepast?

 

Duidelijk dat je de thee niet moet koken moet het zaakje naar "pruttelen" staan trekken

of gelijk toevoegen? Maakt koken en zeven van water wat uit PH waarde blijft deze gelijk

verwijderen van kalk? Kan je nog wat doen aan hard kraan water of alleen op of af zeuren?

 

Laat kalk gewoon zitten begrijp wel dat kraanwater niet voldoende heeft voor planten

moet bij een Grondmix van jullie bijvoorbeeld nog kalk worden toegevoegd?

 

Grondmixen zoals hier vermeld diverse leden bijvoorbeeld Dr.Dreten voldoende kalk?

 

Niet de bedoeling buiten kweken alleen betrekking binnen kweek 5 planten maximaal.

 

Helemaal duidelijk hoeveelheid liters smarpots puzzelstukjes komen langzaam op zijn plek.

 

Niet de bedoeling aarde uitputten vraag daarom. Zijn geen dome vragen alleen antwoorden

vindt het niet erg op mijn "bek" gaan. Graag nieuw "kaas" proeven waar ik niet van heb gegeten :)

 

Komt heel veel op mij af super maar goed hierom gevraagd stel dit zeer op prijs

genoeg goed advies gekregen van jullie. Kan niet anders zeggen keep it up fantastic!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lees voer ,> Stenen geven brood<

 

 

http://webcache.goog...nl&client=opera

 

 

En leer over de wet van de minima

 

"Staat de natuur met de wetenschap in tegenspraak,dan heeft de natuur altijd gelijk"

Edited by P H donner
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Calcium is goed als bescherming tegen schimmels, maar wil de pH niet negatief beïnvloeden dan is een gift gips door je grond ook niet verkeerd.Het was niet alleen Jezus die voor brood zorgde :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lavagrit lijkt me een goed alternatief voor dat witte perliet... Weer iets nuttigs bijgeleerd :-)

 

Kokosvezel heeft zeker nut in een levende organische aarde maar kan niet als volwaardig alternatief voor perliet gezien worden. Kokos verteert door de hoge activiteit redelijk snel in dergelijke mixen, terwijl perliet "oneindig" meegaat. Verder biedt de structuur van perliet (en wss ook lavagrit) voordelen. Als je het onder een microscoop zou bekijken dan zie je kleine groefjes, deze groefjes zijn ideale broeiplaatsen voor het leven, omdat er altijd vocht en zuurstof aanwezig is.

 

Om een idee te geven van de activiteit: van wortelresten die ik in de aarde laat zitten is er na 4 weken geen spoor meer te zien. De gemixte aarde dien je te composteren in een ruimte waar het minimum 15° celcius is, anders komt de boel te traag op gang. Als ik opstart bij 15 graden dan heeft de aarde na enkele dagen een temperatuur van 18-20 graden, om na 2 weken composteren te pieken eind de 20 graden. Dit is ook de reden waarom ik geloof dat guano's vlugger dan 9 maand ter beschikking komen van de plant. Als er genoeg verschillende organismen aanwezig zijn ligt de activiteit voldoende hoog om processen te versnellen.

Bovendien zijn er mogelijkheden om organismen toe te voegen: Sannie's bacto, perfect start, effectieve micro-organismen (EM), Bokashi, ...

 

@Zoned-out: met afvoeren bedoelde ik idd in de tuin, dit is de makkelijkste weg

 

Fijne avond nog

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Dr.Dreten: Helder wordt lavagrit met het oog op de toekomst perfect alternatief

zoals jij zegt microscopisch gebied belangrijk dat wij een steentje bijdragen.

 

Moeten de wortels naar het zeven van oude grond nog klein gemaakt worden?

 

Bewaar de grond wel voor gebruik composteren in een kleine compostvat

laat het binnen op gang komen. In de schuur blijft de temperatuur niet constant.

 

Met lavagrit kan het zaakje makkelijk in de tuin 2 vliegen in een klap geweldig :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoned

Gewoon pruttelen met luchtpompje in koud water klaar...

elke x dezelfde thee in week 3 en 5 bodem maakt er hapklare brokken van.

Kalk erbij en kan nooit teveel bijna....guano is 1-15-1 en is gewoon voor zoveel procent opgebouwd uit calcium wat ook dikke vette poep kalk is ;-)

Calcium is 1 van de belangrijkste bouwstenen van deze planeet en voor planten, ze zorgt voor stamcellen en celdeling en bladgroen en stevige witte gezonde wortels.

Daarbij kunnen jonge zaadplanten makkelijker hun voedingsstoffen uit de bodem halen en zal er nooit een calcium tekort optreden.

Wortels nooit zeven maar zoveel mogelijk intact laten en bovenlaag vervangen en opwaarderen, het bodemleven floreert juist van die oude wortels omdat dit omgezet word in hapklaar voedsel door het bodemweb.

 

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moet het water niet op kamertemperatuur worden gebracht? Lijkt mij wel bevordelijk aangezien

D'r.Dreten het over minimaal 15 graden heeft. Geld dit ook voor "bloei thee" maakt dit niets uit?

 

Hoeveel kalk moet in mijn geval toegevoegd worden 5X 26 liter smartpots totaal 130 liter aarde?

 

Dit is toch wat jullie bedoelen zie voorbeeld: (

) :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die thee moet tijdens het brouwen toch wel een beetje op temperatuur bljven om een goed klimaat voor de schimmels en bacterien te geven zodat die zich lekker kunnen vermenigvuldigen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

klopt zoned dat bedoel ik ook met koud water(kamertemp) en voor bloeithee hetzelfde, en in dat filmpje is spot on.

 

Kalk voeg je toe door of gewoon pure guano poeder door je light mix te mengen of the complete mix te gebruiken.

 

Doe je dit niet dan gewoon mearl erbij (gemalen schelpen van het strand) dit reguleert je pH samen met de mycorrizha schimmel in je bioweb in de bodem.

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tussen de 18 en 21 graden lijkt me ideaal, dan zijn de meeste organismen actief. En voor de buitenkwekers, of diegenen die van de vrouw binnenshuis geen thee mogen brouwen, geen thee brubbelen in direct zonlicht! UV zal de organismen doden...

 

Even een BELANGRIJKE OPMERKING, ben in de post met het recept van aantal dagen geleden een zeer belangrijke stap vergeten vermelden. Als je aarde volledig gemixt is en klaar is om te gaan composteren dien je de aarde nat te maken met water, dit zorgt ervoor dat het leven op gang komt. Als je dit niet doet zullen de meststoffen pas verteren tijdens de 1e watergift van de kweek en zullen de planten verbranden!

Mijn excuses! (Is er mogelijkheid een eerder gepost bericht te wijzigen? ben nog niet helemaal thuis op het forum)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker dr rechtsonderin kun je de edit button gebruiken. Ik zeg water in met Sannies bacto om t te versnellen de compostering zodat als ze erin gaan de nieuwe aanplant ze meteen echt los gaan.

 

Idd niet bubbelen in de zon goeie opmerking!

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I.p.v. micorhyza toe te voegen kan je dus ook je oude wortels toevoegen want deze schimmels bevinden zich natuurlijk aan de wortels.

 

@ polder;

Kraanwater dus, daar zit genoeg kalk in.

 

Ik vraag me af wat er indoor het voordeel van is om regenwater te geven daar sommigen dit doen. Dit is natuurlijk geen steriel water, maar dat is kraanwater in die zin ook niet. Regenwater lijkt me voor de biologische binnentuin minder geschikt omdat het door de atmosfeer valt en allerlei giftige stoffen oppikt zoals roetdeeltjes en uitstoot van fabrieken en auto's die zich in de lucht uitstoten, waar de regendruppels doorheen vallen.

 

Ik gebruik buiten in mijn eigen tuin wel regenwater, puur omdat ze in de regen staan om geen afwisseling in PH te hebben tussen kraanwater en regenwater.

 

Zijn er mensen die bronwater geven uit flessen toevallig?

 

En wie gebruikt er waterstofperoxide in het giftwater voor de wortelbevordering?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste hack

Waterstofperoxide is om te ontsmetten dus voor zuiver witte wortels en voegt niks toe.

Regenwater binnen is idd een slechte optie voor de beestjes en troepies die erin zitten.

 

Een fles voeding is afgesteld op holland (vrij hard water ) en daarom ook het kalk gehalte in je water.

Buiten is het beste slootwater of regenwater idd, binnen gewoon kraanwater met kalk dat is perfect voor je bodemleven

Bronwater is onzin en nodeloos geld verspillen. Schimmels zijn de key!

 

Pg

Edited by Poldergrower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit eens op het forum gelezen (ja hier op het forum), dat een minimale gift aan waterstof peroxide de wortelgroei zou bevorderen doordat het meer zuurstof in je grond brengt, meer zuurstof is meer wortels in de regel toch? De zuurstofatomen zouden hiervoor zorgen. Ik maak me trouwens zorgen om de ontsmettende werking, dus het nadeel zou er dan van zijn nuttige bacterien te doden, maar hoeveel is hier van waar.

 

Daarom ontkiemen zaden die in het water liggen met toegevoegd waterstofperoxide beter en schieten harder de wortel dan normaal, dat is om die reden dus.

 

Een fles voeding is afgesteld op holland (vrij hard water ) en daarom ook het kalk gehalte in je water.

Buiten is het beste slootwater of regenwater idd, binnen gewoon kraanwater met kalk dat is perfect voor je bodemleven

Bronwater is onzin en nodeloos geld verspillen. Schimmels zijn de key!

 

Dus elke fles voeding die in NL word gekocht is een op Nederlands leidingwater afgestelde voeding?

 

Ik gebruikte in de binnentuin voeding van GHE, deze werden gevoerd met engels maten, in Gallons.

Maar toch samengesteld voor Nederlands water?

 

Canna heeft btw een aparte lijn voor Rotterdam omdat daar het leidingwater harder is dan standaard leidingwater ergens anders.

Edited by HackTheSystem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ooit s gelezen dat je niet alles door elkaar moet gooie en je echt goed inlezen, waterstofperoxide kleuren ze mn vrouw's haar mee dat gooi ik niet bij mn planten.

Bio/organisch is 1, bio/mineraal is 2 en mineraal chemie is 3 niks meer.

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt ook nog verschil in bio.Al die dierlijke materialen kan je beter ook niet gebruiken voor je meds.Uitgezonderd wormenmest dan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt kanopi maar wormenmest is gewoon poep hoor trouwens (lol)

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yep maar hele nuttige micro-organismen erin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jazeker daarom poepem ze ook de hele planeet onder hahaha

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat komt omdat ik het hier uit de buurt haal maar dat is niet zuiver...de enigste zuivere wormenshizzle was van gold label in Sanniesshop....

Mooi gecertificeerd uit amerika maar niet mer te krijgen helaas dus vandaar niet bij mijn thee, maar zeker wel buiten!!

En kom niet met die meuk van plagron want daar zit zand doorheen versneden....

 

Pg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry maar de regelgeving hier is een stuk strenger dan de VS.Er zijn meer spelers op de markt dan alleen Plagron

 

main_05-225-015.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...