Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

dilago

Amnees (Stekken) En Shackzilla (Zaad) In 18Literpotten

Recommended Posts

Ik wil je niet aanvallen of afbreken dilago maar persoonlijk vind ik het er niet goed uit zien,

weer verschillende panten erin,

1 is net ontkiemd terwijl de andere al de bloei aan het ingaan is,ongedierte,tekorten,...

Ik draai ook al even nu en zo'n rondes nooit mee gemaakt.

Kiem 5 zaden meer dan je nodig hebt,

groei ze 2 weken voor onder t-neon of maakt niet uit wat,

kies de mooiste uit en knal die in je 18liters met nieuwe lightmix,

water iedere pot in met 1.8 tot 2liter water met wat wortelstimulator en groeivoeding,

dek je potten af met zwart-wit folie (wit vanboven),

hang je hps erboven op 18/6 en laat ze nog ongeveer 1,5 week voorgroeien,

haal je folie er dan af,

klokje op 12/12 ,

indien nodig water geven en gaan met die banaan.

1ste 3 weken groeivoeding (1xweek),

vanaf week 4 bloeivoeding,

week 7 ongeveer (hangt ervanaf hoever ze zijn) wat pk 13-14 erbij (3x),

laatste 2weken enkel water.

Ik gebruik de canna terra lijn,plagron light mix,op die manier draai ik iets minder dan 1 op 1 met 2 x 600 en een dr240.

Altijd een volle tent met planten die even ver zijn.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

dek je potten af met zwart-wit folie (wit vanboven),

 

 

Inderdaad, en dan niet meer er af halen.

Je hoeft dan minder vaak te gieten en het vochtniveau in de pot is constanter.

En de planten zullen de hele grondvoorraad gaan gebruiken, ook de toplaag.

 

Succes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank voor de adviezen!

 

Voor mijn eerstvolgende kweek zal ik het zo proberen, daar zal ik morgen of maandag mee beginnen op een andere locatie. Heb deze sinds vandaag op 12/12 gezet en ik kijk wel wat er van komt. Als de planten nog verder aftakelen kan ik de stekker er altijd nog uittrekken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je je potten ingewaterd hebt met die 2 liter de 1ste x moet je eens aan je potten voelen hoe zwaar ze zijn,

ik doe dat steekgewijs bij mijn potten en kan zo redelijk goed inschatten wanneer ze lichter worden en dus water moeten krijgen.

Aangezien jij ook geen 50 potten hebt staan zou ik ook iedere pot apart vanboven water geven,

zo krijgt iedere plant wat ze nodig heeft,want ze drinken nooit allemaal even veel,

staat altijd wel 1 bij die iets kleiner is ofzo en met water in je lekbak te gieten ga je net die planten wat minder drinken te nat zetten.

De 1ste weken geef ik ongeveer 1 à 2x water/voeding/week,

vanaf de bloei ongeveer 3x/week.

Over een hele ronde,vanaf ontkiemen tot oogst,vorige was 10,5 week 12/12,

geef ik maar 4x groeivoeding en 6x bloeivoeding mee op een lightmix (net nagekeken),en nooit geen tekorten.

Laat ze in de bloei nooit te droog trekken,

hou ze goed nat de potten,

een gouden tip die ik ooit van phdonner gelezen heb,'water mag geen beperkende factor zijn'.

Dit zijn allemaal tips dilago die ik met de jaren heb overgenomen hier op het forum en waar door ik veel betere opbrengsten behaal.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enorm bedankt Blowke, dat is een draaiboek waar ik wat mee kan en de gouden tip neem ik graag ter harte! De planten staan nu een paar dagen in de bloei, lekker nat en ik zie ze opknappen. Foto's volgen later.

 

Wat ik fout heb gedaan is de planten te lang alleen water geven en te droog laten trekken. Met voeding moet je niet te scheutig zijn, maar zeker ook niet te zuinig is mijn bevinding vooralsnog.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kunst, met zowel voeding als water is, dat je leert je plantje te lezen..

De ellende is, dat je dat pas leert tijdens de wat betere rondjes..

 

Wat mij ook enorm helpt, is dat ik in een spreadsheet, alle relevante informatie opsla..

Om die reden, ben ik dit rondje bewust juist wat hoger gaan zitten met de voeding, waardoor ik nu nog steeds

100% groene planten heb, terwijl ik het verleden rond deze tijd.. 54 dagen waarvan 28 12/12 en 14 bloei onderin vergeling ontstond.

Maar het mag ook komen, doordat ik een flesje Vitarace kado heb gekregen van mijn favoriete shop en die ook heb gebruikt..

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mee eens Oude Rocker en het nadeel van kweken op aarde is dat je het eigenlijk een week te laat leest. Vanaf nu blijf ik bij het schema en het water zuur ik aan naar rond de 6.0 of iets er onder. Dát in combinatie met groeivoeding en fish mix heeft de planten zeker goed gedaan. Wat lichtgroen is wordt niet meer donkergroen uiteraard, maar het gaat de goede kant weer op.

 

Dan nu de foto's.

 

gallery_6495_16810_21373.jpg

 

gallery_6495_16810_91186.jpg

 

gallery_6495_16810_21637.jpg

 

Dank voor het volgen van mij en fijne avond gewenst.

 

Groet,

 

Dilago

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Dilago

Ze trekken zeker al wat bij en begint weer ergens op te lijken! Ben je al over op 12/12?

Keep them green :spliff:

 

Pzz Skutters

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je! :)

 

Ja zit nu een paar dagen op 12/12.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hè dilago ik was benieuwd hoe je nu water geeft, van boven of van onder? Gr klaver :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alleen nog van onder, ik giet om de twee tot drie dagen 20 liter aangezuurd lauwwarm water met groeivoeding en fish mix in de lekbak of 10 liter als ze nog niet helemaal droog staan.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je meet de EC en de PH toch?

Heb jij niet een meter met een temp aanduiding?

Zo ja, dan is mijn advies je temp van het water op 20/21 graden te houden.

 

Lauwwarm lijkt me te warm..

 

Verder staan ze na waar ze vandaan kwamen er goed op vrind.. :)

En nou rustig aan doorzetten..

 

En over dat een week te laat zien op aarde??

Mmm... Valt mee hoor.

Maar je zal toch echt een aantal rondjes, zonder echte problemen moeten draaien om ook lekker je plantje te leren lezen..

Al heb ik natuurlijk het voordeel, om een paar keer daags naar mijn meisjes te gaan staan gluren...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat zijn de temperaturen?

Wat voor voedingslijn gebruik je eigenlijk?

Wat voeg je precies toe aan voeding?

In principe, als je een goede voedingslijn hebt, dan kun je daarmee je planten prima sturen, het is enkel bij een nieuw soortje even kijken hoe ze op het voeden reageren. Een probleem hoef je niet een week te laat te zien.

Bij bepaalde blokkades zijn er eigenlijk altijd kleine tekenen aan/op een blad wat er op wijst dat er iets niet goed gaat om tijdig iets te kunnen veranderen.

 

 

Ik denk dat er toch een paar planten te nat gestaan hebben.

Het was in ieder geval geen stikstoftekort.

Het zijn allemaal stekken van 1 moederplant toch?

Dan is het haast onmogelijk om zo'n groot "voedingsverschil" in planten te krijgen.

Als jij je voeding elke keer aan zuurt tot de voor jou voeding benodigde ph-waarde, dan is het ook niet aannemelijk dat het een ph probleem is.

Een vergiftiging is ook niet aannemelijk als je "open" kweekt, dus veel verversing van de lucht hebt, althans dat neem ik aan.

 

 

En er staat 1 andere soort bij, die ook wat lichter is als ik het goed zie?

Die kan wel een iets hogere voedingsbehoefte hebben dan de rest.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat er toch een paar planten te nat gestaan hebben.

Het was in ieder geval geen stikstoftekort.

Het was duidelijk wel stikstof te kort.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je meet de EC en de PH toch?

Heb jij niet een meter met een temp aanduiding?

Zo ja, dan is mijn advies je temp van het water op 20/21 graden te houden.

 

Lauwwarm lijkt me te warm..

 

Verder staan ze na waar ze vandaan kwamen er goed op vrind.. :)

En nou rustig aan doorzetten..

 

En over dat een week te laat zien op aarde??

Mmm... Valt mee hoor.

Maar je zal toch echt een aantal rondjes, zonder echte problemen moeten draaien om ook lekker je plantje te leren lezen..

Al heb ik natuurlijk het voordeel, om een paar keer daags naar mijn meisjes te gaan staan gluren...

Planten lezen vanaf een foto is helemaal lastig, want jij zei dat ze er groen bijstonden terwijl ik al een tekort waarnam. Ik blijf er bij dat het een N te kort was, maar hoe het ook zij, ik heb het probleem gelokaliseerd en ik ben blij en opgelucht dat ze eindelijk opknappen.

 

Het zijn allemaal stekken van 1 moederplant toch?

Dan is het haast onmogelijk om zo'n groot "voedingsverschil" in planten te krijgen.

Niet altijd, ik heb meegemaakt dat een plant diepgroen was en de anderen lichtgroen, allemaal stekken van dezelfde moeder die via onder water kregen. Dus nee, die logica gaat niet op helaas. Dat maakt het ook zo lastig het probleem te traceren. Ook ik heb gedacht dat ze te nat stonden maar toen ik er een paar uit de pot haalde bleken ze te droog.

 

Het enige wat ik als verklaring kon vinden was een stikstoftekort en toen ik dat met fishmix begon aan te vullen knapten de planten op.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

ziet er goed uit dilago van onderen vinden ze heerlijk,ik zou nog af en toe van boven geven.. dat het niet uitdroogd...

 

 

mvg mapitolover

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank!

 

Ik laat de bovenkant i.v.m. de tripsen lekker uitdrogen en gooi er van de week nog een laag metselzand alla PH Donner overheen. Via de bovenkant geef ik alleen in het begin water en sinds een week alleen nog via onder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Door de info op dit forum kon ik het probleem uiteindelijk lokaliseren. Met zo'n bron aan informatie kan wie zoekt de oplossing voor veel kweekproblemen vinden. Ik vond een verslag van iemand die hetzelfde probleem had maar dan op hydro. Wat het de hele tijd was is een stikstoftekort. Dit probleem doet zich bij mij in de vierde week van de groei pas voor, als de stikstof uit de grond is opgegeten.

 

gallery_6495_18129_154608.jpg

Tekenen van stikstoftekort, zo stonden mijn planten er twee weken geleden nog bij.

 

Wat ik nu dus doe is het water afzuren naar 6.0 nadat ik de voeding er al in heb. In de groei is dat 2ml groeivoeding en 2ml fishmix. Ik geef het elke voedingsbeurt mee, want ik zit liever iets te hoog in de ec dan te laag. Daar ga ik de eerste twee weken van de bloei nog mee door. Dat is het plan voor nu. Indien nodig zal ik daar van afwijken.

 

Momenteel zit ik in de eerste week van de bloei.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stikstof tekort, wil ik geloven ja..

Had daar in het verleden zelf ook wel last van..

 

Nu ik met wormenmest door het medium werk, heb ik dat veel minder en heb de eerste weken minder zuinig geweest met de groeivoeding.

Dit is nl. rijk aan stikstof.. N

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goeie middag en wees welkom MisterX!

 

Door het water in de lekbak te gieten voorzie ik niet in de afzonderlijke behoefte van iedere plant, dat klopt maar dorst hebben ze allemaal en op deze manier heb ik wel een realistisch beeld van hoe nat ze staan als ik de tensiometer aflees. Water in een lekbak gieten is voor de gieter ook makkelijker dan elke plant afzonderlijk bewateren op handen en voeten als een soort gebedsritueel omdat je er niet meer bij kan. Bezie het als een communistische regime: elke inwoner krijgt evenveel voedselbonnen en de planten doen het er prima op. De hoeveelheid water die ik geef is een vat van 10 liter en soms twee, verdeelt over 16 planten in 18literpotten. Ze staan weer te juichen als één en ik voed ze als één via onder en laat de bovenkant geheel ongemoeid. Zodoende is de bovenlaag een woestijn waar het voor ongedierte onmogelijk is om in te wonen.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik al jaren een stuk pvc dakgoot van 1.5meter om mijn achterste potten water te geven,leg ik op de pot en giet er het water in,werkt wel wat moeilijker als je niet gediefd hebt.

Ik geef vanaf de bloei om de 2dagen ongeveer 25 tot 30 liter (3 gieters) aan 18 x 18liters,komt neer op zo'n 1.6liter/pot.

Ik gebruik ook een maatbeker,zodat ik weet wat ik geef.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo doe ik dat ook ongeveer blowke.

Aleen heb ik een PVC buisje waar ik met mijn maatbeker het vocht achterin krijg..

En idd. met die maatbeker weet ik precies wat elke plant krijgt, (waterschaal onder iedere plant)

Maar dat is 9 tegen 10 idd het zelfde voor allen.

 

Soms, dan is er eentje die wat meer of minder krijgt..

 

Verder, hou ik er van in tegenstelling tot Dilago, om ook bovenlangs water te geven..

Echter weer niet rond de stam..

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die waterschalen heb ik ook onder iedere pot ;),ik geef nooit langs onder,enkel langs boven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vooral de 2e pijl vanaf de rechterkant geeft volgens mij aan dat de plant te nat gestaan heeft.

Bij een stikstof tekort word een blad egaal geel en gaat het niet zo vreemd dood in de eerste instantie.

Een stikstof tekort uit zich in erg licht groene planten, waarbij de oudste bladeren als eerste gaan vergelen en dan afsterven.

 

Maar ik ben ook maar eens mens, dus mocht ik er naast zitten, hoor ik graag waarom.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...