Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zoned-out!

Aliexpress Led Grow Light!

Recommended Posts

@wietefras: Klopt alleen niet zeker wat je koopt minder kwaliteit vergelijkbaar "merk" producten uit China. Bedrijven productie hebben in het buitenland, maken gebruik van slaven handel grondstoffen veranderd weinig. Bedrijven verdienen meer kwaliteit minder wordt niet gecontroleerd westen strenge regels. Zoals het vroeger is geweest komt alleen terug wanneer bedrijven terug komen, wanneer euro op zijn eind loopt wordt het aantrekkelijk. Zoals het vroeger is geweest ieder land zijn of haar munt eenheid. Betalen alleen nog maar schulden binnen Europa zijn compleet door gedraaid, voorbeeld Griekenland niet meer normaal laat het land failliet gaan. Worden dagelijks voor de gek gehouden laten het gebeurden, kijk alleen naar prijzen niet meer normaal bestaan min.. 3 keer duurder geworden naar de euro!

 

PS: Vergeet niet hoeveel kanker verwekende stoffen zijn gevonden producten uit China worden vergiftig! Geloof niet dat goedkoop verlichting goed kan zijn voor de gezondheid. Heel benieuwd risico verhoging op huid kanker bij gebruik van kermis verlichting vergelijken met kwaliteit verlichting. Maar goed laten wij vrolijk verder gaan nog een goed verslag zeer onder de indruk (https://www.thcfarmer.com/community/threads/diy-led-with-cobs-small-medium-and-large-grows.64252/) liggen volgens mij wel op een lijn zelf bouwen simpel zat 👍

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

SupraSPL is inderdaad de bedenker van de led armaturen die slablaadje en ik hebben gemaakt.

 

Al had ik zelf zijn verslagen op Rollitup gevonden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...die kopen jurkjes ook voor een paar euro in en hier kosten se dan 40 a 50 euro.

 

tja handel he....

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Slablaadje

 

In de PC branche kijken we typisch naar temperatuur ipv dissipatie vermogen in watts.

Als je dan gaat testen zie je dat een groot blok koper met ventilator toch veel beter koelt dan een PC koelertje van 5 euro.

Hij mag een koelvermogen hebben van 100 watt (lijkt me sterk), maar voert slechts een percentage van die 32 watt af en dat percentage is echt nooit 100%.

 

Als je vier 120 graden lampen per m2 op 25 cm hangt zullen die al 5.6 keer (!) de oppervlakte van de ideale footprint geven.

Bovendien is het licht sterk geconcentreerd in het midden en die lichtverdeling dus helemaal niet zo goed als je zou denken.

 

Bij 90 graden krijg je 3,14 keer die oppervlakte, wat al een gigantische efficiency winst van meer dan de helft is en met smallere hoeken kun je nog eens 73,8% winnen om in totaal ruim 8 keer efficienter te zijn dan die 120 graden.

Telkens uitgaande van 4 lampen op 25 cm; je kunt nog meer winnen als je met verschillende formaten leds gaat werken en met intracanopy.

 

Je hebt gelijk dat een uniforme lichtverdeling onmogelijk is (inverse square law) en dat geldt evenzeer voor het spectrum, dat er aan het einde van de footprint totaal anders uit ziet als net onder de lamp (dat had die link naar VSL eigenlijk moeten laten zien).

Als je de lamp dichterbij kan hangen krijgen de planten meer rood door de warmte van de lamp en meer blauw door de kortere afstand.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben bang dat je de natuurkundige principes door elkaar haalt.

 

Dissipatie van vermogen in watts betekent dat de koeler bij een belast systeem een ruststand bereikt op een temperauur die onder het gestelde maximum valt.

 

Dus bijvoorbeeld dat je bij 32W de temperatuur niet meer wilt laten stijgen dan 5 graden boven de omgevingstemperatuur. De koeler neemt vanaf dat punt wel degelijk 100% van de warmte weg, want anders zou de temperatuur verder blijven stijgen.

 

Als je harder koelt kun je de rust temperatuur verlagen en als je minder koelt dan zal wat hoger uitkomen (of de boel gaat kapot).

 

Die stralingshoeken zijn niet "hard". Het is een ondergrens aan de de licht intensiteit waar die onder de 50% valt. In het geval van de Cree leds is de daadwerkelijke verdeling een curve die doorloopt tot bijna 180 graden.

 

Dit is bijvoorbeeld de lichtverdeling van een CXB3070 led:

gallery_37858_17549_8594.png

 

Je ziet dat de 50% lijn inderdaad wel op + en -57,5 graden zal liggen en dus geven ze 115graden als stralingshoek op.

 

Als je een aantal lampen naast elkaar hangt dan valt dat strooilicht aan de randen mooi over elkaar waardoor je een uniforme lichtverdeling krijgt.

 

Hang er bijvoorbeeld twee naast elkaar:

gallery_37858_17549_14818.png

 

Als je de waardes van die 2 lijnen optelt dan krijg je een redelijk horizontale lijn met uiteraard wel wat afvlakking aan de randen.

 

De "inverse square law" heeft niets te maken met of je een uniforme lichtverdeling kan krijgen of niet.De inverse square law krijgt sowieso veel teveel aandacht hier. In een kweektent heb je reflecterende wanden en dan gaat die wet al niet meer op. Je moet dan denken aan wandverliezen.

 

Een kleinere stralingshoek geeft ook geen hogere efficiency. Dat geeft bij dezelfde afstand tot het gewas alleen een kleiner oppervlak waar dezelfde hoeveelheid licht op valt. Als je hetzelfde oppervlak wilt belichten met die kleinere hoek dan moet je de afstand tot het gewas vergroten. Je wint daar dus niets mee. Hooguit verlies, want hoe hoger de lamp hoe meer wandverliezen je hebt.

 

Het spectrum verandert niet door de afstand tot het gewas. Je krijgt inderdaad wel meer rood en blauw licht als je de afstand verkleint, maar dat is omdat al het licht intenser wordt als je de afstand verkleint. Alleen dan wel over alle golflengtes in dezelfde mate.

 

Wat ze bij VSL meten is of de lichtkleur van een led uniform is over alle kijkhoeken. Witte leds hebben namelijk nog wel eens irritante verkleuringen onder bepaalde hoeken.

 

 

 

Laten we het bij de praktijk houden met voorbeelden die gewoon te begrijpen zijn. Bij een HPS armatuur zit de stralingshoek zo rond de 150 graden. Veel groter dus nog dan led. Dat moet ook wel omdat je bij een grotere stralinsghoek juist minder last hebt van de hotspot (in tegenstelling tot wat jij denkt).

 

Als je dan gaat kijken naar een uniforme verdeling, Wat denk je dat een betere lichtverdeling geeft. Acht lampjes van 50W met ieder een stralingshoek van 115 graden verdeelt over een vierkante meter? Of een enkele grote lamp van 400W met 150 graden stralingshoek in het midden?

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

stralingshoek is toch totaal geen probleem, dat los je op met meerdere leds and "kleinere" leds (ook voordeel bij koelen)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niet beledigend worden wf, je moet wel raar in je hoofd zijn om te denken dat je bij een grotere stralingshoek meer last hebt van hotspots.

Laat maar liever aan mij over wat ik denk als je dat niet erg vindt.

 

Je bent ook niet bepaald helder welke natuurkundige principes ik door elkaar haal, welke bedoel je?

 

 

Ik kan zat voorbeelden geven wat jij allemaal door elkaar haalt, zo'n beetje alles, vrijwel niets van wat jij zegt klopt, ik houd me al dagen in, hier ééntje vers van de pers;

 

"Het spectrum verandert niet door de afstand tot het gewas. Je krijgt inderdaad wel meer rood en blauw licht als je de afstand verkleint, maar dat is omdat al het licht intenser wordt als je de afstand verkleint. Alleen dan wel over alle golflengtes in dezelfde mate."

 

En altijd weer dat woordje inderdaad erbij.

 

 

Het antwoord op je laatste vraag luidt; that is a stupid question.

In meer dan één opzicht.

Uiteraard die HPS van 400 watt.

 

 

Slablaadje, wat ben je stil, waarom gebruik jij 7000 watt dissipatie vermogen als je aan 1800 al genoeg hebt?

Verkopen jullie led lampen op dit forum en mag dat van Sannie?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het verbaast me niets dat je niet begrijpt dat je complete nonsense neerzet.

 

In die quote van mij staat niets fout. Dat jij denkt dat het spectrum van de lamp verandert door de afstand een paar centimeter te veranderen is jouw probleem.

 

Die domme vraag over de koeling ook weer bijvoorbeeld. Ik leg je net uit wat het voordeel kan zijn van zwaarder koelen...

 

Plus dat je niet opgelet hebt over de daadwerkelijke opzet van het systeem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je blijft vaag, geef eens één concreet voorbeeld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gaf net twee voorbeelden, waarvan één toch vrij concreet ...

 

Of denk je dat dat aardrijskskundige voorbeelden waren? Er zat wel het woordje "afstand" in inderdaad ...

 

Weet je, laat het gewoon zitten. Ik snap dat je graag dingen bij elkaar googlet en dan net doet of je er verstand van hebt, maar doe dat nou gewoon niet. Iemand die er wel verstand van heeft prikt daar zo doorheen en de mensen die er (nog) geen verstand van hebben zet je wellicht ook op het verkeerde been.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Topic gestart met een heel ander bedoeling! Uitgegroeid tot een prachtig bron aan informatie. Iedereen dankbaar voor zijn of haar bijdrage laten wij het allemaal gezellig houden! Tegen elkaar "schelden" heeft totaal geen zin! Beschuldig niemand wijs niet met de vinger allemaal egoïstische trekjes. Begrijp het allemaal toch niet technische kant "fieten" moeten toch in de praktijk worden getest. Zijn genoeg mensen zoals mij hier aanwezig. Het forum bedoeld met elkaar Discussiëren wanneer nodig, kunst rustig blijven wanneer iemand op zijn teentjes is getrapt! Kan iemand dat niet vergelijkbaar doek in de ring gooien tijdens het "vechten" Terugvallen op oerinstinct tegen elkaar lopen "brullen" zijn en blijven helaas mensenapen. Mensen met kennis van zaken en praktijkervaring hebben genoeg ervaringen achtergelaten. Heeft iemand toch een ander mening geen probleem reageer gewoon niet, bespaard een hoop frustraties helemaal niet nodig! Begrijp mij niet verkeerd beschuldig niemand, probeert duidelijk te maken praktijk en theorieen gaan niet altijd samen. Situaties zijn niet altijd het zelfde iedereen gebruikt ander kweekbenodigdheden kweekruimte voeding enz.. enz.. Heel belangrijk basiskennis in de praktijk toetsen werkt het fantastisch niet even goed op vrienden opnieuw proberen. Nogmaals houd het alsjeblieft schappelijk worden wij alleen maar beter mensen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van dat spectrum is jouw concrete voorbeeld? That all you got?

Wel eens van het Doppler effect gehoord? Blauwverschuiving, roodverschuiving?

 

Verder verwijt de pot de ketel dat die zwart ziet, jij weet niet eens wat PPFD is en hebt nog steeds niet door dat die gegevens van die ledfabrikanten die jij noemt wel degelijk kloppen.

De D in PPFD staat voor density, dus die eenheid drukt een oppervlaktemaat uit en PPF niet.

 

Als je dat soort dingen niet eens weet maakt dat wel duidelijk wie hier de googlelaar is.

En een googelaar met toverkoelingen, ik maak al 28 jaar PC's en ben ze nog nooit tegen gekomen.

 

Ga niet zeggen dat ik hier niet al lang mee bezig ben, hier een interessant topic dat het tegendeel bewijst;

http://www.wietforum...e-aantal-lumen/

Dat laatste is nog steeds een goed idee, we moeten 3-dimensionale metingen!

 

Het idee om de SPD te digitaliseren was ook van mij, maar ik heb het gevoel dat jij dat duvelsgoed weet.

In mijn netwerkje heb ik niet alleen KNNA en Spurr, maar ook mensen als Sanjay Goshi en Frances Baines in wiens UV meters group ik zit.

Het is jammer dat ik niets van onze kennis hier met goed fatsoen kan delen, omdat dat kennelijk niet strookt met jouw belangen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leest anders wel leuk weg dit.. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel eens van het Doppler effect gehoord? Blauwverschuiving, roodverschuiving?

Het dopplereffect is een totaal ander natuurkundig principe dan een stationair object waarvan je op twee verschillende afstanden het spectrum meet. Je haalt dus overduidelijk de natuurkundige principes compleet door elkaar.

 

En serieus, het dopplereffect aanhalen in relatie tot licht in kweekruimtes? :rolleyes:

 

 

PPFD is een puntmeting vergelijkbaar met Lux en PPF een totale output meting vergelijkbaar met lumen.

 

PPFD gebruik je dus om te kijken of de plant op een bepaald punt de juiste hoeveelheid licht krijgt en om de lichtverdeling over je kweekoppervlak te meten. PPF heb je nodig om lampen of armaturen met elkaar te kunnen vergelijken qua totale lichtproductie.

 

Aan een enkele PPFD/Lux meting gemeten in de hotspot heb je geen moer om twee verschillende lampen/armaturen met elkaar te vergelijken. De PPFD waardes zijn bovendien ook afhankelijk van de ruimte waar je het armatuur in hangt en de PPF niet. Dus zelfs een matrix aan PPFD waardes is nauwelijks bruikbaar.

 

Daarom noemt Gavita ook de PPF waarde en niet de PPFD.

 

Simpel gesteld, als kweker kijk je in je eigen hok naar de PPFD/Lux. Als je een lamp koopt kijk je in de specs naar de PPF/Lumen.

 

 

Als je je "kennis" deelt en het is complete nonsense dan kun je verwachten dat mensen je corrigeren. Dat je ook op andere forums mensen lastig valt met je onzin doet daar niets aan af. Dat je al 28 jaar niet snapt hoe koeling werkt ook niet.

 

Als je daadwerkelijk ergens verstand van hebt prima, maar dat heb je overduidelijk niet. Mijn "belang" is dan hooguit dat ik niet iedere keer die onzin wil hoeven te corrigeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Slablaadje, wat ben je stil, waarom gebruik jij 7000 watt dissipatie vermogen als je aan 1800 al genoeg hebt?

 

 

Stil? Ik ben net weer online en zie jullie discussie waar ik me verder niet in wil mengen.

Waarom ik 7000 watt koelingsvermogen gebruik? Het zijn goede apparaten, handig in gebruik, stil, lange levensduur, groot koelvermogen, licht en ze kosten in dat opzicht vrij weinig. Daarnaast heb ik zo wat koelreserve als ik besluit op 2800 watt wil gaan kweken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ga niet zeggen dat ik hier niet al lang mee bezig ben, hier een interessant topic dat het tegendeel bewijst;

http://www.wietforum...e-aantal-lumen/

 

 

Nu doe ik het toch... Dat topic is uit 2007(!) waar jij in 2009 als laatste iets hebt gepost over lumens. Dat hele draadje ging over lumens en ik merk een duidelijk gebrek aan plantkunde. Als je je eigen post gebruikt als "bewijsmateriaal" dan is dat wel heel erg creepy (je lijkt zo Hans Teeuwen wel met zijn boekje) Als je iets wilt bewijzen, moet je echt onafhankelijke bronnen gebruiken.

 

Ken je het gezegde "lumens are for humans"? Lux of lumen interesseert een plant niet, PAR is voor planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij is 2007 negen jaar geleden, dat bewijst dat ik er al langer mee bezig ben en het niet net gegoogled heb, zoals je collega beweert. In die post staat precies hetzelfde wat jij nu in je laatste zin zegt, misschien heb je dat wel van mij.

 

Mensen die echt wat willen weten over leds moeten naar Tweakers gaan, daar zit het niet vol met verkopers, oplichters en trollen en hebben ze er nog verstand van ook. Het bouwen van een led lamp vereist exact dezelfde kennis en ervaring als het bouwen van een PC.

 

Voor kennis over leds én planten ga je naar onze eigen WUR of Purdue of Philips GrowWise.

Informeer bij hen naar het juiste lichtrecept voor cannabis en vraag ze waarom ze zo weinig wit gebruiken.

En vraag ook gelijk naar die uniforme lichtverdeling en waarom zij die temperatuur zo belangrijk vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goed om te weten dat je al sinds 2009 bezig bent met nutteloze lux metingen. Dat heeft je duidelijk geholpen om het doppler effect goed in kaart te brengen.

 

Ik kan ook niet wachten op de glorieuze led wietkweek armaturen die we op Tweakers tegen gaan komen. Dat moet inderdaad wel heel speciaal zijn als er daar geen verkopers, oplichters en trollen zijn. Bedankt voor de tip!

 

Als je toch bezig bent om dingen aan Philips te vragen. Vraag ze dan waarom hun leds zo zuigen vergeleken met die van Cree en Bridgelux? De beste Philips leds halen met moeite de 130lm/W terwijl de Cree's tot over de 200 lm/W komen. Of bij dezelfde prijs toch op zijn minst 160 a 170 lm/W. Misschien is dan ook wel duidelijk waarom zij geen witte leds gebruiken ...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Philips heeft geen kennis van planten en WUR doet voornamelijk onderzoek op basis van de wensen van kwekers of in opdracht van Philips cs. Waarbij echt innovatieve kwekers hun opgedane kennis en voorsprong dus zeker niet zomaar delen met hen.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Al sinds 2007 bezig en nog steeds het licht niet gezien.....het copypasten van iets wat in 2007 ook al niet klopte, betekent ook dat het in 2015 nog steeds niet klopt. Het is alleen forumvervuiling omdat het er nu 2x staat. En dan tweakers erbij halen....voor pc een prima bron van info, ik heb daar ook veel info vandaan voor het bouwen van pc's maar je haalt daar geen expertise voor dit soort onderwerpen vandaan. Internet is groter dan tweakers, internet is groter dan NL. Neem eens een taalcursus en kijk eens op het Engelstalige deel van internet, er gaat een wereld voor je open.

 

Kan hier een slotje op? Ik denk dat TO een ruim voldoende antwoord heeft gekregen op zijn vraag. Als TO meer vragen heeft, kan ie mij wel PM-en.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren vond je dit nog zo'n leuk draadje en nu moet er een slotje op?

 

Omdat ik vroeg of jullie led lampen verkopen vind je het ineens niet leuk meer?

 

Is dat volgens de forum regels dat TO jou moet PM-en voor je die lamp mag verkopen?

 

 

Overigens heb ik er niets op tegen als mensen iets verkopen, maar wel als ze ons op een achterbakse manier belazeren en en passant het hele forum kapot maken. Wietefras en zijn collega's zijn actief op alle wietforums en hun favoriete slachtoffers zijn ernstig zieke liefst wanhopige mensen.

 

Hopelijk biedt dat een duidelijker perspectief op hun informatie en de reden van hun aanwezigheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bwahahaha, het wordt steeds mooier.

 

Ik maak misbruik van de wanhopigen, omdat ik zeg dat mensen zich niet moeten laten belazeren en dat ze beter zelf een led lamp bouwen als ze met led aan de gang willen?

 

Maar goed we weten nu dat we allemaal lux metingen moeten gaan doen, dat de inverse square law een uniforme lichtverdeling onmogelijk maakt, dat koelers nooit een stabiele temperatuur kunnen vasthouden en dat "aan het eind van de footprint" de kleur van het licht anders is door het dopplereffect.

 

Wat zouden we moeten zonder al die onzin, oh nee ... "kennis".

 

Witte leds (niet die van Philips), zijn gewoon veel efficiënter dan leds van een enkele kleur. Dat je dan met witte leds een beetje extra "groen" licht toevoegt maak je meer dan goed.

 

Bovendien kunnen ze op een fosfor led ook een paarse coating doen en dat zal ook nog wel eens gebeuren. Deels is dat er ook al.

 

Al is wit licht wel een stuk handiger dan paars licht om de gezondheid van de planten te beoordelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enigste wat ik weet is dat Wietefras een gewaardeerd forumlid is die al in diverse topics heeft laten zien dat hij (of zij) wel degelijk kennis van zaken heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

even ter verduidelijking:

 

via leden op ons forum of op het forum zelf word niets verkocht, ook niet via pm!

daar heb je marktplaats voor.

 

en bovendien is dit een informatief topic,

is iemand het niet eens met wat een ander post, negeer dit dan....

dit is niet zo'n draadje waar iemand gelijk en ongelijk heeft.

iedereen heeft zijn eigen mening en ervaringen en daar is ook helemaal niets mis mee....

 

op deze manier gaan we iig niet verder

:closed:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...