Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Zoned-out!

Aliexpress Led Grow Light!

Recommended Posts

Nu wij het toch over spectrum hebben ��

 

Zie link: http://www.spectrumkingled.com

 

 

Ik ken ze. Casing is overigens gewoon van Chinese makelij, en veel te groot. Lensverliezen én reflectorverliezen. Ze zeggen dat ze het snappen maar dat doen ze niet.

 

Wel een leuk filmpje trouwens waar ze 6 hokken met plantjes hebben met verschillende lampjes erboven. Het probleem wat ze hebben, is dat ze de ledlamp veel te ver erboven hebben hangen om de lichtbundel zo breed mogelijk te krijgen. Daarnaast doen ze een meting recht onder de lamp, weliswaar doen ze dat bij alle lampen maar led werkt optimaal als je de bundels verspreid.

 

-edit-

Dit filmpje is overigens wel opzienbarend (hij ziet er ook uit als jezus geloof ik):

Verschillen tussen de verschillende lampen op dag 39. En ik moet het ze nageven....de planten onder hun lamp zien er het beste uit. Maar die willen ze natuurlijk ook verkopen. Dus ja, hoe onafhankelijk ben je dan.

 

-edit 2-

Kweekervaring gevonden op des internetz, side by side met twee andere lampen. Spectrum King deed 0.36 g/watt. http://www.rollitup....3#post-11758213

Aha, ze gebruiken verouderde Cree xbd's met een lage bin en die een lage efficiency hebben van 28-29%. http://rollitup.org/...-claims.869358/

En Greengenes (professionele kweker, zie ook zijn youtubekanaal) heeft met hem gesproken, zie hier zijn oordeel: http://rollitup.org/.../#post-11307445

 

-edit 3-

Het is om gek van te worden zoveel lampen worden aangeboden die een slechte prijs/kwaliteitsverhouding hebben. De hoofdprijs vragen voor lampen met een efficiency van nog niet eens 30%, bizar gewoon omdat HPS dan nog de betere keuze is. Aan de andere kant kunnen jullie vast gek van mij/ons worden die veel fabrikanten doorzien die puur gaan voor het snelle geld en de hype.

Rollitup is een forum waar fanatieke kwekers maar ook fanatieke technici actief zijn. Het is erg moeilijk om dergelijke fanatici zover te krijgen dat ze jouw product goed vinden. Desondanks zijn er wel een paar die de goedkeuring kunnen wegdragen. Maar die kosten dan wel weer aardig wat centjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad ook weer die stomzinnige Lux/PFFD metingen om aan te tonen dat hun lamp meer licht geeft. In dit geval is dat extra stupide omdat een rood/blauw led geen groen licht levert. Dat groene licht is precies wat een lux meter vooral meet. Dus ja, dan verliest een rood/blauw armatuur het natuurlijk altijd ten opzichte van een "full spectrum". Datzelfde geldt ook voor HPS trouwens. Daar zit relatief ook veel minder groen licht in het spectrum.

 

Afgezien nog van het feit dat een 1000W HPS ontowrpen is om een groot oppervlak te beschijnen (150x150 oid) en die 400W led hooguit 80x80. Dat je dan op 1 puntje dezelfde lichtsterkte hebt zegt natuurlijk verder geen moer.

 

Wel een grappig stukje verderp in die eerste clip over de THC gehaltes. Dat een Gavita 19% THC gaf en de led 25%. Nou had ik laatst inderdaad ook het gevoel dat de wiet van onder die 1000W Gavita wat minder sterk was. Ging er vanuit dat dat kwam door de genetica (Melon Gum ipv Bubblegummer), maar wellicht komt dat ook door de lamp. Vooral de hitte van die lamp is echt extreem. Dat zou toch best een negatief effect op de toppen kunnen hebben dan?

 

Zou eigenlijk een keer zo'n Cannalytics setje moeten kopen. Of zo'n electronische analyzer, maar de resultaten daarvan zijn blijkbaar niet echt betrouwbaar en $700 is dan wel een flink bedrag,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Van de side by side van Greengenes heeft hij de resulaten ook professioneel laten testen. Conclusie was dat led een hogere thc en cbd gehalte had. Maar niet zo'n groot verschil als 19% en 25%.

 

Balen dat hennep in NL zo in het verdomhoekje zit (gamma is nog net niet strafbaar), er is in VS zo'n mooie industrie ontstaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties niet anders verwacht klopt iets niet, iemand blijft door beuken mijn licht het best verbergt iets (leugens). Misbruik maken van stonners kwetsbaar moment het "licht" laten zien beledigen geloven alles wat "jesus" verkondigd! Geen vermelding LED type's op de website moet via omweg zoeken onafhankelijk forum. Breekt mij de klomp houd niet van geheimzinnig vermeld gewoon wat in de verlichting zit weg met rotzooi tevreden klanten. Kom met een nieuw model 5 jaar later helemaal up-to-date klaar is Kees iedereen tevreden. Helaas werkt dat niet iedereen wil profiteren van de hype wie het hard naaid het best schieten gezondheid van de plant in de voet intreseerd niemand (behalve die hards). Legalisatie betekend corporaties verklaard waarom gigantisch veel puinhoop wordt verkocht uit of van China! Had het idee spectrum king eindelijk een no bullshit lamp helaas pindakaas altijd een adder onder het gras!

 

Conclusie beter zelf bouwen helemaal gehad met oplichters, zoals mijn ouders altijd zeggen, licht verkopers aan de deur hang maar in de schuur moet vervangen worden! Wacht je PM reactie wel af slablaadje vertrouw het helemaal 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wietefras

 

Op zich kun je aan de hand van een lumen meting en de spectrum verdeling inderdaad ook de boel wel terug rekenen naar PAR.

 

Dat is pas interessant, zou je ons kunnen voordoen hoe dat moet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt de spectrum verdeling van de lumen meting, de spectrum verdeling van de lamp en een lumen waarde.

 

Met die lumen waarde weet je dus hoeveel licht er in het gebied van het lamp spectrum zit wat beoordeeld wordt met een lumen test. Daarmee kun je dan de amplitude van de lamp spectrum lijn bepalen. Vervolgens kun je de output over het hele spectrum berekenen en dan vervolgens het PAR deel eruit selecteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben te dom om dat te begrijpen, even duidelijk stap voor stap graag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tsja veel meer kan ik er niet van maken. Simpel gezegd converteer je van het ene spectrum naar het andere op basis van een tussenliggend spectrum waarvan je de intensiteit weet (lumen).

 

Misschien dat een wiki pagina helpt? Hier is de uitleg en grafiek die gebruikt wordt voor lumen bepalingen (gebaseerd op de gevoeligheid van het menselijk ook voor de golflengtes):

https://en.wikipedia...nosity_function

 

gallery_37858_17549_1551.png

 

Die grafiek geeft aan hoe zwaar iedere golflengte mee telt in de lumen bepaling. Voor de spectrum verdeling van de lamp heb je ook zo'n grafiek. Als je die twee samen neemt dan zie je hoeveel licht de lamp per golflengte produceert en dan hoeveel die golflengte meetelt in de lumen meting. Dat geeft een hele zooi vergelijkingen die je samenneemt en oplost om zo de efficiency van de lamp te bepalen. Vervolgens draai je dat weer om en rekent die efficiency om naar het PAR spectrum.

 

:edit: Heb een stukje code gevonden van de MrFlux waar we het over hadden:

 

def calc(wavelength, spectrum, cie, rqe, powerIn, lumen):
 joule2umol = 1e-3/(const.h*const.c*const.N_A)  # for wavelength in nm
 s = sum(spectrum)
 ler = 683.0*sum(cie*spectrum)/s  # luminous efficacy of radiation
 eff = lumen/powerIn/ler
 powerOut = eff*powerIn
 parEff = sum(spectrum*rqe)/s
 avLambda = sum(spectrum*wavelength)/s
 flux = powerOut*joule2umol*avLambda
 powerSpectrum = 1000*powerOut*spectrum/s  # in mW/nm
 photonSpectrum = powerOut*spectrum*wavelength*joule2umol/s  # in umol/nm
 red = sum(spectrum[(wavelength >= 620) & (wavelength < 750)])/s

 

De "cie" is dan die lumen grafiek (ooggevoeligheidsfunctie/luminosity function), "spectrum" is de spectrale verdeling van de lamp en rqe die van het PAR spectrum.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

helaas gaat dat al niet op voor leds waarvan de maker niet wil dat je komt te weten wat het werkelijke spectrum is (chinese/taiwanese leds). En voor Bridgelux en Cree is alles wel bekend, ook het aantal par of umols per watt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat spectrum kun je vrij simpel zelf bepalen. Ik heb ooit voor een paar tientjes zo'n spectrum dingetje gekocht. Met een stukje CD/DVD als prisma en een webcam om het spectrum vast te leggen.

 

Denk dat het eerder lastig wordt om een correcte/betrouwbare lumen meting te vinden bij die Chinese leds.

 

100% nauwkeurig zal het niet zijn inderdaad, maar het is hoed dan ook een benadering. Cree geeft zelf ook aan dat hun performance waardes tot 7% kunnen afwijken. Dus zo super nauwleurig hoeft het allemaal niet.

 

We zouden zelf zo'n bol moeten maken. Wat barium verf in een flinke bol, par meter erop en gaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja die heb ik ook. Maar dan nog is het moeilijk om dat als basis te gebruiken voor een betrouwbare par meting. Je stapelt aanname op aanname op aanname op aanname. Gewoon bridgelux of Cree gebruiken, daar is eigenlijk alles van bekend.

Die 7% afwijking die cree aangeeft, lijkt mij meer een actie geweest te zijn vanwege de juridische afdeling, om claims te voorkomen. Een claim heb je snel aan de broek, dus maar aangeven dat eea zoveel procent mag afwijken (wat het eigenlijk toch nooit doet).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk eerder dat die 7% afwijking voortkomt uit de ranges die ze gebruiken bij de "bins". Daar zit 5 tot 10% marge in (tussen min en max).

 

Voor de Cree leds zijn er overigens ook alleen maar de PAR waardes die door MrLux berekend zijn op de manier die ik hierboven beschreef. De enige leds die blijkbaar wel echt getest zijn op par output waren de Vero 29's en daarvan gaven er 2 van de 30 minder licht dan het minimum volgens de specs.

 

Maar goed, ik ben inderdaad ook niet van plan om dit soort berekeningen uit te voeren en ik vermoed Bubbleblower ook niet :) Ik wilde alleen aangeven dat ik wel vertrouwen heb in die berekende cijfers van MrLux,.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zijn allebei slechte designs, die het hitte probleem schromelijk onderschatten.

 

Een driver met 85% efficiency gebruiken is niet erg slim als je er ook een van 95% kunt krijgen.

Verspilling is hitte en die 85% verspilt 3 x zo veel (het scheelt niet slechts ~11%, maar 200%).

 

Dat het spectrum precies die pieken heeft is niet zo bijzonder hoor, dat heb ik al duizend keer eerder gezien, allemaal verkooppraatjes.

Die 90 graden valt in dezelfde categorie, dat kun je eenvoudig uitrekenen, je kunt er nooit een uniform licht mee krijgen.

120 Graden is helemaal ongeschikt voor onze toepassing en een andere vorm van onnodige verspilling, waar we juist vanaf willen.

Een reflector is een slecht idee, ook omdat die de hitte nog verder verhoogt en de COB niet langer een point source op korte afstand is.

 

Om het hitteprobleem op te lossen heb je een combinatie van perfecte passieve- en actieve koeling nodig, das een open deur.

Dat komt de kwaliteit en betrouwbaarheid van de leds zeer ten goede, het is zo belangrijk dat je daar niets op mag bezuinigen.

Met die perfecte koeling wordt de hitte dan mooi afgevoerd, maar waar blijft die vervolgens?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jouw tweede alinea (efficiëncy driver) is een goede aanvulling, de rest begrijp ik niet zo.

 

Het bouwverslag op rollitup is in mijn optiek een goede. De Cree Z2 doet op 1.4A ca 50 watt. Met een efficiency van ca 36% maakt ie dus 32 watt aan warmte. Het koelelement is dus de Artic Alpine 64 GT die dat eenvoudig af kan voeren. Hun website is op dit moment offline dus kan het niet nakijken, maar ik heb ook 70 stuks draaien van Artic en die hebben per stuk een koelcapaciteit van wel 100 watt. Dat is ruim voldoende om de chip zo koel mogelijk te houden. Hoe koeler de chip wordt, hoe meer licht deze geeft en hoe langer deze meegaat, daar heb je gelijk in.

 

Wat is er trouwens mis met 90 of 120 graden licht? Als je kijkt naar HPS, heb je dan wel een uniform lichtbeeld? Volgens mij heb je bij iedere lichtbron een niet uniform beeld omdat hoe verder het licht moet reizen hoe minder sterk het wordt (natuurwet). Het meest uniforme lichtbeeld krijg je volgens mij door heel veel kleine lichtbronnen te verspreiden over de kweekruimte.

 

-edit-

Het andere verslag gelezen, dat is inderdaad een slecht ontwerp. Daar heeft Bubble gelijk in. Ondanks dat het passieve koelblok wel genoeg capaciteit lijkt te hebben om de warmte van de led af te voeren, is het vastbinden van de driver op het koelblok geen goed idee. Je blokkeert daarmee de luchtstroom en de warmte van de driver wordt afgegeven aan het koelblok waardoor de led warmer wordt. En waarom hij spaarlampen integreert in zijn ontwerp is mij een compleet raadsel omdat die vreselijk inefficiënt zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de lichtverdeling onder mijn armatuur vluchtig gecontroleerd met een lux meter en die was echt veel beter dan met de HPS die ik er daarvoor in had. Die leds hebben een stralingshoek van 115 graden. Dat werkt dus prima. Of veel beter dan een enkele HPS in ieder geval.

 

Al kan ik me voorstellen dat mensen liever wat meer ruimte tussen armatuur en planten willen hebben. Dan zul je inderdaad met lenzen of reflectoren aan de gang moeten. Dat geeft echter allemaal verlies dus ik doe dat dan liever niet.

 

Als je het armatuur hoger hangt heb je ook meer wandverliezen. In een klein tentje zoals ik heb telt dat ook mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je inderdaad meer rekening gaat houden met wandverliezen, dan moeten wij de leds meer van de wand af houden. Uitgaande van een stralingshoek van 115-120. Of een soort half gebogen reflector gebruiken die het licht afbuigt zodat het niet op de folie valt (tenminste als de reflector méér licht weerkaatst dan zwart wit folie).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Strikt genomen moet je de lampen dichter op de muur plaatsen om rekening te houden met wandverliezen. Althans dat doen professionele tuinders omdat de lichtverdeling belangrijker is om een homogeen product te krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naar het lezen beide artikelen duidelijk geworden totaal ander caliber, een flikkert alles boven elkaar hoop komt vast wel goed gezien reacties niet! Rollitup installatie leesbaar en zichtbaar veel beter vergelijkbaar met wietefras en Slablaadje maken geen half werk. Kan altijd beter laten wij eerlijk zijn niet vergelijkbaar "goedkoop" kermis attractie verlichting!

 

Begrijp mij niet verkeerd kraak niemand af met goedkoop licht zelf het topic gestart (groentje in de techniek). Mensen met laag budget hebben weinig keuze wachten sparen of compromis maken met minder. Kijk altijd kat uit de boom wat hier allemaal openbaar wordt gemaakt informatie prachtig. Duidelijk geworden wat het gaat worden installatie op maat weet zeker dat het goed komt. Inhoudelijk weinig verstand technisch kennis wil mij hier ook niet mee bezig houden, laat het langzaam bezinken praktijk ervaring werkt het best. Niet vergelijkbaar iedereen kweekt anders bijvoorbeeld kweektent luchtfilter afzuiger enz.. enz.. theorie werkt niet altijd precies in het echt. Richtlijn voor het geval iets niet goed gaat back to basic terug vallen zoeken naar oplossingen. Kennis is macht kwartje duidelijk gevallen overal wordt je opgelicht plug and play installaties. Baal vreselijk niet in staat zelf maken moet het uit handen geven, graag zelf willen maken maar goed ieder zijn of haar kwalitijden liggen anders. Perfect wordt het nooit tevreden met maximaal efficiency techniek houd niemand bij zonder veel geld. Realistisch blijven doen wat werkt uitstraling voor mij totaal niet van belang!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mensen met laag budget hebben weinig keuze wachten sparen of compromis maken met minder.

 

dat is een goede conclusie. Mijn advies is als je geen centen hebt voor goed materiaal dan moet je wachten. Want waarom zou je kweken met lampen die een lagere efficiency hebben dan HPS en duurder in aanschaf zijn? Want als je kritisch bekijkt dan hebben die gaylights, jij noemt ze kermisverlichting, geen voordelen tov HPS. Wel nadelen op alle fronten:

 

Veel duurder in aanschaf

Lagere efficiency (20-25-30% tov HPS (35%)

Lagere opbrengsten per watt (ik zie steeds vaker 0.50 g/watt)

Levensduur die korter is dan HPS.

Onderdelen van de gaylights zijn niet eenvoudig te verkrijgen.

 

Dat laatste is een punt van aandacht. De gaylights zijn veelal gemaakt van onderdelen die van mindere kwaliteit zijn en voor ons moeilijk te verkrijgen. Dus als een driver of led stuk gaat, kun je ze niet eenvoudig vervangen. Van goede HPS kun je onderdelen vervangen, ook van duurdere Ledsystemen kun je onderdelen vervangen. Bij de gaylights is het compleet afdanken van het systeem als één onderdeeltje stuk gaat.

 

By the way...leuk draadje is dit geworden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marketing verhalen heb je altijd. Iedereen probeert zijn eigen product het best eruit te laten komen. Wasmiddelen wassen ook altijd witter dan wit enzo. In dit geval zijn het nog meestal Amerikaanse producten ook (of op de VS gerichte producten) en de reclames daar lijken aan geen enkele regel gebonden te zijn. Ze kunnen praktisch zeggen wat ze willen.

 

Het blijft wel irritant hoor, daar niet van. De PPFD metingen voordoen als PPF hebben we al gehad, maar die vergelijkende kweken zijn doorgaans ook nep. Dan hangen ze een 1000W HPS armatuur boven een tafel van een meter breed met planten erop. Led ernaast boven een zelfde tafel. Ja dan valt minstens 50% van het licht van de HPS op het gangpad in plaats van de planten en bij led is dat dan hooguit een paar procent, omdat dat er maar een paar centimeter boven hangt en ook ontworpen is op zo'n oppervlak te schijnen.

 

Dat wil echter niet zeggen dat die goedkope led armaturen geen doelgroep hebben. Ik heb zelf tijden met een T-neon armatuur gekweekt. Dat is dan misschien geen super efficiente lichtbron, maar er komt gewoon wiet onder vandaan. Als je wat groter wilt is T-neon eigenlijk geen doen meer en die wat grotere (300 a 400W) goedkope led armaturen zijn dan beter geschikt. De efficiency is nauwelijks hoger dan van een T-neon, maar de kosten ook niet. Als je alleen maar voor de hobby een paar weckpotten met wiet wil kweken, dan werkt dat op zich prima. 0,5 tot 0,75g/W moet gewoon te doen zijn. Dan ben je stukken goedkoper uit dan wiet kopen in de shop en je weet bovendien zeker dat je geen zooit rookt. Of wel, maar dat heb je dan zelf gedaan :)

 

Als je wat groter gaat of zelfs professioneel wilt kweken dan kun je beter naar de efficientere led armaturen kijken of bouwen. Of nog makkelijker gewoon voor HPS gaan. Dat is een heel andere doelgroep. Ik snap dus best dat beide producten kunnen en blijven bestaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@slablaadje: Mensen zijn koude dieren wat ander heeft moet vast goed zijn. Kritisch denken ontbreekt kijken niet verder zijn of haar neus begint met ilegalisatie, mensen opzettelijk dom houden bang maken. Jongeren doelgroep zien door de "Wouten" het bos niet meer vergelijk het met een stalker, gevoel iemand houd je in de gaten. Geen wonder iedereen wil z.s.m veel opbrengst zonder stress dood oorzaak nummer 1 hier door kwetsbaar geestelijk lichamelijk ziektes. Wanneer wij kunnen ademen wordt het een ander verhaal, volk inlichten wat de opties zijn "goedkoop" hps of verantwoord led licht. Kort gezegt blij maken met een dood "vogeltje" heeft haar "poten" gebrand aan het licht! Zoals jij vermeld in de lijst geen toevoeging duidelijk beeld voor ieder peper kweker. Wordt inderdaad een prachtig onderwerp niet verwacht.

 

@wietefras: Bullshit verhalen komen sneller aan het licht door internet, sterker nog consumenten laten tegenwoordig beoordeling achter zoals bij "spectrum king". Wordt het niet verkocht zeker weten dat het eruit gaat bedrijf stopt of komt met verbetering. Werkt het nog niet naar behoren oplichting faliciment consumenten zijn recht door zee. Helaas zijn corporaties bevolking stap voor weten zijn afhankelijk van goederen produceren nu in het buitenland. Zonder twijfel waarom het slecht gaat worden economisch gestraft, corporaties hebben geprofiteerd belasting onderduiken oplichting en fraude zijn gevlucht! Reclame uit america vergelijkbaar wie heeft de groot "lul" vermelden niet hoeveelheid "sexuele" bijverschijnselen. Krijgt het idee weten totaal niet waar "zij" het over hebben zien geen verschil tussen PPFD en PPF.

 

"Kwekers" apen pakjes met merk label acteren weten donders goed verkopen bullshit! Amerikanen geloven alles begrijpen "zij" het niet op de stapel complot theorieën."Wereld politie" laat mij niet lachen ontoereikend vatbaar!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marketing verhalen heb je altijd. Iedereen probeert zijn eigen product het best eruit te laten komen. Wasmiddelen wassen ook altijd witter dan wit enzo. In dit geval zijn het nog meestal Amerikaanse producten ook (of op de VS gerichte producten) en de reclames daar lijken aan geen enkele regel gebonden te zijn. Ze kunnen praktisch zeggen wat ze willen.

 

Het blijft wel irritant hoor, daar niet van. De PPFD metingen voordoen als PPF hebben we al gehad, maar die vergelijkende kweken zijn doorgaans ook nep. Dan hangen ze een 1000W HPS armatuur boven een tafel van een meter breed met planten erop. Led ernaast boven een zelfde tafel. Ja dan valt minstens 50% van het licht van de HPS op het gangpad in plaats van de planten en bij led is dat dan hooguit een paar procent, omdat dat er maar een paar centimeter boven hangt en ook ontworpen is op zo'n oppervlak te schijnen.

 

Dat wil echter niet zeggen dat die goedkope led armaturen geen doelgroep hebben. Ik heb zelf tijden met een T-neon armatuur gekweekt. Dat is dan misschien geen super efficiente lichtbron, maar er komt gewoon wiet onder vandaan. Als je wat groter wilt is T-neon eigenlijk geen doen meer en die wat grotere (300 a 400W) goedkope led armaturen zijn dan beter geschikt. De efficiency is nauwelijks hoger dan van een T-neon, maar de kosten ook niet. Als je alleen maar voor de hobby een paar weckpotten met wiet wil kweken, dan werkt dat op zich prima. 0,5 tot 0,75g/W moet gewoon te doen zijn. Dan ben je stukken goedkoper uit dan wiet kopen in de shop en je weet bovendien zeker dat je geen zooit rookt. Of wel, maar dat heb je dan zelf gedaan :)

 

Als je wat groter gaat of zelfs professioneel wilt kweken dan kun je beter naar de efficientere led armaturen kijken of bouwen. Of nog makkelijker gewoon voor HPS gaan. Dat is een heel andere doelgroep. Ik snap dus best dat beide producten kunnen en blijven bestaan.

 

Eens, maar in NL zie je hetzelfde met de chinese leds die verkocht worden door NL sites. De overdreven kwalificaties worden bijna 1 op 1 overgenomen. Ik zou me doodschamen als ik die dingen zou verkopen. Het probleem is dat mensen er niets vanaf weten. Onbekend + hype = aantrekkelijke markt is voor goudzoekers.

 

Jij kweekte met T neon...het kost niets en je krijgt geen hoge opbrengsten. Het verschil met chinese led is dat je daar het tien a twintigvoudige voor moet neerleggen waarbij het resultaat van led het resultaat van T neon niet overstijgt.

 

Tja en doelgroep....Tellsell had ook een doelgroep. En zijn nog steeds mensen die trappen in de fishing emails waarbij mensen een paar duizend euro moeten overmaken om in aanmerking te komen voor een erfenis van hun Afrikaanse oom. Ik weet dat er altijd mensen zijn die veel willen neerleggen om maar "led" te kweken en de lagere opbrengsten voor lief nemen. Maar hoezeer ik me probeer te plaatsen in die mensen, het lukt me niet om een motivatie te vinden. Ja, of je moet van kermislicht houden.

 

Als je naar de prijzen van led kijkt, dan is het in Nederland alleen weggelegd voor de hobbykweker lijkt me. Een profikweker zal nooit zoveel willen investeren omdat dat ten koste gaat van zijn rendement en als je een inval hebt, ben je alles kwijt. Op het moment dat hennep legaal in Nederland zou worden, ben ik overtuigd dat kwaliteitsled een hoge vlucht zal gaan nemen. Maar het zal nooit marktleider worden, het zal gewoon één van de vele systemen worden.

 

Mijn draadje bij .eu wordt dagelijks flink gelezen. Jouw en dit draadje zal ook wel gevonden worden, ik hoop echt dat mensen het verschil zullen inzien van Chinese leds en goede leds en dat ze niet zo gemakkelijk op het verkeerde been worden gezet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo'n Aliexpress led armatuur is toch relatief een stuk goedkoper dan een T-neon?

 

Dat ze daar in Nederland dan veel meer voor vragen is wel jammer, maar dat is met alles zo.

 

Een EC meter van 10 euro op Aliexpress zie je voor 30 a 40 euro liggen in een "tuincentrum". Pest is dat eerst de groothandel er een marge op gooit en vervolgens het "tuincentrum" ook weer.

 

Ik heb de automatisering gedaan voor een keten kledingzaken en die kopen jurkjes ook voor een paar euro in en hier kosten se dan 40 a 50 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...