Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
SmokeyBear

Stekken Laten Wortelen Onder Verschillende Lichtbronnen

Recommended Posts

Eerst even wat leesvoer over de setup, manier van stekken etc.

 

De kastjes heb ik ook al gebruikt in dit topic

Het zijn allemaal losse kastjes, met deze binnenmaten: 24 x 22,5 x 51 cm.

In geen enkel kastje is reflectiemateriaal toegepast.

 

De overzichtsfoto van dag 1:

gallery_44604_18273_165861.jpg

 

De lampen die in de kastjes hangen zijn deze (v.l.n.r. & v.b.n.b ):

Kast 1 - LED 5W 6000-6500k Spot Light COB SCA-142181

Kast 2 - LED 5W 470lm 2900k

Kast 3 - LED 15W grow lamp 500lm 3x 630nmRed + 2x 450nmBlue

Kast 4 - Spaarlamp 11W 531lm 2700k

Kast 5 - LED 15W 6000-65000k Corn light bulb 48 leds

Kast 6 - LED 9W 6500k Light bulb

 

Er zitten ook expres lichtbronnen bij met een 'verkeerd' type licht. In de meeste gevallen gebruik ik dus led lampjes, maar heb er ook 1 spaarlamp bijzitten. Alle opgegeven waarden zijn zoals ze zijn opgegeven in de productspecificaties. Bij led lampen is het bekend dat er verschil zit in het totaal aantal watt van de ledjes die erop zitten, t.o.v. het totaal aantal watt dat de lamp gebruikt. Ik zal deze lampjes nog meten met een kwh meter, die is onderweg.

 

De stekjes zijn als volgt behandeld:

Na afknippen direct in een bekertje water + Plagron Power Roots gezet. Stekje uit het water gehaald, blaadjes afgeknipt, overtollige (of: extra) blaadjes met steeltjes eraf geknipt, onderaan op de steel een inkeping gemaakt met een scherp mesje, hierna het steeltje onderaan met een hoek van 45 graden afgeknipt, weer in het bekertje water + Power Roots gedoopt. Even in de stekpoeder (bayer garden) gerold, afgetikt en in een 6,5 cm turfpotje met zaai- en stekaarde gezet. Dit is ingewaterd met water + Power Roots, en op een schoteltje met een laagje hydrokorrels gezet en hier is een laagje water in gezet, wat net niet de potjes aanraakt. Zo zijn ze de kast in gegaan.

 

Ik heb in totaal 12 x Euforia en 7 x Green Ninja stekjes van m'n planten af kunnen halen.

 

De linker 2 plantjes in elk kastje zijn de Euforia stekjes en het rechter plantje is het Green Ninja plantje (t.o.v. de Euforia verwacht ik dat deze zich wat langzamer ontwikkeld en er een dag of 2-3 langer over zal gaan doen om te wortelen). De stekjes zijn gemaakt van m'n planten die in de bloei staan, dus hiermee hoop ik te gaan monster croppen.

 

Mijn idee is dat het voor het wortelen van de stekken niet uitmaakt onder welk licht ze staan, maar dat de temperatuur en de luchtvochtigheid meer van belang zijn. Bij het groeien van de plantjes zal uiteraard wel uitmaken welke lampsoort er boven hangt, ervaring uit m'n eerdere test leert me dat het rood/blauwe lampje het beste werkt en de meeste groei laat zien. Ik ben benieuwd of dit nu weer het geval zal zijn. Hierom heb ik bij dit lampje 1 extra Green Ninja stekje geplaatst (mocht het licht toch wel uitmaken voor het wortelen, dan zullen deze ook sneller moeten gaan).

 

Ik denk dat het zo'n 14 dagen gaat duren voor het wortelen, tot het wortelen is het niet heel erg spannend. Ik zal er wel een paar keer een update van geven. Ik ben me er van bewust dat de veel stekjes nogal klein zijn.

 

Ohja, bijna vergeten. De eerste keer heb ik de lampen 34u aan, dan ga ik naar 20/4, dit doe ik voor de rest van week 1. Hierna ga ik over naar 18/6.

 

Maten van de stekjes

Hoogte Euforia / Green Ninja:

Kast 1 - 4 / 4 cm - 4 cm

Kast 2 - 5 / 5 cm - 3,5 cm

Kast 3 - 6 / 6 cm - 6 / 4,5 cm

Kast 4 - 6 / 3 cm - 3 cm

Kast 5 - 4 / 4 cm - 3 cm

Kast 6 - 11 / 6 cm - 8 cm

 

Hier de foto's van de stekjes in de verschillende kastjes:

Kast 1:

gallery_44604_18273_90553.jpg

 

Kast 2:

gallery_44604_18273_67703.jpg

 

Kast 3:

gallery_44604_18273_26344.jpg

 

Kast 4:

gallery_44604_18273_118389.jpg

 

Kast 5:

gallery_44604_18273_50617.jpg

 

Kast 6:

gallery_44604_18273_98111.jpg

 

Goede avond allemaal,

SmokeyBear

:j

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk experiment man. Ik neem aan dat je wil testen wat het beste werkt?

 

Suc6 en ik volg...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk projectje.

 

Ik zou enkel wel de plantjes wat dichter op de lampen zetten, ze staan er nu wel erg ver vanaf lijkt me.

 

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Superleuk projectje SmokeyBear!

 

De lampjes zouden voor de eerlijkheid op dezelfde hoogte moeten hangen.Maar dat ken niet dus vanwege de verschillende wattages.

Mooiste zou eenzelfde wattage aan te houden.Maar dit wat je doet is al super hoor!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zet er dan ook een in daglicht

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Moonday:

Ik wil testen of m'n theorie klopt, dat het type licht niet uit zou moeten maken voor de duur van het wortelen. Wat betreft wat het beste resultaat geeft, verwacht ik dat de rood/blauwe leds weer de meeste groei bij de plantjes zullen laten zien.

 

@Bosrand:

De lampjes hangen ongeveer op de hoogte waarop ze ongeveer op de beste hoogte voor de plantjes hangen, niet te intensief licht. Behalve de lamp in kast 2, die zou eigenlijk nog 10 cm naar beneden moeten, maar ik wil geen open elektra (dwz kroonsteentje) binnen in de kastjes hebben.

Eigenlijk dus net wat WeedRunner ook zegt.

 

@PH Donner:

Misschien een andere keer, dit keer houd ik het hierbij.

 

 

Ik gebruik deze afstanden voor lamp tot bovenkant pot:

Kast 1: 15,5 cm

Kast 2: 18 cm

Kast 3: 35 cm

Kast 4: 23 cm

Kast 5: 30,5 cm

Kast 6: 24 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeer interessant! Ik ben echt benieuwd wat kast 3 gaat brengen met de LED Grow light. Ik heb ook een gelijkaardige maar heb hem nog niet geïnstalleerd.

 

Ik volg!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
De lampjes hangen ongeveer op de hoogte waarop ze ongeveer op de beste hoogte voor de plantjes hangen, niet te intensief licht.
Als je de regel aanhoudt van 1cm afstand per 10W dan zouden ze er iets van 0,5 tot 1,5cm vanaf moeten hangen om nog voldoende licht te geven.

 

Al heeft die roze ledlamp een reflector, dus die zou inderdaad wel wat hoger kunnen.

 

Te hoge lichtintensiteit zal ook niet zo snel een probleem zijn met zulke zwakke lichtbronnen. Lijkt me dat de planten eerder last van de hitte zullen krijgen en dat de lucht te droog wordt. Heb je nog iets van een afzuiger erop om dat te voorkomen?

 

De spaarlamp modellen moeten eigenlijk horizontaal hangen en hebben een reflector nodig om goed te werken. Nu schijnen ze het meeste licht horizontaal op de wanden (waar dan ook geen reflectie op zit). Vanuit de tip komt zo maar een fractie van het licht op de planten. Al zou ik sowieso aannemen dat al die led lampen met een diffusie kap erop onbruikbaar zijn voor wietkweek, omdat ze een groot deel van het licht verliezen door die kap.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras:

Er zit passieve afzuiging in en ze staan in een goed geventileerde ruimte. Aan de zijkant van de kastjes zit een gleuf waardoor lucht naar binnen komt, bovenin zit een gat waar de hete lucht weer weg kan. Ik hoop dat dit voldoende is. De hitte / droge lucht valt mee, aangezien ik op de schoteltjes een laagje water heb staan, wat verdampt door de lampjes. Dit houd de LV hoog.

De temperatuur zit stabiel op zo'n 21 - 23 graden (afhankelijk van de lichtbron in het kastje). De LV zit op 80-85%. Dus ik denk dat dit wel goed zit. Helaas heb ik hier geen co2 meter, dan had ik het zeker kunnen weten. Maar als ik de temp en LV zo zie, neem ik aan dat het geen probleem is.

Ik heb een tweetal 135W ufo's en die moeten op 30-40cm hangen, hiervoor geld ook de 10w per cm regel niet. Bij m'n marshydro van 300W (60x5w) raden ze zelfs aan om minimaal 80cm boven de plantjes te hangen (ook een stuk hoger dan de 10w per cm), beide vanwege de hoge lichtintensiteit die ledjes afgeven en anders de blaadjes sneller krom groeien / 'verbranden'.

Bij de lampjes met bal eromheen (kast 2 en 6) zie ik dit minder snel gebeuren omdat ze hier inderdaad een groot deel van het licht verliezen. Ik zal (als ik de spaarlamp bij een volgende test nog ga gebruiken), gaan kijken of ik die misschien horizontaal in het kastje kan gaan hangen. Voor deze test wil ik niet meer aanpassen. Dat was inderdaad wel veel beter geweest, daar had ik niet over nagedacht. De lamp in kast 1 is ook een spot lamp, net als de rood+blauwe lamp in kast 3. Deze kunnen hierdoor inderdaad een stuk hoger hangen. De rood+blauwe heeft in de vorige test laten zien dat die er minimaal 25cm boven moet hangen, anders kreeg ik bij het voorgroeien een heel verdrongen plantjes (heel erg laag, maar wel breed). Vandaar dat deze nu dus ook zo'n stuk erboven hangt.

Warmte geven ze zo goed als niet af (allemaal handwarm, alleen de spaarlamp wordt wel aardig warm), dus door warmte lijken de plantjes me niet te verbranden, blijft volgens mij nog lichtintensiteit over waar dat door zou kunnen komen; denk ik.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de planten bij het voorgroeien op 10 cm onder een 10000lumen T-Neon en daar krijgen ze ook geen te hoge licht intensiteit van.

 

Dat die UFO hoger hoort/kan komt door de reflector. Die reflector is ontworpen om het licht te verdelen over een oppervlak op een bepaalde afstand. Net zoals die paarse en witte spot leds. Dan bepaal je de hoogte inderdaad door de gewenste lichtverdeling.

 

Te hoge lichtinsensiteit geeft gebleekte planten, maar daar kom je met een 500lumen lampje toch niet zo snel bij in de buurt. Als je die vorige test ziet dan zie je ook erg gestrekte planten. Ze krijgen dus eerder te weinig licht.

 

Doorgaans geeft men wietplanten 70.000 lumen (of eigenlijk 900umol) per m2. Op de oppervlaktes in deze kastjes zou je dan iets van 4000lumen nodig hebben. Dan zit je met 500lumen dus wel laag (nog afgezien van de wandverliezen). De maximum lichtintensiteit die wietplanten kunnen hebben is zelfs nog wel 2 a 3 keer zo hoog. Lijkt me dus heel stug dat een te hoge lichtinsiteit dan het probleem is.

 

Als het de temperatuur en de lichtintensiteit niet is, kan het dan zijn dat de grond te sterk bemest is geweest? Dat geeft ook bruin blad en vertraagde groei.

 

Al vraag ik me ook af of de temperatuur op de bodem van het kastje in de schaduw van de pot niet een veel lagere waarde geeft dan waar het blad zit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn ''steklampen'' van de T-neon hebben 9500 K geloof ik,daar wil het ook het best onder.

Ook een keer geprobeerd met een groei-lamp6500K ,ging ongeveer 1 week trager.

 

Dit is wel netjes opgezet experimentje,zo kom je wel aan antwoorden.... ;)

Suc-6!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Wietefras: ik zal ook metertjes (met probe) onder het randje van de schoteltjes leggen. Eens kijken hoeveel verschil hierin zit.

De vorige keer had ik inderdaad bij kast 2 en 4 nogal wat strek, vooral bij kast 2. Daarom hangt die lamp nu ook een stuk lager. De lampen in de rest van de kastjes zijn ook allemaal iets omlaag gegaan t.o.v. de vorige setup, behalve de rood/blauwe.

Met de test van het voorgroeien had ik helemaal geen voeding gebruikt, maar wel gewone potgrond dus daar zit voeding in (het was toch maar voor een test). Dan zou het misschien nog wel teveel bemest kunnen zijn geweest, maar dan hadden de plantjes buiten er ook last van moeten hebben, die hebben aarde uit dezelfde zak.

Dan zal het vast inderdaad niet de intensiteit zijn geweest. Ben wel benieuwd wat het dan wel blijkt te zijn (als ik daar achter kan komen). Eens kijken wat de probes onder de schoteltjes gaan vertellen.

 

@Collie Weed: Dank je... dat hoop ik wel ja :) Kijk, dat het er toen al een week trager ging, zou in elk geval m'n eigen gedachte dat het licht totaal niet uitmaakt ontkrachten. Ik ben benieuwd

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ben beniewd man. Had de vorige test blijkbaar gemist, maar deze keer heb ik nu dus ook mijn "stoeltje gezet":)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zowiezo erg leuk om weer eens een testje te zien op wietforum.

 

Maar wat ik eigenlijk mis zijn de gangbare lampen dus de tl coolwhite en de t neon voor stekjes.

 

Ik gok erop dat kastje 5 een snelle zal zijn ivm het heldere blauwachtige licht.

 

Ben benieuwd :)

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras:

schuif gezellig aan, plek zat hier!

 

@agent orange:

Ik vind het geen probleem om die lampen ook te testen... als ik ze van iemand kan lenen of iemand wil zo gul zijn om ze te doneren, dan kan ik ze meenemen in de test. Anders ben ik ook niet de beroerdste en mogen de kastjes ook wel geleend worden van me ;)

Tot nu toe gebruik ik lampjes van een paar euro de stuk, dus dat is nog wel leuk om te kopen en mee te spelen.

Maar ik geef toe, die lampen zitten er inderdaad niet bij. Ook met in m'n achterhoofd dat licht niet zou uit moeten maken voor het wortelen... maar zeker wel leuk om dit ook een keer te testen.

Ik ben benieuwd of je gok klopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de probes met metertjes in de kastjes bijgeplaatst. De probe ligt bij elk kastje achterin, onder het schaaltje.

Dit zijn niet de beste metertjes, maar dit is wat ik nog had liggen. Ze hebben een maximale afwijking van 1 graad celcius en 5% LV, volgens de specificaties, maar volgens eigen metingen zit het eerder op de 2 graden en 10% LV, wat ze maximaal afwijken. We zullen zien hoe ze het hier doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De temperaturen van de kastjes liggen tussen de 22 en 25 graden. Het verschil tussen dag en nacht is 2 tot 3 graden. Gisteravond heb ik het water op de schaaltjes moeten bijvullen omdat het allemaal was verdampt. Dit heb ik gedaan en ook zit er weer power roots doorheen. Zodat dat als het verdampt en weer op de blaadjes terechtkomt, de plantjes dit mooi binnen krijgen. De temperatuur op de metertjes met probe ligt aardig in de buurt van de andere meters (uit eerdere metingen met de probes weet ik dat ik er zo'n 1,5 graad af moet halen en zo'n 10% lv, in beide zitten ze te hoog), ik zal ook de correctie hierop vermelden bij de kastjes.

Op sommige foto's zie je de lcd display en de kabel liggen die naar de probe onder het schoteltje gaat. Dit is de 3e dag, er is verder niet veel te melden en uiteraard nog niks van wortels te zien.

 

Kast 1

Weerstation: Temp 23,7 / LV 85%

Meter+probe: Temp 23,6 (22,1) / LV 99% (89)

gallery_44604_18273_203493.jpg

 

Kast 2

Weerstation: Temp 24,1 / LV 85%

Meter+probe: Temp 24,1 (22,6) / LV 99% (89)

gallery_44604_18273_108617.jpg

 

Kast 3 (foto met flits)

Weerstation: Temp 22,9 / LV 87%

Meter+probe: Temp 23,1 (21,6) / LV 99% (89)

gallery_44604_18273_124057.jpg

 

Kast 4

Weerstation: Temp 23,7 / LV 83%

Meter+probe: Temp 23,6 (22,1) / LV 99% (89)

gallery_44604_18273_152214.jpg

 

Kast 5

Weerstation: Temp 22,7 / LV 89%

Meter+probe: Temp 22,4 (20,9) / LV 99% (89)

gallery_44604_18273_188721.jpg

 

Kast 6

Weerstation: Temp 22,8 / LV 85%

Meter+probe: Temp 22,4 (20,9) / LV 99% (89)

gallery_44604_18273_160928.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe wil je eigenlijk gaan zien welke het eerst worteld ? Vind de potje s namelijk nog aan de grote kant.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@agent orange

Ik dacht gewoon bij degene die als eerste de wortels aan de buitenkant of onderkant laat zien (of anders bij degene die als eerste nieuwe blaadjes aanmaakt of groeit). De diameter aan de bovenkant is 6,5 cm, valt wel mee toch? De stekjes zijn in elk geval wel klein. Misschien hadden ze inderdaad wel gewoon beter in die kleine vierkante potjes (6 aan elkaar, 2x3) gekund. Die zijn volgens mij 4x4cm en 6cm hoog. Ze zitten nu hier al in, dus zal het hier nu mee moeten doen.

 

Edit: De vierkante stekpotjes die ik heb zijn 5x5cm en 6cm hoog, wat dat betreft scheelt dit potje daar niet zoveel mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super topic! In plaats van naar de bullshit van anderen te luisteren gewoon kijken wat het beste werkt. Ik ben heel lang niet meer actief geweest op het forum omdat mensen elkaar alleen maar napraten zonder zelf na te denken of te testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

We hebben een winnaar! De eerste 2 euforia's in 1 kastje hebben elk 2 worteltjes aan de buitenkant van het potje (de green ninja zal dan na een dag of 2-4 volgen). Ik had zelf niet verwacht dat het dit kastje zou zijn. Ik laat jullie eerst raden voor ik het bekend maak... Dit doe ik morgen of overmorgen (hangt er even vanaf hoeveel puf ik morgenavond na die hete dag over heb). Dus: in welk kastje zijn de stekjes gaan wortelen volgens jullie?

Tot en met gisteren ging het aardig qua temperatuur in de kastjes, vandaag zitten de meesten toch wel net boven de 30 graden. Ik hoop dat het vannacht nog wat afkoelt, dan moet morgen ook nog wel te overleven zijn.

 

Een korte samenvatting en bevinding:

Ik heb in de 9 dagen in totaal 3x de schoteltjes bijgevuld met water aangemengd met power roots, gemiddeld genomen zijn de kastjes 2x per dag open geweest voor ongeveer een minuut per kastje (voor het maken van de foto's en registreren van de temp en lv). Verder is er dus alleen passieve luchtverplaatsing. De potjes zijn alleen ingewaterd toen de stekjes erin gingen, verder is er geen water in de potjes gegeven, of gesproeid op de bladeren van de stekjes. De meeste stekjes zien er nog steeds netjes uit en niet verlept ofzo, dus ik verwacht dat ze ook allemaal (met 1 of 2 plantjes uitgezonderd) zullen gaan wortelen. Als ik zie hoe ze eruit zien, hebben ze volgens mij niet heel veel stress gehad op deze manier, ook het reveggen lijkt lekker door te gaan. Voor zo weinig werk en zoveel slagingsgarantie vind ik 9 dagen wachten (of zelfs al zou het 14 dagen duren) een zeer nette uitkomst.

 

Hier zijn de foto's van de plantjes, uiteraard staan de wortels er niet op. De temp en lv van vandaag staan er ook bij vermeld (dit is de gemiddelde temperatuur, op basis van het weerstation en de meter+probe waarop de correctie al is toegepast).

 

Kast 1 (5W COB spot 6500k - aliexpress):

Temp: 29,6

LV: 85,5%

gallery_44604_18273_166532.jpg

 

 

Kast 2 (5W LED 2900k - action):

Temp: 30,9

LV: 86%

gallery_44604_18273_137095.jpg

 

Kast 3 (15W red/blue led - aliexpress):

Temp: 28,8

LV: 87%

gallery_44604_18273_173887.jpg

 

Kast 4 (11W spaarlamp 2700k - zeeman):

Temp: 30.2

LV: 86%

gallery_44604_18273_118374.jpg

 

Kast 5 (15W corn led 6000-65000k - aliexpress):

Temp: 27,6

LV: 88%

gallery_44604_18273_132335.jpg

 

Kast 6 (9w led bulb 6500k - aliexpress):

Temp: 27,9

LV: 87,5%

gallery_44604_18273_59316.jpg

 

En ook heb ik nog een grafiekje per kast met de temperatuur en de LV van de afgelopen 9 dagen:

gallery_44604_18273_7571.png

Goede nacht weer,

SmokeyBear

:j

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gisteren zijn trouwens in 3 andere kastjes ook stekken gaan wortelen. In 1 kastje ook beide Euforia's en in de andere 2 kastjes maar 1 van de 2 Euforia's. Vanavond maak ik bekend welk kastje als eerste was.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...