Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Dr.Phill

Budrot Of Niet?

Recommended Posts

Hallo,

 

Dit is mijn eerste kweekje en zit in week 7, heb net 7 dagen 1L puur water meegegeven om het medium wat te spoelen omdat de Ph te hoog was. Nu heb ik gisteren enkele bruin kleurige blaadjes gevonden op mijn buds en ik heb de buds wat dieper gecontroleerd en niets anders gevonden.. Heb ook eens licht aan de blaadjes getrokken maar komen niet los. Kan dit een voedings tekort zijn?

 

Info:

 

- Zaailingen 18L smartpots.

- Bio kweek met BAC grow,bloei, pk

- Buffertabs met mycrohyza

 

http://s1164.photobu...m?sort=3&page=1

 

Alvast bedankt!,

 

 

Dr.Phill

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rot kun je wel uitsluiten. Het lijkt alsof de blaadjes verdorren ipv te rotten

 

Wat is de temp bij de toppen, afstand lamp en wattage. LV in je hok. Hoe hoog is je EC en PH nu? Wat meer info zou al helpen. Als het door het spoelen zou komen dan zou de rest niet zo groen zijn denk ik :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey TheGreenMachine,

 

- Temp op tophoogte is 26°C (is lekker afgedekt), met een Gavita zonnetje die gedimt is naar 850W.

- LV meet ik niet gezien het zaailingen zijn, en een datalogger ben ik zelf in elkaar aan het knutselen maar is voor volgende ronde.

- EC en PH meet ik niet elke keer gezien het BIO ronde is met tabs en BAC voeding. Maar toch meet ik met een Milwaukee PH meter de BAC bloei en Pk booster. geef om en bij de 2 Ml bloei en 2Ml Pk-booster op 2liter water.

- Omdat ik te snel ben beginnen (bij)voeden is er een blokade ontstaan waardoor ik een Magnesium tekort heb opgebouwd bij de meeste planten en daarom dat ik 1 week enkel water heb gegeven om het medium licht te spoelen. Nu om het Magnesium te kort aan te pakken heb ik 2 theelepels DCm kiesriet in 2Liter water die ik opwarm tot 50°C en dan door een koffiefilter giet en nu al 2 maal gevoed heb aan de planten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me ook geen rot inderdaad. Dan zou je verwachten dat het blad vanuit de top begint te rotten en niet vanaf de punt.

 

Zou helaas ook zo niet weten wat het dan wel is. De foto van de top met het bruine blad is ook wat wazig. Misschien nog een keer een foto proberen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey wietefras,

 

Bedankt dat je even kijkje neemt, ik ga mijn voeding langzaam terug opbouwen en zien of het beter of slechter wordt..

 

Zal morgen enkele nieuwe fotos nemen en terug linkje posten hier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou best eens gelijk kunnen hebben, maar is moeilijk te zien op de foto's idd.

 

LV is altijd handig om te weten hoor.. Zaailing of niet. Sommige strings zijn gevoeliger voor rot dan de ander. Dan speelt ook de LV daar een rol in mee. Weerstation kost haast niks :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Greenmachine: sorry dat ik het zeg maar je reactie slaat echt nergens op... toprot kun je uitsluiten... in dit stadium van een kweek moet je niets uitsluiten, toprot laat zich zien door verkleuring/vergeling van het blad in de top doordat het aan de stengel binnen in de bloem wordt opgegeten door een schimmel.

@Dr. Phill, goed gezien dat het bladwerk verkleurd en dat je ziet dat er iets met je plant aan de hand is. Je zit in de "laatste" fase van je kweek dus de "herfst" komt eraan. Zeker als je je medium 7 dagen hebt gespoeld houdt dat in dat je planten ook 7 dagen geen voeding hebben gehad, dus dat de plant laat zien dat ie een voedingstekort heeft is makkelijk te verklaren. De rest van het bladwerk ziet er vrij donker uit, waarschijnlijk omdat je behoorlijk hebt bijgevoed, ik zie geen verbrande bladpunten dus van overvoeding is ook niet echt sprake. Ik denk dat je nu een keuze moet maken, of weer de voeding opvoeren of doorgaan met spoelen. Aangezien je bio kweekt zou het bodemleven de ph moeten regelen, dus mijn vraag is hoe ben je er achter gekomen dat de PH te hoog was, heb je een bodemtest gedaan? Of heb je je voedingswater gemeten, en hadden je planten er echt last van? Hoe hoog is de ph van je kraanwater?

 

Gr. PF

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmmmm.. blad is al zo bruin, komt niet los en is niks te zien in de toppen... Als het rot was had je al meer moeten zien denk ik

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Plantenformer

 

Alvast bedankt voor je reactie!

De Ph van mijn leidingwater is 8,6 en zou normaal geregeld worden door mijn buffertabs. Gezien ik 4 tabs (te véél :) )gebruikt heb voor mijn 18L pot heeft die wss een effect gehad op de plant in combinatie met het snel (bij)voeden. Ik gaf tot in week 4 maar 0.5L tot 0.7L mee (met voeding) aan de plant waardoor het medium te droogstond (vermoed ik) en daarom zou het medium uit balans geraakt zijn en een blokade veroozaakt hebben.

Ik heb 1 extra autoflower al geoost en heb bij deze een aftreksel genomen van het flushen en de Ph was hier van 7,4.

 

Nu ben ik van plan om de voeding op te voeren want ik kan nog maar 2.5 weken voeden en sommige moeten nog serieus wat aandikken voor ik ze kan beginnen spoelen. Nu heb ik de EC eens gemeten van het Kieseriet en gaf me een waarde van 30 op 100. en is 2 maal toegediend, heeft iemand een idee hoeveel ik hiervan mag geven?? En is het wijs om dit kieserit water aan te dikken met Bac Pk booster?? (in combinatie dus)

 

Hoe kan ik het best uitzoeken of het rot is ofniet en mag deze tussen de andere planten blijven staan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over het algemeen werkt Kieseriet (magnesiumsulfaat) opgelost in water behoorlijk snel en zul je het verschil binnen enkele dagen moeten zien. Zelf begin ik in week 2 met voeden met biogrow en week 3 met biobloom (biobizz) erbij,deze 2 biologische meststoffen bevatten voldoende magnesium en calcium om je tekorten op te vangen. 2 keer per week bladvoeden met epsomzout (magnesiumsulfaat)en fishmix tot de zichtbare bloei zullen je planten zeker kunnen waarderen. Combineren kan geen kwaad. Tja... hoe kan je dat het beste uitzoeken, heel goed naar je planten blijven kijken, echt je planten bestuderen, koop een mini microscoop en duik tussen je toppen, zie je iets wat anders is dan een dag ervoor probeer dan de oorzaak te achterhalen. Je zegt dat je de LV niet meet aangezien je met zaailingen werkt.... het klopt dat zaailingen een lagere LV kunnen verdragen dan stekken in de groeifase, echter een te hoge LV tijdens de bloeifase is ook voor zaailingen zeker niet aan

te raden aangezien schimmels zich dan makkelijker kunnen nestelen in je toppen met toprot als gevolg..... dus schaf snel een lv metertje aan en zorg dat je lv laag blijft, kan je een hoop ellende besparen.

 

Gr. PF

Share this post


Link to post
Share on other sites

????? je hebt een PH waarde van 7.4 in je medium en je spoelt met kraanwater van PH 8.6 en gaat ervan uit dat je buffertabs de PH regelen, denk dat je daar in de fout gaat. Om je een beetje inzicht te geven in wat bodemleven doet heb ik een PDF-je toegevoegd.

 

http://www.bodemacad...cumenten/67.pdf

 

Bij een biokweek zorgt het bodemleven voor de juiste PH, dus niet specifiek de buffertabs, de buffertabs zijn slechts een onderdeel van je bodemleven, de ideale PH waarde bij een biokweek ligt tussen de 6.3 en 6.8. De PH waarde van jouw kraanwater wijkt behoorlijk af van de standaard PH waarde welke ligt tussen de 7.0 en 7.3. Dus wellicht heb je met het "spoelen" het PH probleem alleen maar gestimuleerd naar een nog hogere PH.

 

Nog meer info...(knip &plak van Sannie's website) De buffer-tablet is speciaal ontwikkeld om nieuwe en bestaande planten te bufferen en gedeeltelijk te bemesten voor een volle cyclus van de plant. De tabletten bevatten een samenstelling van langzaam werkende stikstof, natuurlijke humus zuren en gunstige bodem bacterien. Deze verbeteren de grond en dragen bij aan een goede opname van de mest stoffen, waardoor een gelijkmatige gezonde groei plaats vindt zonder dat de mest stoffen uitspoelen.

 

De buffertabs bevatten gunstige bacterien en samen met de mycorrhiza schimmels zijn ze een onderdeel van het bodemleven in je pot. Dus ik denk dat de PH in je medium nog steeds hoog is waardoor je bodemleven niet in staat is om voedingsstoffen om te zetten naar voor de plant opneembare voedingsstoffen. Ik denk dat je je water moet afzuren met PH- naar PH 6 tot 6.5 zodat de niet opneembare voedingsstoffen vrij kunnen worden gemaakt door het bodemleven.

 

 

Groet PF.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey plantformer,

 

Bedankt voor de info!

Ik ben gisteren even naar de shop geweest voor enkele callibratie voor PH & EC producten en Ph- (GHE).

Na het afstellen van de toestellen kwam mijn Ph van het water op 7.4.

Ik ga deze aanpassen tot 6.5 en hopelijk kan ik nog enkele dingen rechttrekken. Of is dit in dit late stadium verloren moeite?

 

Ook heb ik een weerstation gekocht en de LV schommelt overdag 50% en Nacht 60% dus zit goed volgens mij..

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoelang moeten ze nog? Bij 3 weken nog 1 week afzuren anders gaan spoelen

 

Hoe staat met je plantjes nu? Al rot gezien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een 2 tot 3 weken met spoelen bij gerekend.. Moet agenda nog eens nakijken.

 

Ik heb nog steeds last van bruine blaadjes maar verder heeft de top zelf niets... Alle andere bladeren hebben een mooie groene kleur maar ze krullen wel naar boven dus ik weet echt niet wat het is.. Kan dit Nutburn zijn?????

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wel je water blijven afzuren dan tot het einde

 

Wat is nutburn nou weer dan... ik zie de laatste tijd ook weer termen voorbij komen.... denk dat je nute burn bedoeld, of terwijl "verbrand" blad door overvoeding... tja zou het kunnen zijn, maar denk dat het gissen blijft Phill, deze ronde zo goed mogelijk proberen af te ronden, en op naar de volgende..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gelukkig geen rot erin.. gelukkig maar dat we dat direct konden uitsluiten ;)

 

Zoals PF aangeeft.. gewoon afzuren en alles stabiel houden. Temp bij de toppen meten, niet dat de bladeren door de warmte opgaan krullen want dan drogen je toppen op de verkeerde manier ;)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Medium van alle planten staat nog lekker vochtig dus ik denk dat ik ze vandaag maar 300ML afgezuurd puur water geef :D

 

Ja ik bedoelde Nute burn ... Plantformer! (na al dat opzoekwerk vang je termen op hier en daar) !

 

Ik blijf positief ingesteld en zal deze ronde zo goed als ik kan afronden, en volgend jaar beter doen natuurlijk, mss komt er dan wel een verslagje op WF.

 

Alvast bedankt voor jullie Input en de tijd die genomen geweest is om mij op de goede weg te helpen! :D

 

Greetz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...