Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

SmokeyBear

Voorgroeien Met Verschillende Lichtbronnen

Recommended Posts

Geweldig mooi top verslag SmokeyBear!

 

Dus goed begrijpend de test als beste ledlamp zijn dus met de Kelvin waarden en kleuren respectievelijk:

 

4500 K rood

6000 K blauw

 

De cool white TL van Philips geeft 6500K tl licht bij 18 watt

 

Hoe meer kleuren in het spectrum hoe beter voor de groei en vorming van de plant.

Dit is overigens na te lezen via onderstaande link.

 

http://www.kweekothe...stuurlicht.html

 

De andere testjes gaan we uitvoering bijhouden.Good work men!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben toch wel erg benieuwd wat er gebeurt als je 40 van die nummer 3 lampjes op een paneel schroeft tov een 600w hps... qua kosten valt dat best wel te doen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco:

Ik denk dat je dan beter gewoon 2x 300w grow light kan gebruiken (ongeveer € 70 - 80,- bij aliexpress). Dat licht wordt veel beter verdeeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is wel minder werk ja...

 

Nog een (waarschijnlijk idioot) idee... waarom niet een hele berg van die dingen op een rooster van zeg 1 bij 1 meter monteren, met een frostfiltervelletje er onderlangs om het licht te spreiden. Dan kan je echt op de max gaan zitten qua output wat je planten nog trekken...

 

Nog zomaar een brainfart... als je nou eens een vrij goedkope rgb ledpar neemt uit de disco/eventtechniek, daar kan je zelf de verhouding tussen rood en blauw bepalen met een simpele dmxcontroller, die dingen geven ook een puist licht.. of het de goeie kleur is durf ik alleen niet te zeggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben toch wel erg benieuwd wat er gebeurt als je 40 van die nummer 3 lampjes op een paneel schroeft tov een 600w hps... qua kosten valt dat best wel te doen.

Ben bang dat deze lampjes daarvoor wat te inefficient zijn. Ze leveren hooguit een kwart van het licht van wat je van een HPS mag verwachten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Smokesy Bear,

mooie test!

Lamp 3 is een downlighter terwijl de anderen lampen gewoon peren zijn, welke het licht alle kanten op gooien en hierdoor lichtverlies ontstaat. De peren hadden ook veel dichter op de plant moeten hangen, maar toch, interessant! :tu

Deze test bewijst wat de meeste kwekers al lang weten:

Met blauw licht krijg je korte planten met korte internode en een mooi bladerdek.

Met rood licht, 2900°K zou ik afbloeien, krijg je lange, slungelige planten.

Vandaar dat de meeste (fluo-)kwekers dan ook met 6500°K voorgroeien en met 2700°K afbloeien.

 

Het probleem om met led te kweken zie ik in de missende pieken. Leds geven maar licht van een golflengte, vandaar dat deze gemengd moeten worden. Fluorescent-lampen geven bijna het volle lichtspectrum met meestal drie pieken. Het is een "completer" licht.

Vandaar dat ik nog geen spectaculaire resultaten met led verwacht.

 

Maar, ik laat me graag verassen!

 

Groetels

Torsti

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi verslag kerel!

Zo te zien doet die led groeilamp het echt goed, ben ik blij dat ik 2 15watt led groeilampen heb gekocht met rood 620/630nm en blauw 450/460nm en oranje 610nm

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Torsti, Je hebt ook leds (COBs) met dezelfde soort fluorescentie coatings als TL. Die zijn er ook in varianten die zelfs efficienter zijn dan een Gavita DE HPS.

 

Ik gebruik 50W leds voor mijn zelfbouw led armatuur, maar je hebt ze ook wel kleiner (of groter). Een kleintje zou perfect passen bij deze kleine hokjes.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kastje 1 heeft een 5W COB, met een reflector erom heen, zodat het een spotlight is, net zoals het lampje in kast 3 (maar dat is geen cob).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt. In die lampen met een diffuser erop zal ook een witte COB led zitten neem ik aan?

 

Bedoelde meer een 10W a 15W versie van een 150lm/W COB in plaats van de 5W 100lm/W. Kost wel wat meer, maar dan zal het een stuk harder gaan :)

 

Al zou je eigenlijk ook al 3 van die 5W lampjes moeten hangen voor een eerlijk vergelijk met de 15W growled.

 

De Cree CXB3070 leds die ik heb komen zelfs uit op 170lm/W als je ze dimt naar 16.5W. Volgens de specs geven die dan 2817 lumen. Een Cree CXB3590 5000K op 12W komt zelfs aan de 200lm/W. Met 2 van die leds hadden ze op een Amerikaans forum een voorgroei hokje ingericht.

 

De prijs van de totale verlichting wordt dan wel absurd hoog, want als je het vermogen dimt naar een derde heb je ook bijna 3 keer zoveel leds nodig. Dus ik propageer niet dat dat een economisch haalbare oplossing is, maar stoer is het wel :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet of de lampen met diffuser erop ook een cob led hebben of niet. Maar inderdaad... een 15W moet een stuk harder gaan en zou wellicht nog nèt gaan in dit formaat kastje.

 

Die 15W grow led heeft 5x3w ledjes, meestal houd dat in dat ze effectief een verbruik van 5w hebben (maar dit moet ik nog meten), en niet ook daadwerkelijk 15w verbruiken. Heel verneukeratief allemaal in de led wereld en lastig om een goed onderscheid in te maken of ze het nu over verbruik wattages hebben of maximale performance wattage van de led lampjes die zijn gebruikt.

 

Dat is wel leuk om ook dat in een vergelijk te zien. Dat zijn geen verkeerde waarden.

 

Lol ja idd, zeker stoer :)

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker de chinese cijfers kan je meestal met een kilotje zout nemen is mijn ervaring...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perfecte test, meten is weten.

FOTH heeft natuurlijk gelijk, maar je moet roeien met de riemen die je hebt en hier leer je enorm veel van.

 

Ik ben toch wel erg benieuwd wat er gebeurt als je 40 van die nummer 3 lampjes op een paneel schroeft tov een 600w hps.

 

“What I like about leds is the possibility to spread the light well (if you build it yourself).

It enables me to keep the light 4 inch from the canopy while keeping the RH at 65% without burning the plants.

Instead of 600W I use 350W and the plants get more PPFD's than ever.”

 

Die 350W is actual powerdraw (maar dan geschat:)) en de PPFD gemeten met een Solarmeter.

 

Lamp 3 is een downlighter

 

Met een hoek van precies 60 graden.

Ideaal om een perfecte footprint samen te stellen, het is eindelijk mogelijk om overal dezelfde hoeveelheid licht in hetzelfde spectrum te geven.

Dat werkt veel beter dan mijn inducties, die al veel beter waren dan mijn HPS.

Tot mijn verbazing tegen de verwachting in blijken alleen blauw en rood weer beter te werken dan alle bredere spectrums en combinaties.

 

Met COB geef je veel van de voordelen van led weer weg.

De 3 watt ledjes zijn ideaal, daarna worden ze te inefficiënt en te heet.

 

Het is wel zo dat naarmate je het wattage van de ledjes opschroeft het sneller zal gaan, omdat minder point sources een hogere VPG betekenen.

Het is wat dat betreft een keuze tussen kwaliteit en snelheid.

Gelukkig zijn er nog zat andere mogelijkheden om de snelheid te verhogen, die niet ten koste gaan van de kwaliteit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@BubbleBlower: dank je wel voor je reply. De volgende test, die binnenkort start, zal met stekjes zijn... dus wat dat betreft wordt dat een betere versie van deze test.

Daarnaast komen er nog zeker 2 vervolgtests, maar dan met allemaal verschillende rood/blauw combinaties (en sommige ook nog andere kleuren erbij) en ook verschillende wattages.

Ik ben benieuwd of de 5W leds inderdaad minder presteren, m'n kweek 1,5 die binnenkort start, zal namelijk met 1 300w grow light met 5w ledjes en 1 300w met 3w ledjes zijn (samen in dezelfde kweektent). Ze hebben samen een werkelijk verbruik van 300w. Aangezien ze wel samen in dezelfde tent (1,5x1,5m) hangen is het natuurlijk ook geen 100% goede vergelijking, maar bij de planten helemaal in de hoeken zou je wellicht wel verschil kunnen zien of meten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

whoah!!??? first off all..... geweldig idee helemaal tien punten waard... alleen ik moet je vertellen dat je nutteloos bezig bent.

ik weet namelijk wel waarom die dingen de lucht in gaan, ze hebben een belachelijke hoeveelheid TE WEINIG licht.

niet dat ik hier iemand af wil zeiken of het beter moet weten maar je resultaten zijn weinig waard als het voor een plant gewoon te donker is.

 

dit verhaal is er een van "trust me i'm a engineer"

ik heb eventueel videomateriaal van de metingen.

 

volle zon is geen 20.000 lumen maar 200.000 lumen, lux is overigens hetzelfde.

gelukkig werkt licht exponentieel dus dat scheelt een slok met lampen....ish.

mijn binnen metingen zijn als volgt met een logaritmisch ldr klein model 150 ohm tot 1.5 meg.

hoe lichter het word hoe lager de weerstand, exponentieel wel te verstaan.

 

edit: hier een grafiekje wat ik later heb gevonden dit klopt iets meer.

1 lux = 1 lumen

lux.jpg

 

ik meet van 10 cm onder de lamp en bepaal hier mijn max mee.

binnen 490 buiten 250 let wel dit is een strakblauwe hemel.. het word nooit hoger of beter.

buiten met zeer lichte bewolking 700 dus aanzienlijk minder dan binnen op 10 cm maar op 30 zit ik al op 1100

en buiten is allround van boven tot onder die 700. pas op een buitengemiddelde van 1100 besluit ik

mijn plant binnen te halen want dan ben ik beter af.

volgens wikipedia is een licht bewolkte dag ongeveer 15000 lumen dus heb ik 9 stuks 1152 lumen spaarlampen gekocht.

dit is een totaal vermogen van 130 watt. en het klopt exact met de metingen die ik zelf heb verricht.

 

mijn planten uit zaad gaan allemaal meteen op 24 uur onder dit array van lampen en hebben meestal rond de 5 of 6

nodes voor ze de 10 centimeter bereiken.... allemaal. ik heb er nu twee in het raam staan en jahoor... strekken... waardeloos.

maargoed donkere periode = strekken zo werkt de plant en inderdaad 6 mm tussen de onderliggende nodes.

bizar klein en compact maar godver... potent... damn!

ik ben begonnen op hydroponics en dat rookte heerlijk maar de opbrengst was te laag nu met aarde ga ik als een beest.

 

als ik je een nuttige test aan zou kunnen raden... maar dit moet maar net mogelijk zijn is of je een plant een 4 dagen donker geeft

en daarna gaat kijken hoeveel lichturen je in de bloei kan proppen dus afbloeien op 16/8 of is nog minder mogelijk dan?

de theorie is als volgt.. als het langer donker word moet de plant zijn reserves aanspreken welke hij per dag aanmaakt

in precies de hoeveelheid die hij gister nodig had. ergo zo meet de plant dat het snel langer donker word want

hij komt steeds meer te kort in opslag.

 

de plant gaat in bloei en maakt bloeihormoon aan maar dit doet hij dus als het donker is.

dus het idee, verzadig in vier dagen de plant door hem zichzelf te laten verstikken in bloeihormoon.

de plant krijgt een o.d. aan hormoon, gaat in de bloei en de rest boeit hem niet.

en ga daarna kijken hoe ver je kan komen met licht zonder terugval naar vegetative staat.

is die vier dagen genoeg om brute lumens op je bloeiende plant los te laten?

 

na dit hele verhaal zal ik toelichten met twee stuks film.

https://www.youtube....h?v=UxSYCV6A3Cg

 

mijn onderzoek... een jaar of twee nu heeft me tot dit geleid en ik heb hier alle documenten en meetgegevens liggen mochten

jullie daar intresse naar hebben.

Edited by mosfet
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...