Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo,

Sinds kort ben ik bezig met mijn eerste (buiten)kweek en ik stuit op een paar problemen.

Het gaat om vijf Northern Lights planten (zaailingen) van vier weken oud die sinds twee weken buiten staan in een 50 liter pot.

In deze 50 liter potter zit een zelfgemaakte mix van de growshop die volgens hun vier weken is voorbemest, wat ik betwijfel.

De planten krijgen om de dag ongeveer drie liter water.

Sinds paar dagen geleden ben ik begonnen met voeding te geven.

In het totaal 15 liter geprepareerde water zit 30 milliliter Plagron Grow opgelost.

De pH van mijn bodem en leidingswater weet ik niet, ook is de EC waarde niet bekent.

Volgens het Plagron product hoef ik de pH van het leidingswater niet te corrigeren aangezien de toegevoegde voeding dit al doet.

De vijf planten doen het na mijn mate goed, ze groeien als kool zonder problemen.

De andere twee planten zijn een ander verhaal.

De een groeide als snelste van alle vijf de planten maar begint nu bruine vlekken te vertonen, te hangen en de jonge blaadjes beginnen te vervormen.

Zou het een mangaangebrek kunnen zijn?

Ik verwacht nog wel dat deze plant te redden is doordat ik begonnen ben met voeding te geven.

Plant 3 (1)

Plant 3 (2)

Plant 3 (4)

Plant 3 (3)

De andere plant is er wat slechter aan toe, deze had van vroegs af aan al een groeiachterstand.

Zij heeft meer last van de bruine vlekken en droge bladeren, kan ik komen doordat de bladeren verbranden?

De planten staan op een plat dak dus staan vol en lang in de zon. Ik zorg er wel voor dat de grond nooit uitdroogt.

Plant 4 (2)

Plant 4 (1)

Wat denken jullie dat er aan de hand is?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu ben ik niet echt een buitenkweker.. maar op een plat dak kan het best heet worden. Weet ook niet of het goed is voor die ukkies om in een brandende zon te staan.

 

Hoelang staan ze al in die mix? Want als je potgrond koopt met voeding erin hoef je de eerste weken niet te voeden. Ik denk persoonlijk dat het meer aan het weer licht.. teveel wind of zon.

 

Is 2 weken niet iets te vroeg? Zaailingen laat ik normaal 3 week voorgroeien voor ik ze onder de lampen zet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaailingen kunnen meteen in t volle

Licht.

 

Zie dat je een bitumen dak heb. Ik denk dat het de stralimgs warmte is van je dak wat ze nekt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

in bewolkt licht op een witte tafel meet ik al 27 graden net

 

laat staan op een zwart dak in de volle zon, kun je best 50 meten..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

In het totaal 15 liter geprepareerde water zit 30 milliliter Plagron Grow opgelost.

 

Dit zal niet de oorzaak zijn van je probleem maar toch misschien nuttig voor je. Hoelang doe je met die 15l water ? Want de toegevoegde stoffen zoals plagron grow breken af na 24h.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de reacties!

De plantjes staan op een plat dak waar ze dus van zonsopgang tot zonsondergang licht hebben, dit kan dus te intens zijn voor de plantjes?

Ik dacht namelijk, hoe meer licht ze opvangen gedurende de dag hoe meer fotosynthese ze kunnen ondergaan en dus uiteindelijk groter planten worden dan planten die minder licht opvangen.

Zijn de zaailingen nog te jong voor deze intensiviteit, kunnen ze hier aan wennen?

De potten staan op vier planken die iets van elkaar gescheiden zijn, dus ze nemen niet direct de warmte op van het dak.

De 15 liter water maak ik meteen op, ik verdeel het over de vijf plantjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heb je de mogelijkheid ze te verplaatsen, in de tuin op balkon, of anderzijds dat ze iets minder uur direct licht krijgen?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt me niet het probleem dat ze te veel (direct) licht zouden krijgen.

Misschien dat die dakwarmte wel mee kan spelen, je kan proberen wat extra planken neer te leggen zodat het zwarte wat afgedekt is en kijken of het verandering brengt.

 

Ik denk dat het eerder te maken heeft met veel voeding je in aarde, tenminste met tomatenplanten heb ik het eens gehad dat de bladeren ongeveer net zoals deze gingen krullen.

Bij die tomatenplant had ik toen een dag eerder een hand vol koemest korrels gegooid.

 

Die verbrande puntjes op je bladeren, kan dat zijn dat je daar voedingswater op gemorst hebt?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal proberen om wat meer planken rondom de potten neer te zetten en de potten met een wit materiaal te bedekken zodat de opgenomen warmte geminimaliseerd wordt, Hopelijk zal dit effect hebben.

Helaas heb ik niet de mogelijkheid om ze te verplaatsen, heb heel veel pech met mijn tuin omdat een boom van de buren grotendeels van de dag de zon blokkeert.

Ik zal gedurende de dag wel even in de gaten houden hoe het licht valt, misschien is er een andere optie.

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat ik voedingswater over de bladeren gemest heb, aangezien ik het altijd zorgvuldig rondom de stam doe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

desnoods een paar andere planten er omheen, dan kunnen ze de hitte delen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb maar witte lakens neergelegd, kijken of het verschil gaat maken.

DSC 0069

Het opkrullen van jonge bladeren, is dit normaal of kan dit dus ook komen door de hitte?

 

Plant 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...