Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

@Colubedy, Ah zo bedoelde je 1 led. Als je 50W wilt hebben dan moet je die COB op 1.4A draaien. Kom je iets over de 116umol/s uit. Dat is dan niet genoeg voor 150umol/s toch? laat staan dat je dat haalt op 0,7A of 1A.

 

Al denk ik dat 116umol ook wel zat is voor een 40x40 hokje hoor. Andere optie is om voor de CXB3590 te gaan. Die is wat groter en geeft dan ook iets meer licht dan de CXB3070. Een CXB3590 op 1A (=80W) geeft 160umol/s.

 

Hoe het dimmen werkt hangt van de drivers af. De Mean Well drivers zijn er vaak in verschillende uitvoeringen. Een "A" model waar een potmeter in de behuizing zit die je kan verstellen of een "B" uitvoering waar je extern een potmeter of stuursignaal op kan aansluiten.

 

De voedingen die ik gebruik doen het alleen niet met 1 led. Daar moeten er minstens 2 aan.

 

 

@Mr. Black Cat, Bedankt :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Colubedy, Ah zo bedoelde je 1 led. Als je 50W wilt hebben dan moet je die COB op 1.4A draaien. Kom je iets over de 116umol/s uit. Dat is dan niet genoeg voor 150umol/s toch? laat staan dat je dat haalt op 0,7A of 1A.

 

Al denk ik dat 116umol ook wel zat is voor een 40x40 hokje hoor. Andere optie is om voor de CXB3590 te gaan. Die is wat groter en geeft dan ook iets meer licht dan de CXB3070. Een CXB3590 op 1A (=80W) geeft 160umol/s.

 

Hoe het dimmen werkt hangt van de drivers af. De Mean Well drivers zijn er vaak in verschillende uitvoeringen. Een "A" model waar een potmeter in de behuizing zit die je kan verstellen of een "B" uitvoering waar je extern een potmeter of stuursignaal op kan aansluiten.

 

De voedingen die ik gebruik doen het alleen niet met 1 led. Daar moeten er minstens 2 aan.

 

 

@Mr. Black Cat, Bedankt :)

 

 

Haha ik zag het, tijdens het typen van m'n verhaal dacht ik dat het dus 2 leds moesten worden van beide 0,7 - 1 A. Dit ben ik vergeten erbij te zeggen. Bedankt voor je antwoorden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

2 leds komt dan niet mooi uit op een vierkante ruimte lijkt me? Dan is een enkele 3590 wellicht handiger. Of 4 stuks CXB2530. Komt in alle gevallen uit op ongeveer 80 euro aan leds (CXB3070 is ongeveer 40 euro, CXB3590 80 euro en CXB2530 20 euro).

 

De techniek in die dingen is verder hetzelfde, maar op de grotere COBs zitten meer diodes onder die gele cirkel dan bij de kleinere.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prachtig mooi veldje heb je daar weer te staan!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier staan ze bij elkaar.

 

HTB159GqHpXXXXXAXpXXq6xXFXXXp.jpg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog maar een laatste een update van de Chocolope kweek. Deze nadert ook het einde. Ze staan nu 60 dagen (krap 9 weken) op 12/12.

 

Overzichtje van de hele tent:

gallery_37858_18124_113723.jpg

 

Ben denk ik iets te vroeg over gegaan naar 12/12, maar ik zit ook wel met een wat krap schema om de boel op tijd te ontruimen voor de CV monteur.

 

Toppen staan nu wat meer overeind dan vorige keer met scrog:

gallery_37858_18124_74442.jpg

 

Had de circulatie fan op een gegeven moment wat te hard gezet. Daar is het blad wat door uitgedroogd.

 

Ook wel een vreemd effect dat de planten recht in het pad van de fan (midden van de tent) nog vol groen blad hadden en de planten die wat buiten de luchtstroom staan hadden ineens enorme tekorten (lijkt vooral magnesium tekort). Was in een dag of 2 gebeurt.

 

 

Begint her en der al wat amber in te komen:

gallery_37858_18124_99684.jpg

 

gallery_37858_18124_119416.jpg

 

Had nog wat laatste stekken genomen voordat de moeders opgeruimd werden. De Chocolope stekken vielen weer direct flauw na het knippen:

gallery_37858_18124_36706.jpg

 

Links dus de Chocolopes en rechts Buckeye Purple stekken.

 

Trekt met een paar dagen wel bij overigens, maar ik vind het wel een vreemd gezicht.

 

Die stekdingetjes is ook een nieuw probeersel trouwens. Zijn een soort witte sponsjes die je ook als schuimkraag zou kunnen gebruiken in de bubblecloner. Heb daar met de 3D printer een hulsje omheen geprint zodat de wortels er alleen aan de onderkant uit kunnen komen om de stekken er ook weer makkelijk uit te kunnen halen.

Edited by Wietefras
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zien er heerlijke toppen uit! Kan enkel beamen wat de rest zegt.. Mooi veldje!!

Succes met de stekken ook.

 

Grts WaB

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, ik dacht ik doe ze weer wat groter. De moeders gaan toch de deur uit, dus die konden wel wat schade hebben.

 

Al zijn ze voor mijn doen niet eens zo heel groot. 15cm waarvan 9cm boven de bak uit steekt.

 

Paar dagen later staan ze er zo bij met wat verschrompeld blad maar wel weer overeind:

gallery_37858_18124_74814.jpg

 

Die witte sponsjes bevallen me nu al niet zo. Ze worden niet goed door en door vochtig. Alleen de onderkant wordt zeiknat door het opspattende water van de luchtbellen, maar de bovenkant blijft kurkdroog. Dat schiet dus niet op met wortelen binnen in de schuimpjes (wat wel de bedoeling is)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die witte sponsjes had ik gebruikt bij mijn kratky en vanaf gestapt. Ze wortelen niet mooi en blijven niet mooi overal vochtig. Duurt ook veel langer om erdoor te groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou precies. Dat is ook wat mij opvalt. Jammer, want het zijn op zich wel handige dingetjes. Als ze zouden werken althans :)

 

Ze werken bij mij nu mee als de neopreen kraagjes. De stekken steken er ver genoeg door om wel nog wat ruimte te hebben voor wortels. Neem aan dat het dus wel goed zal komen.

 

Misschien dat het beter werkt als ze ook van boven wat bevochtigd worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En weer een geslaagde kweek onder LED zo te zien. Ziet er goed uit!

Ja lastig die CV monteurs / schilders, je moet toch altijd goed plannen.

 

Alles afbreken / opbouwen en dat voor een bezoekje van meestal nog geen kwartier, maar better safe dan sorry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb het blad bovenin wel nog net een beetje verpest door de fan te hard te zetten, maar het gaat best lekker ja. Ruikt goed, smaakt goed, mooi zacht. Ben er erg tevreden over. Toppen zien er ook beter uit zo overeind in plaats van plat gebonden op het net.

 

Denk wel dat het gewicht wat minder gaat zijn omdat er wel erg veel licht door heen valt. Had dus nog wel iets langer kunnen voorgroeien, maar goed daar had ik dus geen tijd voor ook. Volgende keer maar weer :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik bedoelde de toppen en zo vlak voor een oogst maken een paar kano's ook niet meer zo veel uit.

Toppen op het net ben ik ook geen fan van. Met een beetje pech is de onderkant niet te roken.

 

Ben benieuwd hoeveel er af komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja de toppen gaan zeker goed. Doordat het net nu niet zo dicht zit worden ook de toppen onder het net beter belicht en ik heb daarom ook een stuk minder gedieft.

 

De bedoeling was dit keer eigenlijk vooral om te kijken wat het verschil is qua opbrengst tussen scroggen (vorige ronde) en supercroppen (deze ronde), maar zoals gebruikelijk heb ik weer meerdere dingen veranderd dus het zal wel niet veel zeggen zo.

 

Als ik de boel weer ga inrichten dan wil ik een rechthoeking hok maken (wellicht garderobekast) waar ik dan twee systemen naast elkaar kan draaien die ik dan goed met elkaar zou kunnen vergelijken. Bijvoorbeeld de ene helft wel met bloei simulator en de andere helft niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nog een allerlaatste update van de Chocolope stekken kweek (2e ronde van deze Chocolope zaden). Ze hebben nu bijna 10 weken op 12/12 gestaan en 8 weken echte bloei laten zien. Een dezer dagen gaan ze om.

 

Heb de hele kweek de EC laag gehouden, dus de herfst is er wel flink ingekomen:

gallery_37858_18124_173757.jpg

 

Als het licht uit gaat krijgen de planten een portie FR licht om het Phytochroom sneller over te schakelen naar de "bloei" stand:

gallery_37858_18124_1317.jpg

 

Toppen zijn flink aan het aandikken geweest:

gallery_37858_18124_18099.jpg

 

gallery_37858_18124_172545.jpg

 

De kleintjes zijn ook mooi compact:

gallery_37858_18124_22182.jpg

 

gallery_37858_18124_104573.jpg

 

Leukste is toch altijd het kijken naar de trichomen. Dat is toch wel het speciaalste aan wietplanten:

gallery_37858_18124_120887.jpg

 

gallery_37858_18124_112505.jpg

 

gallery_37858_18124_112371.jpg

 

gallery_37858_18124_142090.jpg

 

Zie er wel veel milky in dus het is er wel klaar voor, maar ik heb wel het idee dat als het nog een week (of twee) langer had gekregen dat die calyxen met witte pistils nog wel wat aan zouden dikken. Het is wat het is.

 

:edit: Was ook nog bezig geweest met de Arduino en 3D printer.

 

Heb eindelijk mijn FLIR camera aan de praat. Heeft een tijdje geduurd voordat ik een werkend Arduino Due bordje had. Al bleek het bordje waarvan ik dacht dat het stuk was het achteraf toch gewoon weer te doen.

 

Heb de data van de FLIR sensor even in Excel geplakt en een conditioneel kleurtje op gezet:

gallery_37858_15776_34568.jpg

 

Heb ook een TFT touchscreen aangesloten op de Arduino. Nou die twee nog "even" samenvoegen en ik heb een infrarood warmtebeelden camera. Wil graag kunnen zien of de temperatuur over het bladerdek een beetje netjes gelijk is en ook wil ik gaan testen met koelingsopties voor de leds. Wil dan wel goed kunnen volgen wat de temperatuurverschillen zijn.

 

Trok laatst weer zo'n goedkoop lichthangertje stuk, dus ik dacht om zelf maar eens iets stevigers te printen:

gallery_37858_15776_32627.jpg

 

Moet nog even een trekveertje op, maar deze dingen zijn wel flink stevig.

Edited by Wietefras
  • Like 6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mooi dat bos met paddenstoelen. Volgens mij kunnen ze inderdaad nog wel een weekje langer.

Heb je wat meer info over die FLIR sensor? Ik heb een keer zo'n DIY gezien, maar dat deden ze met één FLIR pixel en dan een PTZ die dan het beeld scande.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja dat heb ik ook overwogen. Had ook zo'n PTZ bracket gekocht voor de IR thermometer, maar toen zag ik de Lepton FLIR sensor langs komen en een leuk bordje erbij dat je het zogenaamd zo in een Arduino kon steken. Die maakt een 80x60 warmtebeeld.

 

gallery_37858_15776_38050.jpg

 

Achteraf was het makkelijker geweest om een FLIR ONE te kopen. Prijsverschil is 75 of 100 euro, maar dan heb je een complete oplossing met software die je zo op je telefoon aansluit. Toendertijd hadden ze echter alleen een iPhone versie. Inmiddels hebben ze natuurlijk ook een nieuwere versie met 160x120 resolutie. Tsja.

 

Voordeel van zelf bouwen is dat het ding eventueel wel aan de datalogger kan. Heb met de IR thermometer toch altijd het gevoel dat die mogelijk de verkeerde temperatuur geeft. Met die FLIR zou dat beter te controleren zijn.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moest de kweekruimte ontruimen, dus de hele boel is gisteren om gegaan na 10 weken 12/12 en 8 weken echte bloei

 

Had nog wel een weekje langer gemogen waarschijnlijk. Al begonnen ze ook ineens veel minder te drinken.

 

De planten hangen in hun geheel op de kop. Heb alleen de fan leaves eraf getrokken. Hield zo krap 4 kilo nat over. Een vorige keer onder HPS was het van nat naar droog gewicht een deling door 6,5 a 7, maar goed dit is onder led. Welicht dat dat nog scheelt. Lijkt er sowieso op dat het wel weer een flinke oogst is voor een 400W lamp.

 

Stel toppen zagen er wat verdacht uit met bruine blaadjes. Kon ze er niet zo uittrekken, maar heb ze voor de zekerheid toch maar uit elkaar geknipt. Gelukkig was het geen rot, maar gewoon verdord blad. Maar goed beter nu checken dan dat het toch rot blijkt te zijn en dat de hele top door rot.

 

De stammetjes waren ook weer lekker dik:

gallery_37858_18124_84273.jpg

 

Binnenkant is al wat bruinig doordat ik het een dag had laten staan. Dat was meteen na het oogsten wel nog wit uiteraard. Grappig ook wel dat er nog steeds wat water uit sijpelde. Dat blijft blijkbaar toch nog een beetje door gaan terwijl de rest van de plant eraf is :)

 

Alvast wat voorlopige conclusies van wat ik deze kweek geprobeerd heb:

- Ik had iets korter voorgegroeid dan vorige keer en dat was iets te kort denk ik. Zag toch teveel licht op de vloer vallen.

- Supercroppen bevalt me toch beter dan scroggen. Al vermoed ik dat scroggen voor de opbrengst wel beter is.

- Vorige kweek met Pond Saver had ik een sterk oplopende EC. Tot wel 3,0 aan toe (ik gaf 1,2 a 1,3). Nu zonder Pond Saver had ik daar geen last van.

- Afgezien van bij het overzetten van de voorgroeibak naar de afbloeibak heb ik ook geen wormencompostthee gegeven. Wortelschade is altijd een recept voor ellende in DWC, dus dan is wat wormencompostthee echt wel nodig.

- Door die hoge EC had ik vorige keer wel een beetje scherpte in de wiet. Twee weken spoelen hielp toen voor geen meter, dus spoelen doe ik niet meer. Ik heb deze kweek de EC constant laag gehouden (1,0 tot 1,1) en daarmee was de scherpte weg. Ben alleen wel bang dat ik het wat overdreven heb, want de planten waren wel heel erg geel op het eind.

- Zeewierkalk in plaats van Ca15 (calciumnitraat) beviel heel goed. Al stijgt de pH er wel wat van, maar dat is in de bloei ook wel handig als de pH van nature wat daalt. Dit keer geen calcium tekort meer gezien.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

4000 / 7 = 571 / 400 = 1,4G/w. Dat is toch meer dan goed, maar als de toppen zoals verwacht minder vocht hebben dan wordt het een nieuw record?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb geloof ik wat gemist.

 

Mooi veldje had je daar staan, en het lijkt ook een mooie eindscore te worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Kaak, Nou inderdaad :)

 

@Cabis, Vorige keer had ik 550g dus 571g zou al een record voor mij zijn, maar ik wacht het maar even af. Moet ook wel even kijken hoeveel fluf er nou op zit. Heb wat minder gediefd dan de vorige ronde omdat ik voor mijn gevoel wat te vroeg was omgeschakeld naar 12/12 en het licht nogal door de planten heen viel tot op de grond.

 

Ik weet niet of de toppen minder vocht hebben. Geloof dat ik de vorige keer ook wel op een vergelijkbare nat naar droog ratio uit kwam als daarvoor onder HPS. Al ging dat toen om losse toppen die ik op een netje droogde. Dit keer zijn het hele planten en dan gaat er natuurlijk nog wel een stuk meer vanaf.

 

@bosrand, Ik heb er ook niet echt een verslag van bijgehouden. Was toch weer dezelfde soort op hetzelfde hydro systeem met hetzelfde led armatuur :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@wietefras.. very nice setup, and grow

 

I m trying so hard with googletranslator but i dont understand..

can I ask: u divide 7-6.5 wet buds or trimmed plants with a stem?

 

thanks hidro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...