Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

..cooltube idee leek me ook wel wat, maar al die buizen door de tent...

 

gallery_17791_18451_5241.png

 

Ik had zoiets in gedachten. En dan een rechthoek, ik denk erover twee rijen van 4 leds te gebruiken. Is dan meteen het frame.

 

 

De vraag gaat alleen worden wat de diameter van de buis moet zijn. Keuze genoeg, alleen bij een te dunne buis zal de lucht vel herrie geven gok ik. En de temp van het element, vooral daar waar het contact met de pijp heeft mag niet >90°C worden.

En laat dat nou net de plek zijn waar het element het warmst is.

 

 

Had je al een idee over het dimmen met de Arduino? Deze kwam ik hier tegen.

 

Conversor%200-5v...0-10v.jpg

 

 

@oude rocker, Bedankt voor dit tip. Heb er net even mee zitten spelen en dat ging inderdaad vrij eenvoudig. Daar ga ik vast wat meer mee doen....de eerste 30 dagen. Beetje kostbaar :(

 

Cabis.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Crimson Fart, Ja het had nog wel wat beter gekund waarschijnlijk. Hopelijk deze ronde dan :)

 

@Cabis, Die fans van mij verplaatsen nauwelijks lucht op 5V. Dus blijkbaar koelen die leds vrij makkelijk.

 

Ben benieuwd hoe je cool tube idee bevalt. Wil daar ook nog wel wat mee gaan experimenteren. Ik zou in plaats van de T-stukken iets willen printen voor over de koelblokken die ik nu heb. Ben benieuwd wat dan het beste/makkelijkste koelt.

 

Die PWM oplossing ziet er simpel uit inderdaad. Ik had voor een fan controller met 0-10V signaal ook zoiets gedaan met een stappenmotor driver chip.

 

Ik had ook een schema ergens om het zonder extra 10V te doen. Een transistor zorgde dan voor de versterking naar 10V dacht ik. Moet ik nog even opzoeken. Met zo'n driver chip is wel veel simpeler. Ben zelf niet zo thuis in analoge elektronica.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Allemaal heel interessant Wietefras,maar jammer genoeg niets voor mij,ik ben een leek op gebied van elektro

ooit als de prijzen normaal worden,schaf ik mij een ledpaneel aan,de resultaten zijn er alvast genoeg te vinden

 

greets

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let wel op dat er een hele hoop troep zit tussen de led verkopers. Met de goedkope rommel armaturen mag je blij zijn als je 0,5 a 0,75g per watt haalt. Op zich ook niets mis mee als je dat voldoende vindt, maar reken niet op de record oogsten die ze je proberen voor te spiegelen met hun leugenachtige marketing verhalen.

 

Ik gebruik kwaliteitscomponenten en zo'n 400W paneel kost je een paar duizend euro als je iets vergelijkbaars in de winkel wilt kopen.

 

Het is helaas vrijwel onmogelijk om de led armaturen op waarde te schatten op basis van de marketing verhalen van de webwinkels. Prijs zegt ook weinig, want ze vragen ook doodleuk honderden euro's voor een goedkoop import paneeltje uit China wat nauwelijks beter werkt dan een T-neon armatuur.

Share this post


Link to post
Share on other sites
...Ben benieuwd hoe je cool tube idee bevalt

Dus het koelelement wordt niet warm. Dan is de PVC buis dus een mogelijkheid uiteraard wel met een paar DS18B20's just incase....

Ik heb ook de waterkoeling optie onder de loep genomen. Ik weet het niet...kan redelijk prijzig worden en als er iets gaat lekken dan heb je koelvloeistof op je planten. Hier moest ik wel om lachen:

 

2015-05-18-05-39-327.jpg

 

 

 

... iets willen printen voor over de koelblokken ...

Vandaar dat ik waarschijnlijk kies voor bestaande PVC stukken. Het onderste been van het T stuk zaag ik dan wel wat korter.

 

 

... transistor zorgde dan voor de versterking naar 10V ... zelf niet zo thuis in analoge elektronica...

Die schakeling heb ik gezien maar de ICL7667 oplossing spreekt me meer aan. Hij meette uiteindelijk 0,6 .. 10V met 0 .. 5V.

Bij gebruik van transistoren moet je weer puzzelen. Ik ben best wel fan van dat soort handige chips en ben zelf ook niet handig met het analoge spul.

 

Ik zat ook nog te denken dat het nu wel eenvoudig wordt om een seizoen te simuleren. Of dat beter voor onze plantjes is weet ik niet, daar moet ik me t.z.t. ook maar eens in verdiepen.

 

De drivers, waarvan ik dacht dat ik daar het langst op zou moeten wachten worden begin volgende week geleverd. 3070 AD's zijn inmiddels ook onderweg. Koelribben en chipholders moet ik nog bestellen.

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je mazzel met die drivers inderdaad. Ik kreeg vlak voor het eind van mijn kweek de voedingen pas binnen die ik eerst had besteld.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo weer terug van een korte reis en heb wat zooi besteld om verder te klussen.

 

Kon nu ook het schema wat ik bedoelde even opzoeken:

gallery_37858_15776_104.gif

 

De resulterende versterking van de opamp is dan (1+R1/R2). Dus als R1 en R2 gelijk zijn dan is dat 2. Zo verdubbel je dus het voltage en maakt je eenvoudig een 10V PWM signaal uit een 5V PWM signaal. Althans dat is de theorie :)

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wacht wel even of de theorie in de praktijk ook werkt ;)

Wel een werkje om alles bij alkaar te zoeken, maar inmiddels is het onderweg. Drivers waren er dus als eerste.

 

Ook veel gelezen inmiddels man man. Van LEDS tot houders tot koeling...

 

Uiteindelijk ga ik voor een soortgelijke oplossing als jij die hebt gemaakt. Ik moet alleen nog weten wat de doorsnede van één lichtbundel is op de optimale afstand van de planten. Had jij ze niet op 40CM hangen?

 

Hoe ben jij te werk gegaan? Eerst de lichtbundel doorsnede en toen uittekenen?

 

gallery_17791_18451_3204.jpg

Dit gaat mijn verdeling worden, afhankelijk van de lichtbundel. De rechthoekige vlakken zouden alu plaaten moeten worden was de gedachte zodat de warme lucht niet rechtstreeks op de planen gericht is.

 

Maar dat kan later nog. Ik verwacht eigenlijk een stuk minder problemen met de warmte.

Binnen in de tent zorgen 6 Antec TrueQuiet 120 fans (gelijmd in een blok van 3x2 fans) voor het briesje.

 

Ik draai ook eigenlijk nooit 24/0 of 18/6, alleen tijdens de ontkiemfase staan ze 24/0 onder 2x55 TNeon. Een week max daarna gaan ze op 12/12 onder 600W HPS en straks de COB's.

 

Te vaak al meegemaakt dat de eerste weken bloei veel te veel groei opleverde. Zeker sinds ik ben overgestapt op water van onder.

Voorheen met z'n allen in één voetenbad, nu iedere dame haar eigen poel (smartpot in autopot).

 

Enfin, eerst maar eens wachten op alle spulletjes.

 

Cabis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb de leds op 20cm boven de top van de planten hangen en heb gewoon de leds gelijkmatig verdeeld over de ruimte.

 

De leds hoger hangen gaf wel een iets betere lichtverdeling, maar uiteindelijk ook minder licht. Al moet ik zeggen dat het ook best lastig te meten is allemaal. Mijn lux meter heeft namelijk erg last dat die vooral het licht meet wat er recht van boven in valt. Recht onder een led werkt dat dus wel goed, maar tussen de leds in niet. Als ik die meter dan een beetje schuin houdt richting een led dan schiet de lux waarde ineens weer omhoog. Heb dus niet het idee dat dat nou echt een betrouwbare waarde oplevert voor wat het blad daadwerkelijk aan licht ontvangt.

 

Wil eigenlijk nog een keer een grote plaat erin leggen en daar dan een (onderbelichte) foto van maken. Dat zou een beter beeld moeten geven van de lichtverdeling.

 

De nieuwe stekken zagen er overigens wel wat beroerd uit nadat ik thuis kwam. Twijfelde nog of dat kwam doordat de leds er te dicht op hingen of dat er iets mis is met de bak water waar de planten in staan. De pH loopt namelijk ook vrij snel op. Beetje oplopende pH is wel gebruikelijk tijdens de groei, maar het gaat wel erg hard en na een paar dagen afwezigheid zat het op 6.8. De EC is wel stabiel zo rond de 1.2.

 

Volgens de lux meter krijgen ze nu maximaal iets van 50.000 a 55.000 lux en daar zouden ze toch gewoon tegen moeten kunnen lijkt me. Ik hou het dus maar bij die 20cm afstand en ga wel wat aan de pH/voeding doen.

 

gallery_37858_18124_147269.jpg

 

gallery_37858_18124_26304.jpg

 

Het is de nieuwe uitgroei die wat bleek is en die zit ook onderaan de plant wat verder van het licht af. Een hoge pH zou de ijzeropname beperken en met bleke uitgroei als gevolg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch zien ze er niet verkeerd uit Wietefras!

Ik ga denk ik begin volgend jaar ook maar is knutselen met led, kan dan mooi voor het warme weer wat moois in elkaar geflanst hebben :)

Edited by Dries_grower

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, het valt inderdaad wel mee. Dat is het nadeel als je er even niet elke dag bij bent om ze in de gaten te houden.

 

Ik heb nu de leds zo aangesloten dat de linker en de rechter helft ieder op een eigen voeding zitten. Misschien ben ik een mierenneuker, maar achteraf denk ik dat ik beter de 4 leds in het midden op de ene voeding en de 4 leds op de hoeken op de andere voeding had kunnen doen. Dat had me toch een paar weken 200W aan stroomverbruik gescheeld (door de hoeken uit te laten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is helemaal geen slecht idee, als ze dicht bij elkaar staan.

Mijn potten staan min of meer zoals in de tekening en kan ze niet echt heel dicht op elkaar zetten.

 

Sinds ik geen 18/6 meer draai scheelt het ook behoorlijk.

 

Ik vind je planten er niet echt slecht uitzien. De middelste lijkt wel een stuk donkerder.

 

Cabis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die Choco die ik geproefd heb smaakt toch wel echt naar chocolade, thanxs

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Cabis, Ja ik zou ze ook liever wat uit elkaar zetten. Het is nu ook wat te lastig om ze te verkassen naar een ander systeem doordat de wortels niet meer door het plantgat heen passen. Ben er nog niet helemaal uit waar ik nou naartoe wil.

 

Zou ze inderdaad ook gewoon wat langer in het voorgroei hok kunnen laten staan en dan alleen op 12/12 in het bloeihok.

 

De planten zijn ook wel weer wat bijgetrokken inderdaad. Het kleurverschil is op de foto ook wel wat anders goed te zien dan in het echt.

 

@miramar, Ah ok, bedankt. Ja ik ben niet zo best in het herkennen van smaakjes :) Het cured ook mooi. Ben benieuwd wat dat nog gaat doen met de wiet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Over die koeling: is het geen optie om de leds direct op een aluminium koker 50/50 te monteren en daar de koellucht doorheen te blazen, of zal de temperatuur direct onder de leds dan te hoog oplopen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou verwachten dat je wel iets aan vinnetjes nodig hebt om genoeg contactoppervlak te krijgen tussen het metaal en de langsstromende lucht, maar wellicht dat het ook gewoon werkt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hou het verder in de gaten Wietefras en er is idd veel rubidch onder de geldwolfen handelaren,maar daar trappen wij niet in,voorlopig knalt hps ook nog voldoende

 

grtz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precies. Er zijn nog maar weinig leds die het beter doen dan een HPS en die kosten veel geld. Dus als je geen problemen hebt met de warmtestraling dan ben je toch doorgaans beter af met die HPS.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen cooltube, maar kan het wel worden mocht dat nodig zijn:

 

gallery_17791_18451_369157.png

 

 

gallery_17791_18451_158278.png

 

 

gallery_17791_18451_523559.png

 

 

gallery_17791_18451_339864.png

 

 

Ledhouders verwacht ik pas volgende week, maar moet nog wat electra toevoegen. Plaat geeft wel extra koeling verwacht ik.

 

Cabis

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aluminium geleid wel goed warmte en voert het ook goed af dus dat verwacht ik idd ook wel, ziet er goed uit man!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ziet er goed uit inderdaad. Mooie goten. Ziet er ook heel strak uit als het klaar is en je alles kan verbergen.

 

Vraag me alleen af waarom je de koelers niet een kwartslag beht gedraaid? Ik heb de vinnen in de lengterichting van elkaar zodat ik er makkelijker doorheen zou kunnen blazen als ik er ooit een "cooltube" op zou zetten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat was ook mijn eerste gedachte, waarom niet een slag gedraaid :whistle:

Maar goed, de gaten zaten er al en het deel dat door de plaat steekt is niet vierkant. Mocht het echt zover komen dan pas ik ontwerp wel iets aan.

 

De u groeven zijn makkelijk voor de bedrading. Het ene gootje voor de niet ongevaarlijke LED power line, de andere voor de fanpower en DS18B20's.

 

Heb jij de fans gewoon op 5V aangesloten of gebruik je de PWM van de fans?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, vandaar :)

 

Ik kon de bedrading voor de leds ook wegstoppen in de U-profielen van het frame, maar die vreselijke fan kabeltjes hangen er nou maar een beetje lukraak overheen. Beetje jammer maar ach.

 

Ik zat nog te twijfelen hoe ik het ging koelen en of aansluiten op de Arduino's. Ergens zou ik het wel grappig vinden om per led een Arduino Nano te hebben en dan de fan tacho, PWM en het "forward voltage" van de led (voor de temperatuur) te kunnen controleren. Heb gelukkig mijn natuurlijke neiging, om alles overmatig complex te maken, kunnen weerstaan en ben er gewoon zo zonder fratsen mee gaan draaien. Anders had ik nou geheid nog niets werkend gehad :whistle:

 

Maar goed, de fans zitten daardoor dus ook gewoon op een vast voltage. Op dit moment 5V inderdaad.

 

Kwam ook weer even een spoedklus tussendoor dus de koperen plaat ligt ook nog te wachten op tijd om met waterkoeling te gaan testen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er zijn altijd wel addons voor lopende arduino's te bedenken.

Ik gebruik zelf altijd de pro mini clone en ga wel per array van 4 LEDs een controller maken.

 

On/Off via SSR en 4x DS18B20 om te kunnen sturen als er wat te heet wordt. Dimmer functie voor de meanwell ben ik nog niet helemaal uit.

 

PWM zou ook niet zo'n probleem zijn want de mini heeft 6 PWM's. Maar dan komen er weer een paar transistoren bij.

 

De tacho is een nice to have maar wel lastiger met één pro mini. Van die fv snap ik niet. Wat wil je daar precies mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sorry, ik bedoel ook de Pro Mini.

 

De Vf geeft je de temperatuur van de led.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...