Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Ja het forum helpt enorm om snel dingen te leren. Ik kijk ook op andere forums rond. Zeker voor led en hydro vind je vaak meer info op de forums uit de VS.

 

Als je meer een bio grower bent dan zit je op een forum als dit beter heb ik het idee.

 

Weet niet of de voeding nou echt veel uit maakt. Al die cannabis voedingslijnen zullen toch wel werken. Alleen geen "bio aarde voeding" gebruiken in een hydro kweek uiteraard.

 

Het is wel logisch dat de planten onder led minder verdampen, want de warmtestraling van de lamp is veel minder. Dat is nu wel even iets waar ik mee worstel ook. Ik moet de afzuiger haast uit zetten om de temperatuur in het hok een beetje op peil te houden. De afzuiger staat nou op 30%. Alleen zit dan de luchtvochtigheid wel omhoog.

 

De temperatuur op tophoogte (gele lijn) zit nu zo rond de 27 graden en de LV (lichtblauwe lijn) rond de 60 a 70%:

gallery_37858_18124_49115.png

 

De LV in de ruimte is waar de tent staat was over de dag door regen) ook wel erg gestegen, maar ook toen de LV daar nog tegen de 40% zat was de LV in de tent ook over de 60%.

 

Het verschil in temperatuur tussen lamp aan en lamp uit is me ook wat te klein eigenlijk. Maar goed het is in mijn kweekruimte (op zolder) nou eenmaal 24 graden.

 

In de grafiek zie je wel de planttemperatuur (groene lijn) omhoog schieten als de lamp aan gaat. Wat dat betreft reageren de planten dus wel vergeljkbaar op de led lampen als op HPS. Ze moeten echt eerst even de wateropname en verdamping starten. In de 1 a 2 uur vanaf dat ze "wakker" woren totdat ze vol verdampen zie je dan de temperatuur even oplopen en later weer dalen.

 

Ook zie je dat de verdamping aan het eind van de "dag" weer afneemt. De LV daalt dan en de temperatuur loopt op. Ook dat had ik bij HPS.

 

 

Was gisteren bij een meeting met Elmo en hij had op een plant ook een blaadje met een calcium tekort. Op de achterkant van dat blad zaten dezelfde "brokjes" als ik op mijn blaadjes zag. Die bultjes op de achterkant van het blad zijn dus blijkbaar ook een normaal gevolg van een calcium tekort.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zeker weten mijn 1e account hennep gerelateerde zaken geen moment spijt, veel geleerd niet behoefte elders aanmelden houd graag alles op een plek. Kweek wordt biologisch veel ervaring tuinieren hebben grote moestuin kweken jaren plantaardig, heel veel voeding en grond kan worden toegepast kweken van hennep. Groot voordeel bespaard hoop kop zorgen genoeg zaken anders zijn, PH en EC waarde's groei en bloei programma enz... zaken wat de toekomst laat blijken. Keep it simple geen stress kip houd mij lekker bezig verrijken informatie bespaard hoop fouten in de toekomst. Voeding maakt niet het verschil wanneer planten niet bij voeding kunnen krijg je altijd problemen, moet wel zeggen "versneden" voeding van minder kwaliteit maak zeker wat uit. Het een is niet het andere verschil per merk algemeen minimaal genoeg geëxperimenteer in de tuin. Bijvoorbeeld huismerk voeding zijn niet altijd vergelijkbaar met A merken ook omgedraaid het geval. Ouders hebben mij veel geleerd helpen mij waar mogelijk geen overbodig luxe.

 

Kort gezegd goed gevoel en resultaten bij een bepaald lijn voeding waarom veranderen. Zoals jij laat zien GOED LED installatie minder warm I.v.m goedkoop LED installaties produceren meer warmte (correct me if I am wrong). Niet efficiënt met licht productie verbruiken veel stroom omgezet in warmte minder sterk lichtintentitijd (duidelijk geworden reacties). Brainstorm misschien warmte installatie in de tent hopelijk houd dit temperaturen op pijl compensatie (ventilatorkachel)? Eerlijk gezegd geen kennis precies advies geven hard op denken hoop dat het bij jou lampje laat branden niet geschoten altijd mis. Bedank het volgende natuur komt zon langzaam op en af kweekruimte's knalt het licht sneller aan vertragen mogelijk (licht langzaam aan/uit gaat)? Hoop dat je hier wat mee kan heel veel succes 😀

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ik wat meer aan de luchtcirculatie moet doen in de tent. Mijn plan was om wat warme lucht van bovenuit weer terug onderin te blazen om zo de temperatuur in de hele tent wat meer gelijk te krijgen. Al vraag ik me daar nu wel bij af of ik dan geen problemen krijg met de luchtvochtigheid.

 

Ander idee wat hier ook al langs gekomen was is om de warme lucht van de leds met een soort cooltube buizen systeem af te blazen met buitenlucht. Wellicht dat ik dat beter kan gebruiken om deels weer in te blazen zodat er droge warme lucht binnen komt in plaats van dat er vochtige lucht rond blijft draaien in de tent. Dat is wel een nogal forse aanpassing omdat dan alle led koelers in een afgesloten buizensysteem moeten komen.

 

De 200W led voedingen die ik had gekocht voor de leds zijn dimbaar met een 0-10V stuursignaal. Plan was inderdaad om dat met de Arduino aan te sturen voor een sunrise/sunset schakeling. Al is de klap die ze nu krijgen wel een stuk minder erg dan met de HPS. Dus ook dat laat ik maar even achterwege.

 

Maar goed, het is weer tijd voor een update,

 

De dames staan inmiddels 5,5 weken op 12/12 en er is 3,5 week echte bloei. Heb helaas wel het idee dat de ontwikkeling enorm achterblijft.

 

Overzicht van het hele veldje:

gallery_37858_18124_71368.jpg

 

De topjes krijgen her en der al wat oranje haartjes:

gallery_37858_18124_94267.jpg

 

gallery_37858_18124_22191.jpg

 

gallery_37858_18124_80925.jpg

 

Heb nog twee van de Chocolope stekken over gehouden. Plus laatst een Buckeye Purple stekje erbij gekregen.

gallery_37858_18124_143351.jpg

 

Paar dagen terug was het voedingswater vervangen met bloeivoeding op een EC van 1,7. Inmiddels is de EC in de bak alweer opgelopen naar de 2,4. Het reservoir zit nog gewoon op 1,7.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan je een 2e afzuig systeem koppelen onder in de kweektent, hebben toch allemaal extra ventilatie uitgang onder in geen idee waar dit voor wordt gebruikt? Hoofd unit reverse I.p.v afzuigen aanzuigen lucht wordt aangezogen van buiten naar binnen, 2e unit zuigt vervolgens warme lucht van onder naar buiten. Leden denken vast wat een gek voor het zelfde geld een goed idee, interesseert mij vrij weinig niet geschoten altijd mis blijf het herhalen! Vervelende situatie oplossingen liggen meestal voor de hand rustig naar denken, geen overbodig beslissing maken eeuwig zonde als het makkelijk kan toch? Wil niet zeggen mijn idee piece iff cookie wanneer het kan bespaard hoop aanpassingen, begrijp dat het niet makkelijk gaat met LED niet voor zien situatie of staat dat los van het probleem? Gelukkig werkt Arduino systeem naar behoren krijgen plantjes minder op haar fliker, tijdens overschakelen zeker meer waarde minder stres happy plants. Zaken waar ik niet goed aan had gedacht heel veel duidelijk geworden bedankt voor de informatie top 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap niet helemaal wat je bedoelt, maar wat ik wilde doen was buizen van boven uit de tent naar onder aanleggen en dan warme lucht van boven naar beneden (net onder het plantdek) transporteren.

 

Het zijn ook allemaal niet echt problemen nog lijkt me. Het is voor mij meer dat ik even opschrijf wat er anders is vergeleken met de HPS lamp die er de eerste weken in zat en die ik bij de vorige kweek gebruikt heb. Dan valt dus op dat de temperatuur wat lager is en de luchtvochtigheid hoger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Met jouw 3d printer moet er toch wel iets moois te fabrieken zijn om de warmte van de leds te gebruiken om de inlaatlucht te voorverwarmen? Desnoods ga je inblazen via de koelblokken van je ledmodules oid...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha, inderdaad.

 

De led koelers blazen nog best wat warmte af. Dat wordt nu weggeblazen door de circulatie fan. Heb die fan wat minder hard gezet. Dat verhoogt de temperatuur ook wat. Afzuiger iets harder gezet en de LV daalt weer wat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blijven die koelblokken op de ledmodules eigenlijk een beetje schoon bij jou? Ik kan me voorstellen dat deze vol met aanslag komen te zitten door de hoge luchtvochtigheid en vuile lucht van de planten. (als ik kijk hoe mijn circulatiefans er uitzien na een ronde...)

Mijn idee zou zijn dat je de koellucht van buitenaf gaat aanzuigen, en dus de warmte van de koelblokken gebruikt om de tent te verwarmen.

blijven je ledmodules ook lekker koel, en schoon, en je tent wordt gevoed met warme droge lucht van buitenaf.

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar wat ik wilde doen was buizen van boven uit de tent naar onder aanleggen en dan warme lucht van boven naar beneden (net onder het plantdek) transporteren.

 

 

Zo is het zo als ik het heb..

Bevalt me heel goed..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snap niet helemaal wat je bedoelt, maar wat ik wilde doen was buizen van boven uit de tent naar onder aanleggen en dan warme lucht van boven naar beneden (net onder het plantdek) transporteren.

 

Het zijn ook allemaal niet echt problemen nog lijkt me. Het is voor mij meer dat ik even opschrijf wat er anders is vergeleken met de HPS lamp die er de eerste weken in zat en die ik bij de vorige kweek gebruikt heb. Dan valt dus op dat de temperatuur wat lager is en de luchtvochtigheid hoger.

 

Bedoel 2e afzuig systeem warme lucht van boven naar binnen onder naar buiten, constant lucht circulatie geen "dood" lucht in kweektent denk hardop kan het mis hebben zoals gezegd geen ervaring. Persoonlijk zie het niet zitten tent vol extra buizen en eventueel extra electronica wordt anders een zooitje, excuses voor het topic vervuilen gaat niet meer over het onderwerp bemoei mij verder niet meer met zaken waar ik geen kaas van heb gegeten. Hopelijk kan je wat met mijn advies mag via PM blijft het topic schoon helemaal niet aan gedacht. Hoop dat je een gepast oplossing vindt 👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

@scirocco, Ze zitten er net een paar weken in. Neem aan dat ze nog wel schoon zijn. Ik zal ze na de kweek wel schoonmaken inderdaad.

 

Denk ook dat ik het moet zoeken in het beter hergebruiken van de warmte van de leds.

 

@oude rocker, OK top. Op zich moet dat simpel te doen zijn. Misschien dat ik van het weekend nog wat kan proberen.

 

@Zoned-out!, Volgens mij is dat precies het principe wat ik beschreven had en wat oude rocker ook gebruikt. Dat wil ik inderdaad nog wel een keer proberen.

 

 

In eerste instantie was de tent met de leds warmer dan met de HPS die er net daarvoor nog in zat. Dat was zonder circulatie fan die de warmte weg blies. Dus het is niet zo dat het puur door het gebruik van leds komt dat het nu wat koud en vochtig is in de tent. Mijn eerste oplossing voor die overmatige warmte was gewoon niet optimaal.

 

Ik heb nu de circulatie fan wat zachter gezet, waardoor de warmte van de leds iets minder wordt weg geblazen. Dat verhoogt de temperatuur in de tent en de afzuiger kan/moet dan weer wat harder afzuigen en dan daalt de LV weer. of althans het verminderd het verschil tussen de LV in de tent en de LV in de ruimte waar de tent staat.

 

Pest is wel dat de LV in de ruimte 65% was, dus dan kun ik afzuigen wat ik wil maar lager dan dat wordt de LV in de tent zeker niet. Ik kan dus eigenlijk ook echt pas wat proberen te optimaliseren als de LV weer een beetje normaal is. Vanmiddag was het blijkbaar even 45%, maar later begon het weer te regenen en nu zit het ook weer op 55%.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik maak me nooit zo druk over de LV in het hok.

Je kan er toch niks mee, tenzij je een airco gebruikt.

 

Nog even voor de duidelijkheid.

Mijn inlaat, die loopt in de 4 hoeken, met een ronde PVC buis 160, naar beneden.

Ik meen tot ca 50/60 van de bodem.

 

Doordat die buizen, in de hoeken zitten, kost die amper ruimte in je hok.

Je plant groeit immers toch niet vierkant.. :)

 

Afzuiging, is bij mij gewoon standaard van boven.

De verse lucht, trekt dus van onderen naar boven door het bladeren dek, Als ze weer op de hoogte zijn..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou ja, door harder afzuigen daalt de LV ook wel ietsje toch? Al scheelt het ook niet zo heel veel inderdaad. Ik heb het toch wel liever zo rond de 60% dan tegen de 70 a 80%.

 

Ik wil de buizen buitenom doen. De tent heeft bovenin 2 gaten voor een cooltube en aan de onderkant 2 invoeren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ligt er sterk aan, wanneer je die 70/80% meet.

Bij een temperatuur van 20 graden, is 70 RV 10.5grKG

Bij een temperatuur van 30 graden, is dat 16 gr/kg

 

Dat vind ik ook meteen altijd het grote naadeel van die standaard temperatuur metertjes met min/max.

Je weet nooit, bij welke temp dat is geweest en daarmee dus eigenlijk een totaal zinloos gegeven..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, daar heb ik inderdaad de dauwpunt grafiek voor. Daar zitten temperatuur en luchtvochtigheid samen in verwerkt.

 

Het dauwpunt hangt rond de 19 graden. Wat dat betreft zou het veilig moeten zijn zo lang de temperatuur niet onder de 19 graden komt in de tent.

 

Al ben ik nog steeds niet zeker hoe je nou toprot krijgt. Het verhaal was dat je geen toprot zou krijgen als je niet onder het dauwpunt kwam, maar dat had ik geprobeerd met toprot als resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dauwpunt is nog weer wat anders..

 

Dauwpunt is het punt waarop de lucht gaat condenseren.

Dat moment, is weer afhankelijk van de absolute vochtigheid bij de hoge temperatuur,

en het aantal graden, dat de temperatuur kan zakken zonder de 100% RV te overschrijden.

 

Het zogenaamde verzadigings- punt..

 

Dit lees je af in een mollier diagram..

 

gallery_38152_17225_555158.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat snap ik, maar het dauwpunt was volgens Racker waar het om draait.

 

Hoeveel g water er per kg aanwezig is zegt op zich ook niets. Of het nou 10g of 16g per Kg is zegt net zo min iets als alleen naar de LV kijken.Je moet dus altijd naar een combinatie van factoren kijken.

 

Hoge luchtvochtigheid is pas een probleem als het gaat neerslaan (dauwpunt) of als het de verdamping van de plant hindert (VPD).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klopt als een bus..

 

Samengevat, om dat dauwpunt te vermijden;

 

Wat is je hoge temperatuur..

Wat is op dat moment de RV

 

Dan pak je het Mollierdiagram.

Je zet bovenstaande combinatie van getallen, als 1 punt in dat diagram..

 

Dus stel, 28 Graden en een RV van 62/63%,

 

gallery_38152_17225_196125.jpg

 

Je trekt dan een lijn naar beneden,

en daar waar die lijn, de 100% RV doorkruist is je dauwpunt.

 

gallery_38152_17225_144239.png

 

In dit voorbeeld noemen we 21 graden dan het dauwpunt.

Hier gaat het dan condenseren..

 

Maar een RV van 62 bij 28 graden, is echt heel hoog.

Een lagere RV, bij die temperatuur is meer realistisch.

 

Je krijgt dan natuurlijk ook een heel ander dauw punt.

Voorbeeld..

28 graden en een RV van 50%,

heeft een dauwpunt van 17,5 graden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet wat het dauwpunt is en hoe ik dat moet berekenen om er een grafiek van te tekenen.

 

Wat ik alleen niet snap is waarom jij liever kijkt naar "g water per kg lucht" ipv de LV, dauwpunt en VPD.

 

Bij een wietkweek is het overigens ook wel zo dat de LV haast net zoveel zegt als het DP, omdat de temperatuur met lamp aan toch binnen een vrij nauwe band ligt.

 

Wat ik eerlijk gezegd nog het meeste mis in mijn datalogger is een grafiek van het waterverbruik (en dus de verdamping). Ik zie de LV nou oplopen halverwege de "dag" en ga er vanuit dat dat komt door extra verdamping van de planten, maar het zou wel mooi zijn om te zien hoeveel water ze dan verbruiken om dat te kwantificeren.

Edited by Wietefras

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omdat RV niks zegt zonder temperatuur.

En omdat RV van 60% iets heel anders is bij een temperatuur van zeg 30 en 20 graden.

In het eerste geval, spreek je over 16 g/kg en in het tweede over 9 g/kg

De eerste, is dus bijna een keer zo vochtig als de tweede en toch beiden 60% RV

 

Daarom zeg ik altijd, dat een RV ansich niks zegt over het vocht in de lucht.

 

VPD, daar heb ik nog geen kaas van gegeten..

 

Hoe je het verbruik zou kunnen kwantificeren, daar zal ik mijn gedachten eens over laten gaan.

Al denk ik, dat dat wel een heel ingewikkeld verhaal wordt,

omdat ook de lucht (die je aantrekt) zelf ook veranderd qwa vocht gehalte.

En niet te vergeten, de luchtdruk.

Want, opendeur.. een kilo lucht, bij een luchtdruk van 950 mbar of 1100 mbar,

daar zit een wereld van verschil tussen qwa m3

 

Maar 1 ding weet ik zeker in die rekensom.

Je zal uit moeten gaan van een absoluut vocht gehalte, dus g/kg.

Edited by oude rocker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je kan toch echt alleen maar uitgaan van relatieve LV en temperatuur, want alleen dat kun je redelijkerwijs meten. Op basis daarvan kun je dan inderdaad wel de absolute LV en/of het DP berekenen.

 

Ik zou dan toch eerder naar het DP kijken dan naar de absolute LV. Al komt het uiteraard ook wel ongeveer op hetzelfde neer, maar het DP is toch gebruikelijker en eenvoudiger te interpreteren.

 

Vandaag zat het DP op 19 graden (maximaal) en eind van de "dag" rond de 17 graden. Dat zit wel goed dus, want dat is een duidelijk gegeven waar je op kunt sturen.

 

Als je met g/kg gaat werken dan moet je dat nog steeds combineren met de temperatuur. 10g/kg kan te vochtig zijn of juist te droog. Dat zegt als los getal helemaal niets. Dan zegt de relatieve LV toch al meer omdat dat daar de maximale LV bij de actuele temperatuur al in verwerkt zit.

 

 

Het verbruik kun je simpelweg meten door de te kijken hoeveel water er verdwijnt (cq toegevoegd wordt). Het is voor de LV in de tent niet relevant of de planten het verdampen of dat het direct uit de potten verdampt. Al zal de verdamping uit een gesloten hydro bak verwaarlosbaar zijn bij wat de planten verdampen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben het volmondig met je eens, dat uiteindelijk alleen het dauwpunt relevant is.

 

Maar je stelling, dat 10 g/kg te droog of te vochtig kan zijn, is echter niet waar.

Daarom heet het ook wel absolute lucht vochtigheid.

 

Veel kritische ruimtes, worden geconditioneerd op een absolute lucht vochtigheid.

Ik heb in het verleden veel gewerkt met deze materie, ik ik gebruikte toen ook een instrument, welke de absolute vochtigheid aangaf.

Uiteraard, werkte dat op basis van een temperatuur een RV en de luchtdruk waardoor de g/kg leesbaar wordt.

Zo'n ding, zou in theorie met Arduino ook simpel zelf te maken moeten zijn.

Daar komt dan gewoon een wiskundige berekening aan te pas.

Je kunt dan ook, met een zelfde wiskundige berekening ook automatisch het dauwpunt laten bepalen.

 

Ooit, als ik de Arduino ga begrijpen, wil ik daar zeker eens mee gaan stoeien.

Ik stel me dan een geconditioneerde ruimte voor,

waar de Arduino, continu een zo groot mogelijk verschil houd tussen dag en nacht temp, zonder condenseren..

Moet mogelijk zijn... :)

 

Al is dan de plant temperatuur dan natuurlijk het kritische laagste punt in de temperatuur.

 

Wat maakt voor jou het verbruik interessant?

Ik geef zoveel vocht, als dat de planten aan kunnen.

Dat gaat dus in golf bewegingen en de kunst is om die goed te kunnen lezen?

Ik doe dat nu door te kijken, hoe snel het vocht uit de waterschalen opgenomen word door het medium.

 

Gaat dat snel, krijgen ze er wat bij.. Zo simpel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

10g/kg geeft bij een temperatuur van 30C een RH van 37%. Dan krijg je een VPD van 2,67 terwijl die rond de 0,8 a 1,0 moet liggen. Dat levert je dus uitgedroogde planten op met opgekruld blad.

 

10g/kg geeft bij een temperatuur van 14C geeft een RH van 100% en dus condensatie. Dan is diezelfde 10g/kg dus ineens veel te nat.

 

Voor bepaalde toepassingen is de absolute luchtvochtigheid inderdaad relevant. Wasdrogers lijkt me een goed voorbeeld, maar wellicht ook HVAC systemen.

 

Misschien zelfs voor een Opticlimate. Dan zit je inderdaad met een vaste hoeveelheid lucht waar je dan weet hoeveel water erin zit en je eruit moet halen.

 

Bij een kweek met open verbinding naar "buiten" en zware afzuiging zie ik het nut niet zo. De lucht in de tent dan maar voor hele korte duur in die tent. Doorgaans ververst de lucht toch elke paar minuten in die tent. Zelfs het DP is dus maar heel kort relevant, maar dat is wellicht wel precies de periode waarop het mis gaat (lamp aan of lamp uit)

 

Ik heb in mijn grafieken ook een dauwpunt lijn. Alleen kap ik alle temperaturen af onder de 20 graden. Dus die dauwpunt lijn is doorgaans (gelukkig) niet goed zichtbaar in de grafiek. Voor screenshots hier op de site zet ik die ook uit. Je ziet in de legenda wel een grijze vermelding van de DP. Dat geeft aan dat die "uit" staat.

 

Ik doe de DP berekening niet op de Arduino overigens maar in PHP voor de website:

243.12 * (LOG($r['Humidity'] / 100) / LOG(2.718282) + (17.62 * $r['Temp'] / (243.12 + $r['Temp']))) / (17.62 - (LOG($r['Humidity'] / 100) / LOG(2.718282) + (17.62 * $r['Temp'] / (243.12 + $r['Temp']))))

 

Ik vind het verbruik interessant, omdat ik aanneem dat dat wat zegt over de gezondheid van de plant. Ik heb het dan niet over hoeveel liter water per dag, maar bijvoorbeeld hoeveel water ze per kwartier verbruiken.

 

Ik zie nu in de grafieken bijvoorbeeld steeds weer terug dat de temperatuur daalt tot halverwege de "dag" en dat die weer stijgt tot het eind van de "dag". Ik ben dan benieuwd of dat komt doordat de planten over de dag genomen ook meer en minder water verstouwen. Wellicht dat je ze dan zelfs moet helpen door ze ook minder licht te geven in de uren dat ze minder verdampen en juist extra licht als ze op hun piek zijn. Net als in de natuur eigenlijk.

 

Als de verdamping bijvoorbeeld ineens stokt dan lijkt het me ook dat er iets mis is. De luchtcriculatie zal ook een effect hebben op de verdamping. Dat soort dingen zou ik dan ook willen/kunnen zien.

 

Ik weet dus nog niet precies wat ik met het waterverbuik kan als ik wat precieser meet over kleine periodes, maar als ik het meet dan weet ik wel of het nut heeft gehad of niet :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het gaat hier om planten die bij een bepaalde vochtigheid, afhankelijk van de temperatuur, beter kunnen verdampen.

Daardoor kan, als de temperatuur bijvoorbeeld erg hoog ligt, de vochtigheid van 10g/kg te laag zijn om de planten optimaal te laten verdampen.

Of je dan in grammen of procenten kijkt, maakt lijkt me niet zo veel uit, als je de temperatuur maar er bij logt, enkel is de berekening voor de VPD gemaakt met het percentage van de vochtigheid en niet in g/kg. In dat geval is het handiger om dus gewoon het percentage te gebruiken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe de DP berekening niet op de Arduino overigens maar in PHP voor de website:

243.12 * (LOG($r['Humidity'] / 100) / LOG(2.718282) + (17.62 * $r['Temp'] / (243.12 + $r['Temp']))) / (17.62 - (LOG($r['Humidity'] / 100) / LOG(2.718282) + (17.62 * $r['Temp'] / (243.12 + $r['Temp']))))

 

Het zal best... :withstupid:

Ik hoop, dat ik je over een paar jaar, je nog eens naar deze formule vraag.

Je geeft een wiskundige berekening, dat snap ik.

Maar welke :whistle:

 

Ik vind het verbruik interessant, omdat ik aanneem dat dat wat zegt over de gezondheid van de plant. Ik heb het dan niet over hoeveel liter water per dag, maar bijvoorbeeld hoeveel water ze per kwartier verbruiken.

 

Ik zie nu in de grafieken bijvoorbeeld steeds weer terug dat de temperatuur daalt tot halverwege de "dag" en dat die weer stijgt tot het eind van de "dag". Ik ben dan benieuwd of dat komt doordat de planten over de dag genomen ook meer en minder water verstouwen. Wellicht dat je ze dan zelfs moet helpen door ze ook minder licht te geven in de uren dat ze minder verdampen en juist extra licht als ze op hun piek zijn. Net als in de natuur eigenlijk.

 

Nu snap ik precies wat je bedoeld..

En ja, ik ben helemaal om..

Rete interessant...

Ik denk dat je helemaal op het goede spoor zit.......

 

Ik denk met je mee.... :search:

 

Ps..

Grappig, ik gebruik die ringen bv ook omdat ik daarin geloof,

De stam. wordt bij de meeste planten ook zelden nat.

Als je goed kijkt, dan zie je de viezigheid en het zout gewoon liggen/zitten.

 

Maar vandaag dus wel weer gesprayd met Vital. (Plagron)

Daar geloof ik dan weer in.

In de natuur regent ook regel matig een keer.

En ik geloof er ook in,

dat het plantje in staat is, om via het blad voeding op te nemen.

Dus ja,,

 

Ik snap jou punt helemaal.

Net als wat ik en anderen ook vaak doen,

nl. aan het eind van de cyclus minder licht tot zelfs 3/4 dagen donker.

 

Ps, Ps,,

Sorry als ik weer wat rare onbegrijpelijke/ langdradige zinnen maak.

Ik heb heerlijk van de Chukstral/Chees gesnoept.. (Thx Beaker. :dope: :verrygood )

Edited by oude rocker
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...