Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Buddahs brother

Olie Maken, Alcohol Distilleren Met Smartstill

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik sta op het punt om een smartstill aan te schaffen om alcohol te verdampen en terug te winnen.. Dit alcohol wil ik graag gaan hergebruiken...

Ik heb inmiddels verschillende testen gelezen waarbij de smartstill wordt gebruikt.. Ook is het apparaat erg geliefd bij de drankmakers..

 

Ik hoop dat iemand wat vragen kan en wil beantwoorden:

 

- is de smartstill geschikt om alcohol van 96,3% te verdampen? In de drankenstokerijwereld verdunnen ze volgens mij elke distillatie tot onder 60%, veiligheidsissue volgens mij...

- ik heb wat research gedaan en ik ben erachter gekomen dat er met distilleren 3 fases zijn. De zogenaamde 1e stook, 2e stook en 3e stook.... De eerste stook bevat het giftige methanol, dit wordt altijd weggegooid... De tweede stook is het beste product van de distillatie en de derde stook zou wat minder van smaak zijn, maar op zich wel bruikbaar.

Waarom hoor ik niemand praten over het verwijderen van de eerste stook bij het maken van olie? Zelfs in de stukken van mediwiet kom ik het niet tegen...

 

Wie kan hier meer over zeggen?

 

Bij voorbaat bedankt

 

Groet Buddah's brother

Share this post


Link to post
Share on other sites

Methanol komt vrij in het proces waarbij gistbacterie suikers omzetten. Er bestaan verschillende suikers bijvoorbeeld 5 waardige en 6 waardige suikers. De 6 waardige suikers worden omgezet in ethanol en de 5 waardige worden omgezet in ethanol en methanol. Methanol heeft een lager kookpunt dan ethanol namelijk 65 ipv 78 graden. Je zou ook zelf alcohol met de Smartstill. Het is niet super ingewikkeld maar wel een stuk goedkoper en ook geen methanol als je kristalsuiker gebruikt. Als je dit wil gaan doen kan ik je wel een how to geven.

In die flessen van 96% alcohol zit minimaal 5% methanol omdat er dan geen accijns meer over betaalt hoeft te worden. Maar let op als je 1L alcohol destilleert gooi dan minimaal de eerste 150 milliliter weg.

Als ik jou was zou ik gewoon ethanol alcohol kopen het is iets duurder. Als er namelijk toch methanol overblijft dan zal je trip zeer onprettig zijn. Niemand heeft het over het verwijderen van de eerste stook bij het maken van olie omdat iedereen ethanol gebruikt omdat niemand het risico neemt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ kaizer_strudel bedankt voor je reactie!

Ik ben zeer geïnteresseerd in hoe ik zelf de alcohol kan winnen mbv de smartstill.:: het plan is om eerst te gaan werken met consumptiealcohol 96,3%... Kost €50 per liter, dus volgens mij is het restproduct dan water toch? En geen methanol.

Ik vroeg me af of ik de eerste stook dan moet verwijderen maar begrijp dat dat alleen hoeft als je zelf de alcohol gaat winnen.. Dit is voor nu (nog niet) aan de orde, maar de how to materie lijkt me zeer interessant.. Is de smartstill geschikt om met zulke hoge alcoholpercentages te werken of zijn er kritische zaken waar ik op moet letten ?

 

Groet Buddah's brother

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met pure alcohol werkt (96% puurder kan niet) om je olie te maken dan heb geen schadelijke stoffen. Alles wat je verdampt kun je dus ook weer opvangen en hergebruiken. Er is dus geen restproduct, nou ja de olie is je het restproduct in dit geval.

 

De zogenaamde schadelijke voor en nastook waar jij het over hebt geld alleen als je zelf alcohol gaat brouwen met behulp van suikers/groente en gist.

Share this post


Link to post
Share on other sites

consumptiealcohol 96,3% is perfect voor het maken van hasj olie. Je moet er even goed aan ruiken als het geurloos is dan zit er alleen ethanol en water in.

Zelf zo hoog percentage maken is mij nog nooit gelukt dit moet je namelijk erg vaak destilleren. Na 4 a 5 keer destilleren zit je toch wel op zo een 80% dit kan je ook al gebruiken voor het maken van AHO. Maar door de 20% water duurt het verdampen langer en je olie wordt minder puur.

 

Zo maak ik mn alcohol:

Ik had nog een oude opstelling van het maken van wijn dit kwam goed aan te pas.

  • 25L fles
  • Water slot (dit kan ook gewoon een ballon of condoom zijn als je voor budget gaat)
  • 8 KG kristalsuiker
  • 14L water
  • 250ml sinaasappelsap (gist kan niet leven op suiker en water)
  • genoeg gist

Eerst 8 kg suiker oplossen in 8L water dit gaat heel sloom bij kamertemperatuur dus ik had het verwarmd op het fornuis. 500ml van de suiker oplossing apart zetten en hier 50ml sinaasappelsap en al het gist bij toevoegen. Nu moet je 2 uur wachten tot dat het de suikeroplossing is afgekoeld (gist gaat dood bij hoge temperatuur) en dat het gist goed is vermenigvuldigd. Dan de 25L fles vullen met de 15,5L suiker oplossing, 500ml gist oplossing en 6L koud water toevoegen. Waterslot er op. Dit laat ik dan 10 dagen staan en zwenk ik elke dag even om de CO2 vrij te laten. Ik hou dan een 17% alcohol oplossing over. Dit destilleer ik dan bij een temperatuur van 80 graden.

 

Het is een stuk goedkoper. ik hou 24 liter 17% alcohol over dit is ongeveer 5L 80%. en dat maar voor 8kg suiker

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.nl/topic/63530-zelf-medicinale-wiet-olie-maken/page__view__findpost__p__1114776

 

gallery_7845_9096_104188.jpg De Smart Still is vooral nuttig als je grotere hoeveelheden wiet in een keer wilt verwerken tot olie. Je kunt immers 3-4 liter (groene) alcohol verdampen en voor 75% weer terugwinnen door condensatie. De Still heeft ook een aantal nadelen; hij heeft een wat groot verwarmend vermogen, het gaat snel te hard. De ingebouwde thermosstaat slaat af bij 150C. en dat is voor ons doel veel te hoog, dan brandt de olie aan. Ik vervang de thermosstaat daarom door een exemplaar dat je bij Conrad kan bestellen (Bestelnr. 532830 Temp.-schakelaar 36TXE21) gallery_7845_9096_107176.jpg Je plakt dit thermosstaat tegen de onderkant van de ketel met kachelkit en verbind deze met de draden die aangesloten zitten op de standaard thermosstaat. Onderaan de foto zie je de originele thermosstaat zitten. Als alle alcohol verdampt is houdt je het water over en dat verdampt moeilijker en vooral bij een hogere temperatuur. Daarom is het beter om het laatste deel van het indampen appart te doen in een pannetje dat je op een electrisch plaatje verwarmt en tegelijk met een haar föhn droog blaast. gallery_7845_9096_943944.jpg Zo houdt je optimale controle, de olie moet net vloeibaar zijn als ze warm is. Tenslotte De smart still geeft gewone mensen de mogelijkheid om grotere hoeveelheden olie te produceren en dat is hard nodig. Immers de kosten van gezondheidszorg maken nu 25% uit van het Nederlands Staatsbudget en die kosten stijgen ieder jaar met 7%. In 15 jaar zijn die kosten dus verdubbeld en zou 50% van de Staatsuitgaven naar gezondheid moeten gaan. Dat kan natuurlijk niet, dan gaat Nederlandje failliet. De politiek heeft geen allesomvattend concept en zoekt het in schijnoplossingen als het verhogen van de eigen bijdrage en dat terwijl de kosten van medicijnen slechts 6% uitmaken van de kosten van gezondheidszorg. Eigen bijdrage verhogen treft patiënten, de zwakkeren in onze maatschappij. En dat terwijl de Staat zijn bestaansrecht ten dele ontleent aan het beschermen van de zwakkere tegen uitbuiting door de sterkere. Dit soort maatregelen ondermijnt dus het moreel gezag en het bestaansrecht van de Staat zelf! Wat dat betreft is het verzet tegen een inkomensafhankelijke ziektekostenpremie beschamend. De oplossing is ervoor zorgen dat mensen in de toekomst die dure zorg minder snel nodig hebben. De oplossing is mensen leren en in staat stellen beter voor zichzelf en hun directe omgeving te zorgen en dat kan met wietolie, het ideale volksmedicijn. Zelfredzaamheid is hier het toverwoord. Reguliere medicijnen werken op specifieke problemen. Een pijnstiller doet niets aan slapeloosheid, ADHD, depressie, spasmen, misselijkheid, fybromyalgie en noem maar op. Wietolie is breedwerkend, brengt verlichting bij honderden ziektebeelden. Wietolie kan ervoor zorgen dat mensen beter slapen, beter eten, een beter humeur hebben, in het algemeen gezonder zijn en dus ook minder dure zorg nodig hebben. Groene groet, Wernard
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

@kaiser strudel bedankt voor de tip, interessante materie.. Leuk om te doen ook.. Als ik toch zo'n apparaat heb kan ik net zo goed een beetje drank erbij maken ;)

 

@skunkmonster bedankt! Ik heb dit stuk gelezen, ik heb gelukkig een exemplaar met temperatuurregeling aangeschaft dus volgens mij zit je dan niet met dat probleem

Share this post


Link to post
Share on other sites

mag ik de vraag stellen,... warom je garantie op het aparaat meteen te verspelen

 

warom niet gewoon zelf 8 kilo suiker nemen 25 liter water, en een zakje gist,

laat het een week borrelen,

gooi het in batches van 4 liter inde stil, de eerste liter bewaar je, die gooi je er nog een keer per 4 liter door waar je weer de eerste liter van houd,

dan de laatste keer erdoor en van je de eerste halve liter tot driekwart liter over

 

de alchol die je dan over houd zit boven de 80% (hoger kan ik niet meten)

 

 

ik werk al ruim een jaar op deze methode gaat perfect voor aho en tinktuur

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey grow weed, bedankt voor je reactie...

Ja dat is een goede vraag... Puur en alleen omdat ik niet exact wist hoe te werk te gaan.. Ik wilde graag olie maken in eerste instantie.. Omdat de alcohol een prijzige kostenpost is dacht ik in eerste instantie aan de alcoholen gedeeltelijk terug te winnen dmv de smartstill.

Zelf de alcohol maken is natuurlijk nog veel beter..

Ik heb een aantal vragen mbt je antwoord:

 

1) waar en hoe laat je dat borrelen? In een jerrycan ofzo?

2) je zegt dat je de eerste liter gebruikt, maar is dat nou juist niet de "eerste stook" waarin methanol zit?

3) bij welke temperatuur moet je de suiker, water, gist wegzetten?

 

Bedankt voor je advies

 

 

Groet

 

Buddah's brother

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een still gemaakt van 60 liter,

Ik kom nu tot 93%, dat lijkt heel veel maar het doel was die 96%,

 

Nu heb ik hem gemaakt maar een vriend van me stookt hem ( en ik drink het :dribble: )

Desondanks heb ik wel een klein beetje wat opgestoken.

De voorloop gooi je zeker weten weg, net als de naloop.

 

Tijdens het ruwbranden, 1e stook, van het gegiste suikerprutje, lekker snelle doorloop, 60% ruim als resultaat.

Pak je allemaal kleine glaasjes, die vul je met je produkt en zet je opeenvolgend weg, dan ruik je precies wat je hebben wil. en wat je nieuwe kwastenreiniger is.

 

 

Dan leng je de alcohol weer aan tot ( ik meen) 40% consentraat en dan kunnen wij nu in 1 ruk naar de 93%, met een 60ltr ketel.

Dan heb je offcieel geen voorloop en naloop, want die heb je in de ruwbrand al weg genomen. ( wij doen dan ook evengoed die test met liter glazen om te ruiken.

 

Als je suiker giste met bakkersgist is een minimum van 20 graden wel aan te raden, anders kan het erg lang duren. dacht optimaal 27 graden.

 

Weetje wat jij moet doen, ff naar een stookforum gaan, tis een heel technisch ding wat je nodig bent, echt teveel om zo ff uit te leggen.

Beter ga je in zee met zon stoker, een liter alcohol is een paar kilo suiker paar kw stroom en een zakje gist, er is geen reden waarom dat duur moet zijn.... behalve die accijns dan.

 

Edit: Potver je brent me wel op slechte ideen zeg...

Ik heb ineens een bestemming voor de fluf van de buitenplantjes.... gaaf.

 

 

Edit 2, in die post van Wernard Bruining.

Plastic en alcohol , dat kan niet de bedoeling zijn, als het echt een hoog % is lijkt mij.

Edited by Zap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ben een semi professionele likeur maker en heb zelf een Smartstill. Na een aantal keer distilleren, kom ik inderdaad rond de 80%. Maar dat is totaal onbruikbaar voor drankbereiding. Er zit teveel troep in die je met deze Smartstill met regelaar niet goed kan instellen en er uit kan halen. En het is bijna een keer fout gegaan met de hoge concentratie. De alcohol kookte te hard en borrelde over en liep over m'n werkblad.

Ik koop nu graanalcohol 96% in en heb daar nu een flinke voorraad van staan. Werkt een stuk makkelijker. Je kan eventueel wel wat liters overnemen (Amsterdam) voor mijn inkoopprijs (Eur 25 per liter).

En als je toch een Smartstill wil, bied ik je die van mij aan voor Eur 150, ipv de Eur 259 in de winkel. (compleet, zo goed als nieuw, altijd in de garage gestaan en alleen gebruikt door een oud vrouwtje ... ;-))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hallo Bonkers, Is jouw Smartstill nog te koop?. Zo niet ken je iemand anders die hem kwijt wil voor Eur 150?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...