Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Buddahs brother

Olie, Alcohol Verdampen Met Smartstill

Recommended Posts

Hallo allen,

 

Ik sta op het punt om een smartstill aan te schaffen om alcohol te verdampen en terug te winnen.. Dit alcohol wil ik graag gaan hergebruiken...

Ik heb inmiddels verschillende testen gelezen waarbij de smartstill wordt gebruikt.. Ook is het apparaat erg geliefd bij de drankmakers..

 

Ik hoop dat iemand wat vragen kan en wil beantwoorden:

 

- is de smartstill geschikt om alcohol van 96,3% te verdampen? In de drankenstokerijwereld verdunnen ze volgens mij elke distillatie tot onder 60%, veiligheidsissue volgens mij...

- ik heb wat research gedaan en ik ben erachter gekomen dat er met distilleren 3 fases zijn. De zogenaamde 1e stook, 2e stook en 3e stook.... De eerste stook bevat het giftige methanol, dit wordt altijd weggegooid... De tweede stook is het beste product van de distillatie en de derde stook zou wat minder van smaak zijn, maar op zich wel bruikbaar.

Waarom hoor ik niemand praten over het verwijderen van de eerste stook bij het maken van olie? Zelfs in de stukken van mediwiet kom ik het niet tegen...

 

Wie kan hier meer over zeggen?

 

Bij voorbaat bedankt

 

Groet Buddah's brother

Share this post


Link to post
Share on other sites

omdat er met olie maken wordt gewerkt met producten die al gefragmenteerd zijn,

oftewel vandaar wordt er altijd afgeraden om met methanol te werken.

er wordt dus met ethanol gewerkt of isopropanol(die vervolgens wel helemaal uitgedampt moet worden)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@weetje bedankt voor je reactie, okee dat is me duidelijk.. Dat betekend dus dat ik gewoon al het gedistilleerde alcohol kan gaan hergebruiken voor een volgende keer? Ik hoef dan dus niet de eerste stook te verwijderen?

 

Groet Buddah's brother

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je met drinkbare alcohol begint, dan hoef je toch ook de methanol er niet uit te halen?

 

Als je zelf de alcohol gebrouwen hebt dan wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer wel zo dicht mogelijk bij je uitdamp temperaturen t blijven

echt te hoog stoken kan denk ik wel weer schade doen aan ethyl alcohol(zegt men gevoel)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je een smartstill wilt aanschaffen kies dan wel voor degene met temperatuur regelaar. Dan kun je heel makkelijk met behulp van een digitale thermometer de juiste temperatuur, rond de 90 graden, instellen. Ik heb de smartstill nu 2 x gebruikt en geleerd dat het ook handig is om bij het terugwinnen van de alcohol de cl op de opvangbak te noteren. Zo weet je hoeveel alcohol er ongeveer er nog in de smartstill zit en op tijd kunt stoppen met distilleren.

Ik gebruik bijvoorbeeld 1 liter en stop de smartstill als er ongeveer 800 ml is terug gewonnen. Dan giet ik t in een klein pannetje en met behulp van een elektrisch kookplaatje, verdamp ik de laatste alcohol. ONDER DE AFZUIGKAP of buiten. Alcohol dampen zijn ontvlambaar!

Veel succes.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor jullie reacties!!

 

@wietefras aha okee dus als ik gewoon 96,3% consumptie alcohol gebruik, krijg ik alleen ethanol terug ?

 

@minilab kun je dat toelichten? Ik snap niet helemaal hoe je dat bedoeld

 

@blackgemini thanks voor de tip! Dat is inderdaad handig dat je kunt zien wat terug gewonnen is.. Ik zat sowieso aan één te denken met temperatuurregeling... Doe je distilleren met de smartstill wel gewoon binnenshuis dan?

 

Verder valt me nog op dat als ik naar de babyflesjes methode kijk, dat de teruggewonnen alcohol altijd wordt gekoeld dmv de koelkast of in een bak met ijs... Zit deze koelfunctie al ingebouwd in de smartstill? Het valt me namelijk op dat het opvangreservoir van de smartstiill niet extra gekoeld wordt. Ook vraat ik me af of de smartstill wel langdurig voor deze doeleinden kan worden gebruikt.. Ik las iets over scheurtjes in de binnenkant en volgens mij gebruiken de drankmannen nooit meer dan 60% alcohol in de smartstiill... Ivm veiligheid

 

Groet Buddah's brother

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik doe t onder de afzuiger binnen. En de Smartstill koelt de alcohol door het fannetje in de "deksel".

Over langdurig gebruik kan ik niet veel zeggen. Ik heb pas 2 x olie gemaakt. Ziet er nu allemaal nog prima uit.

Nog 1 tip. Mocht je kunnen kopen bij de Hanos of je kent iemand die een pas heeft. Hans verkoopt 96% alcohol voor de helft van de prijs als brouwland. Op de afdeling pattesserie staan literflessen. Banketbakkers gebruiken het in bijvoorbeeld bonbons.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kookpunt van ethanol is 78.37 C, nooit daarboven gaan zitten, tenzij het gemixt is met water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verbrand je olie veel eerder doordat alcohol overgaat in gastoestand.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@blackgemini bedankt voor de tip, heb inmiddels enige voorraad.. 3 liter voor €100,-... Met het terugwinnen is dat redelijk te doen dacht ik

 

@konopi bedankt voor je reactie, ik heb een exemplaar met temperatuurregeling aangeschaft, wat zou je als ideale temperatuur zegen dan? Blackgemini zegt namelijk 90 graden maar dat is te hoog volgens jou?

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt het beste onderaan beginnen; iets te laag dus.

en telkens de temp wat omhoog schroeven, totdat je het minimale kookpunt hebt bereikt.

ik zelf werk met isopropyl en kom ook uit op 77 graden ongeveer,

terwijl die temp officieel een stukje hoger ligt,

 

hoe lager je uitkookt

hoe meer terpenen je behoud.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gebruik al een tijdje de smartstill en het bevalt mij wel, maar met mate.

Op zich koelt het ding voldoende voor een knap destillaat. Wat Blackgemini al aangeeft stop op tijd met destilleren want anders krijg je het er bijna niet uit. En je krijgt de kooksteentjes dan niet meer uit je olie gepeutert. Nadeel vind ik dat je niet kunt zien hoever je bent, maar door idd de ML te markeren op je opvangbakje kom je een eind.

Ik stook gewoon de 96 % af, en tot nu toe zonder problemen, ook al lees ik op veel plekken dat ik er helemaal niet goed aan doe. Overigens raak je nog steeds een behoorlijke hoeveelheid alcohol kwijt die in je wiet blijft zitten :( Methanol speelt geen enkele rol).

Als laatste raadt ik echt af om de afzuigkap te gebruiken bij het verdampen van het restje. Afzuigkapmotoren zijn bepaald niet explosieproof. Hoewel de kans minimaal is dat het mis gaat, is de klap wel enorm als het zou gebeuren. Uit dampen doe ik vooral buiten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...