Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Dat van die bierflesjes had ik gelezen Beaker..

Vandaar ook.

Ik heb ook gelezen, dat spa rood juist heel goed zou zijn..

 

Maare.. die stekken snijden zoals ik heb bedoeld..

Lijkt jou dat wel een goed idee, van zulke jonge planten stekken te snijden?

Het zou dan gaan om de onderste internodes, (beide)..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels 2 vrouwtjes gespot, ik zal vanavond kijken of ik daar duidelijke foto's van kan krijgen Dilago.

Al zal dat wel niet meevallen, mijn fotokunsten zijn nu niet echt super en mijn camera ook niet en de verlichting laat ook te wensen over, maar we gaan het beleven. ;)

 

Als ik ze nu op 12-12 zet, dan heb ik aardig wat te knakken Jack White. ;)

kan dit ook bij fem zaad ivm hermafrodieten of is dit alleen mogelijk bij regulier zaad? anders zou je ook gewoon stekken kunnen pakken van fem zaad en is vaker de kans groter dat het ook een vrouwtje is theoretisch gezien :book: Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juist jack!Dan krijg je van een stek deze (moeder)plant die in de bloei is gezet,8 dagen gelee.

 

gallery_44403_18289_1134055.jpg

 

Dan zie je de haartjes uit de oksels overduidelijk naar mijn inzicht.

 

gallery_44403_18289_219983.jpg

 

Een nog wat duidelijker close upje.

 

gallery_44403_18289_1594171.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jack, herma's tonen zich meestal later in het proces, met fem zaad en/of een onstabiele strain is dat dus van te voren niet te zien of het een herma word of niet, uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Enkel bij regulier zaad kun je zo de mannetjes van de vrouwtjes (onder)scheiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mijn kweek die volgende week start wordt een soort minitest: dimlux 600w met dure philips 400v greenpower lamp VS een philips VSA met goedkope osram bulb :)

 

Mooi experiment; ik ben benieuwd!! :tu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat van die bierflesjes had ik gelezen Beaker..

Vandaar ook.

Ik heb ook gelezen, dat spa rood juist heel goed zou zijn..

...

Het ging me eigenlijk ook niet om die spa rood, maar ik zie nu dat ik jouw post verkeerd heb gelezen. :oeps

Ik dacht dat je die stekjes dan eerst nog een weekje op 16/8 wilde zetten, voordat je ze op 12/12 zet, maar ik zie nu dat je de stekjes wel direct op gaat 12/12 zetten. :tu

 

...

Maare.. die stekken snijden zoals ik heb bedoeld..

Lijkt jou dat wel een goed idee, van zulke jonge planten stekken te snijden?

Het zou dan gaan om de onderste internodes, (beide)..?

Ja hoor, maar neem die stekjes pas als ze langer dan 10cm. zijn.

 

Excuses voor deze off-topic bosrand. :whistle:

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen probleem Beaker. ;)

 

Update!

 

Ik heb 8 planten verpot waarvan duidelijk is dat het vrouwelijke planten zijn.

Ik heb geprobeerd er een foto van te maken, maar het is nogal klein, en ik heb een knaken camera en ik ben geen held in het foto's schieten.

Hier zie je als je heel goed kijkt een klein wit haartje er uit komen uit een calyx in de oksel van een internode.

gallery_32929_18183_829758.jpg

 

Bij de mannelijke plant zie je in de oksel een klein bolletje, het lijkt wel veel op de vrouwelijke plant in dit stadium, enkel komt hier geen wit haartje uit.

Dat was nog moeilijker op de foto te zetten en die foto's zijn ook allemaal mislukt.

Enkel zag ik bij 1 mannelijke plant al 1 banaantje zitten aan een zijtak, dus die maar op de foto gezet, dat ging een stuk gemakkelijker.

gallery_32929_18183_380830.jpg

 

Ik heb alle 8 planten verpot in een 25(?) liter pot.

Ik verdeel ze over 2 hokjes, dus in beide hokjes 4 planten.

Dan zal ik alsnog redelijk snel op 12-12 moeten, anders wordt het alsnog een oerwoud.

Enkel moet ik even de planten nog gaan nummeren en dan stekken snijden en die ook gaan nummeren.

Ik ga van elke plant een paar stekken snijden, die zet ik in steenwol blokjes en gebruik daarbij stekpoeder aangezien dat het beste werkte bij de stekken test.

 

Ik hoop dat ik het ga trekken met de warmte de komende dagen.

Nu zit het al op 28 graden met 2x600w aan, begin van de avond zat het met 1x600w op 30 graden, gelukkig koelt het buiten nog wat af.

Ik heb helaas maar 1 lamp die ik kan dimmen, de andere is een ouderwetse vsa omdat de Gavita overleden is.

Wat me wel op viel is dat de gewone vsa veel meer straling geeft of iets dergelijks, met een evsa kun je prima foto's maken onder hps, maar met de vsa krijg ik allemaal strepen door de foto, nog een extra nadeel van zo'n ding dus.

 

De planten worden allemaal geknakt, het zijn nu slappe slungelige stengels, ik hoop dat het na het knakken wat steviger gaat worden allemaal.

Een dezer dagen zal ik ook wat foto's maken van de planten in de beide hokjes.

De mannetjes gaan straks naar de konijnen, dan hebben die ook weer wat lekkers te knagen.

Ik neem aan dat er verder geen vrouwtjes meer tussen zitten, en anders zijn ze simpelweg te laat, hadden ze maar eerder geslacht moeten tonen. ;)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Wat me wel op viel is dat de gewone vsa veel meer straling geeft of iets dergelijks, met een evsa kun je prima foto's maken onder hps, maar met de vsa krijg ik allemaal strepen door de foto, nog een extra nadeel van zo'n ding dus.

...

Volgens mij heeft dit te maken met de frequentie van de vsa/evsa.

Een gewone vsa werkt op een lage frequentie, waardoor je het licht als het ware heel snel ziet knipperen. Als je dan een foto maakt, zie je die strepen.

Als je een foto onder een bepaalde hoek maakt (van het licht af), kun je toch foto's maken zonder strepen. ;)

Een evsa werkt dus op een veel hogere frequentie, waardoor het knipperen niet meer met het blote oog zichtbaar is en ook geen strepen op foto's vertoont.

 

Zoiets was het volgens mij. :nerd

Het kan zijn dat ik in dit geval de bel voor de klepel aanzie, dus correct me if I'm wrong please!

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Youre not wrong! Frequentie van de evsa is idd hoger wat dus ook die strepen voorkomt!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahh, is dat het!

Dankjewel voor de uitleg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor de wat ouderen onder ons... wie weet nog het verschil tussen een 50hz en 100hz beeldbuistv?

ik weet nog dat ik een 50hz tv nog netaan zag knipperen, 100hz was veel rustiger voor de ogen..

 

Die strepen in het beeld bij vsa fotos tov evsa is inweze het zelfde principe... 50hz is de frequentie van het wisselstroomnet in nl, evsa voert dat veel hoger op (wat ook gelijk voor een deel het betere rendement verklaart)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update.

 

Dag 1 12-12

 

De temperaturen zaten de afgelopen dagen rond de 33 graden, de planten konden daar prima tegen gelukkig.

Nu zit de temperatuur weer netjes rond de 28 graden.

 

De beide hokjes zitten al goed vol met planten, eigenlijk had ik de klok eerder om moeten gooien denk ik, maar goed, dat gaan we wel zien.

De komende tijd regelmatig even wat knakken, dan zal er wel een egaal veldje gaan ontstaan hoop ik.

 

De afgelopen week heb ik om de 3 dagen 3 liter aangezuurd water per pot gegeven.

Nu geen voeding mee gegeven, aangezien deze plant blijkbaar ergens wel redelijk gevoelig is voor overvoeding, en ik nog niet heel regelmatig water geef, dus de ec daardoor nog wel eens te hoog op zou kunnen lopen met voeding erbij.

De bladeren zijn ook nog mooi donkergroen.

Ik denk dat ik deze week weer een klein beetje voeding mee zal gaan geven.

 

Voor nu helaas geen foto's, de camera loopt nog steeds na 1 foto vast.

Zal eens even de sd kaart formateren en kijken of het dan wel weer goed lukt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goh, nooit geweten dat je tijdens de groei het geslacht kon bepalen. Dat biedt perspectief zeg. Kan je mogelijk ook nog een foto van de voorbloei bij de mannen laten zien?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Helaas" zijn de mannen inmiddels door de konijnen verorberd, dus een foto van ze maken gaat niet meer.

Ik kreeg die oksels ook niet duidelijk op de foto, dat is ook wel te zien bij de foto van de vrouwelijke plant. als je heel goed kijkt zie je enkel iets groens met een wit haartje.

Maar in principe lijkt de man wel op de vrouwelijke voorbloei, enkel komt er bij de vrouw een wit haartje uit.

Bij de man is het een iets kleiner soort balletje.

Het nadeel is dus enkel dat je een beetje langer voor moet groeien op deze manier en je bij enkele soortjes dus best grote planten krijgt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat vind ik geen nadeel, ik heb nog wat regulier zaad liggen niet wetende dat het geslacht zich in de voorbloei laat zien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het nadeel is dus enkel dat je een beetje langer voor moet groeien op deze manier en je bij enkele soortjes dus best grote planten krijgt.

 

Ik zie dat ook niet al een nadeel.

Mijn streven is, om met 4 mooie planten op mijn ruime mtr2 naar het einde te gaan.

 

Er mogen deze keer, dus 9 planten sneuvelen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het hoeft inderdaad geen nadeel te zijn. ;)

 

Foto update.

Dag 2 12-12

Het toestel werkt weer. :D

 

 

gallery_32929_18183_587460.jpg

 

gallery_32929_18183_1115423.jpg

 

gallery_32929_18183_663371.jpg

 

gallery_32929_18183_1272787.jpg

 

gallery_32929_18183_1610284.jpg

 

En het hokje ernaast.

gallery_32929_18183_816772.jpg

 

gallery_32929_18183_492589.jpg

 

gallery_32929_18183_1206131.jpg

 

gallery_32929_18183_1284250.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik hoop voor je dat het lekkere struiken worden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thnx Aantjes, ik hoop het ook.

 

Ja Rocker, die gaan jullie nog krijgen.

Misschien dat ik het straks nog doe.

De laatste tijd laat ik het weer wat te veel liggen, ook het kweken, gaat blijkbaar niet zo heel goed nog met mezelf.

 

2 dagen geleden begonnen ze te bloeien, ze zuipen nu erg veel.

Moet nu minimaal om de dag water geven, best lastig.

Eigenlijk is elke dag water geven nu beter, maar ach, ze zullen het wel weer overleven.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update!

 

Dag 30 12-12.

 

Temperatuur lamp aan rond de 27 graden.

 

Temperatuur lamp uit rond de 21 graden.

 

Luchtvochtigheid laatste tijd aan de hoge kant, rond de 60-65%.

 

De planten zijn al even bezig toppen te maken.

Qua geur is het niet zo'n topwietje, tenminste, het ruikt op dit moment een beetje naar een power plant achtig soortje.

 

Sinds de dames in bloei staan, krijgen de planten zo rond de 3-4 liter water per plant.

Tot nu toe deed ik dat met 1ml voeding per liter, enkel vandaag heb ik maar even alleen aangezuurd water met enzymen gegeven, de planten zien er goed donker uit, dus er zit nog genoeg voeding in.

 

Hokje 1.

gallery_32929_18183_937769.jpg

 

gallery_32929_18183_895125.jpg

 

gallery_32929_18183_1247834.jpg

 

Hokje 2.

gallery_32929_18183_215301.jpg

 

gallery_32929_18183_700742.jpg

 

gallery_32929_18183_79508.jpg

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gaat lekker hier zo te zien, de planten zien er heel mooi uit! Jammer dat ze niet zo lekker ruiken al hoeft dat niks te zeggen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zien er mooi uit:) en een goeie keuze om alleen ff water te geven. Want ze zijn groen zat!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...