Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
NECROTH

Aansluiten Variac

Recommended Posts

Ik heb een Variac (schuntermann) om een slakvent te regelen. De Variac heeft drie contactpunten, U, N en V maar er moeten in totaal 4 draden op worden aangesloten.

 

Als ik het goed begrijp moeten beide nul draden bij elkaar op één contact (N), en de fase draden op U en V komen. Probleem is dat een stekker op twee manieren in een contactdoos kan worden gestoken, en dus niet zeker is welke van de twee draden in de stekker de nul is, blauw of bruin. Bij 'verkeerd' aansluiten van de stekker krijg ik dan kortsluiting op het N contact.

 

Ik kan twee manieren bedenken om dit te voorkomen:

  1. Elke keer voor het aansluiten meten met een spanningsmeter welk contact op de contactdoos de fase is.
  2. Een contactdoos monteren die maar op één manier kan worden aangesloten (CEE 3 polig)

Optie 1 lijkt mij te foutgevoelig. Is een 3-polige doos/stekker dan de enige optie, of zie ik nog iets over het hoofd? En bestaan er 3-polige CEE contactdozen die op een normale inbouw electradoos kunnen worden gemonteerd?

 

Alvast bedankt!

 

N

Share this post


Link to post
Share on other sites

he necroth,

 

Met wisselspanning maakt het niet uit hoe je de stekker in het stopcontact steekt. Een variac transformator werkt door middel van een spoel en een sleepcontact. De null draad(voeding) hoort samen met de null draad van de ventilator aan gesloten op de null kant van de spoel. De fase draad van de ventilator hoort op het sleepcontact aan gesloten. De fasedraad(voeding) zit op de fase kant van de spoel.

 

Ik denk dat U(fase) en N(null) spoel contacten zijn.

En dat V het sleepcontact is.

 

Maar voordat je het aansluit, stuur ff een foto voor de zekerheid. Want dat is stukken makkelijker.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op (Vv) U zet je de Nul

 

Op Vv (U) zet je de Fase

 

'u' wordt je sleepcontact en uitgaande regelbare spanning.

 

De fase of nul mag je omdraaien. Enkel zit je met het ene geval dat je regelen gaat met de fase waardoor er op het sleecontact en open delen spanning staat.

Als je dit met de nul doet, dan heb je daar geen last van.

 

Kun je op de simpelste manier meten met een spanningszoekertje (schroevendraaiertje)

Dan kun je ook checken of de variac juist aangesloten is linksom gedraaid geen spanning/stroom etc.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zoals weedrunner al zei, U en V zijn de contacten van de spoel. En u is het sleepcontact. Ik vond het al zo raar hoe je bij de aanduiding N kwam.

 

En de ventilator wordt inderdaad aan gesloten tussen de Null en het sleepcontact.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inderdaad, ik denk dat ik hem ondersteboven had toen ik dat las... :whistle:

 

Dank voor jullie reacties, ik ga vanavond eens een poging wagen. Als het is gelukt (lees: als ik geen opdonder krijg) laat ik het nog even weten :).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, wellicht overbodig maar ik ben toch nog een beetje onzeker. Dit is hoe ik het nu heb aangesloten:

 

gallery_6029_187_111086.jpg

 

De kleuren VD draad kloppen, dus bruin en één van de blauwe gaan naar de WCD in de muur, en de schakeldraad en de andere blauwe gaan naar de vent.

 

Wat denk je, kan ie... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo moet ie goed aangesloten zijn! Je merkt bij het inschakelen of de variac werkt. We wachten de resultaten met spanning af. :yummy:

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Like a charm!

 

Nogmaals heel erg bedankt beide, zonder jullie advies had ik het niet aangedurft.

 

Gr,

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...