Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Morgen of overmorgen post ik wel even een uitgebreidere update. Heb vanavond wat foto's met hps gemaakt en die zien er niet uit. De twee foto's van de drie planten in het autopotsysteem zijn als enigen gelukt dus die post ik wel even.

 

gallery_6495_18129_66525.jpg

 

gallery_6495_18129_186066.jpg

 

De planten in het autopotssysteem doen het erg goed zoals te zien is. De hoeveelheid water in de bak maakt ook niet meer uit. Ook gaat het prima met de stekken in de 25literpotten die ik met de hand water geef. Alleen de grote plant die ik heb overhouden van de vorige ronde gaat het niet goed mee. Die vertoond dezelfde problemen als de planten van mijn vorige ronde en derhalve heb ik 'm er vandaag uitgehaald. Verder geen nieuws.

 

Fijne nacht gewenst,

 

Dilago

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beter dat het auto potsysteem nu wel goed zijn werk doet:)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het werkt als een trein, als het zo doorgaat deze ronde ga ik de volgende keer weer geheel op het autopotsysteem over. Want zelfs met de meters erbij is water geven nog lastig blijkt in de praktijk, maar toch stukken eenvoudiger als zonder.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Want zelfs met de meters erbij is water geven nog lastig blijkt in de praktijk,

 

Ik snap wel wat je zegt.

Heb 4 plantjes staan, in verschillende stadia, met elk hun eigen behoefte.

En toch........

 

Het is een vorm van fingerspitzengefühl.

Als je je er op toe legt, dan leer je het echt wel..

 

Overigens, ga ik op termijn wel degelijk meten hoeveel vocht er in de pot zit.. (arduino)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zonder meters zal het gissen blijven en met meters ook, maar in veel mindere mate. Het vergt alleen wel wat tijd om nauwkeurig te meten, maar als je de tijd ervoor neemt zal je niet terug willen. Ik ga als volgt te werk:

 

De meter steek ik zo'n 5cm vanaf de plant in de pot. Dit doe ik om beurt op twee en soms drie plekken omdat de grond vaak niet overal even nat is. Vervolgens wacht ik een tijdje en lees de waarden af. Zo ga ik per twee planten te werk en de autopots meet ik niet. De planten staan er namelijk gezond bij en daar kan ik toch weinig aan veranderen.

 

Sinds ik de millibars meet en de watergift daar op afstem hebben de planten de bladeren fier in de lucht, zijn mooi donkergroen en dat zegt mij genoeg. Als ik jou was zou ik je tensiometer maar gauw afstoffen, daar krijg je geen spijt van.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik jou was zou ik je tensiometer maar gauw afstoffen, daar krijg je geen spijt van.

 

Dan zou ik ook een ander medium, al de 50% cocos/aarde moeten nemen..

En dat was ik nog niet van plan... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe ouder hoe kieskeuriger hé! ;)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je plaagt me wel vaker met "oud" zijn... :)

Maar zo oud ben ik nou toch ook nog niet..

Duurt nog dik 2 jaar voordat ik een halve eeuw ben hoor..

 

En daarbij,, heel jong van geest en lichaam.. Alleen al flink wat ervaring... :innocent:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is je eigen schuld vanwege je gebruikersnaam, in werkelijkheid ben ik niet eens een decennium jonger dan jij. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

De dames staan er stralend bij in de AutoPots! :verrygood

Ik ben benieuwd hoe ze het deze ronde doen in vergelijking met de andere planten.

Mooie vergelijkingstest zo.

 

Groeten Beaker :spliff:

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Snel even een drietal foto's gemaakt met de lamp uit. Ik beloofde een uitgebreide update, maar veel nieuws is er niet en ik wilde de planten niet teveel storen.

 

De planten die ik met de hand water geef houd ik ongeveer tussen de 50 en de 120mbar en nog steeds valt me op dat de planten veel minder drinken dan ik ze op gevoel zou hebben geven. Ook heb ik de potten even gewogen en die voelen nu allemaal ongeveer even zwaar aan. Ze hebben ieder een bouillon gehad van 2ml groeivoeding, 1ml fishmix, 2ml algamic en 2ml guano extract.

 

gallery_6495_18129_119134.jpg

 

gallery_6495_18129_47149.jpg

Zolang ze er zo bijstaan vertrouw ik de tensiometers wel/

 

De planten in de autopots gaan ook nog steeds als een speer, ik hoef alleen de waterbak maar aan te vullen.

 

gallery_6495_18129_146703.jpg

 

Dit was 'm weer voor nu, fijne avond gewenst.

 

Groet,

 

Dilago.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dit wordt me een interessant kweekje dilago.

Straks heb je voor jezelf een mooie vergelijking tussen autopot en handmatig wateren.

Dit ga ik met veel interesse volgen

Succes!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

ze lijken er eindelijk zin in te hebben :verrygood

 

ga je ze nog toppen of niet?

 

grtz

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja het gaat nu lekker met de planten gelukkig maar want anders is de lol snel van het kweken af. Toppen doe ik nooit, maar ik heb de grootsten eergisteren geknakt.

 

@ Iceberg, het vergelijken is inderdaad de bedoeling en momenteel lijkt het er op dat de planten die ik met de hand bewater sneller groeien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"momenteel lijkt het er op dat de planten die ik met de hand bewater sneller groeien"

 

Hier vraag ik me even af wat er precies aan de hand is.

Ik blijf heel geinteresseerd en onbevangen volgen.

Good luck!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denk dat het komt omdat ze wat langer droogtrekken dan de planten in de autopots.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Even een update.

 

Het gaat lekker met de planten gelukkig. Ze groeien goed, zowel de vijf planten die ik met de hand bewater als de drie in het autopotsysteem.

 

gallery_6495_18129_138007.jpg

 

gallery_6495_18129_154940.jpg

 

gallery_6495_18129_123064.jpg

 

Het autopotsysteem blijkt prima te werken,de planten zien er gezond uit en nemen kennelijk niet meer dan ze nodig hebben.

 

gallery_6495_18129_109330.jpg

 

gallery_6495_18129_140400.jpg

 

Enige nadeel is dat het steeds lastiger monitoren wordt naarmate je meer potten gebruikt en er meer slangen aangesloten moeten worden. Er hoeft er maar een verstopt te raken en je zit met de gebakken peren. Zodoende heb ik zitten denken hoe dat probleem te omzeilen en kwam op het volgende. In plaats van slangen naar elke afzonderlijke pot te geleiden neem je een waterdichte bak van 130 x 130 x 10-15 cm die je vult met 11 of 18literpotten. Vervolgens plaats je in elke vierkante bak met daarin de potten slechts 1 vlotter i.p.v. naar elke pot afzonderlijk. Dat lijkt me een efficiëntere methode die beter te monitoren is. De planten die ik met de hand bewater geef ik ook allemaal evenveel water en dat gaat prima, dus waarom zou dat in een grote bak niet kunnen? Maar dat is iets voor de volgende ronde, eerst deze maar eens naar een goed resultaat zien te brengen. Ik heb er nu slechts drie planten in de autopots en dat is goed te controleren natuurlijk.

 

gallery_6495_18129_96376.jpg

 

gallery_6495_18129_40345.jpg

 

gallery_6495_18129_107864.jpg

 

Alhoewel ik tevreden ben mogen ze van mij nog wel wat donkerder groen. Sinds mijn vorige mislukte ronde ben ik toch op mijn hoede als de plant ook maar enigszins lichter lijkt te worden. Het kan hard gaan heb ik gezien met de grootste en mooiste plant die ik aanvankelijk had overgehouden van de vorige ronde.

 

Dat was 'm weer voor nu, goede nacht gewenst.

 

Groet,

 

Dilago.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

In plaats van slangen naar elke afzonderlijke pot te geleiden neem je een waterdichte bak van 130 x 130 x 10-15 cm die je vult met 11 of 18literpotten. Vervolgens plaats je in elke vierkante bak met daarin de potten slechts 1 vlotter i.p.v. naar elke pot afzonderlijk. Dat lijkt me een efficiëntere methode die beter te monitoren is. De planten die ik met de hand bewater geef ik ook allemaal evenveel water en dat gaat prima, dus waarom zou dat in een grote bak niet kunnen?

 

Dilago.

 

Als ik je goed begrijp,

Dan wordt het dan eigenlijk 1 grote auto pot.

Maar daarmee is toch het voordeel ervan weg??

 

Je kunt ze idd wel allemaal evenveel geven,

Maar het wil er bij mij (nog) niet in, dat iedere plant evenveel nodig heeft..?

 

Leg nog eens wat duidelijker uit wat je precies bedoeld..

 

Verder gaat het weer prima zo te zien..

Suc6

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je het dan toch in 1 grote bak wilt doen, kan je dan niet beter voor die autopot aquabox spider of aquabox recht kiezen?

http://www.autopot.nl/productinformatie/aquabox-spyder

http://www.autopot.nl/productinformatie/aquabox-recht

Die zijn daar, volgens mij, voor bedoeld. Ik volg je met belangstelling, zit zelf ook te overwegen om zo'n autopot systeem te halen, of anders een blumat tropf systeem: http://www.blumat.nl/Webshop/202112/202206/218758/terrasset.aspx (die geeft pas water als de tensio van de aarde een bepaalde waarde heeft).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je goed begrijp,

Dan wordt het dan eigenlijk 1 grote auto pot.

Maar daarmee is toch het voordeel ervan weg??

 

Je kunt ze idd wel allemaal evenveel geven,

Maar het wil er bij mij (nog) niet in, dat iedere plant evenveel nodig heeft..?

 

Leg nog eens wat duidelijker uit wat je precies bedoeld..

 

Verder gaat het weer prima zo te zien..

Suc6

Elke plant heeft zijn eigen behoefte maar als je werkt met planten van dezelfde moeder en ze allemaal tegelijk plant verschilt die behoefte zeer weinig. Zo'n groot voordeel zie ik daar derhalve in deze setting niet in dus vandaar mijn idee voor de aanpassing. De planten die ik met de hand bewater geef ik ook allemaal evenveel en je zegt het zelf al dat ze prima gaan.

 

Wat ik de volgende kweek dus wil doen is grote waterdichte bakken van 130 x 120 x +/- 10-15 cm vullen met 18literpotten en daarin de planten en de grond + hydrokorrels. Vervolgens plaats ik dan in elke bak 1 of 2 vlotters waar ik nog precies 10cm voor over heb. Feitelijk is dat hetzelfde systeem als nu, maar op grotere schaal. De waterdichte bak is een grote pot met meerdere planten die gescheiden worden door de potten waar ze inzitten. Indien je meerdere stekken in een pot plant doen die het ook prima terwijl ze dezelfde hoeveelheid water krijgen. Derhalve zie ik er wel potentie in en het is veel makkelijker te monitoren als een vlotter voor elke afzonderlijke plant met bijbehorende kabel die kan verstoppen. In elke bak plaats je een tensiometer zodat je precies kan zien wat er gebeurt. Dat systeem lijkt mij wel wat en dat ga ik de volgende ronde uitproberen.

 

gallery_6495_18129_48022.jpg

Zo ziet dat er ongeveer uit

 

Elke plant krijgt dan evenveel water maar dat lijkt me niet zo'n probleem vanwege eerder genoemde redenen.

 

Als je het dan toch in 1 grote bak wilt doen, kan je dan niet beter voor die autopot aquabox spider of aquabox recht kiezen?

http://www.autopot.n.../aquabox-spyder

http://www.autopot.n...e/aquabox-recht

Die zijn daar, volgens mij, voor bedoeld. Ik volg je met belangstelling, zit zelf ook te overwegen om zo'n autopot systeem te halen, of anders een blumat tropf systeem: http://www.blumat.nl.../terrasset.aspx (die geeft pas water als de tensio van de aarde een bepaalde waarde heeft).

Ja achteraf bezien had ik die beter kunnen kopen maar ik heb ze nu al en als de modificatie werkt kan ik de rest van het systeem verkopen. Het blumat watersysteem wat afgaat op de meters klinkt goed, als ik de autopots niet reeds gekocht had zou ik dat misschien aanschaffen.

Edited by dilago
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mijn handschrift wel :P

 

maar als je toch grote waterbakken gaat maken, wat is dan precies het voordeel van die autopot vlotters ten opzichte van elke 3 dagen handmatig eb en vloeden?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dilago_

 

Dat van onder vloeden of de manier wat Rodja typt lijkt jou dat niet wat.

 

Doe zelf vloeden met 8 moedertjes om de dag afhankelijk hoe droog of vochtig ze staan. 2.5 literjes in de waterdichte bak. En de dametjes kunnen afhankelijk zuipen wat ze willen. Af en toe ff voelen aan de zijkant van het gaatje..oelala. En je voelt vochtheid of droogheid. Bij droogheid plomp ik weer 2.5 liter in de bak. Dat verschilt soms om de dag ..soms een paar dagen wat er tussen zit.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

lijkt mijn handschrift wel :P

 

maar als je toch grote waterbakken gaat maken, wat is dan precies het voordeel van die autopot vlotters ten opzichte van elke 3 dagen handmatig eb en vloeden?

Een doktershandschrift zonder geneesheer te zijn ook? ;)

 

Het voordeel blijft hetzelfde als 1 vlotter per plant. Zie het voor je als meerdere planten in 1 pot, slechts afscheiden van elkaar door de kleinere 18literpotten. Ook automatiseer je je kweek en kan je wel twee tot drie weken wegblijven als het vat groot genoeg is en als je slang verstopt raakt wordt dat opgevangen door de tweede of derde die je erbij aansluit.

 

Dilago_

 

Dat van onder vloeden of de manier wat Rodja typt lijkt jou dat niet wat.

 

Doe zelf vloeden met 8 moedertjes om de dag afhankelijk hoe droog of vochtig ze staan. 2.5 literjes in de waterdichte bak. En de dametjes kunnen afhankelijk zuipen wat ze willen. Af en toe ff voelen aan de zijkant van het gaatje..oelala. En je voelt vochtheid of droogheid. Bij droogheid plomp ik weer 2.5 liter in de bak. Dat verschilt soms om de dag ..soms een paar dagen wat er tussen zit.

Ja dat wil ik ook gaan doen de volgende ronde maar dan automatisch met het autopotsysteem. Doordat er nooit meer dan een cm water op de bodem staat kunnen de planten rustig opdrinken wat ze willen i.p.v. in eens alles te moeten opdrinken. De praktijk zal het moeten uitwijzen, maar ik denk dat het autopotsysteem op de manier zoals ik het wil toepassen prima tot zijn recht komt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey dilago als het autopot systeem nu goed werkt, dan kan je het systeem toch blijven gebruiken waarvoor dit bedoelt is. Je wilt het systeem aanpassen omdat je bang bent dat er een slang verstopt raakt, maar misschien gebeurt dat helemaal niet. En je zou eventueel elke autopot met 2 slangen kunnen aansluiten (1 reserve). Op deze manier krijgen alle planten naar hun behoeften water dat is het mooie van het geautomatiseerde systeem. Als jij 1 grote bak gaat maken met vlotters dan ben je eigenlijk geautomatiseerd aan het vloeden. Het is wel een mooi idee maar ik dacht juist dat jij wilde dat elke plant afzonderlijk water krijgt naar eigen behoefte.

 

Ik probeer met je mee te denken. Gr klaver:)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...