Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

greengreen

Dwc En Wortelproblemen

Recommended Posts

Goedendag

 

Ik heb 45 amnesia op een dwc systeem (5 x 90 liter bakken), onder 2 x dilmlux xtreme 600w (met controller), alleen dit is mijn eerste keer op DWC

 

In 1 bak heeft waarschijnlijk een zuurstofpomp niet goed gewerkt, en hier is (mogelijk) wortelrot ontstaan. En ik denk door onvoldoende hygiene is dit over gegaan naar de andere bakken

 

ik kwam er donderdag achter (wortels waren wat gelig en wat slijmerig).

 

De EC bleek te hoog te zijn (1.8 -1.9) :-(

 

Dus ik heb gelijk de helft van het water vervangen en ververst. Daarbij rhizotonic en cannazym erbij gedaan. En gisteren heb ik ong 150 ml H202 erbij gedaan (omdat ik niet snel aan iets anders kon doen)

 

ik heb niet het idee dat ik het heel erg aan de planten kan zien, ze doen het nog best aardig lijkt mij (nu bijna 2 weken op 12/12)

 

alleen ik ben wel benieuwd wat julllie denken dat het kan zijn en wat ik er eventueel aan kan doen. Ik ga nu zo de dames in nieuwe bakken water zetten zonder voeding (of eventueel de helft)

 

en dan morgen zo snel mogelijk iets tegen de problemen van de wortels halen. Suggesties, ideen en meningen zijn van harte welkom

 

alvast bedankt voor de tips

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=FBGKZPGB

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het is heel erg lastig om het H2O2 wortelrot te verwijderen. Dat moet je eigenlijk van te voren met 1ml/l (bij gebruik van 35% sterkte) toevoegen om het water vanaf het begin steriel te houden. Chloor kan ook en dat werkt beter om de boel steriel te houden, maar dat vind ik persoonlijk een smerig goedje.

 

Met CannaZym had ik zelf niet zulke denderende ervaringen bij wortelproblemen.

 

Ik heb zelf ook als alternatief wormencompostthee (EWC tea) geprobeerd. Dat werkte eigenlijk nog het beste. Je verdrijft dan de slechte organismes door een overvloed aan behulpzame organismes. Alleen is het wel een gedoe om dat spul steeds te brouwen en met zoveel water als jij hebt moet je er dan ook wel heel veel van hebben,

 

Maar goed, wat Ponix zegt is wel het belangrijkste. Eerst zorgen dat je de temperatuur en zuurstof toediening in orde hebt voordat je echt het probleem zal kunnen oplossen. Al merk ik wel dat ze met die compostthee ook wel veel meer kunnen hebben qua fouten in je water.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De watertemperatuur is goed (niet te warm), maar denken jullie inderdaad dat dit wortelrot is en is het nog te redden?

 

En wat vinden jullie van de dames hoe die er uit zien (hoop dat foto`s goed genoeg zijn om te zien)

 

Ik heb gelezen over EWC Tea, maar waar kan ik dit vinden

 

en wat kan ik nu het beste doen, mijn idee is om bakken goed te reinigen, water erin met evt helft voeding en dan morgen middel halen tegen wortelrot (wat is het beste en waar kan ik dit halen?)

 

bedankt voor reacties

Share this post


Link to post
Share on other sites

Previcur Energy, in Belgie te koop bij agrarische groothandels. Met spuitvergunning kun je het ook in Nederland krijgen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De foto's zijn wat wazig, maar als ze zo onder het slijm zitten dan ben ik bang dat die wortels het niet gaan redden. De planten moeten nieuwe wortels gaan aanmaken en dat kan wel even duren.

 

EWC tea moet je zelf maken: http://www.rollitup.org/t/dwc-root-slime-cure-aka-how-to-breed-beneficial-microbes.361430/

 

Die Botanicare Aquashield uit dat verhaal (tegenwoordig heet het Hydroguard dacht ik) heb ik ook wel verhalen van gelezen dat het zou werken. Al heb ik geen flauw idee waar je dat zou kunnen kopen hier in de buurt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

i see systems, running ozone generator continously through rez. uv light to clean return water.

and these people manage to continue to get the crop to the end.

does no one use boi filter for pond?

 

its tricky, chlorine etc is hand

Share this post


Link to post
Share on other sites

is het een optie om de dames in de grond te zetten wat betreft veiligheid ?

 

hebben mensen eventueel ideen welke middelen hier gebruikt tegen kunnen worden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Previcur Energy, in Belgie te koop bij agrarische groothandels. Met spuitvergunning kun je het ook in Nederland krijgen.

Ridomil Gold is nog veel beter.

Het is wel even de vraag welke dosering je dient te gebruiken, de doseringen welke worden gebruikt zijn meestal voor bespuiting of aangieten. Dit wordt later dus weer verdunt door watergift. Voor een dwc zou ik 10-20% nemen,

-]Potplanten (preventieve gietbehandeling) (bedekte teelt)

Plaag/ziekte Rot (Pythium, Phytophtora) Dosering 6,25 - 9,375 ml/100 l water Toepassing Het middel bij voorkeur gieten op vochtige grond. Na toepassen direct inregenen, zodat het middel in de wortelzone kan dringen en op het blad achtergebleven Ridomil Gold wordt afgespoeld. Van deze oplossing een hoeveelheid per plant op de pot gieten, die overeenkomt met 10% van het potvolume. Bij gewassen die gevoelig zijn voor rot de hoogste dosering aanhouden.

5x90=450L uitgaande van de hoogste dosing 9.375ml x 0.45 = ongeveer 5ml richting 20% dus 10ml

Na een week dan nogmaals 5ml toevoegen als dit nodig lijkt.

Edited by Dr Dog

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank jullie wel voor de tips

 

waar zou ik deze ridomil gold kunnen halen?

 

Heb gisteren de boel ververst en wat chloor erbij gedaan en ik heb het idee dat het er al wat beter uit ziet. Dus hopen dat de verbetering door gaat

Share this post


Link to post
Share on other sites

dank jullie wel voor de tips

 

waar zou ik deze ridomil gold kunnen halen?

 

Heb gisteren de boel ververst en wat chloor erbij gedaan en ik heb het idee dat het er al wat beter uit ziet. Dus hopen dat de verbetering door gaat

Dat zijn produkten die je bij een professionele tuinbouwhandel, zoals Brinkman kan halen. Wel een spuitvergunning meenemen.

 

http://www.brinkman....detail?Itemid=0

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eh goedje in water gooien wat je anders op vochtige grond inzet.. je mist wat bij DWC meen ik, ohja medium.

 

Inzetten van dat soort spul gaat niet werken, het valt uit elkaar na een dag of wat vrees ik in het water

 

Er is maar 1 ding wat helpt: dat is als de sodemieterij de water temperaturen onder controle gaan krijgen in alle bakken en ik mis vd info:

zijn ze op elkaar aangesloten qua doorvoer of zelfstandige bakken?

 

Ik las niet (te) warm?

Wat vindt jij 'te warm' en hoe meet je dit?

Alles boven de 21C maakt je planten veel en veel vatbaarder voor en als dan ook nog een pomp ergens raar gaat doen tja dan gat inderdaad op wat velen hier aangaande DO levels in water zeggen: des te meer des te beter helemaal als je water te warm is en dus nog maar 70% of nog minder DO bevat dan hetzelfde water op 21C.

 

Chloor moet je erg mee oppassen, ga niet voor de Glorix maar neem een bleekwater en verdun dit sterk, beter vaker toevoegen dan een hogere dosis maar houdt er wel rekening mee dat chloor op de wanden vd bak gaat zitten dus na deze ronde erg goed met de borstel eroverheen.

 

Nog nadeel van chloor is dat het je ph sneller doet stijgen en je daardoor meer moet corrigeren.

 

Als laatste dan:

Las dat je ze op water wilt gaan zetten

Alsof ze, desondanks de rot op niks kunnen overleven?

 

Minimaal halve dosering van wat je gaf in het water anders gaat het niet goed komen want dan krijgen ze tik op tik en zit zo alles weer onder de rot onder de deksels.

 

Beter dan chloor werkt de peroxide 35% en dan maar een wat hogere dosis, heb je naast ph verloop ook geen troep op de wanden en door werking perioxide even wat extra zuurstof maar of je daar een zwaar aangetaste wortelkluit mee gaat redden vraag ik me af.

 

DWC moet je echt wel even goed nadenken en uitvoerig testen op (kleinere) schaal voordat je groot gaat, tijdensje testen ga je op je bek en leer je jezelf jouw manier van DWC'en aan dwz wel of geen vatwissel, ph strak sturen, veel planten of juist weinig en grotere bak per plant, tot hoe ver kan ik gaan met merk voeding wat ik gebruik en welke ph waarde (ik werk rond de 6 op labs) nu beter werkt in jouw scheutje en met jouw water, DWC is daar echt een ander verhaal in vergelijk met een medium kweek.

 

Cannazym en de rest mag je in de kast laten, wordt alleen de GS/fabrikant blij van.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee ik heb ze niet op water gezet. Ze stonden al op water (DWC), dus ik heb gisteren het water ververst met minder voeding en scheutje chloor erin. Nu zijn de wortels erg aan het schuimen, maar volgens mij is dit ook de bedoeling.

 

Bedankt voor de tip over de chloor mbt de Ph, ik zal het goed in de gaten houden

 

Naar mijn idee heeft de verversing van het water, minder voeding en scheutje chloor goed geholpen. Dus ben benieuwd hoe het zich verder ontwikkeld

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb op eb vloed syteem rfx ook het vermoeden dat ik phytium of iets heb ( jongen wat verzorgd had verwarmingelementen te warm gezet)

 

ik heb Previcur Energy gekocht ( duur spul trouwens)

 

@dr dog , ik kon in gebruiksaanwijzing alleen doseringen vinden over aangieten en spuiten , heb jij een advies als ik het 1 malig met eb vloed wil geven ( ik wilde zelfde dosering aanhouden als bij aangieten 20 ml per 100 liter , wel halve fles gelijk leeg)

 

@ coco heb je een adres van een agrarische groothandels in Belgie toevallig , zijn lastig te vinden ( ik kan alles kopen in ned , maar duur en duurt soms lang, zelf in Belgie halen lijkt me sneller/goedkoper)

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ LostChild, Ridomil toegevoegd in het watervat van een eb vloed systeem had een goed resultaat. Dit duid er op dat het niet heel snel uit elkaar zou vallen. Ik heb ook begrepen dat het systemisch is wat ook een handje helpt. Mijn persoonlijke ervaring is dat Ridomil wel en Previcur vaak niet of stukken minder werkt.

 

De werking van Chloor en H2O2 zijn slechts oxiderend, zij verbranden wat ze raken. Enzymen en bacterieen werken meestal als opruimers van dode cellen. Chemische middelen grijpen meestal in op de voortplanting of celdeling deze zijn dus rigoreuzer. Bij overdosering kan dit bij gevoelige planten ook leiden tot groeiremming.

 

@ knakenpoetser, ik zou vooral aangieten op je potten met rfx, hiermee doordrenk je dan meteen van bovenaf de hele pot.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ LostChild, Ridomil toegevoegd in het watervat van een eb vloed systeem had een goed resultaat. Dit duid er op dat het niet heel snel uit elkaar zou vallen. Ik heb ook begrepen dat het systemisch is wat ook een handje helpt. Mijn persoonlijke ervaring is dat Ridomil wel en Previcur vaak niet of stukken minder werkt.

 

De werking van Chloor en H2O2 zijn slechts oxiderend, zij verbranden wat ze raken. Enzymen en bacterieen werken meestal als opruimers van dode cellen. Chemische middelen grijpen meestal in op de voortplanting of celdeling deze zijn dus rigoreuzer. Bij overdosering kan dit bij gevoelige planten ook leiden tot groeiremming.

 

@ knakenpoetser, ik zou vooral aangieten op je potten met rfx, hiermee doordrenk je dan meteen van bovenaf de hele pot.

 

 

Goede tip dr. Dog voor knakepoetser.

 

Ff terugkomend op..

Ridomil toegevoegd in het watervat van een eb vloed systeem had een goed resultaat. Dit duid er op dat het niet heel snel uit elkaar zou vallen

 

Ja, snap ik, lees nog eens goed wat ik stelde: je hebt geen medium dus ook geen buffer alleen maar water in je systeem dus dat spul kan nergens aan hechten of een reactie aangaan behalve dan met het aanwezige water.

Voorzover ik weet hebben 99% vd middelen wel 'iets' van een medium nodig om lang genoeg werkend te zijn om het probleem aan te pakken.

Ze spreken niet voor niets over aangieten en vochtig houden ed maar of ze daar nu ook een vochtigheidsgehalte van 100% mee bedoelen :innocent:

 

24/7 bak DWC water is een stuk heftiger dan vanuit een watervat vloeden, plant doet zelf ook flinke duit in zakje in DWC bakken wat je met een watervat ook niet hebt.

 

Kan werken maar om ervoor te gaan lijkt me niet handig.

 

ik weet nog uit mijn Overgrow tijd dat er nog een middeltje bestaat wat erg goed (zowel curend als preventief) schijnt te werken en dit wordt niet onder de toonbank oid verkocht en heet Hygrozyme, nu nog dat goedje vinden..

op Overgrow zat er 1 die zowat alles geprobeerd had, tot opzet vernieuwen aan toe (zelfs recirc hielp niet) en heeft dat toen ingezet en kreeg het ermee onder controle en kwam er zelfs vanaf.

 

@greengreen

ben zelf ex DWC'er, met water spelen is echt fun

heb je de water temperatuur al gemeten (doe dit bij meerdere bakken, misschien is het 1 bak die in parabool staat en teveel opwarmt en doorgeeft oid)?

nu je aan het aanvallen bent probeer die water temperatuur richting de 20C te krijgen (koop een aqurium thermometer voor langduriger meten indicatie (lampen uurtje of 3 aan bijv.)

Ik meen Pythium is dol op alles rond de 25C en wat hoger aan water, dan kan je bestrijden wat je wilt het is zo terug, 23C is kritieke grens, alles tussen de 18-21C is perfect, liever nog 18C (ga maar een dikke chiller halen) is perfect qua DO maar 20C vinden de dames net wat lekkerder dan die 18C aan de worteltjes.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

bedankt voor de tip, ik ga morgen kijken voor een water thermometer

 

Heb de dames even flink in de chloor gelaten (alleen kwam te laat erachter dat het glorix was :(

 

Vandaag nieuw water erin, plus voeding (EC 1.4), dus ben benieuwd hoe ze het verder gaan doen. Morgen ga ik de co2 aansluiten (mbv dimlux co2 sensor), dus hopelijk kan dat ook bijdragen aan een vooruitgang

 

de dames hebben nu behoorlijk gele bladeren, komt dit door voedinggebrek (laatste 2 dagen minder voeding gehad (helft van wat ze normaal krijgen) en moet ik de bladeren weg halen of kunnen ze bij trekken?

 

http://www.mijnalbum.nl/Album=3LH6XVKP

Share this post


Link to post
Share on other sites

De wortels zullen dood zijn en dan kunnen ze geen voeding meer opnemen. Kan wel een week duren voordat ze weer verder kunnen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om dit enigszins te ondervangen dagelijks bladvoeding helpt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Elke wortel staat in relatie met een tak/blad boven de deksel, heb je onder deksel schade dan zal een deel vd plant boven de deksel af gaan sterven.

 

Opletten of er nieuwe groei ontstaat in de kruintjes en hoe snel dit gaat is om aan te houden of je het gevecht aan het verliezen bent of

dat je aan de winnende hand bent maar beducht moet zijn/blijven voor een mes in je rug (pythium is fucking sneaky zooi check Google).

 

Geen thermometer, ik vrees het ergste en dan kan je gaan Glorixen H20'2en wat je wilt... heb je een vriezer en coolpacks of een aantal lege PET flessen in huis?

Ga er maar alvast een paar vullen met water en invriezen want je zult bij meten merken dat wat voor jouw niet te warm lijkt al snel een graadje of 28 zal blijken te zijn..

 

Ik hier ook test, voelen met pinkie en goh gaat best: thermometer erin en het was 27C.. no DO en probs all over the place.

21C voelt helemaal niet 'lauw' aan aan puntje vd pink, eerder tegen goh dat kon wel eens te koud zijn als je eerder planten op aarde had.

Edited by lostchild

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn DWC water is 18 graden zonder chiller. Kwestie van zorgen dat je bakken een afgeschermd zijn van de warmte in de kweekruimte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voldoende volume in bakken helpt ook aardig mee en als de planten wat groter worden gaat er ook zo 3C vanaf omdat licht niet meer op deksel schijnt.

 

Eenmaal opgewarmd koelt water langzaam af als omgevingstemperatuur hoger ligt als gewenste water temperatuur en moet je wel wat inzetten om te koelen, als het dan koel is KOEL HOUDEN en heb je geen probleem meer, hoe je dat doet tsja.. een thermometer is je beste vriend in deze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de tips. Het water voelt echt koud aan zeg maar. Alleen lig al 3 dagen ij het ziekenhuis dus weer niet hoe het gaat

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shit man, sterkte.

 

Plantjes kan altijd overnieuw, jij gaat maar 1 x mee dus rustig aan :hug: :doctor: en snel weer beter worden/naar huis.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...