Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

P H donner

De Sterkste Wiet.

Recommended Posts

Het is een geweldige tijd om een stoner in de VS te zijn. De legalisatiebeweging krijgt steeds meer steun en de wiet wordt steeds beter. In plaats van slechte wiet, voornamelijk bestaande uit blad en stengels (zoals jarenlang de norm was), hebben Amerikanen nu toegang tot zorgvuldig gekweekte wietplanten, met een witte gloed van THC-kristallen. De wiet van nu is mooier, geuriger, en word je er veel higher van dan ooit tevoren.

Dit is natuurlijk geen toeval. Kwekers zijn druk bezig geweest met het kruisen van sterke planten om het THC-gehalte (tetrahydrocannabinol) – de werkende stof van cannabis – te verhogen.

In 1978 had wiet gemiddeld een THC-gehalte van 1,37%, volgens het National Institute on Drug Abuse; in 2008 was dat 8,5%. Nederwiet is gestabiliseerd op 14,6% en is daarmee iets sterker dan de meeste wiet in het buitenland. Maar sinds een paar jaar kan de opeens-niet-meer-illegale teeltgemeenschap informatie met elkaar delen en hun kweekmethoden optimaliseren. Hieruit zijn een paar van de hoogste THC-gehaltes ooit voortgekomen. Apotheken in Colorado hebben planten met 20% tot 25% THC, en een kweker in Denver met de naam RB-26 beweert de eerste plant met een percentage van 33% in handen te hebben.

Uit twaalf achtereenvolgende tests die CannLabs uitvoerde, bleken Gorilla Glue 4 en Chiquita Banana (beiden van RB-26) tussen de 30% en 33,55% THC te behalen. Die cijfers leidde tot een hoop opwinding, maar ook tot een hoop sceptische reacties. Iedere wietroker zou dolgraag een plant roken die voor een derde uit THC bestaat, maar is zoiets überhaupt mogelijk? Volgens RB-26 gaat het gewoon om de methode waarmee je je wiet kweekt.

"Ik focus enorm op cijfers en andere data," vertelde RB-26 me. "Ik schrijf alles op in kleine logboeken en ik voer heel veel testen uit als ik iets in de kamer verander." In de afgelopen twee jaar heeft hij een kweekproces ontwikkeld dat volgens hem door niemand ooit is geëvenaard.

marijuanas-growers-are-upping-the-thc-ante-with-super-potent-pot-456-body-image-1429487262.jpg

RB-26's Gorilla Glue 4. Foto is eigendom van RB-26

Veel kwekerijen in Colorado kweken honderden planten in gigantische open warenhuizen, maar RB-26 verdeelt de ruimte in meerdere, kleinere delen. "Het kost veel meer om het zo te verdelen, maar het heeft veel voordelen, bijvoorbeeld bij plaagbestrijding," vertelde hij me. "Ik heb gezien hoe besmettingen of insecten in één nacht een grote ruimte kunnen vernielen. Met meerdere delen verlies je hooguit één gedeelte."

In kleinere ruimtes is het ook makkelijker om de temperatuur en luchtvochtigheid te regelen. RB-26 kweekt op een lagere temperatuur dan de meeste kwekers – 22 tot 25 graden, in tegenstelling tot de gebruikelijke 26 tot 29 graden. "Hitte is één van de grootste stressfactoren voor planten en naarmate de temperatuur stijgt, gaat de kwaliteit van je terpenen [organische moleculen] en olieproductie achteruit. Dat beïnvloedt weer de sterkte," zei hij.

Het is van groot belang om de kweek vrij van besmettingen te houden. Voordat je bij de kweek van RB-26 een kijkje mag komen nemen, moet je een steriel pak aan en je schoenen verruilen voor crocs. "In het ergste geval breng je stuifmeel mee naar binnen, waar bloemen uit voort kunnen komen die de hele kweek vernietigen," zei hij.

RB-26 zei dat zijn experimenten in deze gecontroleerde ruimte hebben geleid tot de sterke wiet die hij nu produceert. Met name de Gorilla Glue-plant heeft een erg hoog THC-gehalte. "Het begint allemaal bij de genen," zegt hij. "Er zijn sowieso bepaalde plantsoorten die nooit de 30% THC zullen halen."

Anderen in de industrie geloven dat überhaupt geen enkele plant ooit zulke hoge percentages kan halen.

"Alles rond de 33% is vrij moeilijk te geloven," zei Kayvan Khalatbari, medeoprichter van Denver Relief, een apotheek in Colorado die R-18 produceerde. R-18 is de derde sterkste plant ooit, met een waarde van 27,34%, zo bleek na een test van High Times. "De laboratoria die de testen uitvoeren hebben geen toegang tot de basiswaarden die ze nodig hebben om goed te kunnen testen, dus gebruiken ze hun eigen waarden." Verschillende laboratoria komen dus met verschillende resultaten. Ook al kwam zijn eigen plant als één van de sterkste ooit uit zo'n test, Khalatbari is niet overtuigd van de nauwkeurigheid ervan. "Ik denk dat het geweldig is wat betreft de marketing, en ook wel om je een soort van idee te geven over de cannabinoïdenwaarden," zei hij, "Maar je moet er ook weer niet van uitgaan dat dit deze cijfers absolute waarheid zijn."

RB-26's testresultaten kwamen van CannLabs, een laboratorium in Denver dat sinds 2010 duizenden planten heeft getest. De woordvoerder William Livemore van CannLabs legde me per email uit hoe het testproces ('vloeibare chromatografie', heet dat proces) werkt: 'we meten een bepaalde hoeveelheid van de plant en gebruiken een speciale oplossing om de cannabinoïden uit de plant te trekken. Daarna meten we dat, met behulp van een kalibratielijn.' Volgens gegevens van CannLabs ligt het gemiddelde THC-gehalte in Colorado tussen de vijftien en zeventien procent. RB-26's Gorilla Glue 4 bevat twee keer het gemiddelde. "Alles wat een hogere waarde dan 30% heeft, wordt opnieuw getest om zeker van de resultaten te zijn." Na tientallen tests bleek Gorilla Glue 4 nog steeds zo sterk te zijn als dat RB-26 bedoeld had.

marijuanas-growers-are-upping-the-thc-ante-with-super-potent-pot-456-body-image-1429486536.jpg

Ondanks de consistente hoge scores, voelde ik me door de gebreken van het testproces genoodzaakt om gewoon de traditionele testmethode te gebruiken: blowen. Samen met Danny Danko, redacteur van High Times, rookte ik een Gorilla Glue 4-joint tijdens de Denver Cannabis Cup.

"Het is één van de sterkste planten die we ooit bij High Times hebben getest," zei Danko over Gorilla Glue. Hij bekeek de toppen voordat we de joint aanstaken. "Het is ongelooflijk ijzig en compleet bedekt met glandulaire trichomen. Je weet gewoon dat het superpotent is, omdat daar alle essentiële olie zit." Na een paar hijsen beoordeelde Danko de smaak: "Je proeft hoe sterk het is. Het is hele dikke rook. Het is vergelijkbaar met OG en Sour Diesel, maar iets fruitiger. Het heeft die oliesmaak met een beetje zoetigheid erbij. Eén van de hybriden van de afgelopen vijf jaar die de plantenwereld hebben veranderd."

Of het records verbreekt of niet, RB-26's Gorilla Glue is een sterke variant op een plant die van zichzelf al sterk is. Zijn toppen gaan met gemak de strijd aan met de wietkandidaten van de Cannabis Cup. Khalatbari betwijfelt of het eigenlijk wel zo belangrijk is om die 33% te halen. "Wat is het verschil tussen 33% en 28%, als je kijkt naar het effect dat het op je heeft? Dat is hetzelfde als zeggen dat er een groot verschil zit tussen drank met 55% of 60% alcohol. Onzin natuurlijk. Zodra je met THC ergens in de twintig zit, is het allemaal hetzelfde

 

BRON http://www.vice.com/nl/read/de-missie-om-s-werelds-sterkste-wiet-te-kweken-854

Share this post


Link to post
Share on other sites

In Spanje kunnen ze er ook wat van maar daar weet jij zelf ook wel.

 

Je wou geen hoi zeggen op Spannbis hoorde ik. :thumbsdown: :whistle: :likken:

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Zijn" methode is inderdaad significant beter en de resultaten zijn ernaar:


  • 5.14% Linalool

  • < 0.01% Caryophyllene oxide

  • 0.20% Myrcene

  • < 0.01% beta-Pinene

  • < 0.01% Limonene

  • < 0.01% Terpinolene

  • 1.80% alpha-Pinene

  • 3.79% Humulene

  • 2.30% Caryophyllene

  • 13.23% TERPENE-TOTAL

Deze wiet is exceptioneel, zo'n profiel komt letterlijk slechts eens in de 10.000 keer voor.

De methode is betrekkelijk eenvoudig te evenaren en valt nog te verbeteren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zon wietje als @ die foto heb ik ooit eens gerookt in A'dam.

Remember it like yesterday, lol .. pff

Was trouwens wel leuk soortje om te introduceren aan onze ouwe freund Ivo, maar beter laat dan nooit. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

probeer eerst maar eens lekkere wiet te kweken met standaardgenetica

das wat ik vele broodkwekers wil zeggen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lekkere wiet had je vroeger, maar tegenwoordig lijkt het nergens op.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

zoals er prachtige mensen bestaan

zo bestaat er ook nog steeds prachtige wiet.

de handel en broodkweek is wat anders dan liefhebbers en freaks

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedoelde wat er verkocht wordt in de gemiddelde shop.In de underground heb je nog steeds lekkere soortjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

s6lrw5.jpg

 

Oldskool .. :icecream:

Share this post


Link to post
Share on other sites

oh is het al weer kerst, snel verlanglijstje schrijven..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...