Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

bosrand

Oorzaak Meeldauw

Recommended Posts

In Sativa's topic ging het over meeldauw, hij schreef dat een slechte lucht circulatie de oorzaak zou zijn daar van en het niet aan de genetica zou liggen.

Daarbij vroeg ik me onderstaande af.

 

Waarom had mijn courgette plant er vorig jaar wel last van en mijn tomatenplanten die er naast stonden niet?

Ze stonden beide in de open lucht en alle bladeren van de courgette lagen goed vrij in tegenstelling tot de tomaten die aan de bossige kant waren.

 

Zou je mij dat uit kunnen leggen Sativa?

Edited by bosrand

Share this post


Link to post
Share on other sites
en het niet aan de genetica zou liggen.

 

Komop, ga je bij post 1 al op je bek? Quote me even letterlijk, dit is zo goedkoop...

 

hou je vast. Dit is mijn visie op meeldauw(vlieger gaat ook op voor budrot). Quote dit voortaan maar en laat het natypen even voor wat het is. Het faalt keer op keer..

 

Meeldauw(ook budrot) zijn schimmelsoorten. Er zijn, dat erken ik, wietsoorten die een natuurlijke resistentie hebben tegen deze schimmels, maar daar moet je niet meer van maken dan het is. Het betekend slechts dat deze strains het minder snel oplopen. Maar schimmel en meeldauw zijn geen ziektes die enkel voorkomen bij planten die er vatbaar voor zijn en een plant die er tegen resistent is kan er alsnog wel last van krijgen. Zo heb ik wel eens budrot gehad in een budrot resistente strain.

 

Omgevingsfactoren zoals vocht en circulatie hebben veel meer invloed op deze schimmels. Of je ze oploopt zal dan ook eerder aan de omgevingsfactoren liggen dan aan de strain zelf.

 

En de linkjes voor donner:

.

can be directly linked to unfavorable environmental conditions – such as an abundance of moisture, poor/indirect light, insufficient airflow/poor filtration and last but not least...a PH imbalance or incorrect nutrients. - See more at: https://buymarijuana...h.VQON1du7.dpuf

 

https://buymarijuana...-powdery-mildew

 

De reden dat je courgettes er last van hadden en je tomaten niet is nog leuker. Je had namelijk een soort meeldauw te pakken die zich specifiek op 3 gewassen richt. De soort vond je tomaat waarschijnlijk niet te vreten ;)

 

http://nl.wikipedia....nebloemmeeldauw

 

Er zijn heel veel verschillende soorten meeldauw. De soort die komkommers aantast kan heel goed geen effect op tomaat hebben.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Courgette planten hebben vrijwel altijd valse meeldauw. Dat lijkt er alleen maar op. Weet je zeker dat het echte meeldauw was?

 

De waarheid zit natuurlijk ook gewoon in het midden. De ene soort is gevoeliger voor meeldauw dan de andere, maar als je condities kweekt waar meeldauw geen kans krijgt dan heb je er ook geen of minder last van.

Edited by Wietefras
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
De ene soort is gevoeliger voor meeldauw dan de andere, maar als je condities kweekt waar meeldauw geen kans krijgt dan heb je er ook geen of minder last van.

 

Bam! Amen wietefras. Jouw hoef ik niets uit te leggen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi misschien niet juist hier maar kan t nergens vinden. wat veroozaakt meeldauw of valse meeldauw en wat is het verschil. Bedankt op voorhand voor de uitleg.

 

grtjs

Share this post


Link to post
Share on other sites

de dikte van het blad verschilt sterk

hierdoor ook verschillen in dauwpunt-condensatie aanslag

is verschil in resistentie en meeldauw.

 

sativa is dun blad

indica is dik blad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oh sorry, ik zei "valse meeldauw" en dat is blijkbaar ook echt een schimmel, maar ik bedoelde meer dat courgettes altijd wel zo'n zilverwitte tekening op het blad hebben die heel erg lijkt op meeldauw. Dat is dus gewoon bij die plant en heeft niets met schimmels te maken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn excuses Sativa, ik zal volgende keer meteen wat completer antwoorden, helaas ben ik nog niet perfect, ik werk er wel aan.

 

snapback.pngSativa Avitas, op 15 februari 2015 - 11:27 , zei:

Zelfde reden waarom je geen meeldauw meer krijgt als je de lucht in beweging houd.

 

Dit was wat je zei, daaruit trok ik de conclusie dat als je altijd de lucht maar in beweging houd, dat je nooit meeldauw kunt krijgen, ongeacht wat voor soort/genetica.

Mede omdat je daarna zei:

Stuur me de link maar van de meest meeldauwgevoelige soort die jij denkt te kunnen vinden.

 

Zoals je het nu omschrijft, daar kan ik me wel in vinden, ik heb het denk ik wat verkeerd gelezen en begrepen.

Het was trouwens geen aanval, zo leek je het wel op te vatten, maar meer nieuwschierigheid hoe dat dan zou kunnen.

Dankjewel voor de verduidelijking.

 

Inderdaad Wietefras, maar in mijn geval ging het echt om valse meeldauw.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zo leek je het wel op te vatten

 

Ja, maar ik denk dat dat van mijn kant niet zo vreemd zou moeten zijn bosrand. Vanaf de dag dat ik hier ben geregistreerd wordt ik voor prutser, leugenaar, bullshitverkondiger etc uitgemaakt en stelt men mij voortdurend op de proef. Volgens mij was het de bedoeling dat ik op dit forum zou starten met 0,0 ervaring..

 

nooit meeldauw kunt krijgen, ongeacht wat voor soort/genetica.

 

Ik zeg nooit nooit. Maar echte meeldauw loop je niet op onder hoge lv en circulerende lucht, valse meeldauw krijg je niet met een lage lv en circulerende lucht. Dat is zoiets als verwachten dat je een ijsbeer gaat tegenkomen in de Sahara. No way ;)

 

Het is echter wel zo dat sommige soorten door hun compactheid slecht ventileren. Dit zijn dan vaak die gevoelige soortjes. Niet omdat ze allergisch zijn of iets dergelijks, maar ze worden zo enorm compact... Kans dat lucht niet meer circuleerd onder die dikke bos bladeren word dan enorm groot. Al helemaal bij die afghaantjes :D

 

Stuur me de link maar van de meest meeldauwgevoelige soort die jij denkt te kunnen vinden.

 

Dit meen ik echter wel. Ik ben dol op uitdagingen. Als jullie hier ervaring hebben met een strain die hier nog nooit iemand meeldauwvrij heeft kunnen kweken, hit me :D Ik mag graag zoeken naar oplossingen voor dit soort problemen en ik heb er wel goede vertrouwen in dat het me gaat lukken. Ik werk zelf namelijk al jaren met pure indica`s. Ik heb het verslag dat doorgelinkt werd door Donner namelijk ook goed doorgelezen en ik kan je verzekeren dat er meer ventilatie in mijn tent is dan in dat tentje wat gebruikt was. Mijn ventilatiepunten zijn rood gemarkeerd. Denk dat dat wel duidelijk is..

 

zzzzzzzzzzz.jpg

 

helaas ben ik nog niet perfect

 

Ik ook niet Bosrand. Verre van. Perfecte mensen bestaan niet. excuses geaccepteerd en mijn excuses terug voor de assertieve houding. Zoals ik ook al in mn eigen topic zei: We zijn allemaal kwekers, laten we elkaar gewoon mooi aanvullen ipv aanvallen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Theorie ligt heel ver van de praktijk.......is mijn ervaring.

 

Ik heb met een Power Plant stek gewerkt die enkel in de maanden Sept/Okt meel douw gevoelig waren.

Je kon er een straaljager jet bij zetten maar er was geen houden aan......

 

Bud rot? onderschat ook een te hoge Ec vooral niet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bud rot? onderschat ook een te hoge Ec vooral niet!

 

Precies, en daarmee de verticaal potentiaal gradient.

 

Als die te hoog wordt ('s nachts als het afkoelt) gaan je planten sprayen en kunnen ze in slechts enkele minuten een groot deel van hun vocht verliezen. In dit proces verbranden ze ook door het Joule effect. Dit verzwakt de plant zodanig dat ie zich niet meer kan verdedigen tegen bv meeldauw, wat het sein is om aan te vallen en dan is er geen houden meer aan, je plant is ernstig ziek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bubbleblower, Die onzin over dat sprayen en joule effect heb je uit een onderzoek van hoe planten groeien in een sterk electrisch veld. Dat heeft echt niets te maken met wat wij doen.

 

Ben ook wel benieuwd wat je denkt dat "verticaal potentiaal gradient" betekent. Ben namelijk bang dat je die term uit hetzelfde onderzoek hebt (waar het een elektrisch veld beschrijft) en dat je de term verwart met VPG (vapor pressure gradient) terwijl je eigenlijk VPD bedoelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Theorie ligt heel ver van de praktijk.......is mijn ervaring.

 

Het is een wisselwerking. De theorie finetune je in de praktijk. Vaak werkt een theorie in groffe lijnen wel(mits goed berekend) maar is er in de praktijk nog een beetje bijstelling nodig om het beste uit die theorie te halen.

 

Maarja... Je hebt theorie mensen en praktijk mensen. Theorie is meer mijn ding dan praktijk. Het kost soms jaren om iets in de praktijk te leren wat je in de theorie sneller zou kunnen opnemen, mits je goed kan leren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En je zijluikjes aan de tent gebruik je niet als ventilatie?

 

Zo houd ik eender welke soort schimmel vrij.

 

 

En theorie is geen tastbaar bewijs, eerder een stelling, ...., In theorie zou het....

 

Een aaneming zeg maar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee de Witte :o Ik zou die luikjes niet durven openen! Als je nu bij mij de voordeur lostrekt... Welcome to the coffeeshop XD Ben blij als deze om is... Voel me er niet echt prettig bij zo :x

 

Ik denk dat de filter vervangen moet worden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hier luikjes altijd open als het licht aan is, werkt perfect.

 

 

En actieve inlaat bovenaan

 

Als licht uit is

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heb je er geen last van dat de geur er doorheen trekt? Ik heb niet eens een sterk geurende nu.. Als ik nu afghaan had gehad had je t op straat kunnen ruiken.

 

En theorie is geen tastbaar bewijs, eerder een stelling, ...., In theorie zou het....

 

Een aaneming zeg maar.

 

Dat is waar. In theorie denk je:"zou het...". Dan ga je dat in de praktijk uitproberen. En als het in de praktijk dan werkt is je theorie prima. Maar er is wel meer dan dat alleen. Een heleboel van wat er bekend is in de wetenschap is niet testbaar met praktijk, alleen met wiskunde. Dat is theoretische fisica. Ik vind dat mega interessant en ben er veel mee bezig. Misschien dat mensen die zich daar mee bezig houden meer vertrouwen krijgen in theorie, omdat ze het wiskundig leren toetsen met behulp van formules en berekeningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee, genoeg onderdruk van de afzuiging...

 

Eender welke soort...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat het bij mij dan puur de filter is. Ik heb 400m3 in een 1 vierkante meter tent en die wordt vacuum gezogen. Te weinig afzuiging lijkt me sterk.

 

Als ik een nieuwe heb ga ik het eens testen met de flappen open. Zal een hoop schelen voor de ventilatie onderin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zal het zo eens testen door 1 flap los te halen en kijken of de geur veranderd. T halve huis meurt toch al naar wiet, kan er weinig meer aan verergeren geloof ik..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oorzaak nr. 1 van meeldauw, toprot etcetera is onweer.

 

Binnen zou je het nooit moeten krijgen, maar als dat gebeurt is dat 's nachts.

Het beste daartegen helpt het laag houden van de verschillen in dag- en nacht temperatuur en eventueel meer ventilatie

(circulatie kan het weer erger maken).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...