Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
bruinevingers

Oude Aarde Gebruiken

Recommended Posts

http://www.osmo-international.com/catalog/category/7/en

 

http://www.osmo-international.com/catalog/category/17/59/en

 

http://www.osmo-international.com/catalog/category/17/60/en

 

http://www.osmo-international.com/catalog/category/17/fertilizingTables/en

 

it is what it is, simple give it a go,

 

 

as jack white say he is totally correct man, :innocent:

 

similar thing would be creating you own coco mix as well if you desided to go organic.

:dribble:

 

best regards

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

bij iedere growshop krijg je aptus enzym hydro korrels kan je er gewoon in laten zitten zou niet niet weten waarom niet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank Jack en Ink, ik zal het de volgende ronde proberen (i'll try it the next round.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die search functie van dit forum is echt ruk. Iemand die goede (wetenschappelijke)lectuur kan aanbevelen die mij duidelijk omschrijft wat grond is, waar het uit bestaat, en hoe je het opwaardeert.

Share this post


Link to post
Share on other sites

die mij duidelijk omschrijft wat grond is, waar het uit bestaat...

 

Grond is een mengsel van verweerd materiaal, vloeistoffen en gassen dat aan het aardoppervlak of (vlak) daaronder voorkomt.

Grond bestaat naast water en lucht uit de volgende vaste stoffen:

 

Opwaarderen is eerder al uitgelegd.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

MrWeed heeft een linkje gepost op de vorige pagina, in dat filmpje wordt uitgelegd wat grond is en waar het vandaan komt.

 

Opwaarderen kan op verschillende manieren, de manier die ik gebruik op het moment is als volgt:

 

Eerst verwijder ik de toplaag van m´n oude aarde die nog in de potten zit, een cm of 5-10.

 

Hierna water ik de potten in met final solution van bac.

 

http://www.sanniesshop.com/final-solution-nl.html

 

dan haal ik de oude aarde uit de potten en gooi het op een zeiltje. Ik haal de grotere wortels uit de aarde en hierna mengen met bio supermix en calcium kick van plagron

 

http://www.plagron.com/nl-nl/product/1/46/41/bio-supermix.aspx

 

http://www.plagron.com/nl-nl/product/1/46/39/calcium-kick.aspx

 

Zo ben ik al ruim 3 jaar bezig met dezelfde aarde zonder echte problemen.

 

greets Tita

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er was eens een veganist die huiverig werd toen ik vertelde dat ik bloedmeel, beendermeel en kippencompost in de grond had gemengd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks voor alle artikelen so far. Genoeg om te bestuderen.

 

 

Wat ik vreemd vind is als volgt:

 

Ik heb nu Bacto Force staan. Op de verpakking staat uitgelegd dat je bij een X aantal vierkante meter je een X aantal gram korrels moet inwateren.

 

 

Maar is dit wel een juiste manier van berekenen? Je zou denken dat het belangrijker is om een X aantal gram korrels in te wateren aan de hand van de Inhoud rite?

 

Voor mijn 1,5 x 1,5 vierkante meter kwam ik uit op heel weinig gram korrels. Terwijl de inhoud toch wel redelijk veel is (+-750 liter aarde)

 

 

De reden dat ik mijn oude aarde van een jaar geleden wil hergebruiken is omdat er een nieuwe bak gemaakt word met een oppervlakte van 1,5 x 3 vierkante meter. En de inhoud dus verdubbeld naar +-1500 liter aarde.

 

Een ander alternatief lijkt me bricks te gebruiken? Maar voldoet dat aarde wel. Zo nee, kan ik niet gewoon 50 van die bricks inslaan en ze met schimmels korrels en al wat niet meer op te waarderen?

 

Ik heb geen zin om elke 2 maanden 36 zakken aarde te verslepen. Dat valt op. Ik heb wel genoeg werkruimte op mijn plek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

MrWeed heeft een linkje gepost op de vorige pagina, in dat filmpje wordt uitgelegd wat grond is en waar het vandaan komt.

 

Opwaarderen kan op verschillende manieren, de manier die ik gebruik op het moment is als volgt:

 

Eerst verwijder ik de toplaag van m´n oude aarde die nog in de potten zit, een cm of 5-10.

 

Hierna water ik de potten in met final solution van bac.

 

http://www.sanniessh...olution-nl.html

 

dan haal ik de oude aarde uit de potten en gooi het op een zeiltje. Ik haal de grotere wortels uit de aarde en hierna mengen met bio supermix en calcium kick van plagron

 

http://www.plagron.c...o-supermix.aspx

 

http://www.plagron.c...lcium-kick.aspx

 

Zo ben ik al ruim 3 jaar bezig met dezelfde aarde zonder echte problemen.

 

greets Tita

 

Volgende ronde houd ik deze methode aan.

 

Ik heb nu gewoon mijn aarde ingewaterd met bacto force en op goed geluk nieuwe kleintjes erin geknald. Geen wortels eruit gehaald. (Afgezien van de overgebleven blokken en stammen uiteraard).

 

Ze zijn nu aan het voor groeien. Zien er niet slecht uit. Misschien is het geluk met de dommen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou slim bent water je potten na de oogst eerst even in met Enzym en laat ze 3 dagen staan dan hoef je nauwelijks wortels eruit te trekken omdat de Enzym de wortels afbreekt scheelt echt veel werk, houd er wel rekening mee dat die niet samen kan met dat spul van sannie

Edited by jack white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grond losmaken beetje maerl er bij en lekker zuur( 5.5)inwateren met BioSevia werkt bij mij al jaren..........

 

Ieder zijn ding maar ik hou het graag simpel.

Edited by P H donner

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nou slim bent water je potten na de oogst eerst even in met Enzym en laat ze 3 dagen staan dan hoef je nauwelijks wortels eruit te trekken omdat de Enzym de wortels afbreekt scheelt echt veel werk, houd er wel rekening mee dat die niet samen kan met dat spul van sannie

 

Waarom kan dat niet samen? Zijn er nog andere nadelen aan het gebruik van dat spulletje?

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nu de gebruikers aanwijzing leest staat er duidelijk bij dat je het niet in combinatie met Enzym mag geven ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nu de gebruikers aanwijzing leest staat er duidelijk bij dat je het niet in combinatie met Enzym mag geven ;)

 

Haha ja, ik snap dat het op de aanwijzingen staat ;) Maar ik dacht, misschien weet jij ook de theorie erachter. Dan kan ik namelijk bepalen waarom iets niet werkt en wat ik als alternatief kan doen om het wel te laten werken. Dat werkt denk ik beter dan om te roepen: Wie weet er een potje wat ik WEL kan gebruiken bij enzymen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de verpakking staat uitgelegd dat je bij een X aantal vierkante meter je een X aantal gram korrels moet inwateren.

Maar is dit wel een juiste manier van berekenen?

 

Ik voelde hem al aankomen, want jij bent echt een rekenwonder.

Voor bactoforce kun je één eetlepel korrels op 5 liter grond aanhouden.

(dus twee eetlepels op tien liter).

Succes.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Op de verpakking staat uitgelegd dat je bij een X aantal vierkante meter je een X aantal gram korrels moet inwateren.

Maar is dit wel een juiste manier van berekenen?

 

Ik voelde hem al aankomen, want jij bent echt een rekenwonder.

Voor bactoforce kun je één eetlepel korrels op 5 liter grond aanhouden.

(dus twee eetlepels op tien liter).

Succes.

 

Je neerbuigende houding zal je veel goeds opleveren in het leven.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je nu de gebruikers aanwijzing leest staat er duidelijk bij dat je het niet in combinatie met Enzym mag geven ;)

 

Haha ja, ik snap dat het op de aanwijzingen staat ;) Maar ik dacht, misschien weet jij ook de theorie erachter. Dan kan ik namelijk bepalen waarom iets niet werkt en wat ik als alternatief kan doen om het wel te laten werken. Dat werkt denk ik beter dan om te roepen: Wie weet er een potje wat ik WEL kan gebruiken bij enzymen ;)

de theorie er achter weet ik niet ben namelijk geen professor in scheikunde ben meer iemand die een gebruikers aanwijzing leest voordat die iets doet en zich daar gewoon aan houd werkt tot nu toe nog altijd goed.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom hoor of zie je in de cannabiscultuur eigenlijk nooit iets over "crop rotation"? In de reguliere landbouw is aarde hergebruiken haast een doodsonde wegens het feit dat plantspecifieke ziektes zich gaan settelen in de grond. Kweek 5 jaar lelies op hetzelfde akker en het 5e jaar zullen de lelies van top tot teen vol ziektes zitten zoals vuur. Dit is waarom boeren elk jaar een ander type gewas op een akker verbouwen.

 

Is het dan zo dat er bij Cannabisplanten geen plantspecifieke ziektes zijn die zich in de bodem kunnen nestelen? Ik kan me namelijk voorstellen dat een beetje overbewatering gedurende 1 ronde ervoor kan zorgen dat je aarde een kweekbak wordt voor wortelrot...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

http://www.wietforum.../22928-enzymen/

 

Ik heb deze volledig doorlopen en mensen daar komen niet overeen. Volgens mij weet die Roel K waar ie het over heeft en heb ik besloten die te geloven.

 

@Sativa Avitas

ik raad jou ook die topic aan, vooral in pagina 2 gaat het ook even over monoteelten. Waar dan beweerd wordt dat bodemleven en/of enzymen dat effect tegengaan.

 

edit: Ik vind trouwens dat mijn Sannie kweekjes beter lopen sinds ik de eerste weken nu ook bac wortelstimulator toevoeg. Daar staat duidelijk dat je bij dat product geen enzymen mag toevoegen, maar dat zijn toch al enzymen? Wou de productfiche opzoeken maar raak aan hun vage site niet uit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, dus eigenlijk bestrijd je die bodemziektes met micro organismen die ze eten, zoals je bijv trips met roofmijt zou bestrijden?

 

Ga het zeker even doorlezen. Heb weinig ervaring met aarde, dus kan nog veel leren op dat gebied :)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Weet zelf maar wat ik net gelezen heb, maar dat is wat ik zou concluderen ja. Ik hoop ook maar om bij te leren hier :).

 

Het is zowat Sannie vs Roel K, ze komen op sommige punten wel overeen lijkt me. Een goed draaiend bodemleven maakt zelf genoeg enzymen aan. Waar ze niet lijken overeen te komen is dat er bij onze teelt een goed bodemleven komt, me dunkt.

 

Ik kaart het even aan, omdat ik hoop dat er wat meer uit komt zo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Waarom hoor of zie je in de cannabiscultuur eigenlijk nooit iets over "crop rotation"?

 

Dat is bedacht door Karel de Grote.

Het drieslagsysteem in het Nederlands.

Maar toen Liebich de kunstmest uit vond, was dat niet meer strikt noodzakelijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Waar ze niet lijken overeen te komen is dat er bij onze teelt een goed bodemleven komt

 

Klopt. Ik ben het hier dan ook volledig mee oneens. Boeren gebruiken crop rotation, cannabis telers hergebruiken. Met aarde hergebruiken kweek je parasieten in de aarde die plantspecifiek zijn. Als het inderdaad zo is dat enzymen plantresten afbreken, zou ik persoonlijk geen aarde hergebruiken zonder enzymen. Better safe, dan een plant vol wortelrot :D

 

Is overigens onwaar FoTh. In de bloementeelt is crop rotation de normaalste zaak van de wereld. Ik heb heel mijn jeugd in de bloemen gewerkt en ben niet zo heel oud ;) Je vind zelden een weiland waar 2 keer achter elkaar dezelfde gewassen worden verbouwd. Vaak pachten boeren land, elk jaar weer een ander stuk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik schreef "niet meer strikt noodzakelijk". Ik weet ook dat het nog steeds gebeurt.

Ik heb ook op een kwekerij gewerkt,

en weet ook dat er in een weiland voornamelijk gras te vinden is.

Meestal meerdere jaren achtereen.

 

Rotatie wordt vaak gedaan in combinatie met groenbemestende gewassen,

om stikstof in de bodem te brengen.

 

Toen de boeren nog onbeperkt gier en mest mochten uitrijden over hun akkers werd er langer achter elkaar hetzelfde gewas (mais) verbouwd.

 

Na twee jaar cannabis op dezelfde plek, ga ik het veldje dit jaar een stukje opschuiven.

Edited by FoolOnTheHill

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja, ik geloof ook dat sommige gewassen minder behoefte hebben aan rotation dan andere. Toch is rotation primair om bodemziektes te voorkomen, bemesting is secundair. Bemesting kun je op andere manieren makkelijk regulieren. Bodemziektes zijn niet op veel andere manieren te voorkomen.

 

Naja, tig veel chemo in de bodem drukken :D

 

http://nl.wikipedia....Vruchtwisseling

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...