Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gothdragon

co2 maken door gisting

Recommended Posts

Hallo mensen

 

Ons hokje is alweer bijna af, een ruimte van 2m20 bij 2m90 met 8 stuks 600w lampjes en een kleine 200 stuks 4 liter potjes. Het dak loopt erg schuin af, bijna 50 cm, maar alles ziet er goed uit. Scheidingswandje gemaakt van gips en een dimmer op de afzuigervan 2500 m3 de inblazer word een buisventilator van 500 m3 dacht ik (staat er niet meer op)

Nu was ik van plan om te gaan experimenteren met het maken van co2 dmv gisting. Princiepe is vrij eenvouding maar wie weet hoeveel co2 dit zal produceren en wat ik zo uiterlijk of minimaal moet toevoegen wil het een gewenst effect hebben. Stel dat ik 2 normale huishoudemmers gebruik met deksel en deze voor 3/4 vul met het mixje hoeveel co2 zal dit produceren en hoe lang voor ik de suikers moet toevoegen? Ook heb ik gehoord dat je de co2 alleen moet toevoegen als de dames slapen en juist niet in de lichtperiode?

 

alvast bedankt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als ik je advies mag geven: zorg ervoor dat je afzuiger een grotere capaciteit heeft....2500M³ is echt te weinig voor bijna 5000Watt lichtvermogen....

Share this post


Link to post
Share on other sites

CO2 toevoegen moet juist overdag !!! omdat dan de fotosynthese plaatsvind ,het proces waar co2 onmisbaar in is .

 

Zoals harry zegt , grotere afzuiging is een goede investering , die gelijk zorgt voor een snellere aanvoer van CO2, waardoor je planten meer CO2 kunnen opnemen

 

CO2 door middel van gisting is een proces dat dag en nacht blijft doorgaan , hoeveel CO2 dat oplevert is lastig te bepalen , daarvoor moet je met een aantal scheikundige berekeningen aan de slag. Ik heb de indruk dat het niet voldoende CO2 oplevert voor zo'n grote kweek , je zuigt immers ook steeds lucht af .

 

Overweeg CO2 tabs eens .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok mensen bedankt voor het advies, het gistingproject is al van de baan haha. Zoals ik al zei werken we met een bak die 2 keer per dag gevuld word met water, net genoeg om de dames te kunnen voorzien. Na een dag te hebben proef gedraaid met de afzuiger op 1/3 van zn capaciteit zaten we op een LV van 60% en een temperatuur van 26 graden. Dus als we op 80% van de capaciteit gaan draaien zitten we ruim binnen de norm denk ik, ook staan de ventilatoren nog niet aan die voor de circulatie gaan zorgen. Het hokje is echt goed geisoleerd en het vacuum is goed merkbaar...

 

Co2 tabs komen in het voedingsvat van 200L met een verwarminselemtje en een circulatie pomp. Tijd zal het leren of de PH nog gaat stijgen door de tabs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Let erop- dat de tabs maar een uur of 5 a 6 werken ! dus geen ze het liefst ergens in het begin van de dagperiode. Geef je een tab 2 uur voor het licht uitgaat dan heeft het niet veel nut meer omdat de CO2 s'nachts niet opgenomen wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
CO2 door middel van gisting is een proces dat dag en nacht blijft doorgaan , hoeveel CO2 dat oplevert is lastig te bepalen , daarvoor moet je met een aantal scheikundige berekeningen aan de slag.

 

gisting of fermentatie, het proces waarbij vergistbare suikers worden afgebroken in afwezigheid van zuurstof (anaërobe conditie). Nu wordt er wel ethanol geproduceerd en uiteraard CO2 en een groot aantal aromastoffen.

 

De meest eenvoudige voorstelling van fermentatie is:

 

1 Glucose -> 2 koolzuurgas (CO2) + 2 ethanol + energie (75 kj)

 

 

 

Er zijn verschillende soorten fermentatie:

 

alcoholische gisting, door gisten waarbij ethanol en kooldioxide (CO2) worden gevormd (bier en wijn bereiding).

 

Melkzuurgisting, door melkzuurbacteriën waarbij uitsluitend melkzuur en kooldioxide (CO2) worden gevormd. (verzuring van melk; yoghurtbereiding);

 

Boterzuurgisting, wordt v.nl. industrieel toegepast. Bekende producten zijn o.a. azijnzuur en aceton.

 

 

Voor de uitrekening van de hoeveelheid gas geproduceerd:

muliculair gewicht van gewone suiker(disacharide)=350g/mol

Dus indien je 1 mol(350g) toevoegd krijg je 2 mol CO2 (zie de reactievergelijking)

 

Via de ideale gaswet:pV=nRT geeft dit bij p=101300Pa (gemiddelde druk)

T=298K(temperatuur in kelvin=273+25graden celcius, dus bij 25 graden), R is een constante(8.31), n is de molariteit (2 mol als we 350g suiker gebruiken) en V is het volume in kubieke meter.

even uitrekenen geeft: voor het toevoegen van 350g suiker krijg je 0.05 kubieke meter of 50 liter.

Dit is een theoretisch geval, in de practijk ligt de effecientie wel wat lager.

 

Dit was toch niet zo lastig Atmoo :P :verrygood

 

Zou ook wel bij 'chemie en biologie' passen, wink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verplaatsen gaat gebeuren .

 

CO2 kan ook nog worden verkregen door een carbonaatverbinding te laten reageren met een zuur . Soda is zo'n verbinding . Maar die lost nogal snel op waardoor de reactie te snel verloopt . Houtas is ook nog een mogelijkheid ,met een zuur .

Share this post


Link to post
Share on other sites

In het kader van Chemie hier hoe de CO2 productie gebeurd met soda:

 

144-55-8.gif

 

Soda is dus Natrium bicarbonaat, het is een zout, dit is een ion-verbinding van een metaal, hier natrium, met een niet-metaal, hier carbonaat. Dit is een sterke base. Voeg je een zuur toe. bv HCl dan gebeurt de reactie als volgt:

 

HCL +NaHCO3 geeft H2CO3 + NaCl(dit is keukenzout) (1)

* Voor degenen die iets van chemie kenne* Deze reactie kan doorgaan omdat de pKa van HCl hoger is dan deze van H2CO3, met gevolg dat het evenwicht naar rechts is verschoven.

In mensentaal: De reactie gaat door omdat HCL een sterkerzuur is dan H2CO3 (deze stof is koolzuur, dat ook in bruiswater zit)

 

Nu is koolzuur vrij onstabiel bij normale omstandigheden (normale druk, 25graden, ...)

Volgende reactie gaat gebeuren: H2CO3 gaat uiteen vallen H2O en CO2.

 

met gevolg dat bovenstaand evenwicht (1) zich volledig verschuift naar rechts daar H2CO3 zelf weg reageerd (voor wie het wenst kan ik er nog even bij zitten hoe het juist ineen zit met chemische evenwichten, maar laat dit nu even zo, het is al saai genoeg)

 

De cijfers.

Moleculair gewicht van soda: 84g/mol

Dus 84g soda geeft 1 mol koolzuur geeft 1 mol CO2

Dit omzetten naar een volume via de ideale gaswet bij kweekomstandigeheden

pV=nRT geeft dit bij p=101300Pa (gemiddelde druk)

T=298K(temperatuur in kelvin=273+25graden celcius, dus bij 25 graden), R is een constante(8.31), n is de molariteit (2 mol als we 350g suiker gebruiken) en V is het volume in kubieke meter.

geeft ongeveer 25liter CO2.

 

Ik denk dat deze methode voordeliger is, maar wel iets gevaarlijker, weinig verdund HCL(zoutzuur) is corrosief, het vreet door alle organisch materiaal (kleren, huid,...).

 

Als je ooit sterk zoutzuur of ander zuur op je huid krijgt, spoel het dan niet weg met water, dit breidt de brandwonde enkel uit. Smijt er direct een base bv soda op, dit neutraliseerd de zure werking (voor beeldmateriaal hierover kijk 'fight club')

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt dus veel minder soda dan suiker nodig voor het produceren van een bepaalde hoeveelheid CO2.

 

De vraag is nog wel hoe snel CO2 in beide gevallen vrijkomt . Hoeveel HCl van welke concentratie heb je trouwens nodig om die 84 gram soda volledig te laten reageren/omzetten?

 

Wat ik probeer uit te vissen is of dit soort 'huis tuin en keuken' reacties werkelijk kunnen dienen voor het aanvullen van het tekort aan CO2 in de kweekruimte.

Mogelijk is het zo wie zo , maar het moet niet zo zijn dat je met 50 kilo soda en tientallen liters HCl aan de gang moet voor een kweek van 2 vierkante meter. Om erachter te komen of het rendabel is zijn er nogal wat faktoren die bekeken moeten worden ,zoals de hoeveelheid afzuiging temperatuur ,enz . Heeft er iemand misschien een meter die e concentratie CO2 in de lucht kan meten?

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

pKa van koolzuur is 10.5. Dus je kan elk zuur met een lagere pKa gebruiken. Zelf met azijn gaat het. Het effect van de conc. van het zuur is het volgende: bij een kleinere concentratie zal het evenwicht van reactie (1) meer rechts liggen, maar omdat H2CO3 zelf wegreageert, verschuift het evenwicht sterk naar rechts, zodanig dat de concentratie van het gebruikte zuur nix uitmaakt.

 

Als je meer uitleg wil over evenwichten en pKa-waarden, just shout :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hoeveel HCl van welke concentratie heb je trouwens nodig om die 84 gram soda volledig te laten reageren/omzetten?

Van zuur met een lage concentratie heb je alleen wel meer nodig lijkt me !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tuurlijk, er zal altijd wel een beperkend reagens zijn, tenzij je weet wat de exacte conc. is van je zuuroplossing

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , maar ik probeer uit te vogelen hoeveel je van beide nodig hebt om daadwerkelijk genoeg CO2 te verkrijgen voor je planten , want een emmertje vol is misschien wel veel te weinig en dus volslagen nutteloos .

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat als je CO2 wil gaan toevoegen, je er voor moet zorgen dat je minder verse lucht toevoert. dus meer interne circulatie, minder buitenlucht. alleen krijg je dan natuurlijk problemen met warmte. dus precieze antwoorden heb ik ook niet. ik weet wel dat ik zelf CO2 maak dmv suiker en gist, dit is voor mn aquarium. 200g suiker, 1.75 liter water, 0.5 gram gist geeft 1 maand lang CO2 af. de hoeveelheid is natuurlijk niet gigantisch hoog, maar het houdt het CO2 gehalte van mn aquariumwater op een goed nivo, en de pH daarmee ook.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zou je niet ook gewoon aan het begin van je inblaas Co2 kunnen maken? Dan komt het alsnog in je hok en wordt niet alles direct afgezogen. Scheelt ook weer ruimte in je hok...

 

bye1.gif

 

kwekeling...

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je trouwens veel CO2 wilt kun je het beste gewoon zo'n horeca gasfles gebruiken. dat is veruit het goedkoopste als je veel nodig hebt. statie geld voor de fles is redelijk hoog, maar ik geloof dat je voor 10 euro 10 liter vloeibare CO2 krijgt. daar kun je niet tegenop met andere methoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun je die ook zo afstellen dat je de juiste dosering krijgt? dus mooi verdeelt over alle dagperiodes?

Share this post


Link to post
Share on other sites

denk wel dat daar ook wel iets voor te krijgen is.

zullen toch wel ventielen voor te krijgen zijn neem ik aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

co2 setje kost niet sowveel voor aquarium kleien 170 euro

zit vanalles bij. Compleet set voor perfecte plantengroei.

 

Het set bevat alle benodigde onderdelen voor de CO2 bemesting van uw aquarium.

 

Het set bevat de volgende onderdelen:

• CO2 drukfles station 350 g.

• CO2 druk regelaar met dubbele manometer.

• CO2 bellen teller.

• CO2 reactor om het gas efficiënt te laten diffunderen in het water.

• CO2 drukfles houder, schoonmaak borstel en aansluitings slang.

maarjah blijft voor aquarium

 

dit vond nog op internet erover

CO2

 

Als je de diverse artikelen mag geloven zijn er enorme winsten met CO2 injectie te behalen. Er wordt dan vaak als optimale waarde 1400 ppm aangehouden. Als je echter op internet zoekt dan zie je dat in de reguliere tuinbouw ook wel met CO2 gewerkt wordt maar dat heel andere waarden worden aangehouden. Zo wordt in de komkommerteelt 400 - 500 ppm (in normale buitenlucht is ongeveer 300 tot 400 ppm) als optimaal gezien en wordt zelfs aanbevolen om bij temperaturen van boven de 28 graden de CO2 injectie te stoppen. Verder blijkt uit een onderzoek dat is gedaan in Wageningen dat een verhoging tot 780 ppm een verhoging van de opbrengst geeft in de paprikateelt.

 

Dit overziende krijg ik het idee dat sommige telers wel heel erg ruim de CO2 injectie hanteren. Verder moet toch met aanzienlijke problemen rekening gehouden worden als je met extra CO2 gaat werken. Hoe krijg je immers CO2 in een ruimte waarin je een enorme afzuiginstallatie moet gebruiken om de warmte van de lampen af te voeren. Natuurlijk kun je met gasflessen werken. Maar dit is enorm omslachtig. Al dat gesjouw met die flessen..... Ook kun je gasbranders ophangen. Maar dan krijg je nog meer warmte en ook een enorme verhoging van de luchtvochtigheid, waardoor je nog meer moet afzuigen. Verder moet ook rekening gehouden worden met een mogelijke koolmonoxide vergiftiging

 

Alles overziende moet ik adviseren de CO2 verhoging beter niet toe te passen. Het is te omslachtig, te gevaarlijk en ik denk ook dat er met extra CO2 niet zoveel winst te pakken is. Als je een CO2 tuin tenminste met een goed geventileerde "normale" tuin vergelijkt.

 

Voor de experimentelen onder jullie, die dus wel van een gokje houden, heb ik toch de volgende CO2 opstelling. Hiervoor heb je nodig: een CO2 controller, een elektrisch afsluitbare klep (voor lucht) met een diameter van 125 mm en een combiketel (of gaskachel, geiser, cv kachel). Plaats een T-stuk op de rookgasuitlaat van je combiketel. Plaats dit T-stuk zo dat de rookgassen gewoon nog steeds in een rechte lijn naar buiten kunnen. Bevestig nu aan het T-stuk een hittebestendige slang of buis van 125 mm doorsnee. Plaats de uitgang van deze slang tegenover je filter, zodat de CO2 eerst de kamer door moet voordat het naar buiten verdwijnt. Aan het einde van de slang bevestig je de automatische klep die aangestuurd wordt door de CO2 controller. Stel de controller in op 800 ppm voor de periode met licht. Houd er rekening mee dat in de slang ophoping van water plaats kan vinden. Om dit te voorkomen kun je een klein gaatje in de slang maken waar deze ophoping dreigt.

 

Als de CO2 waarde beneden de 800 ppm komt zal de klep opengaan en doordat je in de bloeiruimte af moet zuigen om de warmte af te voeren zal CO2 aangezogen worden. Het voordeel van dit systeem is dat je geen extra stookkosten hebt. Je moet immers toch al stoken. Een ander voordeel is dat het grootste gedeelte van de geproduceerde warmte netjes gebruikt wordt om te douchen of het huis te verwarmen en dus niet in de plantage komt.

Edited by obaka-san

Share this post


Link to post
Share on other sites
pKa van koolzuur is 10.5. Dus je kan elk zuur met een lagere pKa gebruiken. Zelf met azijn gaat het. Het effect van de conc. van het zuur is het volgende: bij een kleinere concentratie zal het evenwicht van reactie (1) meer rechts liggen, maar omdat H2CO3 zelf wegreageert, verschuift het evenwicht sterk naar rechts, zodanig dat de concentratie van het gebruikte zuur nix uitmaakt.

 

Als je meer uitleg wil over evenwichten en pKa-waarden, just shout :verrygood

pKa van Koolzuur 10.5¿¿¿¿????ik weet niet waar je die vandaan hebt maar de literatuurwaarde van de pKa van koolzuur => CO2 + H2O (H2CO3) = 6,35. In werkelijkheid is het de pKa van het evenwichtsmengsel van CO2 (l) en koolzuur. Koolzuur zelf is een veel sterker zuur met een echte pKa1 waarde van 3.58.

Ik vond je berekeningen met de druk ook al vaag..Ik heb ze op een andere manier geleert maar de pKa waarde die jij gaf is fout.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Indeed, je hebt gelijk. Ik heb me vergist die pKa van 10.4 is voor bicarbonaat.

Hier is wat ik gevonden heb:

 

The directly measured “apparent†pKa for H2CO3 is 6.37, but in this case there are two equilibria to consider:

H3O+ + HCO3- H2O + H2CO3(aq) 2H2O + CO2(aq)

Since much of the CO2 in aqueous solution is present as “CO2(aq)†rather than H2CO3, a correction needs to be made to allow for the second equilibrium. When this is done, the “true†pKa = 3.58.

 

Dus de reactie zal niet lukken met azijn want deze heeft een pKa van 4.7, het evenwicht zou links liggen.

 

Bij de berekingen van de volume kan ik begrijpen dat je een andere formule hebt geleerd, ik ook trouwens. Het is een afgeleide formule van de ideale gaswet waar de normale condities al zijn ingevoegd, waardoor je de druk, temp, etc niet meer moet invullen. Ik zou er ook mee gewerkt hebben maar ik herinner me de constante niet meer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

ok ik heb deze topic geopend maar ben totaal de weg kwijt :) maar nu ben ik voor een kennis in een kastje 4 plantjes aan het opzetten. (waarom kopen als je je eigen kunt voorzien van nóg beter spul) Geen mogelijk om verse lucht toe te voeren (van buiten bedoel ik) en de lucht afvoeren gaat via het dak. Een 250 W hps er boven en 4 plantjes in een growbox buigen via het scrog princiepe, ok simpel. Maar nu

 

er komt dus geen verse buitenlucht binnen en ik neem aan dat co2 toevoeging dan wel aan de orde is. Het enige wat ik kan proberen is de lucht uit de aangrenzende meterkast te zuigen... Doe ik dit alleen met de Co2 tabs of maak ik een 10 L emmer aan met water suiker gist en what ever een boterham of zo ?

 

kastje is 54 x 72 en zo hoog als ik nodig acht voor de lamp.

suggesties ? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...