Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

gothdragon

co2 maken door gisting

Recommended Posts

hallo,

 

ik zal even zeggen wat ik ooit gedaan heb

ik ben bij een ijshandel- warm ijs gaan halen :blink:

in een piepschuim doos.

dat is dat ijs waar je met je blote handen blijft aanhangen :P -196°c

 

als men lamp uitging deed ik de doos open en ging ze

aan, doosje toe. bij de verdamping van dit ijs komt gas vrij

en ik dacht co2

 

ik ben GEEN chemicus, maar ben ik juist??

had wel een heel mooie oogst :D

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

up,

 

Iemand ervaring met een van deze CO2verhoog/mogelijkheden?

 

Morgen maar even naar de blokker :wacko: :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites
als men lamp uitging deed ik de doos open en ging ze

aan, doosje toe. bij de verdamping van dit ijs komt gas vrij

en ik dacht co2

 

2 cornetto's voor je inlaat ...succes gegarandeerd :wacko:

 

Gr schenkie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Droog ijs. :rolleyes:

 

Werkt prima, waarom ook niet?

 

CO2 cilinders voor Mig lassen ook.

 

Groet, hjm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Opzich is droog ijs helemaal niet een ontzetten onnozel idee ofzo, het is ook wat ze op podia's in het theater gebruiken voor zo'n laaghangende van het podium af naar beneden vallende mist.. Het droog ijs is CO2 gas dat onder een extreme hoge druk door een extruder heen word gerukt waardoor zich vast CO2 vormt. Het is verkrijgbaar in blokken en in pallet vorm.

Vooral in de zomer kan droog ijs handig zijn, waanneer je afzuiging het niet meer trekt zou je best een bakje droog ijs voor je inlaat kunnen overwegen. Resulteerd in een heel licht verhoogde CO2 concentratie in je hok en de koude dampen van het droog ijs helpen tevens mee om de boel te koelen op de heetste dagen van de zomer. Zelf gebruikt maar advies is wel inlaat en afzuig om te wisselen, de koude zware CO2 damp valt namelijk naar beneden..

Warm ijs is het niet :verrygood met z'n minus 196.. Je kunt op youtube overigens heel wat filmpjes vinden van droogijs in zwembaden en bubbelbaden :P

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minus 196, wat heb jij gerookt Snowy ?!

 

Je weet toch dat het -78,5 is... Ook koud, maar het valt nog wel mee :verrygood.

 

CO2 is prachtig spul, helemaal als het ingevroren is...

 

-

 

Stukje anekdote over CO2 in de atmosfeer, CO2 wordt gezien als broeikasgas, een gas waar wij meer belasting voor moeten gaan betalen, erg leuk en aardig allemaal, maar waarom nu eigenlijk... Ik kan dit uitleggen aan de hand van een voorbeeld, je reflectiefolie reflecteerd licht van bepaalde kleuren, zwart reflecteerd niets maar neemt alles op, de warmte blijft dus achter. Nu is er infraroodstraling (jaja, dat kennen jullie ook), dat is ook licht, maar dat kan ons oog niet zien, het oog van een agent wel met een infraroodkijker... Infrarood staat gelijk aan warmte. CO2 is net als zwarte folie in staat om veel van die warmte op te nemen, deze wordt dus opgeslagen op de aarde ipv terug de ruimte in gereflecteerd, het zou hier dus warmer worden.

 

Tegelijkertijd neemt de hoeveelheid regenval toe, shit?!! Nee hoor, CO2 lost namelijk op in regenwater, onder vorming van H2CO3 <=> H2O + CO2 wat een mooi evenwicht is, de regen zal dus zuurder worden (lekker spa rood uit de lucht...), wanneer dit zuur bijvoorbeeld kalkverbindingen raakt zal CO2 worden afgezet in het kalk onder vorming van Calciumcarbonaat (lime). En zo is de CO2 weer uit de kringloop... Planten leggen het ook vast in de vorm van Glucose, wat daarna weer wordt gebruikt voor andere doeleinden... Waarom typ ik dit ? Geen idee, ik was begonnen en ik maak het maar af.

 

-

 

Het probleem met droogijs in Nederland is dat het lastig te krijgen is, het is niet verboden ofzo, totaal niet, het is legaal, maar er zijn vrij weinig bedrijven die het leveren. Op schiphol zit een bedrijf dat droogijs levert, maar om iedere dag daarheen te rijden, heb je nog eens kans om vliegtuigen op je hoofd te krijgen enzo...

Je kunt het zelf maken met een extruder en een CO2 fles, zoals snowy al opmerkte, maar of dat echt nuttig is, je kunt ook gewoon de fles open zetten. Bij het leeglopen van de fles zal deze evenveel energie aan de ruimte ontnemen als dat je er droogijs van maakt, alleen over een langere periode verdeeld, dus het enige voordeel is dat je portomonnee leger is.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@ktm

 

dit droog ijs doet er meer dan 3 weken over

om te smelten, dude

zeker in een piepschuim doos :P

ik heb dit reeds gedaan

 

oppassen dat je wel iets onder de doos legt

want alles bevriesd daar onder :verrygood

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smelten ?!

 

Dat heet sublimeren, als iets van vaste stof naar gas gaat. Vloeibaar CO2 kan namelijk niet bestaan bij atmospherische druk, dit is physisch onmogelijk...

 

Tsjah, maar drie weken is wel te doen dan ? Sorry... Maar ik vind het al irritant om routinematig iedere ronde aarde te halen... Laat staan iedere drie weken een bak droogijs halen.

 

Ik kan me wel voorstellen dat het in Be iets beter te krijgen is, in Nederland woont een stel regelnichten etc. etc. waardoor het vast lastiger te verkrijgen is omdat je er ook dry-ice bommetjes mee kan maken... poeh... Wat vond je er zelf van ?

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry dokter Ktm, SUBLIMEREN dus :verrygood

 

het had 2 voordelen bij mij:

 

1 ik heb echt dikke toppen gehad, met deze methode

wel arbeids intensief

 

2 de temperatuur in men kamer ging naar beneden en

heb heel de zomer door gekweekt, hehe :P

 

trouwens deze methode met droog ijs heb ik denk

ik hier vandaan, of een ander forum googelen zou ik zeggen

heb 2 maanden nagedacht of ik het wel zou doen en

heb er geen spijt van gehad

ong 15kg droog ijs= 3 weken sublimeren

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Leuk dat je dat met ons deelt blackbut,

 

Weet je toevallig nog wat je er voor betaald hebt ?

 

De laatste keer dat ik droogijs gehad heb was toen m'n broer appeltaart meegenomen had uit de VS, en er nog een paar kilo over was... Daar heeft Kees mooi mee kunnen experimenteren...

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Daar kan ik je niet bij helpen, een prijs

 

jij studeert toch?? bij jou op de unif in een of ander labo man :verrygood

er worden genoeg medicijnen en aanverwante producten

vervoerd in droog ijs

 

groene groeten

Blackbut

Share this post


Link to post
Share on other sites

En jij denkt dat iemand dat zomaar geeft ?

 

Je hebt geen idee hoe erg de "Wat moet jij daar dan mee" mentaliteit is van de medewerkers van leerinstellingen...

 

Zal Nederland wel zijn hoor, maar de meesten hier zijn chagerijnige regelneukers.

 

Kees.

Share this post


Link to post
Share on other sites

dag luitjes,

 

heb dit topic eens ff doorgelezen en misschien is dit een idee voor de toevoging van co2 aan je dames.

 

kijk eens op www.co2boost.com

 

ziet er leuk uit en je hoeft er maar eentje te hebben per 90 dagen als je het goed doet. Kunt hem ook via een tijdschekelaar laten lopen zodat ie het alleen doet als je lampen aan zijn.

 

gr. demonaz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Don't know Demonaz, ik zie op de site zelf heel weinig informatie staan over de samenstelling van de inhoud van de emmer.. Daarnaast ontstaat CO2 niet bij een airobe vergisting of afbraak.. Terwijl je hier met een pompje wel lucht in het emmertje moet blazen. Daarnaast denk ik dat je emer methaan zult produceren als ik zo naar het organische materiaal dat ze gebruiken kijk. Ik ben heel benieuwd maar vind de 12,76 verzendkosten te hoog om een onbewezen product te testen...

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

maakt niks snowie, was gewoon een ideetje. ben altijd huiverig voor zulke dingetjes. heb ze in nederland ook nog nergens gezien of mensen over gehoord, dus.....

als het echt wat was geweest hadden we er wel eerder van gehoord.

 

mzzl

Share this post


Link to post
Share on other sites

of je neemt er een hobby bij namelijk wijn maken. ik heb 2 flessen wijn in wording bij de planten staan.

bij de gisting komt aardig wat co2 vrij!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat misschien zou kunnen en minder "biologisch vies" is dan vergisten is een zuur toevoegen aan soda. Dat is goedkoop en 10 kilo levert veel CO2...je moet dan alleen een tegendrukdruppelsysteem verzinnen zodat je gedoseerd zuur kan druppelen zonder CO2 druk te verliezen...

 

P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook getest met co2 toevoeging door gisten. Werkt echt super goed ze groeiden de pan uit.

Wat ik gehoord had en wat ik ook gebruikt heb is:

Een emmer met 10 liter water, daarin stop je 2 kilo zuiker en 3 pakjes gist van dr oetker. Koste me 2,50 per x en werkt iets minder als een week. Ik zou zeggen gebruik het bij mij stonde de afzuiger ook gewoon aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als je een kilo suiker gaat vergisten heb je een halve kilo co2 en een halve kilo alc.

Dat is een vast geven :wacko:

 

 

piercing :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...