Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Recommended Posts

Hallo,

 

De kast is klaar en ik begin asap met ontkiemen.

Ik wil graag een kweekverslag maken en hoop dat de ervaringsdeskundigen me hier op het forum met raad en daad kunnen bijstaan om dit eerste rondje tot een acceptabel einde te brengen.

 

De kast + inhoud;

Ik heb getracht het netjes en degelijk te doen en heb geïnvesteerd in goed beginnersmateriaal en hoop dat het zijn vruchten zal afwerpen.

Kast uit constructiehout en mdf. Binnenafmetingen zijn 120x105x195 (bxdxh). Naden zijn afgekit en de binnenkant is bekleed met zwart/wit folie.

- Adjust-a-wing reflector met 600 hps lamp (Sylvania SHP-TS Grolux).

- Softbox 250 m2 + can 300m2 filter

- Lucilu Evsa dimbaar (250 tot 660 watt)

- Keramische ventilatorkachel (kast staat in kelder van 13 graden)

- 12 x 11 liter potten met plagron royalmix

 

Ik ga ontkiemen tussen keukenpapier, daarna steek ik ze in kleine potjes van 7x7 cm met zaai- en stekgrond. (om ze later dan in de 11 liter potten met plagron over te potten)

 

Enkele vragen;

- kies ik voor de groeifase best voor de 600 hps (is een bloeilamp, maar je kan er ook onder groeien (? klopt dit?) of gebruik ik beter de Mammoth neon 2x75w tl kap met groeilampen (die ik nog heb liggen) + op welke afstand van de plantjes moet de lamp hangen in beide gevallen?

- zet ik vanaf dat het licht op 18/6 gaat ook al de afzuiger op of kan dat later?

- temperatuur met licht 26 graden en in donker 21 graden. Volstaat dat?

 

Extra vraagje over de luchtinlaat;

 

Achter de aluminium roosters zijn er 7 gaten van 5,5cm diameter (=111 cm2). Ik vermoed dat dit te weinig gaat zijn. Ik heb nog een 125cm2 rooster liggen. Zaag ik dat gat alvast om meer lucht te trekken of wacht ik tot tijdens de eerste kweek om te kijken of het daadwerkelijk nodig is?

 

Alle suggesties, informatie en vragen zijn meer dan welkom.

Alvast hartelijk dank voor de input!

 

gallery_38192_17993_218911.jpg

gallery_38192_17993_136332.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

je lucht inlaat dient minimaal 2 maal zo groot te zijn als je lucht uilaat(diameter afzuiger) in jouw geval denk ik dan 2x125mm. zou ik een zeiltje leggen met opstaande rand en dus lucht inlaat via zijkant om er voor te dat je je mdf volledig bescherm tegen vocht al zou dat moeilijk worden. want mdf is als bouwmateriaal voor en kweekruimte helaas niet echt een goede keuze maar daar over kan je meer vinden op dit forum. voor de rest ziet het er netjes uit hoor!!

 

maar iig succes

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik denk dat een 250 Kuub afzuigertje het niet gaat redden.

En een beetje afhankelijk van het vermogen van je kacheltje en de afmeting van je kelder zou die ook wel wat moeite hebben om de omgeving op temperatuur te krijgen. Of wil je de kachel in je hokje zetten?

 

Succes ermee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het ziet er netjes uit, enkel dat mdf is inderdaad niet het beste materiaal om te gebruiken.

Leg je er ook nog een zeiltje op de bodem?

 

Ik groei gewoon voor onder hps, meestal meteen onder 600w op 60cm er vanaf en meteen in grote potten na het ontkiemen.

Ik houd wel wat ruimte in de potten omdat ze nog wel iets strekken in het begin vaak, dan kan ik dat later nog aanvullen met aarde.

Die temperaturen die je aangeeft zijn prima.

In principe zet je de afzuiging aan als je de lamp aan zet, dit om je temperatuur onder controle te houden.

Mocht je temperatuur niet te hoog op lopen, dan kun je er voor kiezen om in het begin de afzuiging uit te laten.

 

Die 250 kuub afzuiging zal wel inderdaad erg weinig zijn, ik hoop dat je het daarmee gaat redden.

 

Succes!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik begrijp de bezorgdheid omtrent het mdf. Even voor de duidelijkheid; de bodemplaat is niet uit mdf, maar uit een houtsoort waar een polyester fineerlaag op zit, er kan water op blijven staan. Desalnietemin ga ik er een zwart zeiltje inleggen dat een 10 cm tegen de zijkanten zal worden opgezet om het mdf (ad zijkant) te beschermen.

 

Luchtinlaat; Ik ga dan alvast - voor ik de panten erin zet - een extra gat zagen voor meer luchtinlaat, want dat is zeker ondermaats nu.

Luchtuitlaat; ik hoop idd dat die 250 m2 het gaat redden, we zullen zien tijdens de rit.

 

@djbroertje; Ik ga dat 600w kacheltje idd in het hok zetten omdat de omgeving opwarmen geen optie is wegens de te grote kelderruimte. Ook zet ik er een ventilator in om de lucht goed rond te laten gaan.

 

@bosrand; Onmiddellijk in grote potten lijkt mij de ideale situatie aangezien ik niet graag verpot. Steek jij ze dadelijk in rijke gevoede grond? Ik las her en der dat die pas ontkiemde zaden beter in 'armere' stekkengrond komen te staan, vandaar mijn vraag.

 

Ook dit; Is die Sylvania SHP-TS Grolux (bloeilamp) ook te gebruiken als groeilamp? Iemand ervaring hiermee?

 

Bedankt voor de reacties, ik apprecieer erg!

Share this post


Link to post
Share on other sites

@op de berg.

Ja volgens mij kun je met de die lampen groeien en bloeien het werkt bij mij wel. Je gaat denk ik wel een warmte probleem krijgen met die 600w erop en maar 250 softbox die gaat het niet trekken denk ik. Heb zelf een tentje van 120 × 120 × 170 600w erop met een 500 softbox heb de afzuiger soms 100% draaien. Succes ik volg je.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Update dag 0 tot dag 13;

Zaadjes ontkiemt tussen keukenpapier.

Op dag 5 in kleine potjes gezet met stekgrond op 18/6 regime de kast in onder 600 lamp gedimd tot 250 watt.

8 vd 14 zaailingen strekten erg en zijn op dag 10 omgevallen.

Op dag 12 (gisteren) allemaal in de grote potten gezet en de evsa op 400 watt gedraaid.

 

Vraag: waar en hoe meet ik de temperatuur? Ik heb de voeler van de fancontroller in het midden van de ruimte op potrandhoogte. Als die in de het licht hangt, zuigt die goed weg omdat de temperatuur kan oplopen tot 29 graden. Hang ik er een papiertje boven (dus in de schaduw), dan zuigt hij matig tot weinig en is de temperatuur 22/23 graden (fancontroller is ingesteld op 25 graden)

 

De blaadjes hangen soms wat en zien er niet heel gezond uit naar mijn mening.

 

Hieronder enkele foto's. Alle input en suggesties zijn meer dan welkom! Bedankt!

 

gallery_38192_17993_139399.jpg

 

gallery_38192_17993_50757.jpg

 

gallery_38192_17993_25617.jpg

 

gallery_38192_17993_27464.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...