Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

grow2know

Veiligheidsmaatregelen Bij 217Watt Licht

Recommended Posts

Op dit moment ben ik bezig met een kastje bouwen en hier komen spaarlampen in.

Ik heb 1 spaarlamp van 125watt en 4 spaarlampen van 23 watt, in totaal dus 217watt (zal nog iets minder zijn als ik het exacte wattage ga meten).

 

Zijn er bepaalde veiligheidsmaatregelen die ik zou moeten nemen om dit veilig te houden?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gevaarlijk

elektriciteit gevaarlijk, van 10mA kan je lestsel hebben te gevolge van elektocutie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hij blijft toch leuk, Fool

Share this post


Link to post
Share on other sites

De poelier verkoopt wild en gevogelte.

Ok?

 

elektriciteit gevaarlijk, van 10mA kan je lestsel hebben te gevolge van elektocutie

Duidelijk, maar de vraag was "Zijn er bepaalde veiligheidsmaatregelen die ik zou moeten nemen om dit veilig te houden?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen water over je lamp gooien.. verder.. gewoon de gebruikelijke dingen..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

geen water over je lamp gooien..

 

Bedankt voor de tip.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe was jij je lampen dan?

Ik gooi er als ze aan staan water overheen, dan branden ze lekker schoon!

 

On topic:

Ik denk dat het handig is de lampen te schakelen met een relais, of een hele goede schakelklok.

Een goedkope schakelklok wil nog wel eens blijven hangen.

Ik heb het hier gehad met 150watt tl+spaarlamp schakelen met een simpel klokje, na een tijdje werkte die tijdklok niet meer, daarna maar geschakeld met een relais.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

en er voor zorgen dat je met goed aangesloten aarde werkt goed aangesloten op alle metalen onderdelen zoals BV je reflectorkap als je deze gebruikt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vijf fittingen zijn tien contacten en nog eens de nodige snoeren.

Hou het simpel, de hele rommel vervangen door slechts één ding.

Een E-vsa en met een 250lamp ofzo.

Dat is efficiënter,

en er zijn veel minder onderdelen die kapot of los kunnen gaan.

 

Aan een 12 cylinder motor met vierklepskoppen, twin spark, en dubbele nokkenassen,

zitten ook veel meer onderdelen die kapot kunnen gaan,

dan in een simpele viercylinder.

Als ik daaraan denk dan durf ik haast niet meer met mijn Bugati te rijden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoe was jij je lampen dan?

Ik gooi er als ze aan staan water overheen, dan branden ze lekker schoon!

 

On topic:

Ik denk dat het handig is de lampen te schakelen met een relais, of een hele goede schakelklok.

Een goedkope schakelklok wil nog wel eens blijven hangen.

Ik heb het hier gehad met 150watt tl+spaarlamp schakelen met een simpel klokje, na een tijdje werkte die tijdklok niet meer, daarna maar geschakeld met een relais.

 

Bedankt voor je reactie bosrand! Op dit moment gebruik ik een digitale schakelklok van de Gamma, volgens de verpakking werkt deze tot 1800W, maar ik weet inderdaad dat het in de praktijk vaak anders gaat met deze klokken.

In totaal kom ik ongeveer op 10% uit van de 1800W, zou dat dan alsnog onveilig zijn?

Een relais lijkt mij een goede optie, kan ik dit werkend maken in combinatie met de huidige schakelklok?

 

en er voor zorgen dat je met goed aangesloten aarde werkt goed aangesloten op alle metalen onderdelen zoals BV je reflectorkap als je deze gebruikt.

 

Dit is dus nog een ander probleempje... Ik heb thuis alleen maar aarde in de badkamer en keuken (beiden op de begane grond). De kast waar dit over gaat staat op de tweede verdieping, ik heb daar geen aarde.

Ik gebruik inderdaad een metalen reflectorkap, maar is deze niet al veilig vanwege de keramische fitting? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat aarde vaak alleen voor HPS werd gebruikt met deze kappen en niet met spaarlampen, maar ik heb verder geen idee wat hier van klopt...

 

Vijf fittingen zijn tien contacten en nog eens de nodige snoeren.

Hou het simpel, de hele rommel vervangen door slechts één ding.

Een E-vsa en met een 250lamp ofzo.

Dat is efficiënter,

en er zijn veel minder onderdelen die kapot of los kunnen gaan.

 

Aan een 12 cylinder motor met vierklepskoppen, twin spark, en dubbele nokkenassen,

zitten ook veel meer onderdelen die kapot kunnen gaan,

dan in een simpele viercylinder.

Als ik daaraan denk dan durf ik haast niet meer met mijn Bugati te rijden.

 

In totaal ga ik alles aansluiten op 3 fittingen (1x de 125watt, en 2x een fitting met splitter en spaarlamp erin)

Het lijkt mij inderdaad ook beter om te upgraden naar 250lamp met e-vsa, maar deze grow moet ik doen met de spullen die ik heb, en dat zijn in dit geval een heleboel spaarlampen.

Maar ik zal zeker dit idee onthouden wanneer ik later ga upgraden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met planten is dat ze een hoop water verdampen. Mocht onverhoopt je afzuiger het niet meer doen krijg je een knap vochtig klimaat in je kast. Het is daarom beter dat alles geaard is.

Ik heb een tijdje mijn systeempje geaard met een draad naar een radiator. Mijn complete cv is van metaal en uiteindelijk zit de ketel wel op een geaard stopcontact en daarmee was mijn systeempje geaard.

Maar tegenwoordig bestaan ook kunststof verwarmingsbuizen die geen stroom geleiden dus aarden op een radiator wordt niet aangeraden.

Beter is om aarde door te trekken vanuit de meterkast. Ik heb een nieuwe geaarde groep aangelegd vanuit de meterkast.

Voor jouw geldt dat je je fittingen netjes moet aansluiten en alles stevig vastschroeven. Gebruik adereindhulsjes zodat er geen losse kapotgedraaide adertjes rondslingeren. Je komt er wel uit!

Succes! :) en dan kun je volgende keer een evsa en een relaistje kopen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aarden op cv installatie? Juist ja..........

 

Als t dan fout gaat en je staat onder de douche ....of je buren..dan is t gedaan met de pret!

 

Mensen,een aardlekschakelaar doet wonderen.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als t dan fout gaat en je staat onder de douche ....

 

Daarom ook een reanimatie-cursus volgen.

En als sluitstuk is er nog het donorcodicil en de uitvaartverzekering.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het probleem met planten is dat ze een hoop water verdampen. Mocht onverhoopt je afzuiger het niet meer doen krijg je een knap vochtig klimaat in je kast. Het is daarom beter dat alles geaard is.

Ik heb een tijdje mijn systeempje geaard met een draad naar een radiator. Mijn complete cv is van metaal en uiteindelijk zit de ketel wel op een geaard stopcontact en daarmee was mijn systeempje geaard.

Maar tegenwoordig bestaan ook kunststof verwarmingsbuizen die geen stroom geleiden dus aarden op een radiator wordt niet aangeraden.

Beter is om aarde door te trekken vanuit de meterkast. Ik heb een nieuwe geaarde groep aangelegd vanuit de meterkast.

Voor jouw geldt dat je je fittingen netjes moet aansluiten en alles stevig vastschroeven. Gebruik adereindhulsjes zodat er geen losse kapotgedraaide adertjes rondslingeren. Je komt er wel uit!

Succes! :) en dan kun je volgende keer een evsa en een relaistje kopen.

 

Bedankt, top advies! Ik ben druk aan het rondvragen nu voor iemand die de aarde een verdieping hoger kan doortrekken (durf dit zelf niet haha), iemand enig idee wat dit ongeveer kost? Ik denk dat ik maar wat offertes moet gaan aanvragen...

 

Aarden op cv installatie? Juist ja..........

 

Als t dan fout gaat en je staat onder de douche ....of je buren..dan is t gedaan met de pret!

 

Mensen,een aardlekschakelaar doet wonderen.

 

Ik woon in een nieuwbouwwoning, dus aarden via leidingen of verwarming is inderdaad geen optie hier.

 

Daarom ook een reanimatie-cursus volgen.

En als sluitstuk is er nog het donorcodicil en de uitvaartverzekering.

 

Check! EHBO diploma aanwezig en reanimatie cursus gehad, alleen dit werkt niet op mezelf helaas :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kleine update: Ben nog steeds op zoek naar een elektricien, maar blijkbaar vinden ze het niet de moeite waard om voor 1 of 2 stopcontacten langs te komen, ik vrees dat ik mijzelf maar moet gaan verdiepingen in thuis elektra....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wie betaalt bepaalt toch?

Wat zijn dat voor elektriciens die voor twee stopcontacten niet willen komen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat ik niet helemaal begrijp is dat je zegt in een nieuwbouw woning te wonen, naar mijn weten is het verplicht om een nieuwbouw woning volledig te voorzien van aarde en niet meer alleen de natte ruimtes en de keuken..

 

Dus mogelijk zit er in je centraal doos wel al aarde alleen niet op de stopcontacten, of zelfs al achter de stopcontacten en hebben ze gewoon montage materiaal gebruikt zonder rand aarde (wat mij sterk lijkt)

 

Mooiste blijft om gewoon 2 schone groepen aan te leggen naar de ruimte in jou geval, zit je altijd goed.. als daar geen installateur voor wilt komen dan zou t bijzonder zijn..

 

Ik reken als het onder de vloer door kan en ik hoef niet al te vreemde dingen te doen 175,00 ex btw per groep inc materiaal en aansluiten in de kast, zonder extra aardlek.

 

Maar tegenwoordig heb je zelfs al 16amp automaten met een aardlek ingebouwd dus mogelijkheden zat..

 

Als je in de buurt midden NL woont kan je me best pm sturen, kan altijd komen kijken wat ik voor je kan doen..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...