Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Cannabusy

Opticlimate Storing 13

Recommended Posts

Beste forumleden,

 

Ik heb een probleem met mijn opticlimate. Het begon met storing 3. Na lang zoeken kwam ik erachter dat de afvoer van water niet goed ging. Te weinig water werd afgevoerd waardoor de temperatuur (C:2) boven de 57 graden kwam.Deze heb ik opgelost door mijn bypass te gebruiken. Ik blij want hij draaide weer. Gelijk ook een nieuw stelkraantje op de bypass gezet zodat ik de MPa kon regelen.

 

Maar na 1 dag kreeg ik storing 13. Druk te laag! En nu lijkt het er ook op af de vloeistof in de nanometer voor een deel weg is. Ik zou graag wat hulp gebruiken. Ik heb heel wat forum post gelezen (vooral van Racker) maar kan dit probleem niet vinden.

Misschien ergens koelvloeistof bijvullen.. Of iets anders.

 

Daarnaast maakt de magneet klep een enorme klap op het moment dat hij de water toevoer dicht gooit. Dit was voorheen ook niet het geval.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Error 13 = Lage druk protectie

Check de manometer als de unit uitstaat. Is de druk lager dan 5 bar/0,5Mpa, neem contact op met racker.

Edited by Cum Laude

Share this post


Link to post
Share on other sites

In principe zit er te weinig koelmiddel in. Dit kan komen door een lekkage of door iets anders, misschien heeft ie altijd al minimaal vol gezeten en door miniem verlies zit je nu met E13

 

Had het een tijd geleden ook, ook nadat de instelschroef het niet meer deed en de bypass gebruikt werd. Alleen geen kraan ertussen dus volle bak water dat er doorheen ging op 1.2 MPA.

 

Na de E13 heb ik een gasfles gehaald en hem gevuld. Koelblok temperatuur ging van 16 graden naar 7 graden. Ik moet wel zeggen dat de druk volgens de manometer 0.5 MPA was met unit uit. Dan is hij niet lek want er zit nog in. Anyway na drie weken goed gedraaid en een nieuwe ronde opeens weer E13...

 

 

Ik stond alweer met de gasfles in de aanslag toen ik 'nog' een nippel vond op de unit, ik had eerder die gebruikt aan de koperen leiding en niet die met de isolatie erom. Voordat ik besloot hem te vullen had ik

gereset en kreeg ik E9 (compressor thermische beveiliging), Eenmaal gereset bleek koelblok 5 graden...vreemd want koelen deed ie goed en hoe kan dat zonder goed gevuld koelsysteem.

Ik heb er een kogelkraan tussengezet en nu draait ie als een zonnetje. Misschien een luchtbel.

 

Ik zou hem resetten en kijk naar je manometer als ie uit is met de afvoerslang eraf. Zit die nog boven de 0.3MPA dan zachtjes vullen indien nodig 15 seconden en dan 5 minuten laten draaien en nogmaals 15 seconden vullen. Teveel gas is erger dan te weinig. Koelblok op ca 10 graden dan zit je goed ervanuitgaande dat je RH niet boven de 50 zit, volgens mij nl. hoe hoger de RV in de ruimte hoe warmer het koelblok.

Edited by leuke Hobby
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thanks ik ga zeker proberen wat jij hebt beschreven. 2 dingen. 1 wat voor gas heb ik nodig? 2 hoe reset je de opti. Ik weet hoe ik storingen kan verwijderen, maar ik denk dat je het echt over een harde reset heb, terug naar fabrieks instellingen. Waar doe ik dat?

 

Trouwens als ik hem uitzet is geeft de mamoneter nog 1,1 / 1,2 aan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inmiddels weet ik wel gas ik nodig heb. R407c

 

Alleen waar kan ik dat snel krijgen??

Share this post


Link to post
Share on other sites

haal je slang van de outlet er eens af, dan verliest ie druk. 1.2 in uit stand is wel erg veel.

Gas kan je halen bij Airsupplies, weet niet of je uit West NL komt maar waarschijnlijk zal je wel een fles kunnen komen halen (met borg). Als het echt 1+ MPA is dan kan het geen gastekort zijn. Misschien een sensor stuk ofzo..

 

Resetten gewoon R ingedrukt houden. Even de automaat waar de opti opzit uit 5 min..

 

 

Stuur Limit een PM, die heeft er meer verstand van :tu

 

Soms is het helemaal kut bij een storing en soms valt het reuze mee...

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgensmij is limit al lang niet meer actief op het forum..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat ie Racker bedoeld.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

F*CK ook weer E13 vandaag gezien.

 

Kon het wel resetten maar erg geruststellend is het niet,

 

Kan iemand bevestigen welke nippel je neemt voor het vullen? Die op de koperen leiding of die boven de compressor met de isolatie rond de leiding?

 

Ik vulde de koperen leiding, er zit daar nog een ander ding naast op de leiding.

 

Zal toch niet de verkeerde hebben? Opti Pro2 model J is het..

Share this post


Link to post
Share on other sites

geweldige dingen die opti's als ze draaien.

Maar ze zijn wel storing gevoelig en meestal staan ze ergens geheel ingebouwd waardoor onderhoud en of reparatie onmogelijk word.

 

Met hun mooie gewichten heb je wel een bodybuilder of 2 man nodig om dat ding van zijn plaats te halen :P

 

Ik heb al zoveel problemen gehad met ze dat ik inmiddels opticlimate monteur ben haha, maar het probleem te weinig koelvloeitstof heb ik nog nooit gehad, het schijnt dat je dit na ongeveer anderhalf jaar moet bijvullen. Ik heb de airco al meer dan 2 jaar en geen enkele keer gas bij gevult. (gelukkig)

 

Ik heb nu weer opticlimate die was vol gepurt door onze vrienden, geheel uit mekaar gehaald schoon gemaakt, en die staat nu gewoon weer op volle toeren te draaien ^^. helaas zit er nu wel een storing in waardoor ik niet kan wisselen tussen dag en nacht modus.

 

de lichtcel modus werkt niet, en het handmatig wisselen tussen dag en nacht werkt ook niet.

Hier heb ik toch ook airsuplies voor moeten inschakelen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En? Hoe gaat het bij jou Cannabusy?

 

Ik ga morgen weer aan de gang met de E13 storing. Kon het nu vreemd genoeg resetten en hij deed het weer. Heb wel de bypass verder opengezet, weet niet of de koelmiddel hoeveelheid te maken heeft met de druk van de machine qua water-doorlaathoeveelheid (is er meer koelmiddel cq druk nodig als de druk op de manometer hoger is?).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mijn airco kreeg ik een e4 code.

Dit stond ook voor lage druk koelmiddel .

Maar wat bleek nou ..de unit was helemaal stoffig aan de binnen kant .

Vooral de koelvinnen.

Ding schoongemaakt en werkt weer als een tierelier.

 

Misschien heb je er wat aan ,

 

UG

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is een goeie tip in dit geval want de koolstoffilter is er al tijden uit...

Dan komt er extra stof in dat klopt.

 

Zal eens kijken of het eenvoudig te cleanen is. Ding staat in de nok met alles volgebouwd, lastig bij te komen.

 

Misschien ff de compressor met luchtspuit erdoor halen

Edited by leuke Hobby

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kan ook gewoon een speciale opticlimate monteur langs laten komen.

 

Je kan info@airsupplies een mail sturen, snel antwoord en goeie hulp.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk, je kan de aircomonteur op de hoek ook meenemen naar je hok.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Of een paar mocro's uit de buurt.

 

 

Vaak willen die ook wel helpen oogsten. Zijn zelfs zo behulpzaam dat je ze niet eens hoeft te vragen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...