Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sWEEDy

toevoegingen voor betere smaak

Recommended Posts

Zou het trouwens enig nut hebben om de laatste week gedestileerd water geven, om maar eens tot het uiterste te gaan?

 

Ik bedoel als je zelf 6 liter gedestileerd water drinkt dat je dan dood gaat want je "ontzout" je lichaam, zou dit bij planten ook zo gaan? Zodat je dus niks meer overhoud wat in het water opgelost zat dus echt puur top?

 

Nouja ik hoor het wel! ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest twistedplantz

Ok, ik wil wel proefkonijn zijn.

Ik zal dit jaar mijn planten wel suiker geven, ik laat het wel weten hoe dat afloopt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Eostara
Ok, ik wil wel proefkonijn zijn.

Ik zal dit jaar mijn planten wel suiker geven, ik laat het wel weten hoe dat afloopt.

Begin er niet aan, je maakt een prachtig broeinest voor allerlei schimmels. Als je suikers wilt toevoegen gebruik dan Vitrasol. Dit is een suikerbietenextract met veel Kalium. Gebruik in de voorlaatste week voorgaande aan je oogstplanning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gewone sucrose (kristal suiker ) is een zogenaamde koolwaterstof verbinding - die de elementen C,H en O (koolstof waterstof zuurstof ) bevat. Ik zie nog steeds niet in wat de plant daarvan zou op kunnen nemen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

natuurlijke suikers kunnen wel (heb ik gehoord)

 

bijv. rietsuiker

suikerbieten- suiker-extract

honing

 

weet niet ckr maar alleen gehoord he

 

vage...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik geloof niet dat een plant alleen de NPK's uit de aarde kan opnemen...Over de suikers..een plant maakt zelf ook suikers aan dus waarom zou die de toegevoegde suiker niet uit de grond kunnen halen. H2O neemt de plant wel op en ik weet dat suiker indd uit C-H-O bestaat,maar de combinatie van de H en de O kan die dan toch opnemen of lul ik nu maar vaag en denkt iedereen van keeenker wat lult die vent neem nog maar lekker een ;) ???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja , de H en de O als H2O , water dus .

Maar waarom zou de suiker ontleden in de grond ?

De plant neemt inderdaad veel mee rop dan n-p-k 's alleen of ze ook suikerwater opnemen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

"In cannabis zijn 34 verschillende suikers en suikerverbindingen bekend, te weten 13 monosachariden, 2 disachariden, 5 polysachariden, 12 cyclitols en 2 aminosuikers. Veel van deze suikers geven een aangename smaak aan de toppen, doordat ze bij verhitting karameliseren. Naast planteigen stoffen, kunnen zich ook verontreinigingen zoals pesticiden en ziekteverwekkers in wiet bevinden. Deze en andere planvreemde stoffen kunnen een negatieve invloed hebben op de smaak (en de gezondheid)

 

 

gevolgd door een hele uitleg van waar die smaak nu juist vandaan komt met veel tehcnische mambo jambo :D"

 

 

bron: highlife jaargang 14, nr 4

 

 

 

 

om een lang verhaal kort te maken is de (enige) manier om de smaak van je wiet te bevorderen zo biologisch mogelijk blijven... voor verdere info verwijs ik je door naar het maandblad, want kheb geen zin om heel de tekst over te typen :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb vorig jaar heel wat grammetjes van een holland's hope gehaald.

 

nu had ik dus een selectie van de fijnste toppen, na het drogen tussen mandarijnenschillen gelegd (met opgevemoment silicagel, in toiletpapier gerold zodat ze niet de toppen aanraken).

 

wat je krijgt, je droge wiet wordt weer nat door de schillen die zich in de bak bevinden (ik gebruikte een dichte tupperware bak.) en nemen een heleboel smaak op, vervolgens als de wiet dus te nat is (hier moet je een beetje gevoel in krijgen) de silicagel toevoegen, en in no-time heb je drogen toppen met extreme smaak en geur!

 

bij het openen van de bak alleen al (toen de chillen er al uit waren) kwam een heerlijk frisse geur vrij, bij het brokkelen van de wiet wist je niet wat je overkwam!

 

De wiet was echt om te smullen, en ga het dit jaar zeker ook weer doen met oa grapefruit en citroenschillen!! (natuurlijk puur door de waterpijp :whistling)

Edited by koffiegeit

Share this post


Link to post
Share on other sites

dit klinkt erg interesant, voor mij iig een stuk interesanter dan suiker bij je water toe te voegen. Ik denk dat iemand gewoon het lef moet hebben om alle biologische gegevens over suiker als toevoeging bij tomaten op te zoeken en dan te komen met harde feiten. Dat suiker C H en O bevat klopt uiteraard dat is 4havo biologie, maar dat het daarom op water lijkt is totale onzin. 1 O meer of minder verandert een stof al zo drastisch dat deze onder een totaal andere categorie kan vallen.

 

Over de schillen in de tupperwaredoos, werkt dit echt? lijkt me echt geweldig om dat met een paar topjes van mn oogst te gaan proberen. :whistling mischien zelfs wiet in een uitgeholde meloen. Maar ik heb wel mn twijfels over hoe dit kan werken, zoals jij het beschrijft is de wiet eigenlijk een droge spons welke het vocht uit de schillen opneemt en vervolgens dat weer laten drogen. 'Het lijkt me vrij onmogelijk dat de toppen de smaak echt opnemen, ik denk eerder dat ze de aroma van de schillen overnemen. Maar lijkt me wel iets om te proberen, er valt naar mijn idee weinig te verliezen aangezien je de wiet niet snel kunt aantasten zoals met de suikerwatermethode.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bij mij heeft het echt geholpen.

 

als je twee wietsoorten naast elkaar legt, haal je de mandarijnenwiet er met je ogen dicht uit, ook echt de geur zoals ik net al beschreef is onwijs aanwezig!

De beschrijving van wiet als spons verwoord deze techniek inderdaad wat beter denk ik, ik weet niet welke processen er plaatsvinden, of welke stoffen van de schillen nou in de wiet terecht komen (zijn er mensen die dit wel weten hier? welke stoffen bevatten zich vooral in schillen? verdampen die? etc..), maar probeer het maar is!

 

je zult merken dat echt na een uur, je wiet al weer 'kleddernat' is, dat met die uitgeholde meloen lijkt mij iets teveel van het goede, er is dan zo'n overmaat aan vocht dat de silicagel het nooit allemaal op kan nemen, mits je echt om de twee uur de hele lading silicagel ververst.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hm zie dit topic beetje laat :whistling

 

Suikers toevoegen aan het voedingswater zal een grote positieve stimulans voor het bodemleven wezen <_<

 

Ik gebruik zelf een kombinatie van melasses en vinasses in mn dagelijkse voedingsbeurten.

 

Schimmels,bacterien en micro-organismes zullen zich voedden met deze suikers en zich zodoende ook veel beter ontwikkelen.

De wortels van de plant zullen ook in de gehele ciclus koolstofverbindingen afstoten om het bodemleven te voeden,wanneer deze stoffen niet weggewerkt worden door een bodemleven zal er een ophoping onstaan en een verzuring kunnen veroorzaken.

 

greetz sannie

Edited by sannie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die verzuring zou dan plaats moeten vinden plaats door vorming van carbonzuren? Een earobe vergisting van suikers leidt juist tot de productie van Hac (azijnzuur). Maar nu moet ik zeggen dat de niet earobe vergisting tot alcohol productie leidt en dat dat onmogelijk is als je je aarde een beetje luchtighoud. Maar een overmaat aan suikers in je voeding zal door wilde schimmels in je aarde vrijwel zeker tot azijnzuur omgezet worden, waardoor dan de grond verzuurt. Ik zal eens checken of een overmaat aan suiker bij mijn allmix (incl. bodemleven :whistling) suikerwater omgezet word en zo de grond verzuurt. Als dit zo is zou ik dus erg vorzichtig zijn met het toevoegen van suiker voor de betere smaak...

 

Laters, Snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik ga dit siuker idee toepassen op 1 moeder, ben benieuwd

of er ook verschil in de potentie van het kloontje zit

probeer hier wel een verslag van te maken :verrygood

 

 

 

mzzl,s kc :( :specool

Share this post


Link to post
Share on other sites

Woow wacht ik zie dat ik het resultaat van mijn onderzoekje nooit neer geplakt heb.. dat is namelijk dat de grond dramatisch verzuurd! Pas dus heel erg op met het geven van suikerwater..

 

Laters, snowie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heerlijk die slimme praat van julie alemaal, zo leer je egt nog eens wat interesante dingen over wiet alhoewel ik eigenlijk gek genoeg in alles wat met wiet te maken heeft wel geintereseerd ben :no .

Maar als het zo is wat Koffiegeit vertelt over het toevoegen van fruitschillen bij de toppen tijdens het drogen, waarom doen we dan niet gewoon dat om smaak toe te voegen.

Klinkt veel simpeler :whistling .

Share this post


Link to post
Share on other sites

maar is het niet zo met de mandarijnenschil dat je wiet naar mandarijn gaat smaken. Denk vooral dat dit topic 2 jaar geleden gestart is om nog meer "wietsmaak en geur" te veroorzaken in wiet. :no of zoiets.

Denk niet dat veel smokers op wiet met mandarijnensmaak zitten te wachten, maar ik kan mij vergissen.

 

Hier op het platte land is mij opgevallen dat boeren in de omgeving hun grond paar jaar voor product x kiezen een paar jaar voor y of zelfs om het jaar op het stuk land een ander gewas verbouwen. Ook komen er i.i.g. bij sommige boeren 'lui' die hun bodem checken, het kan zelfs zijn dat het najaarsgewas hier op word aangepast. Dit omdat sommige producten meer n's gebruiken andere meer p's enz.

Bij ieder is het bekend dat te lang hetzelfde product niet goed is voor het land, dan put het uit. Zo kan bijv. besloten worden om koolzaad te planten omdat deze plant stikstof terug geeft aan de bodem.

 

Wat volgens mij belangrijkste is om eerst maar te zorgen dat alle benodigde stoffen in de bodem zitten, wat op zich niet zo'n grote zorg is. Maar vooral dat deze stoffen beschikbaar zijn voor de plant; in de binnenkweek moet de natuur worden nagebootst, vele zaken waar de natuur de tijd voor neemt, willen wij versnellen, hoe dit versnellen van een juiste biosfeer in jouw grondje moet worden veroorzaakt is een andere vraag, waar vele andere topics over gaan. Als ik de schimmels en bacto zou gebruiken die een pro hier heeft aangedragen in combinatie met de aardebak van rataplan en veel kennis zou dit moeten lukken naar mijn mening. Hier is veel vaardigheid en kennis voor nodig, heb ik ondertussen door, verder ook de mogelijkheid die ik niet heb (voor de aardebak).

Pas als alle zaken die in orde zijn die al bekend zijn plus het juiste bodemleven, denk dat alleen dat de smaak subliem zal maken.

 

Te veel troepjes is niet goed, heeft mij in na drie draaien al hoop geld gekost en niet het gewenste resultaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Miss_J

Door de kleinschaligheid van onze teelt kunnen wij de grond opwaarderen, zo intens als wij het doen is voor boeren eigenlijk onmogelijk. Nu doe ik dit dus ook met mijn potten. Is wel wat bewerkelijker dan een aardebak want ik steek van elke pot de bovenste 10 cm grond eraf samen met de stronk. De rest gooi ik in een grote speciekuip en meng ik met nieuwe grond, wormenmest en wat andere zaken om de boel weer wat op te waarderen.

Na een check van EC en PH gaan dan de nieuwe stekken erop.

Er zijn eventueel produkten om de oude zouten in de grond af te breken voordat je er nieuwe planten op zet. Allemaal dingen die de landbouwer niet zo makkelijk doet vele hectares.

 

Ik zal binnenkort een artikel plaatsen over mycorrhiza welke ik heb vertaald. Een leuk artikel over hoe het werkt. Maar zelfs zonder dit te weten en gewoon door de stappen te volgen kan je al een bodemleven creeren welke je planten ten goede zal komen. Ik ben alleen nieuwsgierig en wil dan ook weten hoe het werkt daar beneden met die schimmels, wortels en bacterien. En zolang je niet helemaal op celniveau bezig gaat is het best te doen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En wat is hier nu allemaal van waar?

 

Ik wil het wel uit gaan proberen, om suiker toe te voegen aan het water, maar wanneer moet dit? De laatste week voor je de plant omlegt pas??

 

En ik las bij 'sWEEDy' iets over de plant laten stressen, 2 dagen voor je haar omlegt. Maar uitleg verder stond er niet bij, hoe dit moet gebeuren?!

 

Nameless

Share this post


Link to post
Share on other sites

hmm.. ik denk dat als suiker toevoegen je medium verzuurt het niet aan te bevelen is. Althans niet in hoge mate (volgens de analyse van Snowy).

 

Wat betreft de "smaakjes" aan wiet geven met schilletjes, da's een oude truuk hoor. Dat kun je bijvoorbeeld ook met tabak doen. En het werkt zeker. Droge wiet zal het vrijkomende vocht en eventueel vrijkomende etherische olieën absorberen. Dat merk je ook doordat de wiet zacht wordt. Hetzelfde eigenlijk als een aardappelschilletje of een appelschilletje bij je droge shag doen. Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen (vroeger wel eens gezien) is de schillen uitknijpen (de aromatische olieën komen dan vrij) in een schaal, en daar in een zeef je wiet boven zetten, geheel afdekken. Niet direct je wiet er in leggen, da's een beetje teveel van het goede :no. Je kunt het ook gewoon op kleine schaal uitproberen met een gedroogde top die je al hebt liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook een soortgelijk advies ooit van een shopeigenaar gekregen.

Hij wou het door en door gedroogd hebben. Hierdoor wordt het gewicht natuurlijk wel lager. hij zei toen ook tegen mij: Droog het maar helemaal goed en leg daarna een paar aardappelschillen erbij om het weer op gewicht te brengen. Het is dan in ieder geval helemaal droog geweest en alle suikers zijn dan omgezet. Aardige vent trouwens dat hij mij nog dit advies gaf om toch nog het gewicht te verhogen met schillen :smoke

 

of het de smaak veranderd weet ik eigenlijk niet. Nou zijn aardappelschillen ook wel redelijk neutraal denk ik. Als je sinaasappel schillen gebruikt dan zal het vast meer effect hebben op de smaak/geur. Maar wil je dat wel? Kweek dan gewoon orange bud :wOOt :no

Share this post


Link to post
Share on other sites

je kunt overigens ook smaak stoffen toevoegen met wicken, een naald aan een draad door de plant, en laten hangen in een smaakstofje... lame eigenlijk, maar het werkt wel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...