Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

sWEEDy

toevoegingen voor betere smaak

Recommended Posts

Smaakverbetering

De growmarkt ontwikkelt zich in een hoog tempo. Steeds complexere methoden worden gehanteerd om zo een zo hoog mogelijke opbrengst te bereiken. Net zo belangrijk als de kwantiteit is natuurlijk ook de kwaliteit van het eindproduct. Eén of meerdere weken voor de oogst stoppen met voeding geven, leidt echt niet altijd tot zoete zachte toppen. Zelfs overmatig doorspoelen is geen garantie voor een goede smaak van het eindproduct.

 

Voedingsstress is op zich een goede methode om de top goed te laten 'smaken'. Omdat de plant geen voeding meer krijgt, gaat hij complexe verbindingen afbreken. Dit om toch aan energie te komen om nieuwe cellen te kunnen vormen. Het afbreken van plantaardige verbindingen kost echter ook energie die bij de voedingsstress niet wordt bijgevuld. Suikers (sacchariden, koolhydraten) staan bekend om hun hoge energiewaarden. Snoepgoed bestaat soms voor meer dan 50% uit suikers. We weten (en zien) allemaal dat veelvuldig snoepen mensen dik maakt. Dit geldt ook voor planten. Suiker is naast een energiebron namelijk ook een bouwmateriaal. Wanneer de plant suikers krijgt toegevoegd kan hij nieuwe bloemcellen maken van de voedingsstoffen die hij opgeslagen had.

 

Suikerbiet- en rietsuikerextracten zijn zwaar populair bij de aardekwekers als smaakverbeteraars. Ze bevatten natuurlijke suikers maar soms ook kaliumverbindingen. De plant neemt veel kalium op tijdens de laatste fase van de bloei. Voor de kwantiteit is dit een pluspunt maar voor de smaak kunnen suikerbiet- en rietsuikerextracten in de laatste fase van de bloei funest zijn.

 

Het is dus zaak de planten suikers te geven waarin geen kaliumverbindingen zitten. Je kunt als aardetuinder zelfs overwegen om gewoon keukensuiker te gebruiken. Eén gram per liter voedingswater. Behandel een klein gedeelte van je tuin op deze manier en het andere gedeelte op jouw conventionele manier. Doe daarna eens een smaaktest.

 

Smaken verschillen, maar over het algemeen heb je er echt baat bij.

 

Nadeel van het toevoegen van suikerbiet- en rietsuikerextracten voor Hydro-kwekers is, dat de druppelaars verstopt kunnen raken. De viscositeit (= stroperigheid) van de extracten zijn vaak te groot. En het irrigatiesysteem is een te belangrijke factor bij het kweekgebeuren om vast te laten lopen! Ook van Hydro-kwekers hoor ik over het gebruik van keukensuiker in de laatste week van de cyclus. De suikeroplossing is niet stroperig, dus is de kans op verstopping nihil.

 

Je kunt voor de zekerheid het irrigatiesysteem ook nog doorspoelen met een beetje schoon water. Keukensuiker is wat grof van structuur, je kunt het eventueel ook met fructose proberen, want ja; smaken blijven verschillen.

 

 

Ik heb zelf weinig ervaringen met suikers, heb dit ergens uit highlife archief. Lijkt me goed om er eens wat duidelijkheid in te krijgen. Overal op het forum staan kleine berichtjes erover. Misschien kunnen we die nu hier eens verzamelen zodat het duidelijker wordt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eindelijk een topic over dit onderwerp..heb me al meerdere keren nagedacht over het toevoegen van dergelijke substanties.

Na veel er over gelezen te hebben ben ik er nog steeds niet uit..hoop met behulp van dit topic meer kennis over dit onderwerp op te doen.

Ik las vandaag een stuk van didgemon over de bio van de plant zeg maar..beetje ingewikkeld maar uiteindelijk klonk het wel logisch.

Zie de tekst hieronder:

 

Water opname van de wortels is een passief transport die veroorzaakt wordt door osmose, dit is een een vorm van verplaatsing van een oplosmiddel als gevolg van een concentratiegradient.

Het oplosmiddel bv water stroomt van een lage naar een hoge concentratie. Daarom dat je lippen uitdrogen als je zout gegeten hebt, of als je de beestjes op salade wil doden zout bij het waswater doet om zo de beestjes te doen uitdrogen.

De druk is ook een bepalende factor bij osmose maar dit laten we even terzijde omdat het anders te moeilijk wordt.

Het gehalte aan osmotisch actieve stoffen in de plant is hoger dan in de grond (dit is een feit, BTW alles wat ik hier schrijf is een feit), gevolg: de plant neemt passief water op zoals het hoort.

Zorg je er nu voor dat de concentratie aan osmotisch actieve stoffen verhoogt wordt door ofwel geen water meer te geven ofwel osmotisch actieve stoffen toe te voegen, dan kan het water niet meer in de plant via osmose daar de concentratiegradient weg is gevallen.

In extreme gevallen stroomt het water zelfs terug naar de bodem.

Daar de plant constant transpireert om de sapstroom in het xyleem op peil te houden gaat er veel water weg maar wordt er niet aangevult, de plant verliest zijn turgordruk die hij nodig heeft voor de celexpansie.

De plant gaat ontegensprekelijk dood.

 

Daar suiker een osmotisch actieve stof is zou ik dus maar goed oppassen indien je suiker wil toevoegen aan de bodem....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wou het er net zelf bij zetten :verrygood . Hieronder het vervolg:

 

De zin: Zorg je er nu voor dat de concentratie aan osmotisch actieve stoffen verhoogt wordt door, ofwel geen water meer te geven, ofwel osmotisch actieve stoffen toe te voegen, dan kan het water niet meer in de plant via osmose daar de concentratiegradient weg is gevallen.

Had moeten zijn: Zorg je er nu voor dat de concentratie aan osmotisch actieve stoffen heel veel verhoogt wordt door ofwel geen water meer te geven ofwel heel veel (maar dit is wel relatief) osmotisch actieve stoffen toe te voegen, dan kan het water niet meer in de plant via osmose daar de concentratiegradient weg is gevallen.

 

ook zie je in de tekst van highlife dat je MAAR 1 gram op 1l moogt oplossen. onervaren of onwetende mensen zouden zich in de hoeveelheden nogal eens kunnen vergissen.

Daarom heb ik dat tekstje geschreven, als waarschuwing wanneer je met het toevoegen van suiker gaat beginnen .

 

Glucose kan zeker opgenomen worden door de wortels, maar het verstoord de suikerspiegel, met stress als gevolg, dus de plant zal het liever niet op nemen. En ja, de plant heeft de mogelijkheid om te "kiezen" wat hij opneemt (zo neemt hij bv liever ammonium op dan nitraat) , dus hij neemt niet noodzakelijk alles op wat je hem geeft.

Maar probeer het gerust, met in je gedachten wat ik hier allemaal zeg, en laat de resultaten ons eens weten, kben zeker ook benieuwd.

Want ik denk ook niet dat er al wetenschappelijke artikels hieromtrent verschenen zijn, dus experimenteren is de boodschap!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die ionen wisselingen /osmose of beter gezegt de hele stof wisseling van de plant is erg complexe materie ,dat staat vast . Bovendien is er nog steeds onderzoek omdat nog lang niet alles kan worden verklaard of bekent is.

 

Suikers bevatten veel energie staat in dat high-life artikel , maar die enrgie komt niet zomaar vrij ,daar is meer voor nodig . Een oxidator en hitte kan bijvoorbeeld leiden tot de ontleding van suiker waarbij de energie vrijkomt . Op dit principe berusten sommige raket motoren, die een mengel bevatten van suiker en Kaliumnitraat. De energie die bij de verbranding ervan vrijkomt zorgt voor de stuwkracht. Het menselijk lichaam heeft weer z'n eigen manier om die energie vrij te maken .

Hoe wordt de energie die suiker bevat vrij gemaakt in een plant? De plant doet dat met behulp van licht ,dus of de extra suiker zorgt voor extra groei of bloei ,dat is nog maar de vraag. De plant maakt immers zelf al suikers aan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

atmosfere, je bent een schat met zon vragen te stellen, maar ga er nu nog niet op antwoorden (teveel typwerk). Later zal ik een wetenscahpplijke uitleg over repiratie (verbranding van suikers met zuurstof en vorming van koolstofdioxide en ATP) op het net zetten. Al je vragen zullen beantwoord worden.

Wist je trouwens dat het systeem in de plant grotendeels hetzelfde is aan dat van de mens (eigenlijk is het andersom, want de plant was er eerst, maar ach, dit is de grootheidswaanzin van de mens die speelt). Zeer fascinerend, hoe complex het systreem is. Maar later, nog even geduld

Share this post


Link to post
Share on other sites

Potentieverhogende methodes voor de buitenteelt

 

 

nog een stukje van highlife:

 

Door suiker toe te voegen aan het voedingeswater, neemt de potentie van de bloemtrossen toe en krijgt deze een zoete smaak.

Om ervoor te zorgen dat de marihuana een zachte, zoete smaak krijgt en om de bloemtrossen nog potenter te laten worden, passen we in de laatste week (voor de oogst) een trucje toe. We lossen suiker op in warm water, mengen dat met koud water en geven dat vervolgens aan de plant. Als suiker gebruik ik gewone witte kristalsuiker. Hiermee heb ik de beste ervaringen opgedaan en ik ben er van overtuigd dat de opgeloste suiker een heel gunstige invloed heeft op de kwaliteit van de marihuana; deze wordt namelijk zoeter van smaak en daardoor nog lekkerder, terwijl ook de potentie zal toenemen. Op één gieter met water voeg ik zo’n 150 à 200 gram kristalsuiker toe. Zorg er wel voor dat de suiker volledig in het water is opgelost zodat de plant het water met daarin de opgeloste suiker gemakkelijk kan opnemen. Een andere succesvolle methode van het verhogen van de potentie van de bloemtrossen is het 'stressen' van de plant. Bij deze methode laten we de plant één of twee dagen voordat we gaan oogsten, als het ware merken dat haar einde nabij is, waardoor zij al haar laatste krachten aan de vorming van de bloemtrossen besteedt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Wist je trouwens dat het systeem in de plant grotendeels hetzelfde is aan dat van de mens (eigenlijk is het andersom, want de plant was er eerst, maar ach, dit is de grootheidswaanzin van de mens die speelt). Zeer fascinerend, hoe complex het systreem is. Maar later, nog even geduld

Ja ,dat wist ik ! bv dat bacteriën in beide gevallen van groot belang zijn , enz

Het verschil zit em in de fotosynthese ,daar maakt de mens geen gebruik van .

 

Dat stuk uit de highlife ,is bij mij zeker al bekent . Het is echter geen artikel met wetenschappelijke onderbouwing . Ook wordt er geen melding gemaakt van een test met suiker waarbij is aangetoont dat het werkt. Misschien werkt het wel ,maar ik ga er niet zomaar vanuit dat de schrijver van dat artikel gelijk heeft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toch mijn bedenking over de hoeveelheid. Als in het vorige artikel stond 1gram per 10 liter. Hieromtrent is blijkbaar geen duidelijkheid dus wees voorzichtig

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trouwens : als suiker opbrengst verhogend zou werken ,dan is dat in de tuin/kas bouw sektor ongetwijfeld al bekend. Ik denk dat daar de antwoorden liggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Als suiker in het voedingswater de groei en smaak zouden beïnvloeden, zouden ze dat op tomaten ook allang toepassen.

 

Wiet is ook maar een gewoon plantje dat in grote lijnen net zo werkt als een tomatenplant waarbij alles (van de plant uit gezien) is gericht op de voortplanting. In plaats van tomatenzaadjes (tomaten zijn voor de plant bijzaak) produceert 'ie hennepzaadjes.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke oplosbare chemische verbindingen bevat mint-thee dan??

In deze sektie willen we dat weten ! zo kunnen we misschien achterhalen welke stoffen er van kunnen worden opgenomen door de plant , enz

 

Een van de zaken die de smaak van het eind-produkt beïnvloed zijn de afval stoffen die de plant zelf produceerd en in het medium dump . Dan moet je denken aan bepaalde zouten zoals bv nitraten. Een plant dumpt deze stoffen bovenin het medium ,of het komt daar in ieder geval terecht . Spoel je deze stoffen wee rmee de grond in ,dan zal de plant daar hinder van ondervinden ,evenals de smaak van het eindproduct . Bewatering langs onderen is de oplossing .

In de oorsprongkelijke natuurlijke omgeving van Cannabis haalt de plant z'n water voornamelijk uit dieper liggende grondlagen , omdat het er erg weinig regent ( bv marokko). De plant wordt hier dus ook vanaf onderen bewatert.

 

Het klimaat is natuurlijk van groot belang als het gaat over de kwaliteit van het eindprodukt , evenals andere natuurlijke faktoren zoals een goede (chemische) balans in het medium . Kunstmeststoffen kunnen deze balans verschrikkelijk verstoren, met alle gevolgen van dien .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat de chemische samenstelling van zo'n mintthee is weet ik niet, dan moet ik helaas passen. Dat er een grote hoeveelheid etherische olie vrij komt wel. Waarom het later ook te proeven is weer niet.

Dat van onder water geven het beste is weet ik wel.

 

Hier in de Biologie en Chemie keuken zal ik voortaan mijn handjes op de rug houden en in het vervolg alleen maar kijken met de oogjes.

 

Hoe het allemaal precies werkt lees ik hopelijk wel op een dag.

 

Respect!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Post gerust ,als je iets te binnen schiet . Het hoeft niet per see gelijk hoog niveau chemie of biologie te zijn.

 

Kun je de mintthee wiet onderscheiden van de normale wiet? je zou dit kunnen testen door te kijken of je de mintthee wiet uit bv 5 wietjes weet te halen door te proeven ,en dan neem je bijvoorbeeld 2 van de 5 met mintthee en 3 zonder .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hey Atmosphere,

 

Zo'n testje staat me wel aan hahah. Als je wil kan ik je ook wat sturen om te proeven.

 

?

 

PB me.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vamdaag is mij nog gevraagd of ik ze in de laatste week ranja(aanlenglimo) geef :verrygood

 

Schijnbaar iets van in de essentie gestaan :unsure:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vanillesuiker. bij je laatste waterbeurt geef je bijv een plant water met daarin opgelost vanille suiker ,hou die plant apart ,en rook die als eerste als goed is proef je nu een vaniile smaak tijdens het roken niet te sterk maar je proeft er wel doorheen.

weet niet of potentieverhogend is voor de plant. zal ook is gaan spitten op dit onderwerp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi,

 

Ik wil alleen maar ff zeggen dat een gewone vanillesuiker een chemisch tot stand gekomen product is. Kijk, het smaakt voor de mens wel naar vanille(aroma...wel eens echte goeie verse vanille gehad??), maar het is het niet! Aardbei is de meest simpel te maken kunstmatige smaakstof trouwens.

 

Al jaren geef ik de laatste 10-7 dagen een mint-thee en dat bevalt me erg goed. Recept is via een link in deze topic te vinden.

 

Wat ik nu zie gebeuren is dat er bananen op de aarde worden geprakt, ranja in het voedingswater gaat en gekker.....ik dacht dat ík al ver ging.....maar ja.

 

Smakelijk dan maar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je maar niet iets gaat topevoegen wat gaat liggen rotten , want dat werkt alleen maar nadelig ,als het te erg is .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Een van de zaken die de smaak van het eind-produkt beïnvloed zijn de afval stoffen die de plant zelf produceerd en in het medium dump . Dan moet je denken aan bepaalde zouten zoals bv nitraten. Een plant dumpt deze stoffen bovenin het medium ,of het komt daar in ieder geval terecht . Spoel je deze stoffen wee rmee de grond in ,dan zal de plant daar hinder van ondervinden ,evenals de smaak van het eindproduct . Bewatering langs onderen is de oplossing .

 

Volgens mij is dit onzin. Nitraat is voor een plant geen afvalstof, want hij/zij heeft juist nitraat nodig voor de synthese van eiwitten. Het lijkt me ook sterk dat een plant dit in het medium zou 'dumpen'. Hierdoor zou namelijk de osmotische waarde van het medium stijgen en zal de plant meer moeite hebben om water op te nemen. Alle zouten/ionen (of andere kleine moleculen) die aan het bodemwater worden toegevoegd, worden door de plant opgenomen. Zouten die de plant eventueel niet kan gebruiken zal hij/zij opslaan in kristalcellen in de wortels of in de (onderste) bladen.

Wat betreft het toevoegen van suiker: het is volgens mij beter om monosacchariden zoals glucose of fructose toe te voegen i.p.v. sacharose (dischaccaride), omdat de moleculen twee keer zo klein zijn en dus gemakkelijker door de wortels opgenomen kunnen worden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat is geen onzin, een plant produceert zelf namelijk ook afvalstoffen. Alle zout ionen zijn opneembaar voor de plant ,dat klopt Maar of ie ze ook werkelijk allemaal opneemt is weer een heel ander verhaal . De plant neemt alleen op wat ie nodig heeft . Hoe verklaar jij de verschijnselen overbemesting en verzuring van de grond dan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

De plant heeft gewoon een bepaalde tijd nodig om het nitraat en eventueel andere ionen uit de bodem op te nemen. Als je er elke dag een halve kilo nitraat bij flikkert dan zal er idd een hoop achterblijven in de grond en kan de plant geen water meer opnemen omdat de osmotische waarde van het water in de bodem veel te hoog is. Dan is er sprake van overbemesting. Hij zal dan niet al het nitraat opnemen, maar als je er dan vervolgens gedestilleerd water bij gaat gooien, zal de concentratie in de bodem weer afnemen en dan kan de plant het wel opnemen.

Wat in ieder geval niet klopt is dat de plant het nitraat bovenin het medium dumpt. Daar zijn namelijk normaal gesproken geen wortelharen aanwezig. Hij neemt gewoon op wat nodig is. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je voeding zelf is al zuur ,en zorgt al snel voor verzuring van je grond daar heb je echt geen halve kilo per dag van nodig . In ieder geval komen er zouten bovenin je medium terecht die daar uitkristalliseren ,dat zie je goed als de bovenlaag uitdroogt . er zijn zouten genoeg te noemen die schadelijk zijn voor de plant bijvoorbeeld sommige ammonium zouten . Het is dus af te raden om de zouten bovenin de grond steeds naar de drinkwortels te spoelen.

 

Op hydro houdt je toch ook rekening met afval stoffen of een overmaat aan voedingsstoffen door voldoende drain ? om verzuring en een te hoge EC te voorkomen. Het kan ook zonder drain maar dan moet je veel minder voeding geven.

Edited by atmosphere

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik wil heus niet beweren dat je elke dag een halve kilo nitraat per plant er bij moet gooien, dat zou een nogal dure methode zijn. De plant zal dan waarschijnlijk ook doodgaan.

Verder weet ik niet of het nodig is om de bodem te verzuren, als ik dit zou willen doen, zou ik het iig niet met nitraat proberen. De bodem zal in principe vanzelf een beetje verzuren door de afbraak van organisch materiaal in de bodem en in de voeding. Als de planten buiten in de grond gekweekt worden, krijgt de plant ook nog eens zure regen, dus dan moet je de pH wel goed in de gaten houden. In deze situatie zullen de ammoniumionen uitgespoeld worden naar het grondwater.

Als de plant in een bodem met een voldoende diversiteit aan bodemorganismen staat, dan zal er ook een deel van de ammoniumionen omgezet worden in nitriet en vervolgens in nitraat.

In principe zijn alle zouten schadelijk als ze in een te hoge concentratie aanwezig zijn. Dit zal in de natuur normaal gesproken niet het geval zijn.

Met hydro-kweek heb ik geen ervaring. Ik geef de voorkeur aan een (biologische)manier van kweken die zo natuurlijk mogelijk is, oftewel buitenkweek, waarbij je niet al te vaak, de planten wat extra voeding geeft. Als het regent, dan zullen de zouten in de bovenste laag van de bodem uitspoelen naar de wortels en als de plant ze niet opneemt zal het uitspoelen naar het grondwater.

Bij binnenkweek kun je dit ook realiseren door de spoelen met water zonder voeding. Je moet dan wel een goede 'luchtige' bodem hebben anders 'verzuip' je de wortels. Met het spoelen verdun je het water in de bodem, waardoor de ionen niet/minder schadelijk voor de plant zijn en kun je ze uit de bodem spoelen (als er tenminste gaten onderin de pot zitten).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Deze laatste 5 posts zijn trouwens wel OFF TOPIC :D

 

:verrygood

 

Misschien kan dit beter in apart topic geplaatst worden. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...