Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
kees_

Evsa Binnen Kweekruimte?

Recommended Posts

beste forumleden,

 

ik zit met de volgende vraag:

 

een poosje terug heb ik EVSA's van LUMII 600watt aangeschaft.

 

wat ik al heb gelezen is dat je de gewone vsa's altijd buiten je kweekruimte plaatst, ivm warmte ontwikkeling.

 

moet ik deze EVSA's ook buiten mijn ruimte plaatsen, (ivm luchtvochtigheid?) of kunnen deze gewoon vlak bij de lamp komen?

 

de stekker vanaf de evsa naar de lampkap is namelijk vrij kort.

als ik de evsa buiten mn ruimte wil plaatsen dan wordt de kabellengte ongeveer 4,5meter lang!

 

groet,

 

kees

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zo dicht mogelijk bij je reflector in je ruimte (erboven ofzo)

 

De kabel tussen ballast en reflector kan storingen veroorzaken (EMI)

Share this post


Link to post
Share on other sites

buiten de ruimte samen met een ontstorings filter

Afgeschermde kabel gebruiken, waarvan je de buitenmantel aard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Twee antwoorden die loodsrecht tegen overelkaar staan dus;).

 

Even voor de duidelijkheid. Ik heb het over een evsa, geen gewone vsa.

 

Wat is de reden dat de evsa wel of niet buiten de ruimte zou moeten worden geplaatst? Is dat de hogere temperatuur waar de evsa niet tegen oan. Of is dat de luchtvochtigheid?

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lol... kees begrijp best dat t dan lastig wordt.

Bij twijfel zou ik toch even naar de staat van dienst van beide heren hier op t forum even kijken.

 

Iets zegt mij dat je er dan wel snel uit bent wiens advies je t beste kan volgen.

 

Suc6 man

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is een redenatie agent orange.

maar dan zal ik de reactie van sem koek helemaal niet serieus moeten nemen?

de beide heren zullen deels gelijk hebben neem ik dan altijd maar aan, anders hadden ze hun knowhow niet gedeeld.

 

maar ik heb elders ook nog wat advies gevraagd. maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit:

 

1: het voordeel om de evsa toch buiten de ruimte te plaatsen is dat deze dan in een minder warme omgeving komt. wat ik gehoord heb van de shop waar ik hem gekocht heb kunnen de evsa's niet heel goed tegen warmte.

 

2: de evsa's kunnen niet heel goed tegen de hoge luchtvochtigheid.

wanneer de evsa in een ruimte komt waar het contineu een lv is van boven de 70% kunnen de binnenste contacten gaan oxideren, met kortsluiting als gevolg. (info growshop)

 

meer mensen die de evsa OOK IN de kweekruimte plaatsen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En hoe hang ik de evsa het beste op;

 

Horizontaal of vertikaal? Of mag die ook schuin tegen mijn hellend dak? En welke kant moet dan onder? ( ik wordt een beetje paranoia denk ik haha)

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

K geloof idd dat je erg moeilijk denkt als er maar genoeg airflow rondom is.

 

En hier hangen ze gewoon in t hok dichtbij de lamp..

Doe met de info van sem koek wat je wilt maar ik zou het idd niet te serieus nemen maar goed noobs rules tegenwoordig hier op t forum.

 

Dus zal wel storingsfilter e.d worden voor je.

 

Suc6 man

Share this post


Link to post
Share on other sites

dat is een redenatie agent orange.

maar dan zal ik de reactie van sem koek helemaal niet serieus moeten nemen?

de beide heren zullen deels gelijk hebben neem ik dan altijd maar aan, anders hadden ze hun knowhow niet gedeeld.

 

maar ik heb elders ook nog wat advies gevraagd. maar ik ben er nog steeds niet helemaal uit:

 

1: het voordeel om de evsa toch buiten de ruimte te plaatsen is dat deze dan in een minder warme omgeving komt. wat ik gehoord heb van de shop waar ik hem gekocht heb kunnen de evsa's niet heel goed tegen warmte.

 

2: de evsa's kunnen niet heel goed tegen de hoge luchtvochtigheid.

wanneer de evsa in een ruimte komt waar het contineu een lv is van boven de 70% kunnen de binnenste contacten gaan oxideren, met kortsluiting als gevolg. (info growshop)

 

meer mensen die de evsa OOK IN de kweekruimte plaatsen?

 

 

Kees _ Ik heb als industrieel elekticien gewerkt, freq regelaars aangesloten enz, en ben radioamateur, heb noties van straling en emc . Een dubbel afschermde kabel ( word tussen freq regelaar en motor gelegt) is niet zo gemakelijk te vinden, ik ga dit ook doen in mijn kweekruimte dat ik aan het bouwen ben

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook elekriciens en radio amateurs kunnen wel eens te lastig denken sem..

 

Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan ? Jij als elektricien kan toch niet ontkennen dat t beter is om je bedrading zo kort mogelijk te houden.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor alle input heren. Rest mij nog 1 vraag;

Kan een evsa verikaal tegen een schuine wand onder 45 graden bevestigd worden BeBevestigd? En de spoel dan bovenaan neem ik aan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Geen idee eigenlijk . Dacht omdat de spoel dan haast op de kop hangt? Ik vraag uet maar ff voor de zekerheid, maar uit jouw reactie neem ik wan dat het dus geen probleem is.?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

:) ik zou dus ook niet zien waarom het niet zou kunnen er zit niets los in de evsa en stroom zoekt ook niet t laagste punt zoals water ..:)

 

Dus ik zou t gewoon doen als t niet anders kan

 

Suc6

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ook elekriciens en radio amateurs kunnen wel eens te lastig denken sem..

 

Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan ? Jij als elektricien kan toch niet ontkennen dat t beter is om je bedrading zo kort mogelijk te houden.

nee, als elektricien en hobby kweker ga ik voor het gebruiks gemak en levenduur evsa,vsa nooit in mijn kweek ruimte; en met een goed afschermde kabel plaats ik die waar ik ook maar wil

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vsa ben k met je eens maar een evsa s geen enkel probleem sterker nog wordt zelfs ernstig aangeraden om niet je kabel van evsa naar lamp niet te verlengen en aangezien die kabels over het algemeen niet lang zijn en des te korter des te beter zit er vaak niets anders op om m in je hok te hangen.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mijn EVSA, die hangt door de wand geboord buiten het hok verticaal..

Geen kabel verlengd en gaat super..

Share this post


Link to post
Share on other sites

De kabel die bij de EVSA kreeg is juist ontzettend lang. Ik zou de kabel dus eerder zelf moeten inkorten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou het gewoon proberen, inkorten kan altijd nog, de kabel weer langer maken wordt lastiger.

Edited by dilago

Share this post


Link to post
Share on other sites

snapback.pngagent orange, op 28 februari 2015 - 08:57 , zei:

 

Ook elekriciens en radio amateurs kunnen wel eens te lastig denken sem..

 

Waarom moeilijk doen als t makkelijk kan ? Jij als elektricien kan toch niet ontkennen dat t beter is om je bedrading zo kort mogelijk te houden.

nee, als elektricien en hobby kweker ga ik voor het gebruiks gemak en levenduur evsa,vsa nooit in mijn kweek ruimte; en met een goed afschermde kabel plaats ik die waar ik ook maar wil

 

@Sam, prima verhaal, maar je opmerking over dubbele afscherming snijdt geen hout., Wat voor dubbele afscherming, waarvoor?Wat voor kabel heb je het over, een voedingskabel, of signaalkabel?.Als zendamateur heb je te maken met signalen die interfereren, een evsa kabel veroorzaakt niet meer straling als een slechte coax van upc, zeker in afgeschermde hokjes, en zilverfolietenten..=EMC omgeving ;)

Veel meer zorgen maak ik me over mensen die alles maar aarden en doorlussen . :innocent:

Of de afscherming aan 2 kanten aarden. Ik denk dat je wel begrijpt wat ik bedoel ...m.b.t. storing, en signalen die via de aarde (die ook aan de N nuldraad zit ).Door de meterkast op heel je thuisnet staan.Of je hebt een appart geaard stroomnet tot je beschiking met een 'schone' aarde , sepperaat van de apparaataarde?,dan is dit verhaal nutteloos :hug:

 

Nu het warmte verhaal,... als je hokje ruim genoeg is lekker bovenin je kast hangen, kan prima vanaf zo'n 0,75m2 tot 600W evsa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik merk echt wel dat er EMS van die kabel af komt. Als de kabel er dicht langs loopt dan stoort het de communicatie met bepaalde sensoren, maar goed dat is dan buiten de tent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...