Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
vlugge japie

Smaak toevoeging aan wiet

Recommended Posts

Goedenmiddagg kwekersss van Nederland en omstreken,

 

Ik hoorde op dit forum dat je doormiddel van het toevoegen van bijvoorbeeld bananen in de aarde, een banaan-smaakje krijgt in je toppen, duss Bananenwiet etc. Heeft iemand hier al wat ervaring mee, ook met bijvoorbeeld andere toevoegingen? Zelf wil ik gaan beginnen met vanille. Ik heb vanillesuiker en vanille extract gekocht, wil vanille-wiet gaanmaken, ben dol op die sneaky vanille-sigaartjes :no

 

Vertel je ervaringen als je wilt, en weet iemand of dat met die vanille gaat lukken? qua opname van de stof door de plant (molecuulgrootte etc.) En of het schadelijk kan zijn om uiteindelijk wat van die vanille te roken.

 

Ik hoor het graaggg! :verrygood

 

Letaaaah... Vlugge Japie :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

bleh.. ik weet het niet zo allemaal met die smaaktoevoeging enz...

ik denk dat het nuttelloos is en op de kwaliteit/hoeveelheid van de plantopbrengst inspeelt...

als je toch een lekkere vanillejoint wil paffen moet je eens de sigaretten "Black Devil" kopen... bij een echte tabakszaak hebben ze die wel... het zijn zwarte sigaretten, met zwarte filter (heel cool :P ) en ze hebben ook een vanillesmaakje! gebruik die tabak met je joint :no kheb het zelf nog niet geprobeert maar kga het alvast eens doen :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jaaa op zich chill idee Homezzzz.... maar ja ... ik ga toch voor wat aparts en origineels... duss ik wil echt gaan proberen die vanille wiet te krijgennn :P

 

:verrygood

 

Ik las weer ergens op het forum dat je beter na het knippen van je toppen, de stengels in je gemaakte "smaak-water" een paar dagen laat staan....

 

Iemand nog suggesties?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je zou kunnen proberen om in de laatste week suiker aan het water toe te voegen. Ik heb dit wel vaker van kwekers gehoord en ik las het toevallig ook in een artikel van een prof. kweker in de highlife. Volgens hem was dit een uitstekende manier om zo de smaak van de toppen te verbeteren.

Ik heb zelf een zakje biologische/100% natuurlijke suiker aan geschaft in een winkel die alleen natuurlijke producten verkoopt. Op het zakje stond dat deze suiker veel zoeter is dan de gewone huis tuin en keuken suiker, daarnaast heeft et ook een fijnere structuur dus lijkt het me beter geschikt voor deze doeleinden. :P

In de plant zitten zelf ook suikers dus lijkt het me niet zo'n gek idee om het te proberen.

Honing is volgens mij ook een mogelijkheid...ik heb toevallig een kennis die het zelf maakt dus daar wil ik ook wel mee gaan experimenteren op een plant.

Ik zou trouwens wel ff willen weten wat die suikers nou pcies met die plant doen, was het trouwens niet zo dat tijdens het drogen de harsen worden omgezet in suikers...of heb ik dat verkeerd??? :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lijkt mij persoonlijk beter dat tijdens het droogproces te doen.

Moet wel zeggen dat als ik aan de bloeistimulator ruik, deze ook erg zoet ruikt :P

En ze worden altijd spierwit en frisgroen als in deze gebruik :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Net als bij het rijpen van fruit worde er in wiet tijdens het drogen bepaalde stoffen omgezet in suikers . Deze stoffen hebben eerst een onaangename smaak , ne tzoals dat bij fruit kan zijn . Je Proeft het bij wiet dus ook als je het rookt .

 

De plant zelf bevat zo wie zo altijd al veel suikers , suikers zijn verbindingen van koolstof ,waterstof en zuurstof . Via de fotosynthese reaktie maakt de plant ze aan. Volgens mij neemt de plant via de wortels geen suiker op ,mogelijk wel elementen/delen daarvan. Suiker in het voedingswater zal ongetwijfeld wel effekt op de plant hebben.

 

Als iemand over dit onderwerp nog duidelijke informatie heeft over wat suikers in het kweekmedium doen , zet het dan op het forum a.u.b. En dan bedoel ik informatie waarbij er echt diep op in wordt gegaan ,met een chemische onderbouwing . Tot nu toe heb ik alleen veel gespeculeer over dit onderwerp kunnen vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik ga de volgende keer wel 1 plant proberen....heb er idd ook al veel over gelezen maar iets concreets kon ik ook niet vinden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Net als bij het rijpen van fruit worde er in wiet tijdens het drogen bepaalde stoffen omgezet in suikers . Deze stoffen hebben eerst een onaangename smaak , ne tzoals dat bij fruit kan zijn . Je Proeft het bij wiet dus ook als je het rookt .

 

De plant zelf bevat zo wie zo altijd al veel suikers , suikers zijn verbindingen van koolstof ,waterstof en zuurstof . Via de fotosynthese reaktie maakt de plant ze aan. Volgens mij neemt de plant via de wortels geen suiker op ,mogelijk wel elementen/delen daarvan. Suiker in het voedingswater zal ongetwijfeld wel effekt op de plant hebben.

 

Als iemand over dit onderwerp nog duidelijke informatie heeft over wat suikers in het kweekmedium doen , zet het dan op het forum a.u.b. En dan bedoel ik informatie waarbij er echt diep op in wordt gegaan ,met een chemische onderbouwing . Tot nu toe heb ik alleen veel gespeculeer over dit onderwerp kunnen vinden.

Dit soort informatie hebben we teminste wat aan...thanx voor je post atmosphere :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites
Als iemand over dit onderwerp nog duidelijke informatie heeft over wat suikers in het kweekmedium doen , zet het dan op het forum a.u.b.           En dan bedoel ik informatie waarbij er echt diep op in wordt gegaan ,met een chemische onderbouwing .   Tot nu toe heb ik alleen veel gespeculeer over dit onderwerp kunnen vinden.

Bij deze zal ik er even mijn cursus voor ogen nemen en mijn zegje erover doen. Ik zal proberen het simpel te houden.

 

Water opname van de wortels is een passief transport die veroorzaakt wordt door osmose, dit is een een vorm van verplaatsing van een oplosmiddel als gevolg van een concentratiegradient.

Het oplosmiddel bv water stroomt van een lage naar een hoge concentratie. Daarom dat je lippen uitdrogen als je zout gegeten hebt, of als je de beestjes op salade wil doden zout bij het waswater doet om zo de beestjes te doen uitdrogen.

De druk is ook een bepalende factor bij osmose maar dit laten we even terzijde omdat het anders te moeilijk wordt.

Het gehalte aan osmotisch actieve stoffen in de plant is hoger dan in de grond (dit is een feit, BTW alles wat ik hier schrijf is een feit), gevolg: de plant neemt passief water op zoals het hoort.

Zorg je er nu voor dat de concentratie aan osmotisch actieve stoffen verhoogt wordt door ofwel geen water meer te geven ofwel osmotisch actieve stoffen toe te voegen, dan kan het water niet meer in de plant via osmose daar de concentratiegradient weg is gevallen.

In extreme gevallen stroomt het water zelfs terug naar de bodem.

Daar de plant constant transpireert om de sapstroom in het xyleem op peil te houden gaat er veel water weg maar wordt er niet aangevult, de plant verliest zijn turgordruk die hij nodig heeft voor de celexpansie.

De plant gaat ontegensprekelijk dood.

 

Daar suiker een osmotisch actieve stof is zou ik dus maar goed oppassen indien je suiker wil toevoehen aan de bodem....

 

Meer en wetenschapelijkere lectuur over dit onderwerp zal binnekort terug te vinden zijn bij chemie en biologie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Harry, dan kun je zowiezo maar het beste stoppen met ooit nog voeding te geven aan je plantjes, want ook daarbij gaat het om osmotisch actieve stoffen.

Nee, het punt is eerder dat je altijd al uit moet kijken dat je niet te veel voeding geeft, daarentegen heeft goed gegeven voeding in de juiste hoeveelheden uiteraard een gunstig effect. Voeding is noodzakelijk. Maar dat van een EC-waarde die te hoog is je planten uitdrogen (overvoeding) dat weten we allemaal al.

Tot nu toe niets nieuws onder de zon dus.

Wat we willen weten: heeft het toevoegen van suikers in je voeding (en nogal logisch moet de concentratie niet zodanig zijn dat je plant geen water meer op kan nemen) een wetenschappelijk onderbouwd effect op de zoete smaak van het te oogsten bloempje? Of heeft het feitelijk geen zin, omdat glucose in de plant aangemaakt wordt d.m.v. fotosynthese en niet direct opneembaar is? Dus als iemand daar iets nuttigs over kan vertellen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smaakverbetering

De growmarkt ontwikkelt zich in een hoog tempo. Steeds complexere methoden worden gehanteerd om zo een zo hoog mogelijke opbrengst te bereiken. Net zo belangrijk als de kwantiteit is natuurlijk ook de kwaliteit van het eindproduct. Eén of meerdere weken voor de oogst stoppen met voeding geven, leidt echt niet altijd tot zoete zachte toppen. Zelfs overmatig doorspoelen is geen garantie voor een goede smaak van het eindproduct.

 

Voedingsstress is op zich een goede methode om de top goed te laten 'smaken'. Omdat de plant geen voeding meer krijgt, gaat hij complexe verbindingen afbreken. Dit om toch aan energie te komen om nieuwe cellen te kunnen vormen. Het afbreken van plantaardige verbindingen kost echter ook energie die bij de voedingsstress niet wordt bijgevuld. Suikers (sacchariden, koolhydraten) staan bekend om hun hoge energiewaarden. Snoepgoed bestaat soms voor meer dan 50% uit suikers. We weten (en zien) allemaal dat veelvuldig snoepen mensen dik maakt. Dit geldt ook voor planten. Suiker is naast een energiebron namelijk ook een bouwmateriaal. Wanneer de plant suikers krijgt toegevoegd kan hij nieuwe bloemcellen maken van de voedingsstoffen die hij opgeslagen had.

 

Suikerbiet- en rietsuikerextracten zijn zwaar populair bij de aardekwekers als smaakverbeteraars. Ze bevatten natuurlijke suikers maar soms ook kaliumverbindingen. De plant neemt veel kalium op tijdens de laatste fase van de bloei. Voor de kwantiteit is dit een pluspunt maar voor de smaak kunnen suikerbiet- en rietsuikerextracten in de laatste fase van de bloei funest zijn.

 

Het is dus zaak de planten suikers te geven waarin geen kaliumverbindingen zitten. Je kunt als aardetuinder zelfs overwegen om gewoon keukensuiker te gebruiken. Eén gram per liter voedingswater. Behandel een klein gedeelte van je tuin op deze manier en het andere gedeelte op jouw conventionele manier. Doe daarna eens een smaaktest.

 

Smaken verschillen, maar over het algemeen heb je er echt baat bij.

 

Nadeel van het toevoegen van suikerbiet- en rietsuikerextracten voor Hydro-kwekers is, dat de druppelaars verstopt kunnen raken. De viscositeit (= stroperigheid) van de extracten zijn vaak te groot. En het irrigatiesysteem is een te belangrijke factor bij het kweekgebeuren om vast te laten lopen! Ook van Hydro-kwekers hoor ik over het gebruik van keukensuiker in de laatste week van de cyclus. De suikeroplossing is niet stroperig, dus is de kans op verstopping nihil.

 

Je kunt voor de zekerheid het irrigatiesysteem ook nog doorspoelen met een beetje schoon water. Keukensuiker is wat grof van structuur, je kunt het eventueel ook met fructose proberen, want ja; smaken blijven verschillen.

 

gepikt uit het highlife archief.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die tekst wou ik ook net erbij plakken...ik heb dit artikel ook gelezen in de highlife en dit schept tog een heel ander beeld dan wat in die tekst van didgemon staat. Alleen zijn tekst bevat betere argumenten dan deze...wie moet je nou geloven?

Deze zaak moet voor eens en altijd met de waarheid de wereld uit geholpen worden. :verrygood :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat didgemon schrijft is op zich helemaal waar.

Nou ja, bijna dan.

Waar hij schrijft : "Zorg je er nu voor dat de concentratie aan osmotisch actieve stoffen verhoogt wordt door ofwel geen water meer te geven ofwel osmotisch actieve stoffen toe te voegen, dan kan het water niet meer in de plant via osmose daar de concentratiegradient weg is gevallen."

had beter kunnen staan: "Zorg je er nu voor dat de concentratie aan osmotisch actieve stoffen VEEL TE VEEL verhoogt door.... VEEL TE VEEL osmotisch actieve stoffen toe te voegen, dan..." etc.

 

Dat was echter al wel bekend, ware het niet dat hij het in mooie woorden formuleerd. Het geeft echter geen antwoord op de vraag: "Heeft het zin om een gepaste hoeveelheid suikers aan je voeding toe te voegen in de laatste week van de bloei, en zo ja, wat is dan het effect, biologisch gezien."

 

sweedy's highlife archief stukje geeft aan dat het wel kan werken...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zeg dat je moet oppassen met het toevoegen van suiker. Wat Jozeflovesu zegt is waar en ik had het beter moeten formuleren. ook zie je in de tekst van highlife dat je MAAR 1 gram op 1l moogt oplossen. onervaren of onwetende mensen zouden zich in de hoeveelheden nogal eens kunnen vergissen. Daarom heb ik dat tekstje geschreven, als waarschuwing.

 

Glucose kan zeker opgenomen worden door de wortels maar het verstoord de suikerspiegel, met stress als gevolg, dus de plant zal het liever niet op nemen. En ja, de plant heeft de mogelijkheid om te "kiezen" wat hij opneemt (zo neemt hij bv liever ammonium op dan nitraat) , dus hij neemt niet noodzakelijk alles op wat je hem geeft.

Maar probeer het gerust, met in je gedachten wat ik hier allemaal zeg, en laat de resultaten ons eens weten, kben zeker ook benieuwd.

Want ik denk ook niet dat er al wetenschappelijke artikels hieromtrent verschenen zijn, dus experimenteren is de boodschap! :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

oke..bedankt voor de waarschuwing dan :no

maar ik weet zelf ook dat iets toevoegen als is het nou suiker of voeding is dat je dit altijd met mate moet doen omdat je anders de plant meer slecht doet dan goed.

 

Die suiker die ik hier heb liggen is trouwens ook biologisch/100% natuurlijk. Het is een soort fructose die zoeter is als normale suiker en daarnaast ook erg fijn van structuur. Verder staat er ook op de verpakking dat de suiker geen invloed heeft op de menselijke bloedsuikerspiegel. Zou dit dan ook voor de plante gelden of niet?(misschien is dat wel een domme vraag :( )

 

Ik ga het gewoon proberen op een van me planten en dan ga ik het uiteindelijke resultaat wel ff vergelijken. :P

Johan... :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat een geitenwollensokkengelul! Suiker is suiker. Alle suikers hebben invloed op je bloedsuikerspiegel. Fructose wordt zelfs sneller in je bloed opgenomen dan gewone suiker, omdat het een minder complex molecuul (monosacharide) is dan gewone suiker (disacharide).

 

Gewone suiker kan ook van biologisch geteelde suikerbieten zijn, dus de kreet biologisch zegt ook niks. Laat je niet beetnemen door de gezondheidsvoedingsmafia.

 

Sommige mensen zweren trouwens bij een scheutje 7up bij bloemen in een vaas. Pas gooide m'n oma er 7up light bij, maar aangezien daar geen suiker in zit, zal dat wel niet echt hebben geholpen. :verrygood

Share this post


Link to post
Share on other sites

Er bestaan suikers die honderden keren zoeter zijn dan sucrose . Klinkt zwaar overdreven ,maar dat is het zeker niet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

als je cured in wekpotten kan je er wel een stukje sinasappel ofzo er bij doen voor de smaak maar het in de grond stoppen heeft echt geen zin hoor het verteert alleen maar. denk je echt dat die smaak in de grond komt en door je planten word opgenomen en dat die er weer naar smaken???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat Johan en Atmosphere het hebben over het plantje 'stevia'. Inderdaad bevat dit plantje een stofje dat erg zoet smaakt, maar het is geen fructose. Het schijnt meer van een eiwit weg te hebben en ik vraag me daarom af of het rechtstreeks door de plant wordt opgenomen en z'n smaak overbrengt of dat het gewoon in je medium wordt afgebroken. Proberen dus!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Misschien zou je het ook verdund op je toppen kunnen spuiten??

Is je smaak van je wiet zo belabbert dan dat je smaakjes moet toevoegen.

Ik zou het doodzonde vinden om mijn santa maria, die zeer lekker is, te bederven met een of ander namaak smaakje. zonde, zonde. Of een lekkere haze, met bananensmaak, ik moet er niet aan denken, maar ja ieder zijn eigen smaak.

 

Shiva-shanti

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is je smaak van je wiet zo belabbert dan dat je smaakjes moet toevoegen

 

Nee, gelukkig niet. Ik ga het ook niet proberen. Ben wel benieuwd naar Johan's ervaringen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...