Jump to content
  • sanniesshop-banner.gif.d86ea02547aa126c899b25f607244aaf.gif sanniesseeds instagram

Sign in to follow this  
Faded

Wattage Van 110V - 220V Converter

Recommended Posts

Ik heb een nieuwe lamp gekocht en ik heb een 110v - 220v 500watt converter maar deze begint na 5 minutenen al te roken. MIschien kan iemand aan de hand van deze foto mij vertellen wat voor wattage converter ik moet kopen. B)

 

gallery_44020_17859_629838.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Welke omvormer gebruik je precies en welke ballast gebruik je?

Volgens mij moet je een 220v - 110v omvormer hebben i.p.v. 110v - 220v.

 

Edit:

Ik heb het even opgezocht en mijn vraag over de ballast is irrelevant, want dit is een compleet systeem incl. ballast.

Share this post


Link to post
Share on other sites

220v - 110v ? hij werkt namelijk wel alleen de converter word te heet. Het apparaat heeft een stekker met 2 vlakke en 1 ronde steel.

 

Maar ik heb net gehoord dat ik 4.5 amp x 120v moet rekenen.

Dus hat wattage van de converter moet 1000 watt zijn ipv 500 watt. Kan dit kloppen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je moet in ieder geval een omvormer hebben die 220v omzet naar 110v.

Dat van die wattage kan best kloppen, maar aangezien mijn (gebrek aan) kennis op dit gebied, laat ik hier liever iemand op reageren die weet waar hij/zij het over heeft. ;)

 

Groeten Beaker

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik gok dat die converter niet gemaakt is voor HPS lampen.

 

Waarom heb je niet gewoon een 230v ballast met lamp gekocht?

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik sluit me aan bij het advies van Beaker, je hebt de verkeerde omvormer.

De lamp heeft 120v nodig en er komt 230v uit je stopcontact dus moet je van 230 terug naar die 120 en niet anders om.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volgens mij hebben jullie gelijk de output is 110v dus dat zit wel goed. Dus dan ligt het aan het wattage denk ik.

Bedankt voor de feedback B)

 

Ik zou ook liever een 220v hps lamp gekocht hebben maar bevind mij in Georigie. Vanuit NL een pakket laten bezorgen kost rond de 200 dollar. vanuit Amerika 50 dollar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

De lamp is voor 60Hz en jij zit waarschijnlijk op 50Hz. Dat zou ook het probleem kunnen zijn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En vanuit Polen, Duitsland, of Rusland ?

Daar zijn ook growshops.

 

Maarre..die omvormer is duidelijk niet geschikt.

Qua wattage, in theorie wel, maar die zal dat alleen kortstondig kunnen leveren.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt hier een goede transformator voor nodig. Gezien je met wisselspanning werkt druk je het vermogen uit een Volt*Ampere*cos(φ).

Ik kan de cos(φ) van je lamp nergens vinden, dus die negeren we maar gezien die toch altijd < 1. Beter is: meten is weten!

 

Minimaal vermogen: (Imax,secundair * 110) + Pdiss = (4.5 * 110) = 495VA + Pdiss.

Mocht je een goede ringkern trafo kopen dan zit je zo rond de 85%-90% efficientie, de rest zal verstook worden in warmte.

 

Je heb dus een trafo nodig met een MINIMAAL vermogen van:

495 * 1.15 (Pdiss) = 569VA

 

Dit geld alleen als de vernoemde waardes op de lamp ook daadwerkelijk kloppen (waar nogmaals, meten is weten!).

Voor de zekerheid zou ik ruim boven die 569VA gaan zitten; een trafo van 1KVA is aan te raden. Zorg er wel voor dat je de secundaire kant goed afzekerd, gezien een trafo in korte tijd een gigantische stroom kan leveren mocht er sluiting ontstaan in je lamp. Het is zelfs zeer goed mogenlijk dat je primaire zekering daar geeneens door uitklapt (met alle nare gevolgen van dien).

 

Dergelijke trafo's zijn niet goedkoop en je moet goed weten waar je mee bezig bent. Als ik jou was zou ik toch sterk overwegen om een nieuwe lamp te kopen, waarmee je misschien zelfs wel goedkoper (en wellicht veiliger) uit bent.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nou...zonder de rest van de Posts te lezen...

 

Ik had laatst een dure 30wAtt led lamp aan m'n omvormer te hangen (bouwlamp)..maar raad eens... M'n omvormer begon te roken en te knetteren..

Terwijl ik er altijd slijptollen enzo op gebruik.

 

Ik denk dat led alleen werkt bij zuiver sinus ipv van afgesneden of gemodificeerd.

 

Je hebt hier een goede transformator voor nodig. Gezien je met wisselspanning werkt druk je het vermogen uit een Volt*Ampere*cos(φ).

Ik kan de cos(φ) van je lamp nergens vinden, dus die negeren we maar gezien die toch altijd < 1. Beter is: meten is weten!

 

Minimaal vermogen: (Imax,secundair * 110) + Pdiss = (4.5 * 110) = 495VA + Pdiss.

Mocht je een goede ringkern trafo kopen dan zit je zo rond de 85%-90% efficientie, de rest zal verstook worden in warmte.

 

Je heb dus een trafo nodig met een MINIMAAL vermogen van:

495 * 1.15 (Pdiss) = 569VA

 

Dit geld alleen als de vernoemde waardes op de lamp ook daadwerkelijk kloppen (waar nogmaals, meten is weten!).

Voor de zekerheid zou ik ruim boven die 569VA gaan zitten; een trafo van 1KVA is aan te raden. Zorg er wel voor dat je de secundaire kant goed afzekerd, gezien een trafo in korte tijd een gigantische stroom kan leveren mocht er sluiting ontstaan in je lamp. Het is zelfs zeer goed mogenlijk dat je primaire zekering daar geeneens door uitklapt (met alle nare gevolgen van dien).

 

Dergelijke trafo's zijn niet goedkoop en je moet goed weten waar je mee bezig bent. Als ik jou was zou ik toch sterk overwegen om een nieuwe lamp te kopen, waarmee je misschien zelfs wel goedkoper (en wellicht veiliger) uit bent.

 

Sorry hoor.... Maar wat moet dit hobby-forum hier mee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

@urbangrower: Een veel duidelijkere uitzeg kan ik helaas niet geven. Een kortere wel: koop een lamp die op 230V werkt, ben je uiteindelijk goedkoper uit.

 

Verder kan ik je bouwlamp verhaal ook verklaren, maar zoals je al aangeeft heeft dit hobby-forum daar blijkbaar geen behoefte aan. Een tip wil ik je wel meegeven, praat niet over LEDs, fase aansnijding of transformatie als je er geen verstand van hebt of er iets over wilt leren. Liever geen info als incorrecte.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hobby forum...lol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Urbangrower, ik denk dat jij een goedkope omvormer hebt die spanning als blokgolf uitstuurt. Het kan dat je slijptol het daar goed op doet en het kan ook dat de driver voor de leds er niet mee overweg kan.

@Smaugies: ga door, ik smul er van!! :) Er is wel behoefte aan hoor, maar blijkbaar heeft niet iedereen die.

Wat gebeurt er als je de 60Hz lamp van TS op 50Hz aansluit?

Edited by Zwemvis

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...